Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Johannnn

Johannnn

Medlem
  • Plats Stockholm
  • Registrerad 2007-01-08
  • Senast aktiv 2021-06-18
  • Antal inlägg 169

Foruminlägg

De senaste inläggen Johannnn har skrivit i forumet.

Ursprungligen av iSweden:

Men går det att stänga av på iPhone?
Fruktansvärd funktion som hör hemma hos Samsung-folket som vill ha en ”snygg bild”. De som delvis köper iPhone för kameran och som är gillar fotografi, vill ha en bild som är så lik verkligheten som möjligt.

Apple brukade ta fotografi mycket seriöst. Men numera förefaller de ha gett efter för den nya kundgruppen som iOS medfört.

Har du ens jämfört bilder från XS med Samsung eller Huawei? Det XS gör är ljusår mindre än tex Huawei, man märker knappt att den har en ”selfie-mode”. Eftersom så många nu klagat så kommer säkert Apple göra det frivilligt. Men tro inte en sekund att det är lika illa som på t.ex. Samsung/Huawei som försöker ta över koreanska/kinesiska marknaden där personer älskar selfie-mode deluxe.

Ursprungligen av Nisse33:

Första gången jag skaffade skal till iphonen var just till Xluren med glasbaksida.
Men det känns ju lite lökigt att skymma den snygga designen.
Så, min undran är - hur vanligt är det att man tappat sin X och skadat den såpass?

Hur vanligt? Beror nog 100% på individ. Själv har jag aldrig tappat den. Tycker inte att den är speciellt hal.

Ursprungligen av M8ystic8:

Nej, bärbara enheter har inte global garanti.
https://www.apple.com/legal/warranty/products...
Om köpt i USA, gäller endast i USA och måste vara olåst.
https://www.apple.com/legal/warranty/products...

Vad menas med bärbara enheter? Laptops? iPhones är definitivt bärbara, och först sidan du länkar till säger
"Garantin ger rätt till service i EES-länder och Schweiz när det gäller iPad-enheter med mobil täckning och iPhone-enheter. Servicealternativen kan vara begränsade utanför detta område på grund av tekniska problem som ligger utanför Apples kontroll."

Ursprungligen av Zeugma:

Har ni sett klagomålen vad gäller ”beauty mode” för selfies och att många inte laddar som de ska? Se Unbox Therapy på YT m fl.

#nyhetstips

Den kör ett litet filter på ansikten ja, men långt ifrån vad t.ex. Samsung gör.
Att UnboxTherapy klagar på det överraskar mig inte, han rantar ju på Apple 24/7 på sin kanal.
De XS-ägare jag pratat med välkomnar ändringen. Den gör de flesta ansiktena finare (utan att se sminkad/photoshoppad ut).
Aldrig sett klagomål om laddningen, bara positiva reviews att de nya spolarna gör det lättare att ladda den trådlöst.

- Jag älskar min 40mm Series 4, otroligt mycket kvickare än min 42mm Series 2. Får hoppas att fler operatörer hoppar på, för Tre vill jag inte ha.

- Ang kalenderappar som diskuteras. Jag älskar månadsvyen i Week Cal (vilket man annars i Kalender.app bara kan få på iPad), vilket inte ens Fantastical har. Dock tjatar den hela tiden om att jag ska betala premium eller betala för nån kalenderprenumeration. Jag börjar bli väldigt less på freemium-modellen.

Ursprungligen av Json_81:

Hårdvarufix ja, 14 dagar nej.

Intressant, tack för svar.
14 dagars bytesrätt gissar jag mer är ”jag köpte silver men nu tycker jag guld ser finare ut”?
Hur är det om jag ser någon typ av defekt? Allt från att skärmen är lite för blå till att volymknappen sitter lite löst. Det borde väl gå på deras globala garanti? Eller är det bara för problem som Apple ”godkänt”?

Om vi har otur och denna ”receptiongate” går överstyr. Jag tänkte inhandla en XS i USA nästa vecka. Går denna att lämna tillbaka inom 14 dagar i Sverige? Om det blir hårdvarufix, kommer dom ta emot min telefon i Sverige?

Ursprungligen av Sperious:

Är det så mycket?? Helt sinnesjukt vad mkt vi bara passivt accepterar i det här landet.

https://www.copyswede.se/elektronikbranschen/...
3kr/GB för mobiltelefoner, utan maxtak.
Dags att vakna upp och märka att folk använder Youtube/Netflix/Spotify nuförtiden.
Räcker inte med att kulturskapare får bidrag, dom ska få 1500kr när jag köper min telefon. Det är större marginal än vad återförsäljare har!

Kul att diskussionen redan är igång angående Wifi/LTE. Har precis läst igenom https://forums.macrumors.com/threads/iphone-x... och tänkte höra hur XS/Max presterar i Sverige. Fler sida-vid-sida jämförelser mellan X och XS/Max skulle uppskattas enormt!

Kollega ska till USA strax så är väldigt sugen att köpa därifrån. Att slippa Copyswede’s retarderade avgift på 1536kr för 512GB låter perfekt.

Ursprungligen av Hoya:

Kommer du ihåg vad X 256GB kostade vid lansering? Har för mig att jag betalade ca 13000 för min, men inte helt hundra, nya XS 256GB kostar 14695, det kallar jag en skaplig prishöjning!

X kostade 11500 ($999), nu kostar XS 12800 ($999). Notera att dollarpriset inte ändrats, men 11% dyrare för oss. Det är för att Ingves kör kronan ner i botten.

- Läste nånstans att ST1 kostar 30kr/mån om man inte använder det på bensinmack (har ej bil, och vill inte köpa kanelbullar varje mån).
Hur är det med Nordea? Kostar det? Behöver inte visa-kort och allt annat som brukar följa med, endast möjlighet för Pay.

- Om man använder Pay i matbutik (t.ex. ICA eller Hemköp), hur fungerar det med veckans medlemsvaror? Bryr mig inte så mycket om att samla bonus, men medlemsvarorna brukar vara bra rabatterade. Måste man ändå dra kortet för att det ska registreras? Eller kan det kopplas till min Pay på nåt sätt? Vill inte behöva ge personnumret till kassörskan varje gång, tar sån tid.

/Handelsbanken-kund som börjar tröttna.

Ursprungligen av D_Odell:

Borde ju anmälas om flera ser detta som ett problem?

Varför då? Att två företag har gjort en deal att dela master betyder absolut inte att dealen innebär att de delar kapaciteten 50%/50%.
Inte heller tror jag att detta står skrivet i Terms of Service för ett Comviq-abonnemang.

Ursprungligen av iSweden:

iMac Pro – Tokhög prestanda till överpris. Modellen som Apple lanserade med dunder och brak, men som de idag knappt vill kännas vid. Många kunder har nekats service, ja till och med nekats att KÖPA reservdelar. Och hög prestanda i en tajt förpackning resulterar alltid i samma problem. Höga temperaturer. Spelar ingen roll hur bra kylning de konstruerar. Trycker de in några av markadens fetaste grafikkort och processorer, ja då blir det kokhett i ett litet hölje. Glöm den tidigare ljudlösa Apple upplevelsen.

- Vadå "vill knappt kännas vid"? Varför hittar du på massa saker? Det är ju faktiskt deras NYASTE modell de släppt.
- Med "många kunder" menar du 2-3 personer på YouTube? Att LinusTechTips är poppis på YouTube gör det inte automatiskt till ett stort problem.
- Har bara hört positiva kommentarer angående ljudnivån. Och ingen kan väl seriöst tro att den ska vara ljudlös om man maxar alla cores ibland?

Många har problem med butterfly-tangentbordet på dagens MB/MBP.
Jag hade absolut avvaktat och kollat om 2018-modellerna har förbättrat tangentbord.
MBP har "Don't buy" status på macrumors, så runt juni-juli tror jag vi vet svaret.

Om jag förstår rätt så kan man i princip inte byta strömkabeln, stämmer det? Isf vill jag inte köpa en importerad Homepod med "fel" kabel, eftersom jag då alltid kommer behöva titta på en ful adapter. Finns det något land som den säljs i som inte kräver adapter? Sett Homepod säljas från både USA och England men de behöva båda (enligt annonsen) adapter.