Köpte en iBook på Siba fär ett år sedan. Det var ett demoex men skulle vara helt felfritt förutom att batteriet saknades. Efter ett kort tag såg jag att det var en vit fläck längst ned på skärmen. Det blev inte av att gå tillbaka med en gång, men efter några månader pajjade datorn och det gick inte att starta den. Lämnade därför in den och sa äve till om felet på skärmen. Efter en månad ringde de och sa att det skulle bli för dyrt att reparera den så de ville helst köpa tillbaka den. Eftersom jag hade köpt batteri, mer minne och Airport som jag inte skulle få ersättning för så valde jag att få den lagad. efter några veckor fick jag jag gå och hämta den i butiken. Hemma upptäckte jag att skärmen inte var åtgärdad. I våras pajjade datorn igen på samma sätt och jag lämnade åter in den. Även denna gång påpekade jag skärmens fläck och att den hade varit där hela tiden samt att jag inte fick den fixad vid förra reparationen. Efter ett par månader fick jag tillbaka datorn, men utan att skärmen var fixad, jag fick heller inga kommentarer om den från verkstaden.
Vid båda tillfällena har jag velat ringa eller maila för att se hur det går med reparationen och att efteråt kommentera att allt inte var fixat. Siba har varit "smarta" nog att helt skippa möjligheten att kontakta dom per e-post ch det enda telefonnumret som finns går till en "konsumetkontakt" som hänvisar till att gå till närmaste butik. Det går nämligen inta att ringa till butiken. Det kan bli lite krångligt om man har långt till närmaste butik. I butikerna vet dom inget och hänvisar till att ringa verkstaden. På verkstan vet dom inget eftersom de har skickat vidare reparationen till Apple i Holland. De skickade mig istället vidare till Siba. Siba tyckta jag skulle kontakta Apple. Att kontakta Apple är meningslöst då felet inte är ett sådant garantifel som de ska stå för. Felet kommer förmodligen av att datorn har stått framme i affären och någon har pillat lite för hårt på skärmen.
Mitt råd är att inte köpa något annat än möjligvis förbrukningsmaterial (cdr, dvd-r....) på Siba. Köp defintivt inget som kan behöva service. Jag antar att det skulle ha gått till på ungefär samma sätt på andra liknande "stormarknader".