Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Nej, jag valde att först låta Macforum hitta felet. Kunde ju vart något annat. Man gjorde alla tänkbara mätningar men hittade inget fel. Ändå kvarstår felet. Och verkstaden ligger ju mitt i stan, så det går inte att "se" problemet där. Måste åka till mer signalsvaga områden.
Tar upp denna tråd igen eftersom jag nu valt att lämna in telefonen till Macforum. Dagen efter ringde teknikern och sade att han inte kunde hitta något fel. Hämtade den men så fort jag kom utanför tätorten tappade den kontakten och fick inte tillbaka den förrän jag startade om den. Precis som tidigare höll den kontakt med nätet en knapp minut och tappade det igen. Samma fel, samma mönster som tidigare. Och teknikern hittade inget fel. Den är nu dessutom helt nollställd, vilket den inte var innan jag lämnade in den.
Har testat lite till de senaste dagarna och inser nu att det som hänt är att fånen helt enkelt blivit känsligare för svaga signaler. Jag bor i ett hus där mottagningen är bäst på övervåningen och rätt usel på nedervåningen. Så har det alltid varit men jag har nästan alltid ändå haft mottagning överallt. Utomhus är mottagningen bra och när vädret är bra (molnfritt) blir mottagningen bättre. I morse var det rejält dimmigt över sjön och det störde så att det var omöjligt att få mottagning på nedervåningen. Men direkt jag gick utanför dörren kom signalen fram och gav tre pluppar. När jag sedan gick in "hängde uppkopplingen kvar". Hur länge vet man aldrig.
Detsamma gäller när jag är ute och kör. Då ser jag att mottagningen ofta dyker i "svåra" områden där täckningen inte är stark. Och fånen har mycket svårare nu än tidigare att hitta signalen igen. Det kan dröja en halvtimma innan den kommer tillbaka.
Någon med erfarenhet/kunskap som kan tolka detta?
Verkar det som att antennen behöver bytas?
Eftersom garantin inte längre gäller är alternativet att köpa ny fån för minst 3200 kr, eller lämna för dyr reparation.
Så självklart börjar jag med egen operation för 15 kr plus kanske en timmas jobb. Hoppas bara det nu är antennen som spökar och inget annat. Antennen ska anlända nästa vecka. Men jag är bortrest en del i höst och vet inte när jag kan försöka byta.
Lovar att rapportera hur det gick när det väl blivit genomfört
Du kan försöka yrka reklamationsrätten, men det kan vara svårt då felet ska vara ursprungligt. Telia äger Halebop, men det är Halebop du ska vända dig till. Alternativ två är att vända sig direkt till Apple.
Jo, jag inser du det svåra. Och ja, jag har tappat den några gånger.
Men antag nu att felet är antennen. Har sett att det går att byta antenn med rätt verktyg (som jag redan har).
Och ny antenn kostar inte mycket. Men… vilken antenn är det jag ska byta. Det finns väl olika eller sitter alla i samma?
Wifi-antenn, GPS-antenn… osv. Men det är väl GSM-antennen jag vill åt? Finns bra instruktioner på Youtube
En polare hade samma problem med sin iPhone 5 och det visade sig vara någon kontakt till antennerna som hade gått sönder inne i telefonen, antagligen av att han tappat den. Behöver ju inte vara det men inget är omöjligt.
Har nu testat att byta sim-kort. Och det hjälpte inte.
Har dessutom flyttat sim-kortet till min 3:a, men den tappar inte uppkopplingen.
Så slutsatsen är väl att fånen inte funkar som den ska.
Garantin har gått ut sedan två månader, men man kan väl ändå reklamera inom två år?
Verkar vara något med antennen som du säger. Har läst på lite. Ska se vad jag kan få ut av Halebop där jag köpte den.
Halebop "är" väl Telia?
Min iPhone 5s (drygt 1 år gammal) har börjat bete sig konstigt. Plötsligt tappar den nätet och jag får "No service" i långa perioder. Just nu över en timma. Men tidigare idag hade jag stabil anslutning i två timmar med bara ett kort avbrott på några minuter. Ibland kommer anslutningen tillbaka av sig själv. Ibland hjälper det att slå på/av flygplansläget, men väldigt sällan. Hjälpte inte att ta ut och sätta i SIM-kortet eller nollställa nätverksinställningarna. När nätet väl kommer tillbaka funkar alla tjänster.
Ett mönster jag sett är att det alltid funkar att starta om telefonen. Både surf och telefoni kommer tillbaka med full styrka. Men efter 20-30 sek släpper den först 3G/4G och sen hela anslutningen. Men ibland varar anslutningen längre än så.
Telenor säger att nätet är/varit ok.
Tillägg: Tidigare i eftermiddags kom nätet tillbaka utan att jag gjorde något. Jag kunde prata i telefon en timma utan att det bröts. En stund senare "No service" igen med stora problem att komma igång igen.
Vad verkar problemet vara?
SIM-kortet? Min iPhone? Nätet?
Men nu ser jag att det står att den ska sitta "mellan datorn och hifi-anläggningen" och att den är en "hörlursförstärkare".
Jag vill alltså ha något som förstärker datorns signaler direkt ut till högtalarna, dvs som den roll min helt vanliga förstärkare haft.
Men helst något "mindre" och smidigare.
Det framgår ju inte av ts inlägg om denne önskar ansluta andra ljudenheter till stärkaren också men om så är fallet skulle jag föreslå en stärkare m inbyggd DAC istället för en dedikerad enhet i datorn.
Har i flera år haft min gamla NAD-förstärkare (från 80-talet) som mellansteg mellan datorn (hörlursuttaget) och högtalarna. Har funkat utmärkt. Men nu har den brunnit efter 25 års tjänstgöring.
Visst kan jag köpa en ny liknande förstärkare, men det borde väl finnas smidigare sätt att förstärka utsignalen till mina högtalare?
Finns det t.ex förstärkare som man kan sätta i de tomma facken där extra interna hårddiskar brukar sitta?
Vad kallas sådana förstärkare?
Andra förslag på lösningar?
Som jag nyss skrev ska jag försöka hålla koll på vilka konton som strular.
Idag var det definitivt ett one.com-konto med inställningar att skickade brev ska sparas på servern.
Men det finns varken där eller i datorn och jag har inte raderat det.
Jag har sju olika konton, varav fyra ligger på one.com.
Har inte haft koll på om detta bara gäller kontona på one.com, men så kan det vara.
Ska försöka kolla varje gång jag skickar ett mail, om det stannar i skickat-boxen.
Men man skickar ju rätt många och snabbt så det är lätt att glömma...
Har redan gjort det en gång, eftersom jag fick det förslaget av one.com när jag hela tiden tvingades fylla i lösenord trots att det redan fanns aktiverat i Mail. Också ett problem jag har. Får ofta uppmaning att fylla i lösenorden för one,com-kontona (enbart) trots att de är rätt och redan sparade i Mail.
Ja, på webben är alla skickade meddelanden borta. Förstår inte hur några kan finnas kvar i Mail. Raderingen borde väl vara synkad?