Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes Music Store

Tråden skapades och har fått 188 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-11-22 19:56

Nedladdning av upphovsrättad material är INTE olagligt

Spridning av upphovsrättad material ÄR olagligt

Det betyder att du får tanka hem hur mycket du vill.... mp3 osv så länge det stannar HOS DIG... du får inte skicka vidare det/sälja det eller låta andra ladda ner.. get the point?

  • Medlem
  • 2005-01-18 11:10

Tar upp den här tråden igen.. Någon som hört något nytt "skvaller" om music-store i Sverige... Jag väntar ivrigt!!
Någon som annars hittat någon bra sida som säljer många MP3-låtar? De flesta jag hittat fungerar inte alls ihop med med mac... *SUUUCK* Dom vägrar låta mig ladda hem låtar bara för att jag har mac- diskriminering!!!!

  • Medlem
  • 2005-01-20 16:48
Ursprungligen av stiko:

Tar upp den här tråden igen.. Någon som hört något nytt "skvaller" om music-store i Sverige... Jag väntar ivrigt!!
Någon som annars hittat någon bra sida som säljer många MP3-låtar? De flesta jag hittat fungerar inte alls ihop med med mac... *SUUUCK* Dom vägrar låta mig ladda hem låtar bara för att jag har mac- diskriminering!!!!

Ja, apple music-store kommer inte komma till sverige på ett bra tag. Anledningen är att vi är en för liten marknad att satsa på och de vill inte omvandla valutan från euro till kronor. Trist men så är det.
Det enda landet i europa som har music-store utan euro är storbritanien, eftersom de har så pass stor marknad att det är värt det.

Men så länge Sverige är utan euro så kommer vi nog vara utan music-store.

Ett litet inlägg också om den ständiga "lagligt att ladda ner" debatten:
det är i stort sett omöjligt att ladda ner låtar på dc (som majoriteten anväder) om du inte delar ut låtar, så det argumentet fungerar inte. Sen om det är lagligt eller inte spelar väll fan ingen roll.
Bidra till musikernas och upphovsmännens utveckling och överlevnad. Din snåla jävel.
Dags att dra sitt strå till stacken kanske?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-22 11:29
Ursprungligen av Eyore:

Ja, apple music-store kommer inte komma till sverige på ett bra tag. Anledningen är att vi är en för liten marknad att satsa på och de vill inte omvandla valutan från euro till kronor. Trist men så är det.
Det enda landet i europa som har music-store utan euro är storbritanien, eftersom de har så pass stor marknad att det är värt det.

Men så länge Sverige är utan euro så kommer vi nog vara utan music-store.

Ett litet inlägg också om den ständiga "lagligt att ladda ner" debatten:
det är i stort sett omöjligt att ladda ner låtar på dc (som majoriteten anväder) om du inte delar ut låtar, så det argumentet fungerar inte. Sen om det är lagligt eller inte spelar väll fan ingen roll.
Bidra till musikernas och upphovsmännens utveckling och överlevnad. Din snåla jävel.
Dags att dra sitt strå till stacken kanske?

Det är väl också pga att de svenska skivbolagen vill ha kontroll på musiken som säljs själv.
Sedan KAN man lagligt ladda ner låtar från DC om man tex bara delar med sig av demo versioner av program och spel, och kanske har egna inspelade filmer osv.

  • Medlem
  • 2005-01-22 17:36
Ursprungligen av pite_jacke:

Det är väl också pga att de svenska skivbolagen vill ha kontroll på musiken som säljs själv.
Sedan KAN man lagligt ladda ner låtar från DC om man tex bara delar med sig av demo versioner av program och spel, och kanske har egna inspelade filmer osv.

Öhh va? På vilket sätt menar du att de inte skulle ha kvar sin kontroll över sina produkter om det skulle säljas på music-store?
Apple måste teckna avtal med respektive bolag för att få sälja deras artister. Inte så stor skillnad från att sälja till skivbutiker.
Jag har för mig att du kan köpa en hel del svensk musik i finska musik-store faktiskt.

Haha, så du menar att det verkligen finns någon som bara delar ut demos och egna filmer? Ja du, den var bra. (finns säkert, men det är en extremt liten minoritet).

Alltså, de jag pratat med på bolagen menar att det är valutan som är det stora problemet.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-24 00:30
Ursprungligen av Eyore:

Öhh va? På vilket sätt menar du att de inte skulle ha kvar sin kontroll över sina produkter om det skulle säljas på music-store?
Apple måste teckna avtal med respektive bolag för att få sälja deras artister. Inte så stor skillnad från att sälja till skivbutiker.

Det var bara ngt som jag såg att dom pratade om i ngt annat forum...vet själv inte så mkt om det.

Ursprungligen av Eyore:

Haha, så du menar att det verkligen finns någon som bara delar ut demos och egna filmer? Ja du, den var bra. (finns säkert, men det är en extremt liten minoritet).

Själv så gör jag ju inte det, men det är fullt möjligt att göra det och i och med det också vara laglig.

//Jakob

  • Medlem
  • 2005-01-23 14:23

[QUOTE
Ett litet inlägg också om den ständiga "lagligt att ladda ner" debatten:
det är i stort sett omöjligt att ladda ner låtar på dc (som majoriteten anväder) om du inte delar ut låtar, så det argumentet fungerar inte. Sen om det är lagligt eller inte spelar väll fan ingen roll.
Bidra till musikernas och upphovsmännens utveckling och överlevnad. Din snåla jävel.
Dags att dra sitt strå till stacken kanske?[/QUOTE]

Om du skulle ta och läsa mitt inlägg ordentligt så kanske du skulle slippa bli så upprörd och barnsligt aggressiv.. Jag frågade efter sidor som SÄLJER mp3-låtar. Hur jag skulle kunna vara en "snål jävel" för att jag vill köpa låtar fattar jag absolut inte.....

  • Medlem
  • 2005-01-23 16:27

Och om du läser mitt inlägg igen så ser du också att DC biten inte någonstans syftade på dig. Det var åt Sekhus inlägg den delen handlade om. Och alla andra som försvarar piracy.

Bra så?

  • Medlem
  • 2005-01-23 17:08
Ursprungligen av Eyore:

Och om du läser mitt inlägg igen så ser du också att DC biten inte någonstans syftade på dig. Det var åt Sekhus inlägg den delen handlade om. Och alla andra som försvarar piracy.

Bra så?

jo då är det ok. Men då kanske du ska låta bli att ha mitt inlägg som qoute då kanske. Annars framgår det inte alls.. Men det är lugnt!

Handla från ITMS i Sverige

Aftonbladet idag: Itunes music store "funkar inte från Sverige om man inte har utländska kreditkort"
Kan man alltså handla från ITMS i Sverige med t.ex Amerikanskt bankonto ?

Ursprungligen av Corvette:

Kan man alltså handla från ITMS i Sverige med t.ex Amerikanskt bankonto ?

Ja, om du har Amerikansk faktura-adress går det alldeles utmärkt att handla på ITMS.

Några tips hur jag skaffar det lättast ?

  • Medlem
  • 2005-03-07 11:11
Ursprungligen av Corvette:

Några tips hur jag skaffar det lättast ?

Bosätta dig i USA... eller du kanske känner någon där som skulle vilja lägga ut krediten för dig (Att du får använda deras kreditkort)...

  • Medlem
  • 2005-03-09 13:04
Ursprungligen av Corvette:

Några tips hur jag skaffar det lättast ?

Tyvärr är det så att om man är svensk och skaffar sig ett utländskt kreditkort i utländsk bank och inte sköter det rätt (dvs fixar med moms o skatter och dittelidatt) så kan man åka dit för skattefusk.. Så det enda sättet är ha någon snäll bekant bosatt i t.ex finland (närmast och kanske enklast?) som lånar ut sitt kort och nummer så att du kan betala din bekanta sedan.
Det är ett förb. krångel det här. Nästan så att jag börjar ångra att jag sa nej till euro. *S* Men vi kommer ju snart att få det i alla fall, vi sa ju ja när vi gick med i EU så.... Plus att skivbolagen borde vara lite mera samarbetsvilliga..
Tror nog det dröjer bra länge innan vi kan använda iTMS, tyvärr..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-22 11:38

den 1 juli eller så kommer det att bli olagligt att ladda ner musik och filmer, regeringen har i alla fall lämnat in lagförslaget... kolla på regeringen.se
då kanske vi får iTMS i sverige?

för jag tror inte att vår valuta är nåt stort problem, det ska ju funka... :rolleyes:

Citat:

Upphovsrätten i informationssamhället

Regeringen föreslår att upphovsrätten stärks och moderniseras för att ge ett bättre skydd i det digitala informationssamhället. Förslaget rör bl.a. frågor som kopiering av musik, böcker och film samt möjligheten för skolor, bibliotek och personer med funktionshinder att använda upphovsrättsligt material.

  • Medlem
  • 2005-01-24 22:25

16 December hade 200 miljoner låtar sålts på iTMS. Nu har det sålts ytterligare 50 miljoner.
http://www.apple.com/pr/library/2005/jan/24itms.html

Jag förstår inte vad valutan har med saken att göra men antar att det är den som är problemet. Jag menar, vi kan väl få handla i EURO i sverige med. Jag köper mycket film från England och då köper jag juh i PUND, och eftersom jag betalar med VISA så är det juh inga problem att dra pengar i kronor från mitt konto, det omvandlas juh till PUND för mottagaren. Man kommer juh också betala med sitt kreditkort vi iTMS och det bör juh fungera på samma sätt.

  • Medlem
  • 2005-03-09 12:05
Ursprungligen av erikohman:

Jag förstår inte vad valutan har med saken att göra men antar att det är den som är problemet. Jag menar, vi kan väl få handla i EURO i sverige med. Jag köper mycket film från England och då köper jag juh i PUND, och eftersom jag betalar med VISA så är det juh inga problem att dra pengar i kronor från mitt konto, det omvandlas juh till PUND för mottagaren. Man kommer juh också betala med sitt kreditkort vi iTMS och det bör juh fungera på samma sätt.

Prissättningen... Eftersom svenska kronan är en sån liten valuta blir det problem för Apple att sätta priser efter t, ex dollarn..
Men så som jag har förstått det är det copyrightavtal som är den största käppen i det svenska Ituneshjulet...

Hoppas verkligen att Sverige får komma in i värmen snart

Men om vi betalar i EURO eller dollar direkt bör det väl inte vara någora problem!
Eller ska vi få andra priser i Sverige?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-09 15:06

asså valutan borde väl egentligen inte vara nåt problem, jag tror att det är lagstiftningen som hindrar iTMS i Sverige är det ju lagligt att ladda ner musik, det är bara olagligt att sprida. Men den 1 juli ändras ju lagen så då kanske Apple kommer igång med att lansera iTMS sverige... Vem vet?

Hm, personligen kommer jag nog vänta med att köpa en Ipod, tills de har lanserat Music Store här i Sverige.

Tråkigt att det dröjer... men, men...

Ursprungligen av G.Lindqvist:

Hm, personligen kommer jag nog vänta med att köpa en Ipod, tills de har lanserat Music Store här i Sverige.

Tråkigt att det dröjer... men, men...

Varför ska du vänta??? iTMS är ju bara en liten del av iPodens fördelar.

Ursprungligen av erikohman:

Varför ska du vänta??? iTMS är ju bara en liten del av iPodens fördelar.

Vill kunna betala för min musik som jag lyssnar på, och det via Internet. Då tycker jag att iTMS-tjänst verkar vara den bästa.

Hm, kan du inte lyfta fram övriga fördelar? Roligt att höra... när man är oerfaren gällande Ipod

Ursprungligen av G.Lindqvist:

Vill kunna betala för min musik som jag lyssnar på, och det via Internet. Då tycker jag att iTMS-tjänst verkar vara den bästa.

Hm, kan du inte lyfta fram övriga fördelar? Roligt att höra... när man är oerfaren gällande Ipod

Först och främst är ju iPoden så snygg, den har väldigt mycket utrymme för pengarna. Det inovativa klickhjulet gör det mycket enkelt att andvända en hand och mjukvaran är mycket smart uppbyggd för att hitta din låt bland hundratals, ja tusentals andra låtar.

Den har en speciellt ljudboksfunktion som gör att det sparas ett bokmärke där du slutade, och börjar där efter att du lyssnat på musik.

Det är några av fördelarna

Ursprungligen av erikohman:

Först och främst är ju iPoden så snygg, den har väldigt mycket utrymme för pengarna. Det inovativa klickhjulet gör det mycket enkelt att andvända en hand och mjukvaran är mycket smart uppbyggd för att hitta din låt bland hundratals, ja tusentals andra låtar.

Den har en speciellt ljudboksfunktion som gör att det sparas ett bokmärke där du slutade, och börjar där efter att du lyssnat på musik.

Det är några av fördelarna

Där ser man... trevligt! Tackar för informationen!

Hur fungerar det med batteriet. Hur många timmar kan man spela no-stop? Hur länge står sig batteriet, tills dess det är dags att byta ut det?

  • Medlem
  • 2005-04-14 14:11

iTunes Music Store i Sverige före sommaren?

Enligt en artikel i Aftonbladets nätupplaga om CD-singelns snara död hoppas skivbolagen att Apple ska öppna sin iTunes Music Store i Sverige före sommaren. Rykten gör gällande att den kan öppna redan inom någon vecka. Hoppas nu bara att detta är mer än bara ett rykte!

Hela artikeln: http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,631222,00.html

/Galex

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-04-14 16:43

Vore underbart isf!

  • Medlem
  • 2005-04-14 17:33
Ursprungligen av Spyder:

Vore underbart isf!

Jajamensan skulle vara riktigt bra!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-14 19:31

iTMS kommer nog till Sverige den 29 april.... det är jag ganska säker på.....

  • Medlem
  • 2005-04-29 09:43
Ursprungligen av iigloo:

iTMS kommer nog till Sverige den 29 april.... det är jag ganska säker på.....

Nu är det upp till bevis grabben Men jag litar på dig

Bevaka tråden