Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Gluffs

Gluffs

Medlem
  • Plats Örebro
  • Sysselsättning Min relation till Mac: Onaturligt god! :)
  • Registrerad 2001-10-12
  • Senast aktiv 2011-07-11
  • Antal inlägg 190

Foruminlägg

De senaste inläggen Gluffs har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-08-02 10:02
Ursprungligen av Jörgen U:

Det är enligt uppgift på G med andra lösningar än P2, samtidigt får man väl betänka att post är mkt enklare och billigare? än med HDV? Totalt sett tvivlar jag på att det blir dyrare, snarare tvärtom.

Har du något att referera?
Är de ett HD inspelningsmedium eller flash?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-08-02 01:46

Macoteket säljer ett RAID 4xATA kort avsätt för PM G4, går kortet att trycka i en G5:an och dra 0,9meters ATA-kablar till ett separat chassi med eget elagg där man rymmer diskarna??

Eller är de för mycket Rock´n´Roll?!

Är inte helt kompis med brandsnöre, sATA och USB-kabel, vill i största möjliga mån göra systemet hårdvaru RAIDat.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-07-31 19:15
Ursprungligen av Erik.dv:

Har du något schysst sätt att konvertera materialet utan att behöva gå igenom fil för fil?
När du är klar med din redigering i Final Cut finns lite olika vägar att gå. Personligen kör jag en export av hela seqencen och väljer att där konvertera till 8-bit Uncompressed.

Alternativt kan du skapa en ny sequence som är inställd på 8-bit UC och kopiera in hela din DV-edit där. Funkar också men kräver att du renderar hela sekvensen före playback.

Alternativ tre är att du gör en media-manager flytt med konvertering av din sekvens. Då kan du även lägga till lite heads & tails så du kan korrigera din edit även i onlinestadiet.

Finns olika lösningar som sagt.

Bugar och bockar!!

Ska testa på ett projekt som jag håller på med nu, ska bli mycket spännande och om de blir någon skillnad.

Du vet inte någon som säljer sin Glidecam V16/V20?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-07-31 19:06
Ursprungligen av Erik.dv:

Absolut

Men kolla vad de kan göra!

WOW!!!
DoF makes it all!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-07-31 19:05
Ursprungligen av Erik.dv:

Exakt. Så du kan lika gärna ta in material som DV över FireWire från din 10K kamera, redigera din offline, konvertera materialet till 8-bit eller 10-bit Uncompressed (och därigenom komma till en 4:2:2 codec) och sedan göra alla post-effekter/color corrections/color grading osv. Detta kommer i vissa fall ge dig enormt mycket bättre kvalité, ibland inte så väldans skilland mot att hålla dig till DV hela vägen.

I och med FCP 5 så kan du även ställa om renderings kvalitén (8-bit, 10-bit eller YUV High) samt motion kvalitén (low, medium eller high). På tungt grafiskt material blir det som natt och dag att köra YUV High/10-bit UC video kontra 8-bit DV.

Har du något schysst sätt att konvertera materialet utan att behöva gå igenom fil för fil?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-07-31 18:57
Ursprungligen av Erik.dv:

Hittade för övrigt lite info om "Mini 35 Digital":

http://www.35digital.com/digitalfilm/index.jsp;jsessionid=4C4753E745A6E60796FD527BF3568F2F?company=35digital.com&page=p_product.jsp&cat=prod_caption_entries&id=7

Ser dock inga priser, men bl.a. Ljud-bildmedia hyr ut produkterna för c:a 900 kr per dag vilket är samma pris som en DV-kamera för c:a 40 000 kr så billiga är inte konvertrarna, men kvalitén blir klart mer "filmisk" vad gäller skärpedjup osv.

LOL!!!!
Poketkamera på stereoieder!

Efter lite googlande hittade jag på DVinfo.net någon som pratade om en prislapp runt 7.500-10.000$. Tråd 1
Tråd 2

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-07-31 16:16
Ursprungligen av Erik.dv:

Är de värt o lägga 60-80lök på SDI bandare, HD-raid och SDI kort?
Mjae, alltså om du bara har en DV-bandare med SDI så hjälper inte det dig så mycket tror jag inte. Jag vet inte om det blir någon skilnad att köra:
Bandare > SDI > Okomprimerat
elller
Bandare > FireWire > DV > Okomprimerat
Det "borde" inte bli det och bandaren i sig kan ändå inte lagra dina mastrar sen. För att lagra Okomprimerat på tape krävs ju digibetabandare o de går väl i bästa fall på typ 300 000 kr.

Va jag förståt av sidan som jag länkade tidigare i tråden om "Chroma", var bästa sättet att lägga på 4:2:2 sampling på DV materialet innan man började färgkorrigera, mm. De mjukade upp UV i YUV (4:2:0 -> 4:2:2), skillnaden mellan SDI vs FW taget ifrån DV var efter 4:2:2 konvertering i princip noll. Som Dodo skrev tidigare i tråden lämnar 70-80% av våra produktioner på DVD.
Fick lite tid över i förra veckan o lästa lite i manuallen för FCP samt letade runt på nätet, något som höjer slut rendering på projektet är att byta i "Sequence Setting" till "YUV High Quality render".
De tar längre tid att rendera men de blir snyggare, framför allt runt skarpa kontraster, tex glasögon.

Senast redigerat 2005-08-02 10:08
  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-07-31 13:17
Ursprungligen av Erik.dv:

Givetvis är det ett stort plus att i redigeringsen gå över till okomprimerat och du ska köra någon post-arbete (color correction/grading, effekter, grafik osv.). Det är väl det bästa/billigaste man kan göra idag, även om slutprodukten är DVD.

Jag kommer ihåg ifrån en annan tråd att du skrev att de blev snyggare slut touch på material om man tankade om de till okomprimerat vid mastering.
Är de värt o lägga 60-80lök på SDI bandare, HD-raid och SDI kort?
Naturligtvis ska kvalitén va bästa möjliga men ser kunden någon skillnad eller sitter vi tekniknördar och gottar oss över kvalitén?!

Senast redigerat 2005-07-31 13:33
  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-07-28 18:31
  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-07-28 18:17

Herrejösses vilken soppa på formaten men jag hänger helt med på va du skriver

Att HDV va komprimerat till 40:1 visste ja inte om, helt makalöst hårt! Man kan ju glömma att göra någon post på de formatet.

Hur skulle du göra Erik, skulle du satsa på DVCpro50/HD eller va kvar i DV-träsket?
Vi gör främst företagsfilm, event, mm.

Ja läste lite om Panasonics P2 serie, dom där korten va praktiska men va alldeles för dyra och höll knappt någon plats alls. Man va tvungen o ladda alla 5 plaster om man skulle ha 1 timma råmaterial.
Jobbade tidigare som nyhetsfotograf/redigerare, just intankningsprocesses va jävla sirap då man skulle hinna redigera något vettigt och få iväg de via länkning. P2 korten sparar en jäkla tid men jag tror samtidigt att korten oxå förskjuter deadline för inspelning den tiden man sparar på intankning.

Jag hittade en kanonlänk där dom testar olika redigeringsformat (Digibeta, BetaSP, DVcam) intankat via SDI eller FW. Mycket intressant läsning angående FCP´s DV kodac kontra Avid´s.

Chroma Sampling

Jag pratade med en säljare hos en TV-krängare, han sa att den stora skillnaden mellan billiga kontra dyra plamsa skärmar ligger i mottagningen, fall skärmen är digitalförberedd eller inte.
Säljaren trodde att till nästa FotbollsVM/OS kommer HDTV slå igenom på riktigt, märkväl att en HDTV med digitalmottagare kostar runt 30.000lök så de kommer tyvärr rikta sig till dom som har råd.
Den bredda massan kommer fortfarande ha SDTV i 10-15 år till.
HD kom redan i slutet av 80-talet, då trodde branschfolket att de skulle va i drift runt 1995-96.

Tror att antalet sändningar i 16:9 SD (4:3 letterbox) kommer att öka, såg senast igår att Conan O Brian hade hängt på letterboxen...tidigare sände dom i 4:3. Vet inte om de va på prov eller inte, sändningarna som vi ser i sverige ligger ca 1 månad tbx i tiden.

Ljud-Bildmedia Här är 35mm adaptern vi använde till reklamfilmen, va de gäller 35 optik vet i katten, ska du köpa eller hyra??

Liten rättelse, Conan O brian kör HD, därav letterboxen i 4:3.

Senast redigerat 2005-07-29 01:11
  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-07-28 16:48

Vi plåtade en lokalreklamfilm på IMX med en 35mm adapter, de blev helt klart snyggt, 35mm optiken är grym!!

Adaptrarna består av prismor som roterar som ger ett knattrande ljud, som lätt tas upp av mikrofonen. Tex vid en kärlekscen där kameran är nära skådespelaren och personen ska viska något, måste man dubba i posten för att få bort ljudet.

Va de gäller HDV/HD så tror jag som Dodo på formatet, tyvärr finns varken behovet eller sändningarna idag.
Slutkunden ser sällan skillnad mellan 16:9 SD och HDV/HD på sin storplasma. Bara entusiasterna ser skillnad.

Jag tror dock att HD som inspelningsformat kommer att slå igenom mer o mer på filmfronten, likväl som digitalfotot har slagit igenom på stillbildsplåtande.
Fortfarande behövs äkta film till sjuk stora planscher men oftast räcker en riktigt bra digitalkamera till planscher, press, etc. Likväl kommer filmer att plåtas på film där budget finns.

SVT´s stänger ju som bekant av sina analoga sändningar inom några år, de tror jag kommer sätta fart på den digitala marknaden och oundvikligt pusha för HD.

Erik.DV: Du skrev tidigare att DVCproHD va bättre än HDV, hur står sig DVCPROHD mot HD.
Eller har jag missuppfattat formaten, är DVCproHD en avknoppning av HDV som DVcpro är mot DV/DVcam?

Blir oxå sittande större del av sommaren framför skärmarna!

Senast redigerat 2005-07-28 17:04
  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-07-27 22:17

Finns de några fördelar med SCSI som man märker av i FCP?

tex.
Projekt inladdning
Antalet realtidsspår
Vänta på när FCP ska rendera waveforms (något som kan göra mig vansinnig).
Scrubbing
Allmän respons i hela systemet helt enkelt.

Tacksam för svar!
Gluffsen

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-05-02 08:54

Vi använde preset settings i respektive program....men jag ska under veckan göra nya tester, återkommer!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-04-22 17:06

Har sökt lite här på 99mac om MPEG2 Encoder...blir inte riktigt klok!
Några av er skriver att Cleaners MPEG2 encoder är inte helt bra och att Bitvice är betydligt bättre och snabbare.

Gjort lite MPEG2 tester tillsammans med en kollega, vi testade Cleaner XL (PC), Bitvice och Compressor.

Filmen va 1 minut lång, vi gjorde en gradients, svart till vitt, höger till vänster och sparade den som QT Animation 100%.
Därefter skickade vi filerna till respektive program och brände ut de på DVD ifrån DVDSPro3.

Resultatet blev:
Bitvice hade tydliga "Band" som gick längs med bilden, filstorleken blev ca 31Mb
Compressor hade VÄLDIGT tydliga "band", filstorleken blev 8Mb
Cleaner hade knappt inga "band" synliga...storleken blev 28Mb

Vi gjorde nya komprimeringar från Compressor och ökade värdena till medelnivå 6Mb, men de gjorde varken kvalitén eller filstorleken större?

Testet är väldigt enkelt genomfört och jag betonar att jag kan väldigt lite om MPEG2 kodning.

Hur ska man tolka resultatena?
Cleaner vinner i våra testar med hästlängder, men detta är endast ett test....hur den funkar på snabba objekt har vi inte testat än....men tydligt är att Compressor/QT inte håller måttet.

Min fråga är,
Finns de hårdvarulösningar som både boostar kodningen och gör den bättre än mjukvarukodningar??

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-03-24 07:40

www.loopia.se

Grymt proffsiga, säljaren var väldigt tillmötesgående, konfigureringen från webben är lätt att förstå och alla tjänster vi har hyrt har alltid funkat.