Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Död pixel på iPod G5

Tråden skapades och har fått 115 svar. Det senaste inlägget skrevs .

jepp, har en död pixel på min 30G G5, dock är den vit så den stör inte alldeles förmycket, men jag hade lätt bytt om den hade varit röd, man vill ju inte ha en iPod med finnar

  • Medlem
  • 2006-08-09 12:53

Är det någon som vet hur supporten för Döda Pixlar ser ut i dagens nu? Ser att denna tråd eller lite gammal men tänkt att då folk som har gjort samma sak har skrivit i denna så kanske det går lättare att få ett svar av någon kunnig.

Mitt fall ser ut såhär;

Beställde en iPod G5 60gb från JMEData, Fick den dagen efter och blev väldigt glad och överraskad över den snabba leveransen.

Öppnade upp paketet och körde igång allt, Till min fasan så såg jag något som fick mig att bli tårfylld, 2 Helt Döda Pixlar (Svarta/Vita) samt 3 stycken Röda pixlar.

Då jag vet med från andra skärmar att dem Röda pixlarna är inte helt döda utan bara har hängts sig och kan i stort sett tvingas igång med program så laddade jag hem "Pixel Fix" och provade köra den .mov filen som fanns med. Dem röda Pixlarna försvann efter en stund men dem Svarta finns fortfarande kvar. Däremot har dem Röda Pixlarna kommit tillbaks återigen, verkar som dem kommer och går.

Då Apple säger att det måste vara ett X Antal Döda Pixlar för att få byta så undrar jag hur dem ställer sig till när det gäller iPoden? iPoden har ju inte så stor upplösning, och hade det inte varit för att det inte syns så förbannat bra så hade jag inte gnällt, men dessa sitter centrerade mitt i synfältet.

Jag gjorde sedan i dag en "Förfrågan om produktservice", Ringde inte utan läste runt och jag antog att det var detta man kunde göra? Fyllde i och nu står det "Typ av service: Repartion av hel enhet" och att en låda är påväg ut.

Vad jag vill veta är om jag har gått rätt tillväga eller om jag ska ringa istället?

MVH\Tobias

  • Medlem
  • Storuman
  • 2006-09-06 16:41

Hej!
Attilavencel: Jag hade samma problem med min iPod. Ringde Apple support fredagen den 25/8 och då sa dom att dom skulle skicka ut en låda till mej. Fick lådan på måndagen nästa vecka, och skickade tillbaka iPoden på torsdagen den 31:a.. Blev lite otålig efter några dagar och gick in på Apple's supportsida för att kolla reparationsstatus. Läste då att dom "väntar", "problem med leverans av enheten till verkstad". Det står samma sak där fortfarande. Stod det så för du med? Är lite orolig nu om iPoden tappats bort under leveransen eller nåt.. Ska jag ringa kundtjänst eller borde jag vänta en vecka till? Har du fått din än?

//Suss

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-14 21:39

Funderar också på att skicka in min, dock osäker på om mina "döda" pixlar bara är fantasi:D men tänkte hävda att batteritiden är Dålig också, vilket den verkligen är, inga 14 timmar där inte, inte 8 heller för den delen. Men, när jag hörde att det kommit ut en uppdatering av G5an blev ajg lite osäker, kanske är det värt att vänta om de uppdaterar alla sina gamla G5or till de "nya", 1.5 timmars bättre filmtid och ny software vore inte fel. Vad tror ni?

  • Medlem
  • Storuman
  • 2006-09-18 22:44
Ursprungligen av Stenelo:

Funderar också på att skicka in min, dock osäker på om mina "döda" pixlar bara är fantasi:D men tänkte hävda att batteritiden är Dålig också, vilket den verkligen är, inga 14 timmar där inte, inte 8 heller för den delen. Men, när jag hörde att det kommit ut en uppdatering av G5an blev ajg lite osäker, kanske är det värt att vänta om de uppdaterar alla sina gamla G5or till de "nya", 1.5 timmars bättre filmtid och ny software vore inte fel. Vad tror ni?

Jag skickade in min iPod för döda pixlar.. Dom gjorde dock ingenting åt det.. Förmodligen hade jag för få döda pixlar eller nåt.. Men du kan ju alltid försöka skicka in din, de kostar ju inget!

Hur som helst, jag fick tillbaka den ca två veckor senare o då hade dom uppdaterat den åt mig o tömt den helt.. Nu när den nya uppdateringen kom (den 12:e tror jag), uppdaterade jag min iPod och det gick bra.. Iaf tills idag, när min iPod startade om sig tre ggr när jag försökte byta låt.. Väldigt konstigt.. Ska ladda den o fortsätta använda den som vanligt, men startar den om sig igen utan anledning så ringer jag Apple Service igen..

Jag hoppas att det går bättre för dig både när det gäller service och uppdatering..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-20 11:04

jaa det får vi hoppas. Men det verkar ju konstigt att du inte fick en ny, Det skall ju tydligen räcka med en futtig fixel.

  • Medlem
  • Storuman
  • 2006-09-25 23:42
Ursprungligen av Stenelo:

jaa det får vi hoppas. Men det verkar ju konstigt att du inte fick en ny, Det skall ju tydligen räcka med en futtig fixel.

Jepp, men jag brukar ha otur med saker och ting.. Blev ganska arg när jag fick tillbaka den helt oförändrad, och nu vet jag inte om jag orkar bry mig om det längre.. Fast å andra sidan funderar jag ändå på att pressa Apple lite till när det gäller mina döda pixlar. Som sagt, det skadar ju inte..
Resetade förresten min iPod efter uppdateringen, och lyckligtvis så försvann den där buggen som startade om iPoden vid låtbyte.. Är glad för det iaf ..

  • Oregistrerad
  • 2006-09-29 03:37

ägt ipod i säkert 15timmar nu. skulle prova kolla film. vit pixel. ska gå ner till butiken eftersom dom är en riktig appleförsäljare å se vad dom tycker. länka pixfix eller va det hette. kanske man kan skrapa liv i en vit också? :|

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-30 01:18

ja eller så ringer du bara så lär du ha en ny om 2-3 dagar. Själv har jag gjort den där anmälan p å internet som är jättebra om man vill kladda med UPS och vänta länge på en ny. UPS var iaf och hämtade min idag, hoppas jag får en ny tidigt i nästa vecka. Jävla tur att man köpte minneskort till mobilen annars hade man nog inte klarat sig. BTW ingen som har det där walkman programmet till en K800i? SE egna spelare är så grymt kass

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-04 08:29

Helvete, fick idag se på supportsidan hos apple meddelandet: "Original Product Returned" antar att det betyder att dom inte gjort ett skit åt min döda pixel.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-04 11:13

trist läge.... man förväntar sig en ny, så får man tillbaka sin gamla. med samma fel dessutom.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-04 20:37

kan det vara värt att försöka igen via telefon? nån annan som fått avslag som inte gett sig? skickade i alla fall ett surt mail till apples support får se vad dom svarar på det.

Hur gör jag för att ta kontakt med apple support?? kan jag bara promenera in hos apple i sthlm och lämna in den?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-04 22:08

ring, det gjorde inte jag och det gick ju bra

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-05 15:35

fick idagsvar på mitt sura mail till apple:

The reason your original iPod is being returned to you is because we resolved
the issue with a software update and determined that the iPod hardware is
performing as expected. For details, please see the service statement
accompanying the iPod.

If the iPod's issue persists, please submit a new service request.
-------------------------------------

Antar att det betyder att pixelfelet är borta och om det itne är det komer jag ringa den här gången och beställa ny support. Frågan är om man orkar det deftersom det tar sån tid och man har ju svårt att klara sig utan ipoden en längre tid har jag märkt.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-06 21:09

fick min efter 4 arbetsdagar nu. en ny dock. men det är ju skit samma med tanke på att allt jobb låg i itunes. fast det var ju i butik.. möjligt att dom skickade in den, apple konstaterade efter två minuter att ja, det här är en död pixel, och skickade tillbaka en ny. samma tid typ som apple support, men jag slapp bud.

  • Medlem
  • Storuman
  • 2006-10-21 15:21

Ringde Apple service igår igen angående de döda pixlarna på min iPod och berättade att jag hade skickat in den förut för samma problem, men inte fått nån hjälp. Då sa han jag pratade med att det var konstigt att dom inte hade gjort nåt åt de döda pixlarna förra gången, och att om det är ett fabriksfel måste Apple service åtgärda det. Snubben ringde till självaste reparationscentret och frågade dem varför de inte hade fixat min iPod, och då hade dom sagt att dom egentligen borde ha gjort det. Snubben i telefonen sa dessutom att mörka pixlar oftast inte var fabrikatsfel, men att vita pixlar betraktades som döda och var mer "allvarliga" i och med att de brukar vara fabriksfel och kan inte väckas till liv (det är vita döda pixlar jag har). Aja.. Hur som helst skulle jag försöka skicka in den igen för samma problem, och fixar dom den inte den här gången heller skulle jag försöka en tredje gång. Gick inte det heller skulle jag ringa till samma snubbe igen och vi skulle fixa det på ett annat sätt.. Jag hoppas på riktig service den här gången och att dom lagar den nu (förmodligen år jag ju en helt nu eftersom det hörs vara för dyrt att byta ut enbart skärmen) annars blir jag på riktigt dåligt humör! Men snubben lät riktigt schysst..

Jag köpte min ipod G5 i januari, men har orkat leva med min vita döda pixel sedan dess, men funderar på att skicka in den för jag börjar tröttna på pricken i och med att jag tittar allt mer på film i den nu än tidigare. Det gör inget att det var så länge sen jag köpte den va? i och med att garantin fortfarande gäller, menar jag? Vore ju trist att när det gått ett år och garantin är borta konstatera att "va fan skickade jag inte in den för?!"

Det är kul att se att nära 400 har röstat. Detta börjar bli riktigt bra staistik faktiskt, kanske borde tipsa apple ^^

  • Medlem
  • Storuman
  • 2006-10-23 23:59
Ursprungligen av Eindpeng:

Det är kul att se att nära 400 har röstat. Detta börjar bli riktigt bra staistik faktiskt, kanske borde tipsa apple ^^

Haha gör de Fast iofs så är de ju bra att man kan skicka in den för döda pixlar ifall den är något repig också.. man får ju en ny! Annars får man väl klaga på batteriet lr nåt om man bara vill skicka in den för en ny..

  • Medlem
  • Storuman
  • 2006-10-31 15:08

Läste på reperationsstatus idag 10 dagar efter att jag beställde service.. Till min glädje stod det "replacement ordered", vilket betyder att dom ska skicka en ny den här gången (UTAN döda pixlar hoppas jag)! Jippi! Äntligen riktig Apple-service! Nu kommer jag att kunna se film på iPodden utan att bli irriterad över att mina ögon dras mot de döda pixlarna hela tiden.. Puss på Apple-killen på Apple support!

  • Oregistrerad
  • 2006-12-16 18:01

Hej, jag såg nu att jag hade 2 döda pixlar som syns vid svart bakrund. Kan någon guida mig exakt hur och vad som behövs för att Apple ska fixa det?

  • Medlem
  • Storuman
  • 2006-12-16 19:22

Exakt hur många döda pixlar man ska ha för att dom ska fixa det vet jag inte, men du kan ju alltid ringa service och fråga. Dom brukar vara mycket hjälpsamma..

  • Oregistrerad
  • 2006-12-16 22:54
Ursprungligen av iNerd:

Exakt hur många döda pixlar man ska ha för att dom ska fixa det vet jag inte, men du kan ju alltid ringa service och fråga. Dom brukar vara mycket hjälpsamma..

Ok tack får väll göra det.

Jag fick min utbytt med en död pixel.

  • Medlem
  • Storuman
  • 2006-12-17 15:38

Ja, jag fick min utbytt för tre döda pixlar.. Men skickar dom tillbaka samma iPod är det bara att försöka igen, jag fick min utbytt efter andra försöket..

Bevaka tråden