JonesH Visst är ett mätsystem känsligare än ett öra att avgöra tex 0,3db skillnad i ljudtryck.
Men ljudkvalitet går inte att mäta, Det har aldrig gått o kommer troligen aldrig att gå att mäta.
Än finns det ingen enhet man mäter ljudkvalitet i.
Hej Rickard!
Ljudkvalitet, beroende på vad man lägger in i begreppet, går visst att mäta. Lyssningstester kan ge bra svar på om det generellt uppfattas några skillnader mellan olika impulser. SR har gjort detaljerade studier av olika ljudkodare för programproduktion och har en femgradig skala för om kodaren påverkar hörbart eller ej.
Däremot finns det ingen specifik enhet, men det finns en hel del olika projekt som jobbar kring detta.
Subjektiv ljudupplevelse - vad man gillar och inte - är svårare att mäta och kvantisera, även om det förstås går också. Men varför skulle man?
Ska det låta o kännas bra för dig när du jobbar, Är inte din uppgift att få det inspelade materialet att låta som det gör i studion, Inte lägga till inte dra ifrån??
Jag förstår inte helt din mening; det ska ju gärna låta och kännas bra för mig i studion förstås. Däremot är det ju i detta sammanhang viktigare nästan att högtalarsystemet ger en tydlig bild av hur det kommer att låta hos slutkonsumenten. Du skriver att teknikerns uppgift skulle vara att få inspelningen att låta som i studion, menar du då att man ska fånga upp instrumenten exakt som de låter i verkligheten?
Inspelning och mixning är en konst, inte en vetenskap. Vore det en vetenskap skulle man försöka fånga instrumentet exakt som de låter och åt alla håll. Istället väljer man rum, mikrofon, mikrofonplacering med mera för att skapa ett sound som passar till ändamålet. Samma flygel låter helt annorlunda i en jazzinspelning, Bachpartita, Jackson-komp, Beethovenkonsert eller EST-platta. Det beror inte bara på spelet...
Teknikerns uppgift är i högsta grad att lägga till och dra ifrån, ofta.
Fast det funkar väl inte så, nu spelar man väl in alla instrument var för sig och mixar ihop så känslan av en god inspelning är ju som bortblåst.
Jo iofs gör man ofta det, men det har man gjort ett bra tag. Långt innan vår tid i alla fall. Det har gett helt unika möjligheter till viss typ av ljudbearbetning, samtidigt som man i många fall väljer att låta musikerna spela tillsammans. Världens inspelningsteknik är inte svartvit :=)