Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod mini + kyla

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-11-19 09:31

Jag har lagt märke till att min ipod mini blir väldigt kall när har den ute nu när det är kring minus tiograder. Jag har den mot min kropp i innerficka på min jacka, så jag tycker att den bör vara ligga i plusgrader, men det känns som metallskalet suger åt sig kyla. Den känns verkligen riktigt kall när man tar på den.

Är det någon som har vetskap om detta? Jag läste tråden som tog upp det här i det vanliga ipod underforumet, men eftersom minin är tunnare och har ett skal som i större usträckning består av metall så känns det som den bör var känsligare för kyla.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2004-11-20 17:15
Ursprungligen av Smirf:

Jag har lagt märke till att min ipod mini blir väldigt kall när har den ute nu när det är kring minus tiograder. Jag har den mot min kropp i innerficka på min jacka, så jag tycker att den bör vara ligga i plusgrader, men det känns som metallskalet suger åt sig kyla. Den känns verkligen riktigt kall när man tar på den.

Är det någon som har vetskap om detta? Jag läste tråden som tog upp det här i det vanliga ipod underforumet, men eftersom minin är tunnare och har ett skal som i större usträckning består av metall så känns det som den bör var känsligare för kyla.

logiskt sett, ja - mini borde vara lite känsligare. visserligen har standard iPod metallbaksida, men jag har ändå inte upplevt min som riktigt iskall i innerfickan. inte ens när jag är i Piteå

Jag läste nånstans att man skulle ha den mellan 5+ och 30+...men va fan! Den e som en mobil dvs blir förbannat trög när det e kallt men ja tror inte den pajjar!

  • Oregistrerad
  • 2004-11-21 01:30
Ursprungligen av ajjes89:

Jag läste nånstans att man skulle ha den mellan 5+ och 30+...men va fan! Den e som en mobil dvs blir förbannat trög när det e kallt men ja tror inte den pajjar!

batteriet blir trögare bara.

//C

Nej?
Själva allt blir slöare. precis som om den har rostat ihop lite i kylan, blivit stel..

  • Medlem
  • Luleå
  • 2004-11-21 02:14
Ursprungligen av minipod:

Nej?
Själva allt blir slöare. precis som om den har rostat ihop lite i kylan, blivit stel..

för egen del har jag på mobil/md/ipod mest märkt att punkterna på displayen "tänds/släcks" lite segare, så att det blir typ ghost trails efter.
är segt, men finns säkert folk som tycker det ser coolt ut

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-11-21 02:39

Var ute och gick idag. När jag skulle sänka volymen höjdes den oavsett vilken håll jag förde tummen på touchhjulet.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-21 02:52
Ursprungligen av Smirf:

Var ute och gick idag. När jag skulle sänka volymen höjdes den oavsett vilken håll jag förde tummen på touchhjulet.

Ja man ska aldrig köpa ett halvfabrikat. Köp hela istället

//C

  • Oregistrerad
  • 2004-11-21 11:34

Så här stod det på apples hemsida om temperaturen:

Omgivning

Temperatur vid användning: 0 till 35 °C

Temperatur vid förvaring: -20 till 45 °C

Relativ luftfuktighet: 5 till 95 % (icke-kondenserande)

Maxhöjd över havet vid användning: 3000 m

  • Oregistrerad
  • 2004-11-25 09:03
Ursprungligen av pite_jacke:

Så här stod det på apples hemsida om temperaturen:

Omgivning

Temperatur vid användning: 0 till 35 °C

Temperatur vid förvaring: -20 till 45 °C

Relativ luftfuktighet: 5 till 95 % (icke-kondenserande)

Maxhöjd över havet vid användning: 3000 m

Största problemet är väl att ta in den i värmen inomhus från kylan utomhus, då det bildas kondens lite varstans inom och utom maskinen. Läste någonstans att det var därför man slutade sälja iPod-jackan som var gjord för skidåkning etc. Vad gör man då i Sverige? Vad har tillverkaren tänkt sig - skall inte iPod användas i nordliga breddgrader under vinterhalvåret? Någon som har någon åsikt eller insikt i saken?

/Fabian

Någon som ska köpa de där läckra Ipod sockorna.. som komme ri sexpack??

Ursprungligen av Fabian:

Största problemet är väl att ta in den i värmen inomhus från kylan utomhus, då det bildas kondens lite varstans inom och utom maskinen. Läste någonstans att det var därför man slutade sälja iPod-jackan som var gjord för skidåkning etc. Vad gör man då i Sverige? Vad har tillverkaren tänkt sig - skall inte iPod användas i nordliga breddgrader under vinterhalvåret? Någon som har någon åsikt eller insikt i saken?

/Fabian

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-25 11:37
Ursprungligen av Fabian:

Läste någonstans att det var därför man slutade sälja iPod-jackan som var gjord för skidåkning etc.

Apple har aldrig haft en iPod-jacka. Det är Burton som tagit fram både jackor och ryggsäckar till iPoden och gör det fortfarande :D. Tror att temperaturangivelserna på iPoden är ett sätt att skydda sig i garantifrågor, men det är nog inga problem att reklamera en iPod som slutat fungera pga kyla iom att den säljs i länder med kallare klimat, som Sverige. Det man bör akta sig för, är precis som du säger, att kondens ska skada iPoden. Låt den långsamt tina upp ex i jackfickan innan du börjar använda den innomhus, så är det problemet löst.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-25 12:34

Ok ingen Apple-jacka, men trots allt. Att långsamt tina upp den är nog en idé, och att inte ha den i kall ytterficka. Att stoppa in den i Apple-strumpa är kanske en annan god idé - det kanske inte var en plojgrej trots allt... Beställde faktiskt ett paket innan kylan kom!

/Fabian

  • Oregistrerad
  • 2004-11-26 18:36

tänkte idag på att min hörlurssladd blev stenhård efter lite tid i friska luften. mina gamla sony lurar blev aldrig stela, vad kan det bero på ?

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2004-11-21 15:06
Ursprungligen av Smirf:

Var ute och gick idag. När jag skulle sänka volymen höjdes den oavsett vilken håll jag förde tummen på touchhjulet.

Det hände mig också häromdagen.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-21 14:19

Jag har också lagt märke till att min ipod mini blir väldigt kall när jag har den ute, men det räcker också med att bara ha den på en hylla på rummet och när jag öppnar fönstret så blir den kall efter ett tag. Den funkar dock helt utan problem.

  • Medlem
  • 2004-11-21 14:54

Jag kommer använda min för dagen nyinköpa mini utomhus i minusgrader hela vintern ca 6h/dagen. Vore ju ett helvete om den gick sönder

  • Oregistrerad
  • 2004-11-21 14:58

Jag tycker iof att alla iPods är allmänt kalla. Förutom när man lyssnar på musiken via iTunes på sin egna burk. Då kan den bli i närheten av stekpanna.

//C

om mp3-spelaren teoretiskt sett går sönder i svergies vinterkyla, kan man lämna tillbaka den?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-21 16:12
Ursprungligen av Fatale:

om mp3-spelaren teoretiskt sett går sönder i svergies vinterkyla, kan man lämna tillbaka den?

Vadå fryser sönder?

borde väl gå på garanti.

//C

Mina hörlurarsladdar stelnar

JAg har precis köpt en Ipod Mini i USA, den nya med 6gb. Men nu när jag är i kalla sverige så stelnar hörlurarsladden så fort som jag går ut och det är kallt.

Är det så på alla, eller är det något nytt problem?

Ursprungligen av Fatale:

om mp3-spelaren teoretiskt sett går sönder i svergies vinterkyla, kan man lämna tillbaka den?

Det går på garantin, jag har ringt och frågat, men inte om du har den i handen. eller utanför jackan.

Men hur ska de kunna veta det?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-21 17:17

Jag är fan mer rädd för mina lurar Shure E5. Dom har man ju inte i fickan när man är ute.

Raptor

Ursprungligen av Raptor:

Jag är fan mer rädd för mina lurar Shure E5. Dom har man ju inte i fickan när man är ute.

Raptor

för hoppningsvis har du dom väl I öronen... och där är det la inte minusgrader :rolleyes: iaf inte i mina öron.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-21 18:59
Ursprungligen av skummis:

för hoppningsvis har du dom väl I öronen... och där är det la inte minusgrader :rolleyes: iaf inte i mina öron.

Utsidan av lurarna är inte inne i öronen. Där blir det nog lite kallt.

Raptor

  • Oregistrerad
  • 2004-11-21 22:57

Tips:

  1. Använd mössa

  2. Eller öronmuffar

  3. Men bäst är det att sluta oroa sig

//C

Ursprungligen av Archduk3:

Tips:

  1. Använd mössa

  2. Eller öronmuffar

  3. Men bäst är det att sluta oroa sig

//C

Yezman..
Igår köpte jag världens coolaste mössa på Boss.
Den håller både mig och mina lurar stekheta.

Mina sladdar blir lite kyliga på mina lurar..
och utsidan på lurarna.
Lite läskigt faktiskt!

precis, då måste man klappa dom uppifrån och ner försiktigt!

tror ändå inte de blir minusgrader i själva delen som innehåller det viktiga... eftersom värmen från örat sprids utåt.

Bevaka tråden