Windows API är closed-source, och Apple kan ju inte precis reverse-enginered APIt för att själva implementera det i Mac OS X Leopard..
Jag tror snarare på att det blir en virtulisation av flera operativ som delar systemresurser, men där båda systemen måste vara instalerade.. Fast-OS- switching kan man väl säga
API står för Application Programming Interface och är inte speciellt stängt, själva målet med ett API är att så många utvecklare som möjligt ska kunna ta del av det, testa att titta lite på MSDN.com så ska du se, där finns hela API'et på internet, gratis och med bra dokumentation.
Det enda som behövs är att Mac OS X stödjer Windows-headers i xCode och att dessa sedan omvandlas till lämpliga Cocoa/Carbon API-calls, då de oftast har samma funktion - endast olika namn. Detta är det jobbiga alternativet.
Det andra är att programmen körs som de är, dvs. Mac OS X lär sig läsa PE-filer (Windows-exekverbara) och hur de ska hantera dem. API'erna är då relativt enkla att implementera genom att göra en wrapper till Cocoa/Carbon.
Det Mac OS X vinner på detta är att folk inte behöver installera Windows för att kunna köra Windows-program. Vilket leder till mindre marknadsandel för Windows. Varken PE-formatet eller Win32/Win64 API är speciellt patenterat eller skyddat.
Vad skulle ni säga om MSN 7 i Mac OS X med stöd för iSight?