Iphone 5: framtiden är inte utom räckhåll
UPPDATERAD. Efter en helg med #Iphone 5 finns det oerhört mycket bra saker att rapportera. Och några mindre bra dito. Det är dock ingen större överdrift att säga att detta är den bästa Iphone som någonsin gjorts. Kunde den varit ännu bättre? Läs vårt test.
Kamera och navigation
Små skillnader i kamerafunktionen
Den bakåtvända kameran i iPhone 5 är annorlunda än i iPhone 4S, trots att den har samma upplösning, åtta megapixel. Med A6-processorns inbyggda bildhantering levereras en del nya möjligheter jämfört med iPhone 4S. Det är nu möjligt att ta bilder snabbare eftersom A6-processorn klarar av att hantera informationen snabbare. A6-processorn innebär också bättre brusreducering och bättre bilder i lägre ljus, vilket innebär att om man fotograferar i sämre ljusförhållanden kommer iPhone 5 automatiskt att pussla ihop bilden till ett resultat där du får ett mindre antal pixel i bilden, men där bilden å andra sidan blir ljusare.
Den första testbilden ovan är tagen utomhus vid 17-tiden i fredags efter en synnerligen mulen och regnig dag. Bilderna ovan visar resultatet med en iPhone 4S till vänster och iPhone 5 till höger. Färgerna i den gamla träbiten ser en aning fylligare ut i bilden från iPhone 5 men annars får kvaliteten sägas vara i princip identisk.
Intressant blir det däremot när vi testar att fotografera inomhus. Bilden nedan visar 99mac-redaktionens rum på måndagsmorgonen i ljuset av fyra halogen-spotlights:
Åter igen visar bilden resultatet av fotograferingen från iPhone 4S till vänster och iPhone 5 till höger. Skillnaderna är inte direkt dramatiska, även om den vita väggfärgen tycks ha en annorlunda ton jämfört med bilden till vänster tagen med iPhone 4S.
Bild från iPhone 4S till vänster och iPhone 5 till höger. Denna bild är tagen i ett rum utan någon artificiell belysning. Grynigheten är mindre och skärpan är bättre i bilden från iPhone 5. Värt att notera är att bilden från iPhone 4S väger mer än bilden från iPhone 5, vilket visar hur A6-processorn och iOS 6 slagit ihop antalet pixel för att få fram bättre ljuskvalitet. Detta är inte att förväxla med hdr utan en funktion där pixlar läggs på varandra för att förstärka ljuset i bilden. Detta minskar antalet pixel i bilden och därmed också dess storlek till förmån för att bilden blir ljusstarkare. Inget för de som vill ha riktigt stora bilder i dåligt ljus men en liten förbättring jämfört med iPhone 4S.
Hdr-fotograferingen är betydligt snabbare med iPhone 5 jämfört med iPhone 4S, mycket tack vare den snabbare A6-processorn. Intressant är också att titta på hur HDR-funktionen faktiskt fungerar i praktiken:
Till vänster är bilden tagen som vanligt med iPhone 5, och till höger resultatet av HDR-funktionen i iPhone 5. Även här ser man tydligt hur detaljrikedomen i lampskärmen är betydligt bättre än i bilden till vänster.
Här ytterligare två exempel på HDR-funktionen:
Den framåtvända kameran levererar nu kvalitet upp till 720p i iPhone 5, eller 960x1280 pixel i stående läge, jämfört med den framåtvända kameran i iPhone 4S som levererar 480p, eller 480x640 pixel i stående läge:
Bild från iPhone 4S till vänster och iPhone 5 till höger.
Navigering
Kartorna i iOS 6 har fått en hel del skäll. Problemen tycks dock inte vara konstanta över hela Sverige, utan verkar vad vi på redaktionen hört vara större nedåt Småland och västkusten. Ute i resten av världen har problemen varit återkommande vilket tvingade Apples VD att be om ursäkt i ett öppet brev till kunderna.
Vi testar dock inte kartorna som sådana i denna artikel, utan har istället tittat på hur de fungerar tillsammans med iPhone 5. Vi satte oss helt sonika i bilen och körde från Upplandsskogarna några mil på små landsvägar och testade hur det fungerade i praktiken över 3g.
Eftersom kartorna när man använder turn-by-turn-navigeringen inte visas i 3d så är prestandan på kartorna betydligt bättre. Kartorna visas också riktigt snyggt på den stora skärmen och dialogrutor och annat fungerar riktigt bra.
Karthanteringen är smart. Bryter man mot den rekommenderade rutten räknar den snabbt om hur man ska köra istället och går man ur navigeringsvyn så visas information om när man ska svänga i form av notifieringar.
Saknar vi något är det information om "säkerhetskameror" och givetvis också vilken hastighet man kör just nu, något som finns i mer avancerade GPS-applikationer från exempelvis Tom Tom och Navigon.