Du vill ju att så många som möjligt ska ta in ditt pressmaterial och då vill du göra det enkelt för dem:
En lågupplöst pdf med artikel och bilder som redaktören kan titta på och maila runt om han eller hon vill, levererat tillsammans med texten i en ren textfil och högupplösta bilder i jpeg, lägsta komprimering, så blir alla glada. Skicka med en högupplöst pdf också om det känns bättre! Glöm inte att lägga tryckfärdigt material i en egen mapp bara.
(Att skicka text som banor i ett pressmaterial är kanske inte alltid det allra mest genomtänkta. Många tidningar gillar att kunna klippa texten rakt in i sina sidbrytningsprogram istället för att behöva skriva in texten för hand...)
Pdf till tryck har för övrigt inte bara fördelar. Finns många fällor att trilla i när man gör en pdf. Tryckerierna är ofta bäst på att generera pdf:er till sin utrustning. Och gör aldrig, aldrig en pdf för tryck med InDesigns inbyggda pdf-generator. Använd minst Distiller. Men har du järnkoll på flödena är det ju såklart grymt!