Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
JonesH

JonesH

Medlem
  • Plats Umeå
  • Registrerad 2003-12-22
  • Senast aktiv 2017-10-10
  • Antal inlägg 307

Foruminlägg

De senaste inläggen JonesH har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-12-09 00:23
Ursprungligen av Raphael:

Vetenskapliga papper och studier är rent trams, dynga och nys - för inget vetenskapligt papper kan tala om för mig vad jag hör och inte hör, för det vet ju jag bäst själv.

Vetenskapen är inte din fiende
Forskning inom ljud och ljudteknik är ju inte något som görs för att jävlas med ljudintresserade. Problemet med att veta bäst själv vad man hör är att man kan vara påverkad av tidigare intryck, inkorrekta förutsättningar för testerna och så vidare. Det som forskningen strävar efter är ju att se om man kan vederlägga att t.ex. olika högtalarkablage ger hörbar skillnad på ljudet antingen genom kvalitativa eller kvantitativa studier - mätbara åsikter från lyssningstester eller mätbara värden från apparatur.

Ditt stycke om att vetenskap är subjektivt stämmer förstås till en del - vetenskapskritik är ju en central del av vetenskapen i sig. Att man noggrant redovisar forskningsmetoder är ju just för att man ska kunna se om det finns problem met metoden som kan leda till felaktiga resultat.

Jag hävdar dock att du har fel vad gäller att vetenskap skulle förutsätta att människor är lika. Kan du underbygga det på något sätt?
All forskning jag nånsin sett försöker ta hänsyn till just det att människor är olika. I detta fall görs det genom att man t.ex. använder stora urvalsgrupper (minst 30 personer) i lyssningstester för att se om generella slutsatser kan dras. Om vetenskap "förutsätter att människor är lika" skulle man bara behöva testa med en person och det görs aldrig.

Placeboeffekt är just ett sådant fenomen som kan avslöjas genom noggrant utformade tester; t.ex. kan man för en grupp berätta vilka kablar som används, för en grupp ljuga om vilka som används och en grupp blindtesta dubbelt. Om alla svarar lika - t.ex. att kabel A låter bättre, då är det vetenskapligt vederlagt att den kabeln låter bättre.

Det som är lustigt är när folk - inte specifikt du, Raphael, hävdar att man hör saker som *vetenskapen inte kan mäta*. Det går utmärkt att mäta saker mycket mer noggrannt än vad människan kan uppfatta.

Ursprungligen av Raphael:

Det handlar om att jag hör skillnad därför att det finns skillnad.

Säkert upplever du att du gör det, och du gör säkert det också. Frågan är om det går att vederlägga. Du vet säkert att man bara har ungefär två sekunders minne angående fina detaljer i hörandet, och förstås hur känsligt det är med lyssningsposition, rum, kringutrustning, val av impulser och så vidare. Vi är subjektiva lyssnare och strävan efter nån sorts objektiv representation är väldigt svårt att uppnå (och varför skulle man?? Det är ju konst för tusan). Vad jag menar är att även upplevd men inte mätbar (icke objektivt existerande) skillnad också är giltig eftersom det som spelar roll är den subjektiva upplevelsen.

Däremot är det klart relevant att underbygga om den subjektiva upplevelsen är relaterad till t.ex. ditt byte till nya högtalarkablar. Är den inte det så handlar det ju enbart om placebo.

Ursprungligen av Raphael:

Man hör skillnad för det finns en skillnad att höra, annars skulle man inte höra det. Att påstå att människor har blivit lurade för att de hör skillnad, det är ju verkligen att typ idiotförklara människor. Men det kanske är "vetenskapligt" att idiotförklara människor, ja den "vetenskapen" ger jag inte mycket för. Blaha blaha. Trams och dynga är det!

Jag vet inte vad du är så arg över?
Man kan absolut höra skillnader som inte finns. Det beror på att vi människor inte är idiotiska maskiner som bara gör rätt - alltid gör precis som de ska förutsatt att de fungerar. Vi tolkar intryck baserat på en himla massa saker. Perception är en rätt stor del av upplevelsen, annars skulle väl en konsert genom mikar i salen låta likadant som att sitta i salen (det gör det inte).

Kortfattat: Om personer upplever något bör det gå att dokumentera och vederlägga vetenskapligt.

Hoppas någon har glädje av mitt inlägg. Jag är inte forskare utan bara student, men när folk är så arga på något så löst som "vetenskap" så kanske man hjälpa till att mildra det hela i alla fall något.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-10-02 17:15

Haha. fan, jag sökte efter webhotell men hittade inget bra. Jag suger. Lås tråden.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-10-02 16:11

Hej!
Jag tänkte att vi gemensamt kunde göra en lista över billiga webhotell och våra erfarenheter från dem. Bygg vidare!

B-one - billiga (12kr/månad för billigaste + "uppläggningskostnad" 120kr), ganska smidiga verktyg. Bara en domän/konto. Fler domäner kräver fler konton.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-09-02 17:37

Den såg rätt okej ut, men jag tycker det känns lite B med utskärning för appleloggan. Plus att den lär ju ta in mer smuts där också gissar jag. Jag lutar nog mer åt incase eller belkin men har hört en del dåligt om InCase, att den skulle töja sig och så. Vad säger ni som prövat?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-08-28 09:36

Tack kenjon, du löste problemet. Ja, mailen skickades iväg till mottagaren men iPhone hade som förval att spara i den lokala mappen och inte på servern. Får se om man kan pilla tillbaks breven på servern. Tack!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-08-27 23:33

Hej!
Är det nån annan som kör iphonens mailprogram i IMAP-läge? Jag gillar det och kör det mot alla mina mailkonton, men nu upptäckte jag att iPhonen inte har synkat över sent-mailmappen till servern. Finns typ sju brev där som inte finns på serberns sentmailmapp.

Någon aning om varför?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-08-27 23:11

Yes!
Då ska vi se; vilket är det bästa silikon/gummiskyddet för iPhone 3G? Jag är ute efter något i stil med dessa:

Sport Grip? for iPhone 3G
Protective Cover for iPhone 3G : Incase Product
Belkin : Silicone Sleeve

Finns det andra?

Jag står och väger mellan att ha best skins ever + ett gummiskydd eller bse + ipodsocka och lita på att jag inte tappar telefonen i backen...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-07-17 13:25

återupplivar en gammal tråd... på SR:s internsidor skriver utvecklingsenheten idag att de arbetar på lite olika lösningar för iPhonen men det är svårigheter då telefonen idag inte stöder något av de strömmande format som SR sänder i. Antingen modifierar man de strömmar som finns eller så gör man nya just för iPhone.

De drömmer också om en SR-spelare med väder och där den lokala kanalen väljs beroende på GPS

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-07-10 10:53

Den ska kunna släppa igenom åtminstone AC-3-kodat ljud vad jag minns. Du behöver då en extern enhet som kan avkoda det förstås... Minns inte helt säkert men jag har för mig det i alla fall.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-06-16 23:42
Ursprungligen av Claes Magnusson:

Det var ju ett både förnämligt och kompetent inlägg. Tack för att du lär oss. Tumme upp, guldstjärna, digg eller vad det heter..

Tackar mjukast govänner!
Man är ju blott en stackars ljudtekniker med en viss perversion åt det teoretiska hållet. Ja, och som läste sin digitalteknikkurs i Piteå för en månad sen
Ja, och som skrev ett ganska liknande inlägg på macworlds forum för ett tag sen till en herre som där hävdade att CD-formatet var helt odugligt. Särskilt till klassisk musik. Är det samme mjg som där kanske? Trevligt att fortsätta diskussionen isf - sist ledde det till att jag tog reda på massa saker och lärde mig en hel del på det sättet.

Ursprungligen av pesc:

Ett utmärkt resonemang som låter teoretiskt riktigt.

Det inte bara låter riktigt, det är - vad jag vet - riktigt!

Ursprungligen av pesc:

Men jag ser det så här: denna "översampling" du talar om kan man se som lågpass-filtrering i den digitala domänen.

Hmm, hänger inte helt med. Hur är det ett lågpassfilter?

Ursprungligen av pesc:

Man interpolerar värdena för att få en riktigt hög samplingsfrekvens till D/A-omvandlaren, och då klarar man sig med en enklare design i den analoga delen.

Njaa... Du pratar om översampling i D/A-kretsar. Det är något annat, när man just interpolerar samplingar för att kunna använda enklare filter för rekonstruktion av ljudsignalen. När man använder översampling på det sättet kan man också öka på kvantiseringsnivåerna (bitdjupet) i D/A-omvandlaren vilket utjämnar distorsionen som uppstår av enstaka eventuella ojämna kvantiseringssteg.

Det blir många sköna lågpassfilter här alltså - både antivikningsfiltret i A/D-omvandlingen som tar bort höga frekvenser som annars skapar vidriga fel och rekonstruktionsfiltret i D/A-omvandlingen.

Alltså, i princip bygger digitalomvandlingen på att man som ni vet tar prover en massa gånger per tidsenhet, delar upp dessa prover i bestämda nivåer och radar upp dem i en upphackad beskrivning av originalvågen. Så långt vet de flesta förstås, men magin sker som sakt i rekonstruktionsfiltret. En fyrkantsvåg är uppbyggd av en grundton och ett oändligt antal udda övertoner, visade Fourier. Om man filtrerar bort alla övertoner har man alltså originaltonen. Oooh! Och det coola som Shannon bevisade är att det kan bara bli rätt (om inte utrustningen sux00r) - samplar man med drygt två samplingar per svängning kan bara den svängningen återskapas.

Vid översamplingen i A/D-enheten samplar man alltså med skitamånga samplingar per sekund. Ur denna ström är det en smal sak att utvinna den önskade samplingsfrekvensen (som också avgör den högsta frekvens som ska återges; samplekretsen lågpassar vid 20 kHz, men om man t.ex. har en samplingsfrekvens på 22 050 Hz får man lågpassa vid 11 025 Hz osv). Den tokhöga samplingen sker alltså inte med interpolation. Eller ja, det skulle den väl kunna göra, jag ser inte varför det skulle försämra...

Ursprungligen av pesc:

Skulle det verkligen inte vara bättre att ha en hög faktisk data-rate med äkta uppmätta samples istället för interpolerade värden? För att få högre marginaler för designen av lågpassfiltret på billigare system? (Inte vet jag, jag är ingen ljudtekniker.)

Jag vet inte helt hundra heller faktiskt. Får prata med vår digitaltekniklärare. Men spontant tror jag inte det spelar nån roll, eftersom samplingsfrekvensen bestämmer frekvensomfånget och den högsta intressanta frekvensen är 20 kHz borde man glatt kunna hitta på en massa samplingar emellan. Den stora poängen är nog att kunna ha fler kvantiseringsnivåer i D/A-omvandlingen... Om jag fattat rätt.

fridens

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-06-16 08:17

Vad skulle problemet vara med sampling till 44,1 kHz? Om det görs på korrekt sätt så bör det inte innebära en kvalitetsförlust i stort sett. Det handlar inte enbart om frekvensomfång, men 44 100 samplingar per sekund räcker för att återskapa en signal upp till 20 000 Hz, vilket är den högsta frekvens som de flesta hör vid normala lyssningsnivåer. Vissa hör ända upp till 30 kHz, men då pratar vi lyssning vid 100 dB SPL - rätt olidligt starkt för alla andra frekvenser, och väldigt lite musikalisk information finns här.

Det stora problemet med resonemang kring att 44 100 Hz ƒs skulle vara undermåligt är ofta att folk tror att digitalt ljud bygger på att man - som i digitalfoto - tar prover av ljudet vid olika tillfällen (samplerate), kvantiserar det (bitrate) och sen packar det i något klokt format där ljudet ändå är liksom upphackat när det spelas upp men man märker det inte pga så hög samplingshastighet. Stämmer inte; när man spelar upp den digitala signalen passerar den genom ett lågpassfilter (rekonstruktionsfilter) som utjämnar denna "upphackade" signal och återskapar en analog signal.
Att man har hög samplingshatighet har enbart med frekvensåtergivning att göra, Shannon/Nyquist bevisade att det krävs drygt två samplingar per cykel för att återges.

Vissa hävdar att 96 kHz samplingsfrekvens behövs för att man ska kunna lågpassfiltrera med mesigare filter och alltså skapa mindre fasfel. Det är korrekt på ett sätt, men helt fel eftersom man i praktiken alltid arbetar med översampling eller fåbitarssampling vilket inte kräver så väldigt branta filter. Ett Digidesign 192-interface jobbar t.ex. med 256x44 100 Hz översampling - ca 11,3 MHz, vilket ger en nyquistfrekvens på 5,6 MHz. Behövs inte så starka filter för att ta bort allting ovanför 20 kHz då

24 bitars kvantisering vid inspelning är dock som du säger att föredra, eftersom det ger bättre signal/brus-förhållande och därmed bättre dynamik. 96 kHz i konsumentledet tror jag mest är en marknadsföringsploj - se ovan för resonemang kring samplingsfrekvens. För den mesta musik duger CD:ns 16 bitar ganska bra för slutproduktionen tack vare dither (som används för att ta bort kvantiseringsdistorsion både vid inspelning till exempelvis 24 bitar och trunkering till 16 bitar).
Dessutom är det kanske intressant att de flesta AD-omvandlares kvantiseringsdel ofta inte klarar mer än som bäst 20 bitar. Och oftast spelar man ju inte musik som kräver 120,5 dB dynamiskt omfång. Även om man som jag spelar in klassisk musik som orkestrar och orgel klarar man sig ganska bra med det dynamiska omfånget

Vid 16 bitar har du ett dynamiskt omfång på 96 dB, rätt överlägset en LP och strax över ett analogband med Dolby-brusreducering. Inte lika bra som den bästa analoga elektroniken, men notera att du bara hör de allra lägsta nivåerna om du lyssnar så topparna hamnar på strax under 100 dB. Det är starkt. Jättejädrastarkt faktiskt

Hör man skillnad på PCM-ljud från CD och PCM-ljud från DAT via samma DAC gör man det bra - visa gärna upp det i ett dubbelt blindtest!

DAT går utmärkt att köra i 44100. Du kan köra det i 32000 Hz också, men det går definitivt att höra.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-05-17 13:42

Hej!
Jag letar efter någon bok som ger en bra introduktion till nätverksteknik och mac os x hantering av nätverk och liknande. Jag har satt upp flera nätverk, och vet hur man gör vanlig nätverkskabel men vill ha lite mer kött på benen... Några förslag?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-22 10:25

okej... har någon ett vettigt workflow för att hantera bin/cue-filer?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-20 12:43

Hej!
Min pc-polare som rippade en skiva åt mig lämnade den till mig i form av bin och cue-filer, men jag skulle vilja ha ut de individuella spåren. Jag har kommit så långt att jag har sparat om den som en sd2f från toast, men jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare faktiskt... Några förslag?

Eller finns det ett bättre sätt från början?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-07 08:35

Tänkte skapa en liten ryktesdiskussion;

- När kommer iPhone v2?
- Vad för makalösa funktioner kommer den att ha?