Herrejösses vilken soppa på formaten men jag hänger helt med på va du skriver
Att HDV va komprimerat till 40:1 visste ja inte om, helt makalöst hårt! Man kan ju glömma att göra någon post på de formatet.
Hur skulle du göra Erik, skulle du satsa på DVCpro50/HD eller va kvar i DV-träsket?
Vi gör främst företagsfilm, event, mm.
Ja läste lite om Panasonics P2 serie, dom där korten va praktiska men va alldeles för dyra och höll knappt någon plats alls. Man va tvungen o ladda alla 5 plaster om man skulle ha 1 timma råmaterial.
Jobbade tidigare som nyhetsfotograf/redigerare, just intankningsprocesses va jävla sirap då man skulle hinna redigera något vettigt och få iväg de via länkning. P2 korten sparar en jäkla tid men jag tror samtidigt att korten oxå förskjuter deadline för inspelning den tiden man sparar på intankning.
Jag hittade en kanonlänk där dom testar olika redigeringsformat (Digibeta, BetaSP, DVcam) intankat via SDI eller FW. Mycket intressant läsning angående FCP´s DV kodac kontra Avid´s.
Chroma Sampling
Jag pratade med en säljare hos en TV-krängare, han sa att den stora skillnaden mellan billiga kontra dyra plamsa skärmar ligger i mottagningen, fall skärmen är digitalförberedd eller inte.
Säljaren trodde att till nästa FotbollsVM/OS kommer HDTV slå igenom på riktigt, märkväl att en HDTV med digitalmottagare kostar runt 30.000lök så de kommer tyvärr rikta sig till dom som har råd.
Den bredda massan kommer fortfarande ha SDTV i 10-15 år till.
HD kom redan i slutet av 80-talet, då trodde branschfolket att de skulle va i drift runt 1995-96.
Tror att antalet sändningar i 16:9 SD (4:3 letterbox) kommer att öka, såg senast igår att Conan O Brian hade hängt på letterboxen...tidigare sände dom i 4:3. Vet inte om de va på prov eller inte, sändningarna som vi ser i sverige ligger ca 1 månad tbx i tiden.
Ljud-Bildmedia Här är 35mm adaptern vi använde till reklamfilmen, va de gäller 35 optik vet i katten, ska du köpa eller hyra??
Liten rättelse, Conan O brian kör HD, därav letterboxen i 4:3.