Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Docko

Docko

Medlem
  • Plats Göteborg
  • Registrerad 2004-09-01
  • Senast aktiv 2017-10-16
  • Antal inlägg 187

Foruminlägg

De senaste inläggen Docko har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-02-24 18:42
Ursprungligen av barbapappa_86:

Kolla upplösningen

Upplösningen står på 1080P med lite underscan på.

Edit: löste det, ingen underscan och TVns aspekt på Auto, krispigt!:)

Senast redigerat 2015-02-24 19:41
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-02-24 13:05

Lånar tråden lite, hoppas det är ok.

Jag har just köpt en mac mini som jag kör med plex som mediacenter på min 65" panasonic plasma. Bilden när jag kör plex är strålande men i övrigt ser inte os x så kul ut, extremt litet och inte särskilt skarpt, förstår att man inte kan förvänat sig samma bildkvalitet som en datorskärm men tänkte kolla om ni har några tips på inställningar för att få det så bra som möjligt?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-06-14 10:40

Kapar tråden lite, är på jakt efter ett case som kan skydda mot fukt, smuts, stötar o.s.v. när man är ute i skogen och cyklar, fiskar, vandrar m.m.
Lifeproof känns som ett väldigt bra alternativ förutom på en punkt, att det är tänkt att vara på hela tiden, min tanke är att endast ha på det när det behövs. Någon här som använder det på det viset eller har ni på det konstant?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-30 15:56
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Ingen fara, tog inte illa upp. Säg till om du vill att jag ska kolla om det finns någon som kan hjälpa dig..

Nu fick jag ju det att funka ändå men det hade ju varit intressant att veta varför Netgear modemet inte funkar med iPad 3 & dhcp? Allt annat funkar ju utmärkt att koppla upp.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-29 21:29
Ursprungligen av kenjon:

Jag tror att han jobbar där.....

Var rädd för det:)
Inget illa ment Stefan, har bara haft lite otur med Comhem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-29 19:55
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Vad säger Com Hem? De (vi) har ju support på Netgear modemet, ring support på 0771-55 00 00 och kolla.

Hohohoh, Comhemsupporten, den var bra!;) Eller trampade jag på ömma tår nu? Ser att du är från Ö-vik och där sitter väl Comhemsupporten? Kanske bara gäller mig men mina erfarenheter av supporten är inte särskilt bra, Comhem är bra så länge allt funkar (vilket det oftast gjort för mig) men när något strular är jag inte särskilt imponerad.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-29 18:10

Verkar som att jag löste den genom att ange en statisk ip istället för dhcp:)
Eller kommer det ställa till något för mig?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-29 16:32
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Enkelt uttryckt:
- Stäng av NAT i CG3100.
- Du slår på de funktioner som idag är avstängda i Airport Extreme.
- Dra en nätverkskabel från CG3100 till Airport Extreme.
- Allt som idag är kopplat till CG3100 kopplar du till Airport Extreme i stället.
- Airport Extreme sköter allt i nätverket. CG3100 agerar endast modem.

Men om du berättar i detalj vad "hur mycket som helst inkopplat" innebär, och hur det är kopplat idag, så kan du nog få en mer detaljerade råd och tips.

Tack för guiden!
Tror dock jag får svårt att lösa det, både min CG3100 och min AE Extreme har alla nätverksportar fulla:(
Mitt system ser ut som följer, CG3100 står i min TV-bänk efter som Comhemuttaget sitter där, den modem är kopplat min TV, BD-spelare, Boxee Box + en kabel som går vidare till min AE Extreme som står i hallen, till den är min iMac, Nas och WD TV Live även kopplad... har alltså ingen möjlighet att koppla allt till min AE.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-29 15:57
Ursprungligen av +Pine+:

ok. jag tror det beror på "LAN IP" inställningarna du har.

Logga in på din Netgear CG3100 och gå in under "LAN IP". Kolla under "Starting IP address" och "Ending IP address".

Förmodligen har routern delat ut "för många" lokala ip adresser, ökar du detta värdet under "Ending IP address" bör ditt problem försvinna. Exempelvis ändra 192.168.0.10 till 192.168.0.30. Lite halvbuggad router ibland men detta bör fungera för dig.

EDIT: tror verkligen inte det är något fel på iPaden - ditt CG3100 är boven.

Ok, nu fick jag hem den från Macforum och som ni trodde så hittade dom inga fel på den.
Testade därför att öka ip numren på Netgear modemet till 192.168.0.50 , gjorde dock ingen skillnad:(

Ursprungligen av 20hz:

Sätt din CG3100 som Slave så använder du AP Extream istället fullt ut!

Hur gör jag detta utan att sabba hela mitt nätverk, har hur mycket som helst inkopplat och Netgear modemet är inte direkt användarvänligt:)

Ursprungligen av 20hz:

En kompis ringde mig i morse om just samma problem som TS har.

Återkom gärna om han får någon lösning på det!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-28 21:08
Ursprungligen av +Pine+:

ok. jag tror det beror på "LAN IP" inställningarna du har.

Logga in på din Netgear CG3100 och gå in under "LAN IP". Kolla under "Starting IP address" och "Ending IP address".

Förmodligen har routern delat ut "för många" lokala ip adresser, ökar du detta värdet under "Ending IP address" bör ditt problem försvinna. Exempelvis ändra 192.168.0.10 till 192.168.0.30. Lite halvbuggad router ibland men detta bör fungera för dig.

EDIT: tror verkligen inte det är något fel på iPaden - ditt CG3100 är boven.

Låter rimligt! Dock gick jag in och kollade mina inställningar under LAN IP, den stod på från 192.168.0.10 till 192.168.0.29, alltså 19 ipnummer att gå på och om jag uppfattade den sidan rätt så är "endast" 12 stycken upptagna (om man räknar i listan under DHCP Client Lease Info), det borde alltså finnas lediga nummer, eller?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-28 19:00
Ursprungligen av blueser:

Jag hade samma problem en gång, det visade sig att Routern körde med NAT (något jag stängt av tidigare).

Tack för tipset, NAT är dock avstängt i min Airport Extremen redan.
Det jag inte kan förstå är varför alla andra enheten kan ansluta utan problem, iPhone 4S, 3GS, iMac, iPad 1, Macbook Pro m.m. men inte nya iPaden...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-28 16:42
Ursprungligen av +Pine+:

vad har du för isp/modem?

Comhem, Netgear CG3100, det trådlösa sköts dock av en Airport Extreme.

Åkte ner till Macforum idag för att se vad dom hade att säga om det, testa först med deras wifi, funkade direkt, dom tog dock in den för att kika närmare på det, håller tummarna:)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-27 21:16

Återställning hjälpte inte:(

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-27 20:48

Skall testa detta!

Om nu inget biter och den måste in på service, funkar det då att lämna in den till Macsupport trots att den är köpt på Apple Store i New York, det är väl världsgaranti på den?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-27 20:38

Nu även testat att stänga av säkerheten helt på det trådlösa nätverket, ingen skillnad.