- Smirf
- Medlem ●
- Umeå
Jag har lagt märke till att min ipod mini blir väldigt kall när har den ute nu när det är kring minus tiograder. Jag har den mot min kropp i innerficka på min jacka, så jag tycker att den bör vara ligga i plusgrader, men det känns som metallskalet suger åt sig kyla. Den känns verkligen riktigt kall när man tar på den.
Är det någon som har vetskap om detta? Jag läste tråden som tog upp det här i det vanliga ipod underforumet, men eftersom minin är tunnare och har ett skal som i större usträckning består av metall så känns det som den bör var känsligare för kyla.
Jag har lagt märke till att min ipod mini blir väldigt kall när har den ute nu när det är kring minus tiograder. Jag har den mot min kropp i innerficka på min jacka, så jag tycker att den bör vara ligga i plusgrader, men det känns som metallskalet suger åt sig kyla. Den känns verkligen riktigt kall när man tar på den.
Är det någon som har vetskap om detta? Jag läste tråden som tog upp det här i det vanliga ipod underforumet, men eftersom minin är tunnare och har ett skal som i större usträckning består av metall så känns det som den bör var känsligare för kyla.
logiskt sett, ja - mini borde vara lite känsligare. visserligen har standard iPod metallbaksida, men jag har ändå inte upplevt min som riktigt iskall i innerfickan. inte ens när jag är i Piteå
Nej?
Själva allt blir slöare. precis som om den har rostat ihop lite i kylan, blivit stel..
för egen del har jag på mobil/md/ipod mest märkt att punkterna på displayen "tänds/släcks" lite segare, så att det blir typ ghost trails efter.
är segt, men finns säkert folk som tycker det ser coolt ut
Så här stod det på apples hemsida om temperaturen:
Omgivning
Temperatur vid användning: 0 till 35 °C
Temperatur vid förvaring: -20 till 45 °C
Relativ luftfuktighet: 5 till 95 % (icke-kondenserande)
Maxhöjd över havet vid användning: 3000 m
Största problemet är väl att ta in den i värmen inomhus från kylan utomhus, då det bildas kondens lite varstans inom och utom maskinen. Läste någonstans att det var därför man slutade sälja iPod-jackan som var gjord för skidåkning etc. Vad gör man då i Sverige? Vad har tillverkaren tänkt sig - skall inte iPod användas i nordliga breddgrader under vinterhalvåret? Någon som har någon åsikt eller insikt i saken?
/Fabian
Någon som ska köpa de där läckra Ipod sockorna.. som komme ri sexpack??
Största problemet är väl att ta in den i värmen inomhus från kylan utomhus, då det bildas kondens lite varstans inom och utom maskinen. Läste någonstans att det var därför man slutade sälja iPod-jackan som var gjord för skidåkning etc. Vad gör man då i Sverige? Vad har tillverkaren tänkt sig - skall inte iPod användas i nordliga breddgrader under vinterhalvåret? Någon som har någon åsikt eller insikt i saken?
/Fabian
Läste någonstans att det var därför man slutade sälja iPod-jackan som var gjord för skidåkning etc.
Apple har aldrig haft en iPod-jacka. Det är Burton som tagit fram både jackor och ryggsäckar till iPoden och gör det fortfarande :D. Tror att temperaturangivelserna på iPoden är ett sätt att skydda sig i garantifrågor, men det är nog inga problem att reklamera en iPod som slutat fungera pga kyla iom att den säljs i länder med kallare klimat, som Sverige. Det man bör akta sig för, är precis som du säger, att kondens ska skada iPoden. Låt den långsamt tina upp ex i jackfickan innan du börjar använda den innomhus, så är det problemet löst.
Ok ingen Apple-jacka, men trots allt. Att långsamt tina upp den är nog en idé, och att inte ha den i kall ytterficka. Att stoppa in den i Apple-strumpa är kanske en annan god idé - det kanske inte var en plojgrej trots allt... Beställde faktiskt ett paket innan kylan kom!
/Fabian
Jag har också lagt märke till att min ipod mini blir väldigt kall när jag har den ute, men det räcker också med att bara ha den på en hylla på rummet och när jag öppnar fönstret så blir den kall efter ett tag. Den funkar dock helt utan problem.
JAg har precis köpt en Ipod Mini i USA, den nya med 6gb. Men nu när jag är i kalla sverige så stelnar hörlurarsladden så fort som jag går ut och det är kallt.
Är det så på alla, eller är det något nytt problem?
om mp3-spelaren teoretiskt sett går sönder i svergies vinterkyla, kan man lämna tillbaka den?
Det går på garantin, jag har ringt och frågat, men inte om du har den i handen. eller utanför jackan.
Men hur ska de kunna veta det?