Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
goranlin

goranlin

Medlem
  • Registrerad 2004-12-02
  • Senast aktiv 2017-03-25
  • Antal inlägg 291

Foruminlägg

De senaste inläggen goranlin har skrivit i forumet.

Ursprungligen av MacMarkus:

Jag tänker som så....

iPad Air är ju en mycket skön iPad med sin tunna format. Skön att hålla i som den är. Om man nu sätter en fodral på den så blir det ju klumpigare och tyngre. Varför vill man det? Jo för att ha en skydd som är enkel att använda. Slå ihop och klart!

Men, för min del känns det mera rätt att ha en fodral eller väska där den kan vila vid transport eller när man sätter den bort. Annars använder jag iPad Air utan något som helst fodral.

Man får helt enkelt prova sig fram. Köp då billigt först och se vad du tycker. Känns det rätt att ha fodral även vid bruk, så köp något Fancy.

Logitech kommer nu även med tastatur. http://www.logitech.com/sv-se/tablet-accessor...

Jag förstår inte vad tastatur är? Logitech Ultrathin Keyboard Folio for iPad Air som nämns ovan verkar bra. Såg en tidigare verison i verkligheten för några veckor sedan och häromdagen i Digital Inns nya butik i Uppsala. Försökte köpa det från Applestore häromdagen men de hade inte fått det ännu.

Eftersom jag tycker det är mycket svårt och trist att skriva på det virtuella tangentbordet ser jag fram emot ett tangentbord med riktiga tangenter inklusive svenska tecken. http://www.logitech.com/sv-se/product/ultrathin-keyboard-folio-for-ipad?crid=1221# ser lovande ut!

Mn kan det på Mac men kan man det också i appen på iPad?

Jag får inte in bildnummer i min Powerpoint. OS X 10.8.5 PowerPoint för Mac version 14.3.7 på en några månader gammal iMac. Jag följer alla instruktioner jag kan hitta, infoga bildnummer etc. Men det funkar inte. Jag hade likartade problem på min förra dator och då funkade det ibland men nu går det inte alls!

Tacksam för all hjälp!

Ursprungligen av kenjon:

Var hittar man den?

undrar jag också!

Ursprungligen av Patbos:

Finns 30dagars prova på om du kikar under köp-delen, inte så logiskt kanske från Adobes sida.

https://creative.adobe.com/plans?plan=individ...

Tack! Hittade inte detta själv.

Ursprungligen av frazze:

Det finns en ePub-mall för Pages. Den har jag använt. Sedan spara direkt i Pages till ePub.

Du syftar på Arkiv -> Exportera -> e<pub ?

De mallar som fins i Pages har jag sett avrådanden från eftersom de inte fungerar i e-böcker. Enligt Kawaski & Shawn 2012 APE: Author, Publisher, Entrepreneur How to Publish a Book!

Jag provar olika sätt att göra e-böcker. Jag har läst rekommendationer att skriva texten i Word och sen importera den till InDesign och därifrån exportera som e-bok. Det funkar bra när jag provar men jag är tveksam att rekommendera det till andra om man inte redan har InDesign. Om jag förstått rätt kan man inte som förr ladda ner testversioner utan man måste anmäla sig till Adobes molntjänst? På Adobes för mig svårnavigerade sidor hittar jag inte villkor och kostnader. Min fråga är alltså: Kan man testa InDesign under en månad och vad kostar det i så fall? Samma för Mac och Windows?

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Två nya, och här ser det intressant ut:

NYOP 3.0:
https://stacksocial.com/sales/the-name-your-o...

Camtasia 2 - screen capture/video recording
CrossOver 12.5 - lets you run compatible Windows apps on your Mac (check compatibility of apps here)
Lucid - add animations, etc to webpage
iDocument - document management app for Mac
Narrator - text-to-speech Mac app
MacHider - helps you hide confidential files and folders
RaySupreme - 3d modeling / rendering
Airy - YouTube utility
My Living Desktop - makes your desktop into "a beautiful, moving environment"
Compartments For Mac - home inventory Mac app
......

Har nyss köpt Airy och Camtasia 2. Airy är enkelt och bra för att spela in från Youtube. Spelade in den utmärkta presentationen https://www.youtube.com/watch?v=oitfbeosPfw&f... om "Word 2010 - Formatmallar och innehållsförteckning" av Åsa Kronkvist!

Nyss köpt en skrivare från Dustin. Lexmark E260d, en utgående modell som såldes under Dustins weekendrush för 690 kr. Mycket nöjd än så länge. Snabb leverans som Dustin brukar.

Svartvit laser med automatisk dubbelsidig utskrift och separat litet inmatningsfack för kuvert eller enstaka papper. Lätt att få igång och enkel att använda. Helt tyst efter utskrift. Bra utskrifter.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Eller någon av gratisvarianterna, t.ex LibreOffice eller OpenOffice.

Vad är skillnaderna mellan LibreOffice och OpenOffice? Vill läsa en bra jämförelse, har du sett någon sådan?

Ursprungligen av Joacim Melin:

Det kommer inte att fungera med Office 2004 på din nya Mac. Den versionen krävde något Apple kallade Rosetta, vilket var en funktion som gjorde att äldre applikationer som Office 2004, som var skrivet för PowerPC-plattformen, kunde köras på nyare Mac-datorer byggda på Intel-plattformen. Rosetta finns inte längre i OS X.

Ska du köra Office så är det 2011 som gäller. Annars kan du alltid titta på iWork från Apple som i mångt och mycket ersatt Office för många användare.

Jag ringer Apple Store och en man där säger att det går genom att ladda ner en kostnadsfri uppdatering??

Jag använder mest Photoshop, Indesign, Illustrator, Acrobat Pro och flera av dem funkar enligt compability table. Lovande!
Tack för hjälpen!
Om de funkar är det väl krångligt att installera dem misstänker jag, har nåt dunkelt minne av en massa krångel. Den gamla installationen finns på en kasserad dator, det komplicerar säkert.
Tack för hjälpen!

Ska köpa en ny iMac och undrar om jag kan använda Adobe Creative Suite 3 Design Premium i den?

Kan jag installera MS Office 2004 i den nya iMac som jag tänker köpa? Ser inga uppenbara fördelar med senare Officepaket.

Jag ska köpa en ny dator. Min 7 år gamla iMac har gått sönder och det lönar sig nog inte att laga den. Funderar på att köpa en ny iMac 2,9 GHz Quad-Core Intel Core i5, 27" skärm, öka minnet till 16 GB. Därtill Superdrive, Pages, Numbers, Keynote och Applecare. Totalt blir det 22476 kr.

Jag skriver böcker och artiklar, driver webbplatser och är mycket intresserad av e-learning, MOOC-kurser och flexibelt lärande. Behöver stor skärm för att lätt kunna redigera.

Skulle den tänkta konfigurationen funka bra för detta? Eller har du andra förslag? Tacksam för råd!