Sitter på ett arkitektkontor där backuprutiner och filhierarki verkligen behöver ses över. Vi kör både Mac och PC på kontoret och jag har funderat på ett flertal lösningar för att ordna till det här. Jag skulle behöva några synpunkter från er "mer erfarna" i ämnet.
Problematiken:
Yra arkitekter med filer sparade lite här å där. Önskemål om total säkerhet i fråga om brand, stöld etc. En önskan om att strukturera upp filsystemet så att "alla" kan ta del av filer, dock med vissa kreativitetshämmande funktioner.
Total datamängd idag ca 20-30 Gb and counting...
Jag har sett på ett antal olika lösningar.
1. NAS-RAID med speglad HDD kombinerat med Remote backup (typ mozy) mot fjärrserver.
2. NAS-RAID med speglad HDD, kombinerad med små diskar (typ lacie rugged) att ta med sig hem om aftonen.
3. Jobba mot en USB-disk på vald dator, vilken backupas via FTP till annan plats
Jag är lite keen på just NAS-raiden, frågan är dock hur jag får den att själv förstå att den skall skicka iväg sitt material någon annastans en gång per dag, helst utan att jag nödvändigtvis måste säga till den detsamma. Alltså: finns NAS:ar med uppladdningsfunktion via typ FTP, eller väljer man kanske en annan lösning än just ftp?
Ahh, jag vet egentligen inte vad jag vill eller vad detta kan kosta - har ni andra lösningar? Det största problemet kanske är filhierarkin, att en gång för alla lära dessa yra människor hur ett filsystem fungerar? Just nu ligger filer i dubbla kopior lite varstans, bilder är osorterade etc. Jag som har lite mer av den tyska ordningen i sinnet blir lätt trött när jag ser detta.
Nåväl, nu har ni lite att bita i! Tacksam för svar!