Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Dr Tinnitus

Dr Tinnitus

Medlem
  • Registrerad 2004-12-24
  • Senast aktiv 2021-10-30
  • Antal inlägg 616

Foruminlägg

De senaste inläggen Dr Tinnitus har skrivit i forumet.

Ursprungligen av IngoX:

Nu testat på iphonen iOS 13: klicka på aA först i adressraden, "Begär mobilversion" eller "Begär webversion". Det ändrar utseendet på en google-bildsök.

Ah.... perfekt, det var så enkelt alltså. Nu är det som jag vill ha det, får stora bilder direkt och scrollar i sidled mellan dem, om man väljer Mobilversionen. Tackar

Har irriterat mig ett tag nu på att man bara får små skitbilder att titta på när man söker efter bilder i Safari på iPad.

Man googlar, väljer ”bilder” och får ett urval av bilder på skärmen, när man trycker på en bild så dyker den upp en aning större i den nu svarta högra halvan av skärmen och med flera små bilder under. Detta är drygt och dåligt tycker jag.

Tidigare vill jag minnas att den bild man tryckte på kom upp så den fyllde skärmen, och man kunde där svepa åt sidorna så man bläddrade mellan alla de tidigare föreslagna bilderna så de fyllde skärmen. Mycket trevligare på många sätt. Går det att ändra nån inställning så man får det uppförandet om man vill? Eller är man låst vid dagens minibilder och splittat skärm där höger halva blir svart och man måste gå in på varje enskild bilds bildlänk, alltså besöka varje sida som aktuell bild ligger på för att ev kunna se bilden i fullskärm eller fullformat...?

För ett tag sen började Messenger visa en horisontell lista på aktiva personer, överst ovan den vertikala listan på konversationer man har med folk.

Denna horisontella lista är bra jäkla dryg, så det ideligen ploppar upp folk som man inte vi se i nån lista. Man kanske inte har nåt behov av att blockera dessa, men heller inte att ideligen bli påminda om dem.

Så kan man på något sätt hindra att vissa personer som man inte vill se att visas i denna lista?

Senast redigerat 2019-10-12 19:46

Har Telia Mail, får sen en tid tillbaka massor med skitmail, skräpmail, bluffmail.
Oftast står det att mailet inte har nåt innehåll, och avsändarens adress liknar mest ett lösenord med en massa olika tecken, och är lite olika var gång.

Flyttade tidigare dessa till Junk, men tydligen ska man flytta till Skräp. Men ändå så verkar inte skräpfiltret lära sig att stoppa dessa mail.

Har talat med Telia, de kunde inte göra nåt....

Så vad kan jag göra för att minska eller slippa detta, så det filtreras bort direkt?

Lite korkat också att när man på paddan sveper åt vänster på ett mail, så menyn ”flytta” kommer fram, och när man trycker på ”Flytta” så finns valet ”till Junk” eller ”Annan brevlåda”, och trycker man på ”Annan brevlåda” för att välja ”Skräp” så öppnas ju mailet, eller läses i alla fall in. Detta kan ju ev ge en signal till avsändarna att nån läst mailet, vilket väl är dumt.... Så, kan man på nåt sätt välja så att brevlådan ”Skräp” blir första alternativet istället för ”Junk”?

Ursprungligen av Innis:

Tråkigt att höra men för mig har det fungerat utan problem.

Har vad jag vet aldrig funkat som det ska för mig, t ex har min lista för mest spelade sett exakt lika ut länge nu fast jag nött många låtar så att de skulle ha klättrat på listan.

Samma sak med sist spelade, men den kanske är specifik för varje enhet och inte synkar till andra enheter så man på en enhet kan se vilken låt man lyssnade på sist på med annan enhet?

Ska ta och göra några tester där jag först noterar hur statistiken ser ut i datorn, hur många gånger en viss låt spelats etc, sen spela den låten på olika enheter och se hur det hanteras.

Ursprungligen av Innis:

Har denna ibockad och det fungerar för mig.

Har det ibockat med, på alla mina enheter, och har alltid haft. Funkar ändå inte för mig, och söker man lite på nätet så verkar det vara ett rätt utbrett problem.

Om jag förstått det rätt, efter egna erfarenheter och lite läsande på nätet, så funkar inte playcount i Apple Music i mobila enheter så som man är van med från iTunes i datorn. Detta är ju väldigt irriterande då jag tycker att den playcount som finns i iTunes är mycket värdefull och användningsbar. Man kan skapa smarta spellistor och en massa annat praktiskt. Men detsamma verkar ju inte funka eller är väldigt begränsat i de mobila enheterna.

Det skulle man väl i o f sig kunna leva med bara play count hade funkat korrekt på de mobila enheterna och synkades korrekt mellan alla enheter och sitt Apple Music konto via sitt AppleID/iCloud. Men det verkar det ju inte heller göra, och det har tydligen varit så sen start av Apple Music, och Apple verkar inte ha nån vilja att fixa till detta så det funkar så bra som man är van med att Apples lösningar oftast gör. Drygt...

Har ni några tips på om det kan lösas, eller annat i ärendet?

Ursprungligen av cubeis:

Finns väl oftast en minneskort plats på tex en Samsung för en rimlig peng kan man få större lagrings utrymme nog så viktigt det kallar jag annorlunda tänkande
Så slipper man punga ut 5000 kr extra om man vill ha tex. 512 Gbs utrymme på tex sin iPhone. eller vad tycker du ?. ..

Apple tar rejält betalt för ökat utrymme ja, men detta utrymme är ofta ett rejäl snabbt integrerat utrymme. Och missen många gör är att jämföra bara GB rakt av, men minnens prestanda har lite fler påverkade faktorer än bara storleken.

Ursprungligen av carlsson:

Även jag har svårt att tro på detta. Eller att det helt enkelt är ett stort missförstånd.

- Som du säger så räknas ett fel när anmälan sker. ALLA jobb loggas (många spelas dessutom in) och är lätta att söka på namn, epost, telefonnr, Apple ID och.så.vidare.
- Apples anställda pratar ALDRIG om deras kollegor. Det är en företagspolicy, och när en person måste lämna jobbet av någon anledning så har man gruppchefer som distribuerar jobben på andra. Om någon säger att kollegan är långtidssjuk så har denne brutit mot anställningsvillkoren.

Självklart kan det finnas mänskliga faktorer som gör att det felar, men - INGET seriöst företag i världen har som policy att lura sina kunder! Det faller på sin egen orimlighet – Ett sådant företag blir helt enkelt inte långlivat. (Sen är det självklart att man gör allt för att säkerställa att felet inte ligger på företaget, utan på användaren – Alla företag måste tjäna pengar, annars överlever de inte.)

Men men....

Jag är helt inne på din linje, att det antingen är ”trolleri trollera” eller ett stort missförstånd från ena eller båda sidor, vilket isåfall är olyckligt men mänskligt.

Ursprungligen av cubeis:

Är ju sant du har en "liten" poäng där, men stora skillnader på en fristående liten mac-mini med obefintlig marknadsandel och en iMac med en inbyggd skärm, men vem vet vi får se i nära framtid

Om försäljningen drastiskt minskar så då är det klart att Apple får kanske tänka om och spela ut dom kort dom har för att få fart på försäljningen. För PC sidan och android telefoner är ju uppgraderbara på ett helt annat sätt. Inget snack om att en dator eller telefon som är uppgraderingsbar är ett starkt försäljnings argument för vilken tillverkare som helst, även för Apple.

På vilket sätt är en Androidtelefon så mycket annorlunda än iPhone vad gäller uppgraderingsmöjligheter...?
I vissa fall kan man stoppa i ett extra SD-minne ja, men det är väl rätt många av de mer på våra breddgrader populära A-lurar detta inte längre går på, och fler och fler blir det utan den möjligheten.
Hur många A-lurar kan man byta RAM, Processor, SSD app själv....?
Ser vi sen till OS så torde iOS ha ett flertal fördelar vad gäller support till äldre enheter över tid, samt gemensam utrullning till allt som är kompatibelt, bom! Medan det ofta blir en lång väntan för att få senaste OS på A-lurar.

Ser vi sen till hur verkligheten ser ut för sannolikt majoriteten av vanligt folks datorbruk etc, så torde det vara jäkligt få som bryr sig om att pilla med uppgraderingar av RAM etc, utan de köper en dator och anvönder den sen utan att ens tänka på att uppgradera sitt OS om det inte promtas dem mitt i nyllet. Många är ju t o m tveksamma till uppdateringar så länge de inte upplever nåt problem. Funkar det så funkar det, så varför bry sig om uppdateringar...

Ursprungligen av NisseH:

Tråden handlar om var och ens erfarenheter och inte vetenskapliga uträkningar. Det är bara synd att "Vissa" anser sig ha rätten att anklaga andra som berättar sanningen bara för att dom inte tycker att det stämmer överens med deras förutfattade värderingar.

Jag tycker inte det är kundvänligt att ta bort fack där man kan byta ramminne själv, med tanke på "Böket" att transportera tung iMac till verkstad.
Det kostar en hel del att göra nya pressverktyg/gjutformar utan fack, Det luktar som att kunden är till för Apple och inte tvärtom.

Jag måste bara få berätta om en pinsam händelse som jag var med om när Senior Advicern beslöt att göra ett återköp på min nyköpta iMac i början av 2018. Jag lovar att varenda bokstav är sant och exakt vad som hände.

Efter att datorn skrikit utan att kunna göra någonting annat än att stänga av den under två dygn, för man vill ju testa om den kanske hoppar igång innan man tar kontakt med Apple, vilket den inte gjorde.

Så jag ringer Supporten som kopplade mig till en Senior Advicer som bestämde att göra ett återköp på datorn, men som behövde prata med kollegor innan och bad att få återkomma. Jag visste om reglerna att återköp måste anmälas och vara registrerade innan tvåveckorsperioden hade passerat.

Han drog igång ett ärende med ärendenummer, namn på advicern och direktmejl till honom som han mejlade mig. Artig som jag är ville jag inte irritera honom så jag väntade i drygt en vecka då jag ringde och undrade om han inte snart återkommer i ärendet om återköpet.
Han berättade att den utsedda advicern som hade hand om ärendet var långtidssjukskriven och undrade om han kunde hjälpa till i stället. (Här fick jag mina första misstankar om medvetet mygel genom att förhala ärendet så tvåveckorsregeln inte gick att åberopa längre) Jag berättade vad ärendet handlade om, han säger, tyvärr har tvåveckorsregeln passerat för ett återköp så du får lämna in datorn till verkstad för reparation.
Han ljög mig rakt i ansiktet. Kräket. Det är Applesupportens skyldighet att ersätta utsedd advicer med annan så inte tidsfrister slutar att gälla, bland annat.

Jag slängde på luren och letade efter bekräftelsemejlet. Det bästa med mejl är att dom dateras när dom skickas och det gjordes 3 dagar efter att jag fått hem datorn i hemmet. Jag ringer tillbaks till supporten och ber att få prata med chefen. Jag berättar vad jag varit med om och att jag har bevis på när bekräftelsemejlet med ärendenummer och allt skickades från supporten. Den 3/1/2018. Han går in på deras server där alla mejl och ärendenummer ligger och får då bekräftat att ärendet startades den 3/1 som då godkände återköpet.
Det känns inget vidare seriöst och trovärdigt. Det var tack vare mig som kom på detta med att mejl är daterade som gjorde att Apple beslutade om ett återköp.

Man undrar ju hur många andra kunder som blivit utnyttjade och lurade, men det lyckades dom inte med mig.

Det som man kan tycka är märkligt är att du tar för givet att man från Apples sida avsiktligt försökte lura dig, men jag anser att din story är så märkligt att jag helt enkelt tror du sitter och fabulerar. För hade du nämnt direkt att det fanns en ärendenummer skapat på saken, så hade den du pratat med inte sagt att tvåveckorsregeln gäller. Normalt är nämligen att datumet för när ärendet startades är det som styr, och startar du ärendet inom två veckor så brukar det inte spela nån roll om det sen går några veckor innan Apple beslutat i ärendet, utan om de då godkänner återköp så sker det även om det gått över två veckor sen köpet.

Jag har själv varit med om liknande scenario, men då handlade det om en optisk enhet i min MBP 2009 som knasade, och den fick jag utbytt helt gratis fast det gått ca 4 år sen inköp, men problemet kunde spåras tillbaka till ett ärende startat inom tiden för reklamationsrätt.

Så, jag tror att antingen har du hittat på hela historien, eller så överdriver du och tar för givet att Apple avsiktligt försökte lura dig, fast det verkar som om du inte ens nämnde nåt om ärendenumret till dem, innan som du påstår kollade i din email efter saken. Det kan då helt enkelt handla om ett missförstånd från Apples sida om de vid det samtalet inte förstod att det redan fanns ett ärende startat inom tvåveckorsregeln. Men det första du gör är att förutsätta att de avsiktligt försöker blåsa dig...

Senast redigerat 2019-01-17 16:18
Ursprungligen av kenjon:

Hur snabb hastighet vill du ha? Räcker det med ca 350? Om inte är det bara att byta router, ingen idé att lägga ner energi på att krångla med den du har.

Egentligen räcker det utan knot med den hastighet jag hade på Telias 100/100 vilket gav ca 90-95 upp/ned på 5GHz WiFi
Men nu fick jag ju Bahnhof 1000/1000 för 100kr/mån vilket inte är att klaga på, och direkt en uppning till ca 100-125 upp och ca 250 ned på WiFi på min MBP, och ca 150 ned och 900+ upp trådat. Mina iOS-grunkor susar på med ca 350-500 upp/ned på Wifi. Så det är mer än nog för mig. Men, som teknikintresserad så kan jag inte låta bli att grunna på varför det är så enorm skillnad upp/ned på min MBP trådad.

Ursprungligen av nyllet83:

Det kan ha att göra med att din MBP inte har ett trådlöst nätverkskort som stödjer den slutgiltiga versionen av 802.11n. Se om det finns möjlighet att prova olika kanalbredd i din TC och sedan sätta antingen 20MHz eller 40MHz manuellt och se om det blir någon skillnad.
Dina mordernare iOS-enheter stödjer mest troligt 802.11ac vilket gör att de klarar av högre hastighet.

*uppdatering: se även om det går att ställa in din TC att endast använda 802.11n eller endast 802.11n och 802.11ac. Att kunna stänga av 11a, 11b och 11g borde kunna hjälpa.

Intressant, men jag förstår inte riktigt ändå.

Att min MBP mid -09 är så gammal att den inte stöder 802.11ac det vet jag.
Men det som jag inte riktigt förstår är varför det trådat blir bara ca 120-150 ned, men 900+ upp. Borde det inte bli likvärdigt upp/ned med samma inställningar, eller kan det bli sådan enorm skillnad på upp/ned?

Kör jag WiFi 5GHz ligger den på dryg 100 ned och runt 250 upp har jag för mig.

Alla inställningar i TC är default förutom nätverksnamn och lösen, och att jag aktiverat gästnätverk. I MBP kan jag inte minnas att jag ändrat nåt fär nätverkskortet, om det ens går?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

I ena meningen säger du att det var trådat. I nästa mening säger du ”på 5 GHz”, dvs wifi.

Och 950 via wifi är en omöjlighet med den routern och den datorn.

Förtydliga gärna.

Det var en ren klantmiss, allt var givetvis trådat upp/ner men råkade skriva 5GHz av nån anledning, skyller på ölen jag drack efter att jag skrev inlägget....

En liten update...

Testade idag att köra trådat mellan TC och min -09 MBP. Fick stadigt ca 150 ned och närmare 950 upp på 5GHz. Varför denna stora skillnad upp/ned? Är det nån inställning i TC som begränsar fjutten ned?

TC är återställd och det enda jag ändrat själv är att ändra nätverkets namn och lösenord.