Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Henrik Nilsson
  • Plats Sundbyberg
  • Registrerad 2001-08-02
  • Senast aktiv 2019-09-18
  • Antal inlägg 70

Foruminlägg

De senaste inläggen Henrik Nilsson har skrivit i forumet.

Och mindre än en månad från det att frågan ställdes kom en ny iBook. Själv hade jag hunnit beställa, men inte fått leverans, av en ny iBook. Så nu utsträcks väntetiden med ytterligare en månads leveranstid...

Låt mig få tillbaka datorn först.

Tack för diverse svar.

Inget ser ut att ha gått av undertill; de två bygelkäftarna i plast mitt under tangenten ser OK ut. Det finns inga byglar i höger resp. vänstersidan av tangenten. De tunna metallbyglarna finns kvar men kanske inte sitter rätt; en hade tydligen lossnat och min fru la tillbaks den på gehör. Det finns en hel del olika tänkbara sätt att snäppa dit tangenten, men de mer uppenbara som jag testat hjälper inte. Jag hade förstås trott att ett proffs skulle kunna fixa det - dumma mig, de flesta reparatörer kan egentligen bara byta ut hela moduler.

Frågan har blivit akademisk, servicegivaren vill ha 890 kr + moms för att ha gjort bedömningen att tangentbordet behöver bytas. Med ersättning från drulleförsäkringen blir inte den tillkommande reparationskostnaden så stor. Och så vet man vart man INTE skall fixa service eller inköp i framtiden.

I ett obevakat ögonblick lyckades min 1,5-åring riva av tangentskyddet/locket eller vad det heter till mellanslagstangenten på min iBook (vit, dual USB). Den gick att trycka tillbaka men nu fungerar inte tangenten något vidare; man måste trycka bestämt rakt ned mitt i tangenten om det skall hända något. Hur jag än fipplade fick jag inte dit locket riktigt och så lämnade den i stället på service i morse.

Jag har inte lyckats få direktkontakt med serviceteknikern i dag (hoppas i morgon) men personen jag fick tala med hade uppgifter som tydde på att hela tangentbordet måste bytas!

Nu undrar jag om någon här har en uppfattning om detta verkar rimligt. Jag var inte med lilla gullungen slog till och kan inte säga om det kan ha brutits loss något; jag ser inga brottytor utan det verkar vara fråga om att snäppa dit locket på korrekt sätt. Håller jag på och råkar ut för en rip-off? Företaget är av Apple auktoriserat Service Center och har certifierade servicetekniker.

Din dotter har antagligen råkat ställa in Nätverksskiva som startskiva. Har hennes dator ingen Netbootdator i nätverket så fungerar ju inte det. Enligt Apples Apple Care Document 31355 så skall datorn så småningom hitta en fungerande startskiva om den får chansen, fast det kan ta ett antal minuter (!).

Annars kan man byta startskiva i uppstartsskede. Tyvärr har jag inte tillgång till min OS X handbok just nu och kommer heller inte säkert ihåg kommandot (cmd + D?). Enligt min i systemet inbyggda hjälpfunktion så kan man på vissa datorer starta om och sedan hålla Option-knappen nertryckt under startskedet (alt/"barnvagn"-knappen). Då kommer man till en ruta där man kan välja statskiva, dvs välja bort nätverksskivan. Kan vara värt att testa.

SW-mappen som "skönshetsfläck" kan jag leva med tills vidare, en mulen dag när jag är på experimenthumör kanske jag raderar den för att se vad som händer (använder inte Fink, kan hämta Virex ånyå).

Värre är det med Error Code 95 som gör att jag inte kan öppna programfiler. Nu har jag läst på en troubleshooter-sidaJaguar Troubleshooting att detta är en ny bugg som kom med OS 10.2.3-uppdateringen, och ingen vet vad det beror på.

Återstår att se om problemet lösts med 10.2.4 - krånglande programfiler måste nedladdas på nytt i nya systemet för att kunna testas, de trasiga sägs vara irreperabla.

Tack för tips. Jag sökte på .dylib och fann en massa Fink-diskussioner, men bortsåg från dem eftersom jag inte installerat programmet. Jag såg också hänvisninger till en Fink - Virex-konflikt (Virex har jag i den senaste versionen) med kände mig inte berörd då jag som sagt inte hade etc.

Så mina andra problem löses inte om jag bryter loss och kastar SW-mappen? Synd.

Jag har upptäckt en ny mapp som heter SW på min hårddisk, hur den kom dit har jag ingen aning om (kör 10.2.4, kom den med uppdateringen?) Mappen har ett antal filer (c:a 10) med suffixet .dylib, t.ex libcurl.2.0.2.dylib.

Vad är nu detta? Vad skall detta vara bra för? Jag har också börjat få problem med att öppna nedladdade programfiler, tydligen hårdvarurelaterade enligt Apple Error Code -95. Felkoderna varierar dock, skall köra Norton Disc Doktor så snart jag kommer åt.

Under tiden undrar jag över SW-mappen och dess filer. Kan de vara en orsak till mina problem? Något systemrelaterat är de eftersom jag inte får flytta dem till papperskorgen. Tacksam för svar.

När jag skulle försöka med Ackes tips:

"Om du inte vill inaktivera:
Stäng ned iTunes. Öppna upp iTunes paketet. Högerklicka, välj "Visa paketets innehåll" Contents > Resources > sv.lproj > InfoPlist.strings. Leta rätt på raden "CFBundleShortVersionString = "3.0b4"
Ändra "3.0b4" > 3.0.1. Spara dokumentet."

så får jag problemet att det finns ingen InfoPlist.strings-fil i min sv.lproj-mapp. Vid allmän sökning på InfoPlist.strings hittar iBooken ca 500 sådana filer. Ingen av de c.a 30 färskaste hänför sig till iTunes. Vad göra? Var hittar jag dn relevanta InfoPlist.strings ?

Jag har också Bonet och hade också svårt att få fart på förbindelsen. (Jaså har Bonet support? Jag trodde den var avskaffad för att hålla priset nere.)

Ingen på denna tråd har dock upprepat det banala standardtips som hjälpte mig - släng filen med TCP/IP-inställningarna ur mappen Programfunktioner i Systemmappen; starta om och fyll i på nytt. Works for me.

Efter att ha läst iakttagelsen om musknappen prövade jag själv - det stämmer ! Nedladdningshastigheten tar ett rejält skutt med musknappen nedtryckt. Vad i fridens namn kan det bero på?

Har Bostream en "alldeles utmärkt Mac-support"? Hur kan du veta det? Har du alltså kommit fram till supporten? Det lyckades aldrig jag med trots intermittenta försök. Mail svarade de aldrig på. När jag flyttade sommaren -02 överlät jag abonnemanget till den som efterträde mig. Att fortsätta med Bostream var inte aktuellt.

När jag i januari i år kollade igenom mina bankpapper mer noggrant än tidigare för att se vart alla pengarna tog vägen igentligen så såg jag att Bostream hade fortsatt att ta ut abonnemangsavgiften kvartalsvis via autogiro. Enligt deras ursprungliga anvisningar skulle de stå för alla kontakterna med deras betalningsförmedlare IntrumJustitia. Jag utgick från att de kommunicerade med IntrumJustitia men ack nej! Alla bidrag mottogs med tacksamhet.

Det visade sig att de inte hade debiterat min efterträdare för abonnemanget och han hade inte undrat över att det stod Makulerat på hans fakturor. Själv fick jag aldrig några fakturor sedan abonnemanget överlåtits - de bara drog pengarna.

Det skall sägas att när jag lyckats köa mig fram till Bostreams fakturaservice så fick jag sedemera tillbaka mina pengar. Jag mailade dem först några gånger men fick inte svar på 10 dagar, så då satte jag mig vid en högtalartelefon och väntade ut dem.

Gärna 2,5 MB (eller mer) men aldrig mera Bostream! Autogiro har jag också tappat förtroendet för.