En vän till mig skrev så här nyligen när han fick höra nyheten:
''Tråkigt att de inte hittar på något spektakulärt.
Stockholm förtjänar det.
Inte p g a folkmängden som är liten utan för att det är Skandinavien... Stockholm... trendkänslig stad... där Apple bör märkas rejält tycker jag...
Vilket företag som helst kan öppna en butik på NK...
Även om de lyckas hitta en underbar yta där så är det och förblir... NK.
Även om Apple är ett av världens största varumärken idag så är NK större. Just där. Just här. I Stockholm. Vem som än flyttar in där får finna sig att man säger att man går till NK.
Det är som om Apple hade öppnat en butik i Harrolds i London.''
Jag håller med honom.
Jag tror Apples ambitioner var större än så men att deras
tidsplan gör det omöjligt att vänta längre...de känner sig tvungna
att öppna ganska nu. På sikt kanske de skapar en 'flaggskeppsbutik'
även i Stockholm, men som det verkar nu blir det bara en 'accent'
till NK (som då iof är 'världsberömt' i Stockholm och för alla tillresta
turister - som man säger - NK är NK).
Sedan får man ju inte glömma att NK numer är en sorts galleria.
Varuhuset är sedan länge insomnat och man kan inte längre jämföra
sig med t.ex. Harrods, Lafayette eller Macy's. Själen sitter visserligen
kvar i väggarna men innehållet är bara en skugga av sitt forna jag.
Håller med om att Stockholm, som den tilltagande trendstad det
faktiskt är i både Europa och världen, förtjänar en större satsning!
Dock, på amerikanskt manér, ser man bara kanske bara till det krassa
kundunderlaget och då är Stockholm/Sverige LITET.
Men mentalt är vi under tillväxt.
Något som Jobs skulle ha tagit fasta på.
Men han är tyvärr inte med oss längre.