Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Sten_UNICELL

Sten_UNICELL

Medlem
  • Registrerad 2004-05-11
  • Senast aktiv 2009-11-07
  • Antal inlägg 59

Foruminlägg

De senaste inläggen Sten_UNICELL har skrivit i forumet.

I närmaste bokhandel kan Du köpa färdigtryckta A4:or med inbetalningskort längst ner. Inte alls särskilt dyrt - finns för både plusgiro och bankgiro.
Sedan skriver Du en vanlig faktura ovanför inbetalningkortet.

Ursprungligen av fredrik_bt:

Jag har börjat samla på mig en hel del verifikat som bara ligger och vänta på att bli bokförda nu under det gångna året. Jag skulle således behöva få lite ordning i det hela och letar efter ett bra bokföringsprogram för Mac OSX, att det är billigt är en förutsättning.

Ett alternativ kan ju vara att sköta det i en riktig bokföringsbok (alltså vi talar papper), jag har väl allt som allt max 20-30 verifikat och det kan väl inte ta allt för lång tid att ordna det. Vad säger ni?

tack på förhand
Fredrik

Ska jag vara riktigt ärlig så är det nog så att om det verkligen bara handlar om 20 - 30 verifikat, då klarar Du Dig bra med en vanlig dagbok som Du kan köpa i bokhandeln. Många använder också excel. Om excel nu är godkänt eller ej vill jag låta vara osagt - trots allt finns det många som använder just excel. Risken med excel är att Du lägger ner alldeles för många timmar på att göra en mall. När Du sedan räknar ihop timmarna så har Du ofta en mycket låg timpennig för dessa timmar.

Sedan måste jag fråga mig om det verkligen bara är 20 - 30 verifikat. Det antalet verifikat (och mer därtill) får man ju lätt i ett företag UTAN VERKSAMHET.
Om det då är fler än dessa 20 -30 och Du vill bokföra på Mac, så finns det inte fler program för Mac än att Du kan ta en liten titt på vart och ett av dom som finns. Stirra Dig inte blind på priset om Du betalar 500 eller 1500 är inte det viktiga. Du ska ju leva med programmet i flera år. Se till att få ett program som Du tycker är enkelt att hantera och som Du trivs med.

Ursprungligen av Macke K:

Vi betalar ut löner och utlägg i samband med läger och annan verksamhet. In får vi diverse bidrag och medlemsavgifter. De senare kommer främst som cash. Omsättningen är strax under miljonen på ett år. Det ger kanske något att gå på?

Lönerna är förmodligen inte så komplicerade att ni behöver ett löneprogram. Löneprogram ingår normalt inte i bokföringsprogram.

Utläggen som Ni betalar kommer dessa i form av fakturor - får ni i övrigt många fakturor på inköp eller betalas det mesta kontant?

Hur många verifikationer (på ett ungefär - 1 pärm - 2 pärmar) har ni per år?

Om ni har olika läger, skall dessa särredovisas - dvs vill man kunna se kostnaderna/intäkterna samlade per läger?

Ursprungligen av Macke K:

Hej!

Jag har gått och blivit kassör i en ideell förening. Han som tidigare skött bokförningen har bokföringsprogram från Hogia och det enklaste vore ju att fortsätta på inslagen linje för mig. Knixet är bara att jag kör Mac och han PC. Är det någon som har någon lösning?

Jag får väl i värsta fall köra VPC, men vill helst slippa det. Dessutom vore det ju najs att hitta något bra program som går att köra på Macen då jag snart kommer ta steget ut och starta ett handelsbolag tillsammans med en polare som också kör Mac.

Tips?

Hur många medemmar har ni. Vad är det för sorts förening (kan vara stor skillnad på en bridgeklubb och en större vägförening eller bostadsrättsförening eller ekonomiskt förening). Hur betalas medlemsavgifterna in - faktureras dom eller betals dom bara in? I en bostadsrättsförening kanske man fakturerar månadsvis - kanske till och med månadsvis med tre månader i stöten. etc ....

Det är den typ av frågor man ska ställa innan man föreslår den lösning som passar den egna föreningen. Frågeställaren har inte frågat efter vad som passar i Din förening. Alltför många vräker ur sig ett och samma svar oavsett kassörens behov, föreningens behov eller andra faktorer som är avgörande för bästa val. - Huvudlöst! Verkligen botten att rekommendera något utan att ta reda på fakta först.

Ursprungligen av Alejandro:

Om Jag Nu Skulle Få För Mig Att Köpa Ett Bokföringsprogram, Vad Rekommenderar Du?

Jag tror inte att Du får rätt svar annat än från Dig själv - det är bara Du som kan avgöra vilket program som passar Dig.

Det finns inte fler ekonomiprogram på Mac-marknaden än att Du åtminstone kan ta en snabbflukt på vart och ett av dem. Tänk på att det är Du som ska använda programmet - för Ditt företag. Kunskapsnivå och andra förhållanden kan vara helt annorlunda för Nisse i hans företag. Det finns alltför många "Nissar" som prompt till allt och alla rekommenderar ett visst program - helt utan hänsyn till skillnaderna mellan olika företag. Dessa "Nissar" ställer inte en enda fråga innan dom presenterar SIN lösning för Dina behov.

Köp inte ett program som Du inte provat genom att ladda ner det till Din egen dator.

Det som du vinner på att bokföra själv är att Du får en bättre insikt i Din ekonomi och en viss besparing av kostnader för bokföring.

Det Du förlorar är den tid det tar att bokföra.

Några råd på vägen:

Om Du inte är expert på bokföring - sikta då inte på att klara 100% inklusive deklaration och allt. Sikta på 95% och ta hjälp i samband med bokslut och deklaration. Det är orimligt för Dig att veta alla nya regler och avdrag varje år.

Skaffa ett program som ligger i den svårighetsnivå som svarar mot Dina kunskaper. Detta betyder att Du kanske inte ska ha samma program som Din revisor använder - han är ju trots allt expert. I alla program finns något som heter SIE-export. Detta gör det möjligt för Din revisor att "läsa in" allt det Du bokfört i Ditt program in i hans program - därför spelar det ingen roll att ni har olika program.

Köp inte ett renodlat bokföringsprogram (som bara kan hantera bokföring). Om Du istället skaffar ett program som även innehåller fakturering, kunder och leverantörer, då sköter Du Din bokföring både lättare, snabbare och säkrare. Kundfakturor bokförs då helt automatiskt. Leverantörsfakturor kan bokföras automatiskt genom att Du bara anger leverantör, belopp och fakturanummer. Blir det rätt en gång - då blir det rätt i fortsättningen också. Ett sådant program behöver inte kosta mer än ett renodlat bokföringsprogram.

Du har "kosta skjortan"-SPCS och vill inte avstå från att använda det. Beror detta på att det "kostar skjortan" eller beror det på att Du har behov av att köra ett så avancerat program? Du skriver inget om det behov som Du ska täcka. Kan ju tänka mig att programmet Du kör också varje år kostar en hel del i uppdateringsavgift/serviceavgift. Min fråga är alltså om Du behöver ett så avancerat program. Det kanske blir billigare för Dig att istället välja ett enklare program - under förutsättning att det täcker Dina behov förstås.

Du får förslag om att använda det ena eller det andra programmet, men ta dessa med en nypa salt eftersom man tydligen inte bryr sig om Dina behov. Det finns väl ett tiotal olika ekonomiprogram för Mac - inte fler än att Du kan kasta ett öga på alla.

Det finns förstås andra sätt att räkna (beror på vilken lärare man haft)

Ta ett enkelt exempel där Du handlat för 100 kr netto - ta momsen och dividera med bruttobeloppet multiplicera med 100:

Moms 25% Netto 100:- Moms 25:- Brutto 125:- 25/125*100= 20%
Moms 6% Netto 100:- Moms 6:- Brutto 106:- 6/106*100= 5,66%
Moms 12% Netto 100:- Moms 12:- Brutto 112:- 12/112*100= 10,71%

Detta låter ju spännande! - Faktiskt så spännande att jag ringde upp Skattemyndigheten.
Inte helt ovanligt fick jag ett helt annat svar i telefon - momsbroschyrens svar var som bortblåst.

Svaret jag fick var att om jag t.ex köper en flygbiljett som sedan ska vidarefaktureras till kund, då fakturerar jag som vanligt 25% moms på mitt arbete som konsult, men jag vidarefakturerar 6% på flygbiljeten. Klart att jag fick det svaret - det är ju logiskt. Skattemyndigheterna är bra att ha att göra med, men med ologiska regler är det ju heller inte lätt för den som jobbar på myndigheten.

För en momspliktig kund spelar det ju ingen större roll. Men, har man en kund som inte är momspliktig, då får man be kunden att själv köpa biljetten och skicka biljetten till Dig, då kommer han undan med 6% i moms.

Ursprungligen av Le:

Hittar inget deklarationsprogram hos Unicell.

Nej, tyvärr har vi inget deklarationsprogram - precis som det angetts tidigare i tråden.

Det verkar inte finnas något till Mac. Skulle man därför tvingas köra Virtual PC, då ska man kanske inte bara titta på en enda leverantör - det var det som var anledningen till mitt inlägg.

http://www.exelent.se/

------PC-baserat men fungerar förmodligen tillsammans med virtual pc

Ursprungligen av Sten_n:

Offtopic:
Jag tycker det är bra att företagarna är med i forum och lyssnar av vad som sägs m.m.
Men jag tycker att det som sägs ovan inte är värdigt en representant för ett företag. Hade du skippat dessa meningar så var ju ditt inägg bra.

Nog om detta.
Om någon vill diskutera vidare, starta en ny tråd.

Man får gärna ha synpunkter på vårt företag och våra produkter, men man kan förvänta sig mer än bara " Jag tycker att Unicell stinker en aning. Det programmet känns inte anpassat efter användaren riktigt." - Ett lågvattenmärke.

Ursprungligen av murvel:

Hej Sten,
Hoppas att ditt företag har det kundunderlag det förtjänar. Med din attityd till personer som inte är nöjda med era program förstår jag inte hur ni går runt.
Men bevisligen finns det kunder som gillar er produkt eftersom ni, enligt det senaste bokslutet, har en vinstmarginal på drygt 13 procent. Helt otroligt, men å andra sidan har ju ert företags vinsmarginal minskat de senaste åren. Det har kanske ett samband med att det finns, om inte bättre, i varje fall mer användarvänliga och lika kompetenta program på marknaden.

Hoppas att du haft en trevlig helg.

Just i detta forum har vi fått nog av allsköns påhopp. Sedan de första inläggen för ngt år sedan har vi tagit åt oss kritiken och förändrat UNI_BAS avsevärt - om det är den produkten vi talar om. Ingen har brytt sig att kommenterat dessa tydliga förbättringar. Istället tycks det vara OK att köra på med kritik typ "stinker". Ge gärna feedback men man ska inte slänga ur sig sådant utan att motivera uttrycket. - Klart man blir störd av sådant och kanske "snedtänder" en aning. Titta gärna på vårt forum och läs vad våra kunder tycker. Skulle dessutom tro att vi är den enda leverantören av ekonomisystem som vågar ha ett öppet forum.

Ursprungligen av murvel:

.........Jag tycker att Unicell stinker en aning. Det programmet känns inte anpassat efter användaren riktigt...........

Unicell är namnet på vårt företag. Vi har följande produkter: UNI_BAS, UNI_EKO, UNI_PRO, UNI_BOK, UNI_LAG, UNI_FÖR, UNi_RED, UNI_LÄR, UNI_FAK, UNI_ONE, UNI_TID. Du talar om att Unicell stinker - vad menar Du? Du talar om "programmet" - vilket av våra program?

Du presterar en intressant och kanske för Dig maximalt intelligent utvärdering.

Lukt, smak, skönhetsideal etc kan ju variera högst avsevärt. Det skulle därför vara intressant att få en närmare beskrivning av Dina lukt-IDEAL.

Våra olika program riktar sig till olika användare. Varje program har vi anpassat och inriktat på en viss grupp anv tilltänkta användare. Har Du kanske tittat på ett alltför avancerat program? I så fall har vi säkert enklare som passar Dig bättre. Det är det som är fördelen med att ha ett brett sortiment.

Den som har lust att test sitt eget "luktsinne" är förstås välkommen till http://www.unicell.se

Senast redigerat 2005-11-07 17:43
Ursprungligen av Martin_Nordin:

Hej

Jag skulle behöva en kopia av årsredovisningslagen.................

mvh
/Martin

Sök på http://www.bfn.se

tryck på länken "Redovisningsnormer"

Lycka till
Sten_UNICELL