Tråden är åter aktuell.
Kommunens IT avdelning har nu stängt av skolan från deras nätverk. Detta med motiveringen att AppleTalk inte får finnas på kommunen nätverk, man har fattat ett policybeslut om detta.
Allt som sagts tidigare i denna tråd har varit mycket användbart när jag under dagen haft långa samtal med chefen på IT avdelningen. Jag har föreslagit honom att sätta upp en router på skolan som kan hålla AppleTalk på plats. Jag har även fått honom att erkänna att AppleTalk inte kan dra ner kapaciteten på nätet och hålla med om att man kanske främst vill bli av med AppleTalk för att man har så lite kunskap om det. Han säger rakt ut att man inte vill ha Apple maskiner och AppleTalk för man har inte kompetens på området och inte heller resurser att skaffa det. Att det finns macar på skolan är resultatet av ett projekt skolan hade tillsammans med universitetet i GBG men detta är avslutat
Vi står alltså i en situation där vi inte får köra AppleTalk utan är hänvisade till IP. Vad göra??
Stänga av AppleTalk på varje maskin och tilldela dem unika IP nummer. Hur gör man då med fildelningen och framförallt vad gör man med en maskinpark som kör allt från system 7.6 -->9.2?? Jag känner mig lite okunnig på området och tar tacksamt emot tips som kan leda till en eventuell lösning.
Med tanke på denna härliga policy kan man utesluta en förnyelse av Macparken vilket vore den bästa enligt min synpunkt. Men är man tveksam till att investera i en router för att kunna köra befintliga macar är detta nog uteslutet.
Kan någon se ett ljus i slutet av tunneln?
/christian