Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
adamo

adamo

Medlem
  • Registrerad 2004-10-14
  • Senast aktiv 2005-06-14
  • Antal inlägg 34

Foruminlägg

De senaste inläggen adamo har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • 2004-11-14 00:10
Ursprungligen av iJohannes:

Jag hittar ingen logik i ditt inlägg. Betalar du verkligen hellre mer än nödvändigt som konsumant bara för att du tycker synd om ett företag som "betalar div avgifter, löner till support och tekniker, teknikinvesteringar etc etc". Gäller inte det företaget som har billigare priser också? Om Glocalnet väljer att gå back (om det nu stämmer, saken är hävdad av dess konkurrent) så är det ju deras val. Så varför inte passa på - andra kommer tvingas följa efter.

Här kan du läsa om Glocalnet och deras planer att gå back:

http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=37105
http://www.privataaffarer.se/newsText.asp?s=direkt&a=375182
http://www.google.com/search?q=glocalnet+100+miljoner

--
Kalle
Adamo bredband
<[email protected]>

  • Medlem
  • 2004-11-13 15:45
Ursprungligen av dfredrikson:

Jag har precis fått min nya Mac (Os 10.3.5) och försöker koppla upp mig genom vårt stadsnät (Tiscali - Helsingborg) Jag pluggar ur kabeln från vår PC (där stadsnätet fungerar utmärkt) och in i Macen och anger DHCP automatisk som jag ska men får ett 169 IP nummer tilldelat. kan även nämna att jag inte får en grön "lampa" brevid Ethernet i nätverkstatus (gul).
Vad kan vara fel? Stadsnätet fungerar ju utmärkt i PC:n.
Har försökt frigöra IP numret i PC:n innan jag pluggar in kabeln i Macen och har även väntat i någon halvtimme för att se om ett IP nummer tilldelas..

Kan tillägga att Airport är installerat i min powerbook.

Glömde säga att 169,n,n,n är ett IP operativsystem brukar ställa in när DHCP-servern retunerar något obegripligt eller inget allt. Lyser lampan gult och du får 169 borde det tyda på att datorn inte hittar nätverket.

Prova att koppla ihop datornerna och se om de kan snacka med varandra.

--
Kalle
Adamo bredband
<[email protected]>

  • Medlem
  • 2004-11-13 15:40
Ursprungligen av Danne V:

De senaste 3-4 dagarna har jag haft krångel med uppkopplingen mot BoStreams 2,5Mbit. Men det är bara http som då och då vägrar, allt ifrån några sekunder till ett par minuter. Alla andra protokoll funkar, dvs ftp, e-post, chat, osv, och alltså samtidigt som webbläsaren inte kommer ut.

Sitter med OS 10.3.6 och en G5 bakom en router. Har en PC också som även den har samma problem, så det är alltså inte relaterat till Macen (tror jag i alla fall).

Har startat om routern och modemet när detta hänt, och då har det funkat. Men jag vet ju inte om det är min åtgärd som avhjälpt felet eller om jag lika gärna kunnat sitta och vänta dom där 2-3 minuterna.

Frågor: Har andra haft liknande problem med BoStream de senaste dagarna? Eller kan det vara modemet eller routern?

Det låter som din router . Jag tycker du skall prova uppgradera mjukvaran i den.

--
Kalle
Adamo bredband
<[email protected]>

  • Medlem
  • 2004-11-12 18:36
Ursprungligen av nillon:

Jag har varit med om detta förr, problemet är att vissa leverantörer låser sig mot MAC-adressen på nätverkskortet och håller fast ett bra tag.
Testa att rycka ur sladden ur PC'n och låt det stå ett par timmar, så borde det ha släppt och allt borde vara frid och fröjd med Macen också.
Planerar du att skifta mellan Macen och PC'n så är nog en router av något slag helt klart att föredra.

Om det är problemet kan man göra en DHCP-release från PC:n.

ipconfig /release

--
Kalle
Adamo bredband
<[email protected]>

  • Medlem
  • 2004-11-12 16:28
Ursprungligen av iJohannes:

Jo, men ni är för dyra i jämförelse med Glocalnet. Er skyhöga startavgift avskräcker mig i alla fall.

Nu handlade visserligen inte posten om priser, utan modem. Men visst:

Glocalnet har bestämt sig för att gå 100 miljoner med förlust nästa år för att fixa nya kunder. Det kan man läsa sig till i deras årsrapport. Vad händer när de 100 miljonerna tar slut?

Installationsavgiften är pengar som går direkt till Skanova. Alla är tvungna att punga ut med de pengarna. Antingen från första början, eller genom att vara bunden till en leverantör en längre tid och på så sätt betala de pengarna indirekt. Som du kanske vet har vi inga bindningstider.

--
Kalle
Adamo bredband
<[email protected]>

  • Medlem
  • 2004-11-12 03:05
Ursprungligen av 3OPAH:

Jag återkommer med en rapport så fort de kopplar in mig men det lär dröja ett tag (4-8 veckor).

Någon som kan tipsa om ett lämpligt och prisvärt ADSL modem?

Ditt behov kan variera.

För så bra uppkoppling som möjligt, snacka med din leverantör. De vet vilket chipset som sitter i DSLAM:en (hårdvaran i andra sidan sladden av din telefonkabel) vilket du bör matcha för bästa kompabilitet med ditt modem.

Har du skaffat ADSL och vill kanske uppgradera till ADSL2+ i framtiden? Se till att modemet åtminstånde är förberett.

Bor du långt från telefonstationen och därför inte kan få full fart? Skaffa ändå ett ADSL2+-modem. Då kommer det bli som att du bor en dryg kilometer närmre.

Har du skaffat ADSL2+? Se till att ditt modem klarar av 28Mbit. De flesta modemen klarar bara av 24Mbit.

Skall du koppla in flera datorer och kanske rent av köra en server är det intressant att hitta modem som klarar av lite mer än QoS. IPShaping och likanande regler ser till att prioritera bandbredden rätt. Du vill t.ex. inte att din download skall gå segt för att någon annan tankar från din server.

Ett snorbilligt ADSL modem utan några speciella funktioner är DLinks DSL300-serie. Det fungerar rätt bra i de flesta lägen.

Har du pengar att lägga rekommenderar jag Alcatel Telecoms nya ADSL2+ produktserie med _allt_ inbyggt. WiFi, IP-telefoni, shaping och massa andra goa routingfunktioner. Onekligen det bästa just nu. Råkar dessutom vara de modemen vi levererar till vår ADSL2+-tjänst.

--
Kalle
Adamo bredband
<[email protected]>

  • Medlem
  • 2004-11-12 02:41
Ursprungligen av chjohansson:

För ca 3h sedan slutade azureus att fungera och alla små gubbar blev röda och inget händer. Efter omstart så kommer medelandet att port 6969 inte går att öppna och att den kan vara upptagen av att annat program. Men vad jag vet använderinget annat program den. Har provat att starta om airporten samt modemet (d-link 300t) samt att ansluta via ethernet. inget funkar! har dessutom varit i kontakt med adamo och dom har ingen begränsning av port 6969.
Någon som vet vad som kan ha hänt, eller upplevt något liknande?
Tack på förhand!

Om den påstår att något använder sig av port 6969 kan du alltid hoppa ut i terminalen och telnet:a till porten för att se vad det är (om något) som svarar.

$telnet localhost 6969

Vad händer om du gör så? Svarar något?

Om inte, fundera på att köra en annan Bittorrent-klient. Bittornado kör jag med glädje på min iBook med Linux, men det borde funka minst lika bra på OSX. Den kan du dessutom ställa om portarna på lite hur du vill.

För övrigt blockerar vi inga som helst portar eller håller på med liknande fasoner.

--
Kalle
Adamo bredband
<[email protected]>

  • Medlem
  • 2004-11-05 20:48
Ursprungligen av skatan:

Jag är öppen för diskussion, och sprider inte illvilliga rykten. Allt jag sagt om hur jag blivit behandlade av Er, Era lovord, er dåliga bortförklaringar är sant. Så varför i h*lvete skulle jag "sprida illvilliga rykten". Som om jag skulle hittat på de jag hört?

De ända rykten jag spridit om Adamobredband är att ett ny leverantör kommit på marknaden och erbjuder bredband till folk i Uddevalla där vi tidigare knappt haft annat än Telia. Jag gjort så minst 2 andra beställt (och nu till slut fått sitt bredband) och de jag får av Er. Är olika besked, lovord och nu ett slag från Er att jag skulle sprida rykten och ljuga?

Är jag ingen god konsument, och finner mig inte i dåligt bemötande, betyder de då automatiskt ljuger?

Du säger att Adamos supportpersonal anser Adamo vara ett "skitföretag". Det är ett illvilligt rykte. Ingen av supportpersonalen på Adamo anser det vara ett "skitföretag". Möjligtvis tycker vi växelvis det är ett mödosamt arbete att tillmötesgå alla kunder med kluriga problem, otur eller andra saker som försvårar det för dem (och där med oss).

--
Kalle
Adamo bredband
<[email protected]>

  • Medlem
  • 2004-11-05 15:15
Ursprungligen av skatan:

Jag har inte sett, utan hört det.

I Adamos telefonsupport i förra veckan.

Det är jättetrist och beklagligt att du har haft problem med installationen. På väldigt många sätt har vi förklarat att Skanova har problem med sig, sina tjänster och din installation. Vi pratar med dig i telefon ganska ofta, vi svarar till och med på dina klagomål i publika forum. Vi gör faktiskt allt i vår makt för att snabba på processen, och vi berättar allt för dig.

Att du trots det sprider illvilliga rykten om oss är ganska trist.

--
Kalle
Adamo bredband
<[email protected]>

  • Medlem
  • 2004-11-05 10:13
Ursprungligen av Joacim Melin:

Var har du sett att Adamos supportpersonal säger att deras företag är skit?

Det undrar jag med.

--
Kalle
Adamo bredband
<[email protected]>

  • Medlem
  • 2004-10-25 16:36
Ursprungligen av skatan:

Men vi kan väl inte drabbas som tredjeman om ni har avtal med Skanova som är på 90 dagar?

I avtalet mellan dig och oss står det naturligtvis också att det kan ta upp till 90 dagar. Vi kan tyvärr inte ge bättre vilkor än de Skanova ger oss.

Kalle
Adamo Bredband
<[email protected]>

  • Medlem
  • 2004-10-25 12:07
Ursprungligen av Mattias Malm:

Jag ställer mig samma fråga. (Dock utan kraftuttrycket ) Varje gång jag talar med Adamo kommer min installation "troligen inom några få dagar". Börjar bli lite jobbigt faktiskt. Jag har funderat på att hoppa av tåget och välja Universal, men då börjar ju räkneverket om, och kanske får man samma problem igen eftersom de också förlitar sig på Skanovas tjänster...

Allt är väldigt beklagligt och jag ber om ursäkt för Skanova.

Av dem får vi ett preliminärt installationsdatum.

Ibland är de klara flera dagar i förväg, ibland tar de ett par dagar till på sig. I vissa fall håller de inte alls vad de tror sig klara, utan blir flera veckor försenade. Ibland glömmer de bort saker. Ibland slarvar de bort beställningar. Ibland tar de sönder sin databas med beställningar. Ibland glömmer de bort att berätta att de har installerat.

Av ovanstående anledningar tillåter sig Skanova 90 dagar att koppla in två koppartåtar i DSLAM:en.

Det finns tyvärr ingen bättre förklaring.

När vi säger "troligen" menar vi just troligen. Normalt sett går det hela på 10-20 dagar. Vi brukar säga 2-4 veckor för att ta i. Åtminstånde jag berättar för alla att Skanova kan ta 90 dagar på sig.

Kalle
Adamo Bredband
<[email protected]>

Senast redigerat 2004-10-25 16:38
  • Medlem
  • 2004-10-19 05:46
Ursprungligen av Pelle Hedeblom:

Jag har enportsroutern, så då ska jag alltså använda en korsad kabel enligt dig, gupen? Det verkar vara då det funkar bäst, även om de säger i manualen att man ska ha rak. Igår lyckades jag få signal till router, så att den indikerade det. Men då sade modemet att den inte hade kontakt med lanet. Det här är jättekonstigt.

Det var när jag ändrade duplex och sådana grejer manuellt som jag fick signal till routern. Alla delarna ska känna av det automagiskt.

Men om vi säger så här: Jag har ett fast publikt IP från Adamo. Ska jag ange det bara i modemconfen, och inte i nätverksinställningar eller i routern? Eller ska man ange det IPt överallt?

Har du ett modem, en router och en dator skall:
1. Modemet vara inställt som en brygga (G.DMT, RFC1493 LLC, VCI=35, VPI=8)
2. Routerns WAN ha ditt fasta IP (81.21...)
3. Routerns LAN troligen dela ut DHCP till din dator.

Får du det inte att funka tycker jag du skall ringa till Netgears support. De kommer hjälpa dig.

Kalle
Adamo Bredband
<[email protected]>

  • Medlem
  • 2004-10-19 05:29
Ursprungligen av skatan:

Jag tror problemet ligger hos Adamo, att dom inte hade mig i samma hög eftersom jag hade sagt upp mitt Telia Bredband själv.

Du tror fel. Det handlar precis om det som länken ovan beskriver.

Kalle
Adamo bredband
<[email protected]>

  • Medlem
  • 2004-10-15 12:06
Ursprungligen av skatan:

Jag kan förstå att de inte kan koppla in på 2 dagar, men jag väntat över 1,5 månad nu!

Tycka vad man vill om monopol och allt de där,men jag tycker ni skyller lite väl mycket ifrån Er och tar inte emot kritik på rätt sätt!.

Det är jättetrist att det tagit lång tid, men Skanova reserverar sig 90 dagar föra att koppla in en kund. 1½ månad är ungefär halva den tiden. Vi kan inget annat göra än att fråga dem när de tror sig ha tid att komma ut till din telefonstation och utföra jobbet.

Mig vetligen skyller vi aldrig _ifrån_ oss, däremot skyller vi ofta på Skanova. De är onekligen struliga och tar mycket tid på sig. Ibland upp till 90 dagar.

Ursprungligen av skatan:

Jag mejlat 3 st mejl där jag både haft frågor och kritiserat Er. Inget av dom har jag fåt svar på, men mejl imellan som bara handlat om frågar har ni svarat på.

3:e gånger har ni sagt att ni skall kolla upp saker och ting och återkomma till min mobil. INGEN av dom gångerna har ni ringt upp.

Anledningen till det är att den tekniska supporten har ingen backlog och mail dit brukar bli svarade på inom ett par minuter. Kundtjänst är överbelastade med flera hundra FAQ-mail om dagen: "Kan jag få ADSL?", "Vad kostar det?" och "Hur lång tid tar det?". Det är där din kritik har hamnat. Du kommer få svar på dina frågor, men ibland tar det väldigt lång tid.

Jag tycker det är ganska sunt att inkopplade kunder har lite mer prioritet i mailkön än de som undrar när de kommer kopplas in, då vi inte kan påverka det sistnämnda.

Vill du ha omedelbart svar är det bara att ringa oss. Jag vet tyvärr ingenting om ditt ärende, men det är väldigt sällan vi ringer upp kunder. Vi ber dem som oftast återkomma till oss. Har vi trots det sagt att vi skall återkomma när vi har information handlar det om att vi inte fått någon information från vår underleverantör Skanova.

Kalle
Adamo Bredband
<[email protected]>

Senast redigerat 2004-10-15 13:01