Tråden handlar om var och ens erfarenheter och inte vetenskapliga uträkningar. Det är bara synd att "Vissa" anser sig ha rätten att anklaga andra som berättar sanningen bara för att dom inte tycker att det stämmer överens med deras förutfattade värderingar.
Jag tycker inte det är kundvänligt att ta bort fack där man kan byta ramminne själv, med tanke på "Böket" att transportera tung iMac till verkstad.
Det kostar en hel del att göra nya pressverktyg/gjutformar utan fack, Det luktar som att kunden är till för Apple och inte tvärtom.
Jag måste bara få berätta om en pinsam händelse som jag var med om när Senior Advicern beslöt att göra ett återköp på min nyköpta iMac i början av 2018. Jag lovar att varenda bokstav är sant och exakt vad som hände.
Efter att datorn skrikit utan att kunna göra någonting annat än att stänga av den under två dygn, för man vill ju testa om den kanske hoppar igång innan man tar kontakt med Apple, vilket den inte gjorde.
Så jag ringer Supporten som kopplade mig till en Senior Advicer som bestämde att göra ett återköp på datorn, men som behövde prata med kollegor innan och bad att få återkomma. Jag visste om reglerna att återköp måste anmälas och vara registrerade innan tvåveckorsperioden hade passerat.
Han drog igång ett ärende med ärendenummer, namn på advicern och direktmejl till honom som han mejlade mig. Artig som jag är ville jag inte irritera honom så jag väntade i drygt en vecka då jag ringde och undrade om han inte snart återkommer i ärendet om återköpet.
Han berättade att den utsedda advicern som hade hand om ärendet var långtidssjukskriven och undrade om han kunde hjälpa till i stället. (Här fick jag mina första misstankar om medvetet mygel genom att förhala ärendet så tvåveckorsregeln inte gick att åberopa längre) Jag berättade vad ärendet handlade om, han säger, tyvärr har tvåveckorsregeln passerat för ett återköp så du får lämna in datorn till verkstad för reparation.
Han ljög mig rakt i ansiktet. Kräket. Det är Applesupportens skyldighet att ersätta utsedd advicer med annan så inte tidsfrister slutar att gälla, bland annat.
Jag slängde på luren och letade efter bekräftelsemejlet. Det bästa med mejl är att dom dateras när dom skickas och det gjordes 3 dagar efter att jag fått hem datorn i hemmet. Jag ringer tillbaks till supporten och ber att få prata med chefen. Jag berättar vad jag varit med om och att jag har bevis på när bekräftelsemejlet med ärendenummer och allt skickades från supporten. Den 3/1/2018. Han går in på deras server där alla mejl och ärendenummer ligger och får då bekräftat att ärendet startades den 3/1 som då godkände återköpet.
Det känns inget vidare seriöst och trovärdigt. Det var tack vare mig som kom på detta med att mejl är daterade som gjorde att Apple beslutade om ett återköp.
Man undrar ju hur många andra kunder som blivit utnyttjade och lurade, men det lyckades dom inte med mig.