Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
fixarfrasse

fixarfrasse

Medlem
  • Plats Stockholm
  • Sysselsättning Driver Kondensator, ett konsultföretag med fokus på mobila lösningar och framförallt iPhone, iPad.
  • Registrerad 2004-10-18
  • Senast aktiv 2012-06-12
  • Antal inlägg 139

Foruminlägg

De senaste inläggen fixarfrasse har skrivit i forumet.

Jag har inte testat Xcode 2.0, trodde inte den var tillgänglig. Hur som helst så ser jag naturligtvis fram emot den som tusan. Har hört att den ska bli riktigt bra uppdaterad. Ännu så länge sitter jag med 1.5:an, och jag känner att den är jäklar yxig.

Jag har verkligen försökt med allting nu, Carbon, Cocoa, C++ tool osv. inget fungera. Sökt hela nätet. Tillslut hittade jag denna sidan

http://203.79.121.211/~keith/XcodeGLUT/

Kanske den bästa sida jag hittat på hela det världsvida.

Nu är jag igång med OpenGL!

Det är coolt att den har färgskärm och så, men jag undrar om den verkligen fyller någon funktion om den inte har en kamera? Känns lite onödigt att lägga in bilder på iPoden så att man slipper titta på dem i iPhoto?

Den enda verkliga meningen som jag ser är att man alltid har sina bilder synkade med iPoden så att man kan visa dem på just iPoden ifall att man skulle behöva visa någon bild för någon vart man än är. Annars ser jag hellre att den hade stöd för J2ME så att man kunde lägga in lite roliga spel eller nått på den.

Ok, jag kan lika gärna erkänna direkt att jag har programmerat i Visual Studio de senaste fem, sex åren. Senast nu VS.NET. Dessutom har jag alltid gillat VS, det är enklet snabbt och man kan göra avancerade macros väldigt enkelt. Dessutom finns det mycket plugins och tjaffs som är nyttiga om man orkar bry sig om att leta upp och lära sig använda dem.

Nu har jag ju tröttnat på Windows, inte för att jag tycker att det är dåligt eller så, utan främst för att det är så förbannat tråkigt. Jag har börjat använda OS X mer och mer och sitter nu mellan fem och tio timmar om dan framför iBooken.

Men jag måste tyvärr säga att XCode 1.5 är jäkligt yxigt. Det är dessutom slött på denna iBooken 800 Mhz som iof bara har 256 MB RAM. Vad jag vill ha är helt enkelt ett jävligt bra IDE, alternativt en jäkligt schysst editor som går att scripta (hade varit intressant att lära sig Ruby eller liknande).

- Jag klarar mig inte utan syntax highlighting
- Snyggt hade det vart med intelisence (dock ej nödvändigt)
- Inline stöd för debugger är jäkligt viktigt, kanske viktigast
- Jag älskar codefolding
- Gärna projektorienterad, helst så att den automatiskt bygger makefilen
- Wizzards eller projekttemplates, varför inte? Förenklar alla programmerares liv (oftast )
- Integrerat stöd för CVS/Subversion
- Pluss tusen andra saker som jag är van vid
- Kan jag få den att koka kaffe så är det defenitivt ett pluss

Jag vägrar inse att dessa funktionerna är för mycket begärt eller att det på något sätt inte skulle vara tufft att använda ett IDE som har alla dessa funktioner (ala "jag använder linux och Joe är bästa editorn"-tänket). Jag vet om att de flesta av dessa funktionerna finns i XCode, men jag tycker att XCode är svårjobbat av någon anledning, segt, går inte att knappa sig snabbt med tangentbordet överallt, sugig syntax highlighting osv.

Så jag vill ha en lista på förslag från er som är jäkligt nöjda med era utvecklingsmiljöer. Jag tror det är nyttigt för oss alla att titta runt hörnet och se om det inte finns bättre verktyg än just dem som man alltid har använt bara för att man kan dem och är van vid dem.

Jag har medvetet lämnat språk utanför diskussionen. Men jag är främst intresserad av C++. Jag är också intresserad av möjligheten att arbeta smidigt med C#/mono.

Låt konfigurationerna hagla i tråden!

Ok, jag har nu skapat ett Carbon projekt. Till det la jag till OpenGL, GLUT och GLA framework (Först hade jag inte GLA med, men jag läste i RedBook om den och la till den, tyvärr har jag fortfarande fortfarande samma fel). Sen tog jag koden från Nehe

http://nehe.gamedev.net/data/lessons/lesson.asp?lesson=Mac_OS

Det fungerar fint att kompilera men när jag kör får jag följande fel:

[Session started at 2004-10-26 02:37:52 +0200.]
ZeroLink: unknown symbol '_DrawGLScene'

Executable “GlutTest” has exited due to signal 6 (SIGABRT).

Så jag tänkte att det kanske är ZeroLink som strular precis som Nubbe sa. När jag äntligen hittat ZeroLink alternativet i Project Info settings, Styles tabben och klicka ur den så körde jag en Clean Build och Build. Då får jag följande kompileringsfel när den försöker länka

ld: /usr/lib/crt1.o illegal reference to symbol: __objcInit defined in indirectly referenced dynamic library /usr/lib/libobjc.A.dylib

Senast redigerat 2004-10-26 08:35

Tja,

Tack för all hjälp. Jag har faktiskt (eller egentligen inte jag men min polare som även äger iBooken som jag sitter vid) både den Röda och den Blå OpenGL boken. Mitt problem har egentligen varit att komma igång, starta ett nytt projekt med XCode osv.. Men nu tror jag att jag har allting som jag behöver veta, kanske lägger upp en länk när jag har gjort något roligt.

Jag har faktiskt använt iBooken till att programmera på ett tag redan. Den har varit ett utmärkt verktyg att lära sig Java på. Så jag skrev faktiskt en liten 3d-motor i Java, en egen från scratch utan J3D. Blev lite inspirerad och tänkte att vafasen, det hade varit roligt att göra lite OpenGL i native C++ i OS X.

Jag vill ju switcha till OS X, men det tar ett tag innan man har möjlighet.

Nehe tittade jag på tidigare när jag skrev OpenGL för Windows. Kanske inte världens bästa kod och vad jag fått höra defenitivt inte någon optimerad OpenGL. Men som sagt det är en bra början.

Men när jag tittade på Nehe nu för OS X så förstod jag det som att det var Cocoakod, och jag tänkte då direkt att det var ObjC. Jag brydde mig inte ens om att ladda ner det, kanske jag borde gjort.

Citat:

GLUT har en stor fördel då det ingår i OS X, så det enda du behöver göra för att skapa ett GLUT baserat OpenGL program är att lägga till OpenGL & GLUT frameworken till ditt projekt och sen ta så gott som vilken C/C++ programkod som använder sig utav glut och kompilera det.
Ett tips är att stänga av ZeroLink då det inte alltid fungerar så bra med glut imho.

Ahh! Precis vad jag ville veta! Då ska jag sätta igång det första jag gör när jag får tid

/Frasse

Jag har svårt att hitta någon tutorial som gäller OpenGL med C++ (inte ObjC), gärna som går igenom XCode och vilka frameworks som behöver inkluderas osv. Egentligen så hade jag nöjt mig med en "Project wizzard" i XCode som hjälpte mig skapa ett OpenGL projekt, efter det så hade jag bara kunnat gå vidare med vilken tutorial som helst.

Jag har inga problem med C/C++ som jag använt i massa år, fast jag är ovan vid OS X.

Jag har XCode 1.5 installerat.

Jag har gjort lite C# programmering i OS X med mono. Det fungerar bra även om vissa delar av Frameworket innehåller buggar. Det coolaste jag märkt med mono är att man får enormt bra stack traces, så om något krånglar så är det lätt att se vart problemet uppstår. Till stor hjälp när man exempelvis jobbar mot databaser.

I övrigt är det ganska mycket meck att skriva program med hela mono även om det är rätt skoj.

Nu var det ett tag sen jag kollade på mono, men så vitt jag vet så håller de på att implementera System.Windows.Forms så förhoppningsvis ska man ganska snart kunna köra windowsprogram i OS X om man har X-servern installerad. Hur som helst så är det ett jäkligt intressant projekt och jag hoppas att jag i förlägningen kan byta ut min windowsdator mot en fin mac