Om man vill komplicera det ännu mer så gäller faktisk motsatt förhållande om man skall ha logotypen i väldigt stora format. Man bör då anpassa texten även till det formatet - dvs knipa ihop texten något. En utspärrad text som skall funka att läsa i väldigt små grader kan tex bli "oönskat" gles om man blåser upp den på en flagga, stortavla eller husvägg.
Min poäng är helt enkelt att det är bra att ha detta i bakhuvudet då man gör logotyper, märken eller andra typer av symboler som kommer att användas/tryckas i olika format och på olika papper (vilket naturligtvis också har betydelse), synas bra på webben, funka i faxen, bli bra i enfärgstryck eller ifall den trycks ovanpå bilder etc. Oftast kan man hitta en medelväg om man testar och skriver ut sin nyskapade logotyp i lite olika storlekar - både vad gäller för texten och ev bilder/symboler i logotypen.
När du sen är nöjd med logotypen bör du mycket riktigt förenkla den så långt det är möjligt. "Förena objekt", slå ihop och ta bort lager så långt det går och gör textkonturer av typsnitt. Då minimerar man risken med att något går snett i nästa led - att typsnitt saknas etc.
Några ytterligare små allmänna råd:
- Jobba med vektorgrafik och undvik att montera bilder (pixelbaserade). Vektorer har fördelen att du kan skriva ut/trycka bilden/logotypen i vilken storlek som helst utan att upplösning etc påverkas. Pixelbaserade bilder däremot (bilder i Photoschop) bör för bästa resultat alltid anpassas till tryckförutsättningarna.
- Välj färger och form som även funkar i svartvitt (gråskala, alternativt en-färgstryck)
- Tänk på att vissa pms-färger inte går eller är väldigt svåra att anpassa till fyrfärgstryck
- Passa på att göra alla "versioner" av logotypen på en gång - en-färg, fyr-färg etc
- Spara/dokumentera typsnittsval, färgval (en liten grafisk manual så att säga)
- Finns behov/önskemål så försök ange några "standardformat" för logotypen - kanske kan du ha samma storlek på logon på brevpapper, kuvert, visitkort, korrespondenskort etc.
- Håll logotypen så enkel som möjligt
- Sist men inte minst har vi ju hela det här med varumärke, identitet etc - men det är en helt annan historia.
Lycka till!