Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99.se - buggrapporter

Tråden skapades och har fått 171 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Malmö
  • 2007-01-14 01:49
Ursprungligen av Arete:

99musik hade ju reklam innan den förra uppdatering, var väl bara ren "tur" att vi slapp den då förra uppdateringen gick snett.

Det var en mer diskret reklam, i form av Google Adwords - och långt ifrån den blaffiga reklamen som har tillkommit nu.

Jaså? Det visste jag inte.
Har dock inte varit inne på 99musik så mycket. Hade för mig att det inte fanns. Har för mig jag har läst andra som hävdat det de med.

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2007-01-14 12:37

Ok, då förstår jag lite mer - så jag får tacka för förklaringen. Med sådana mängder trafik, måste Mac-delen vara rejält mycket större än musikdelen och alltså det som genererar i princip all trafik - för musikdelen kan definitivt inte handla om sådana enorma trafikmängder.
Eftersom musikdelen alltså har en försvinnande liten del av trafiken, så hade det med andra ord varit smartare att låta det ligga på ett billigt webhotell i stället för att låta det ingå i en dyr uppsättning med dedikerade servrar, med tanke på att det enligt många medlemmar i musikdelen, har blivit betydligt sämre efter sammanslagningen...

Nåja - det är inte min sak att avgöra, men det känns som om musikforumet har svalts av en gigant som samtidigt tog bort det mysiga och tvingade fram oönskade saker - och jag tror ärligt talat inte att det kommer att innebära något positivt för medlemmarna, utan att många i likhet med vad jag troligen bestämmer mig för, kommer att spendera mer tid på andra forum i stället för detta. Tråkigt, men när en sammanslagning bara innebär försämringar, är risken mycket stor att många ger upp...

Ursprungligen av imported_Claes:

Ok, då förstår jag lite mer - så jag får tacka för förklaringen. Med sådana mängder trafik, måste Mac-delen vara rejält mycket större än musikdelen och alltså det som genererar i princip all trafik - för musikdelen kan definitivt inte handla om sådana enorma trafikmängder.

Eftersom musikdelen alltså har en försvinnande liten del av trafiken, så hade det med andra ord varit smartare att låta det ligga på ett billigt webhotell i stället för att låta det ingå i en dyr uppsättning med dedikerade servrar, med tanke på att det enligt många medlemmar i musikdelen, har blivit betydligt sämre efter sammanslagningen...

Jo det stämmer att 99musik är betydligt mindre än 99mac men båda har använt dedicerade servrar sedan starten. Inga "normala" webhotell vill ha stora forum som kunder eftersom dom genererar enormt mycket dynamiska anrop till PHP och MySQL vilket med lätthet sänker även rätt rejäla burkar.

Precis som Adrian skriver ovan var sammanslagningen en nödvändighet för vi drunknade i utvecklings-jobb och administration med flera separata stora forum. Vi har diskuterat att sälja 99musik till olika medlemmar senaste året men ingen har varit sugen när det framgått hur mycket jobb det är och vilka kostnader som finns. Medlemmarna bidrar ju inte med medlemsavgifter - "internet är ju gratis" som bekant

I valet mellan att lägga ner sajten eller att försöka bygga en riktigt bra gemensam sajt där all utveckling kommer alla forumanvändare till godo valde vi det senare.

Många är otåliga och sura - men håll ut. Ni har inte givit oss en chans att fixa till allt ännu. När 14 dagar har gått från premiären har vi hunnit uppdatera sajten till version 1.1, satt ett nytt supportsystem i drift, fixat 98% av alla profilproblem och raderat alla buggar.

Ovetandes om denna tråd så postade jag för några dygn sedan följande i tråden:

http://www.99.se/mantaray-mac/210246-buggrapport.html

Skrev då i 2 inlägg:

1. När man klickar på senast nya medlem så får man veta att man inte har behörighet att se info om den personen - alla efterföljande nya medlemmar får man läsa om... fast det finns ju som regel inte så mycket att läsa där ännu, men änndå.

2. Hmm. nu ser det ut som att det fungerar, är just nu när jag loggar in bara 1 ny medlem.. gjorde ni nått eller var det bara en tillfällighet att jag två gånger såg detta ?

Förstår att det blev åtgärdat..

  • Medlem
  • 2007-01-14 13:01

imported_Claes: Du kan vara lugn för att jag+övriga 99musik-admins jobbar för att få saker att fungera och återvända till den stämning som fanns innan ihopslagningen. Att det inte syns utåt beror på att vi jobbar inåt, tillsammans med övriga admins här, för att förbättra. Nu när det är många problem med det hela så är det inte så konstigt om stämningen går ner en bit (på alla forumen, det är inte bara 99musik-folk som är drabbat, även om man själv kan känna det så). Det jobbas på att få bort buggarna så fort som möjligt, men det är väl alla medvetna om vid det här laget.

Att få mer hemkänsla (nu känns det väldigt mycket mac om allting) är något som man kommer få ta bit för bit. Det vi alla får göra är att dra vårt strå till stacken för att göra det vi har nu till det vi vill ha det som!

99mac hade ca 10 ggr fler medlemmar än 99musik innan ihopslagningen, det är en bit det. 99musik hade ca 4500 medlemmar, det är bara det ett rätt stort forum.

Det fanns en medlemslista förut på 99musik, men nu kan jag inte hitta något sånt. Är det något ni medvetet plockat bort, något som den nya forumsmjukvaran inte stöder, eller bara något som försvann i flytten?

Ursprungligen av false messiah:

Det fanns en medlemslista förut på 99musik, men nu kan jag inte hitta något sånt. Är det något ni medvetet plockat bort, något som den nya forumsmjukvaran inte stöder, eller bara något som försvann i flytten?

http://www.99.se/medlemslista/

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2007-01-14 13:50

Att ingen har velat köpa det, kanske beror på att ni i så fall har velat sälja det dyrt inkl server, programlicenser och allt - i stället för att bara sälja domännamnet, så att någon kunde lägga det på ett webhotell...?
Det finns många välfungerande forum som ligger på webhotell snarare än dedikerade servrar.

Nåja - vi får väl se vad som händer...

wincc: Jag klagar inte bara på att mitt användarnamn har ändrats, utan på annat också - men du har kanske inte läst hela mina inlägg, utan bara delar av dem... Med tanke på att du bara har varit aktiv i Mac-forumet, så har du inte någon förståelse för hur stora förändringar det har blivit i musikforumet, så jag tycker att det är en väldigt onödig kommentar från dig. Jag är i min fulla rätt att gnälla när det inte har fungerat bra med sammanslagningen - men du tycker tydligen att man bara ska hålla tyst och godkänna allt utan att kritisera de som tar besluten, medan jag inte tycker det. Även om det i nuläget lutar starkt åt att jag skippar detta forum, så avvaktar jag kanske lite till innan mitt slutliga beslut.

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2007-01-14 14:19
Ursprungligen av imported_Claes:

Att ingen har velat köpa det, kanske beror på att ni i så fall har velat sälja det dyrt inkl server, programlicenser och allt - i stället för att bara sälja domännamnet, så att någon kunde lägga det på ett webhotell...?
Det finns många välfungerande forum som ligger på webhotell snarare än dedikerade servrar.

Nåja - vi får väl se vad som händer...

wincc: Jag klagar inte bara på att mitt användarnamn har ändrats, utan på annat också - men du har kanske inte läst hela mina inlägg, utan bara delar av dem... Med tanke på att du bara har varit aktiv i Mac-forumet, så har du inte någon förståelse för hur stora förändringar det har blivit i musikforumet, så jag tycker att det är en väldigt onödig kommentar från dig. Jag är i min fulla rätt att gnälla när det inte har fungerat bra med sammanslagningen - men du tycker tydligen att man bara ska hålla tyst och godkänna allt utan att kritisera de som tar besluten, medan jag inte tycker det. Även om det i nuläget lutar starkt åt att jag skippar detta forum, så avvaktar jag kanske lite till innan mitt slutliga beslut.

Förlåt om du tog illa upp.

  • Medlem
  • 2007-01-14 14:03

Den medlemslistan var väl gömd, jag har rotat utan att hitta den. Var finns den länkad?

Tänkte väl att det skulle finnas. Lägg till i menyn under "forum" eller "om 99.se" kanske?

  • Medlem
  • 2007-01-14 18:59

imported_Claes: Jag flyttar dina inlägg till rätt bugghanteringstråd om du undrar var de tar vägen. Skriva gärna direkt i rätt tråd, kika på http://www.99.se/feedback/208720-99-buggrapporter.html så ser du vilka som redan finns.

Är det bara jag som stör mig på "nytt inlägg"-knappen i överkant?

Den tillför ingen funktionalitet eftersom det finns en precis likadan i underkant plus snabbsvarsrutan, och den gör att layouten ser obalanserad ut pga Webb2.0(TM)-reflektionen och tar dessutom upp ganska mycket plats i överkant av sidan.

(Dessutom stämmer inte tooltipsen med vad som står på knapparna, "nytt inlägg" har "svara" och "ny diskussion" har "skriv ett nytt inlägg". Inkonsekvent.)

En sak till: redirecten för externa länkar funkar inte som den ska.

Försöker jag tex spara filen i det här inlägget får jag bara hem en fil som heter default.htm, både i Opera och Safari. Det funkar att öppna direkt i browsern. (Antar att det handlar om headers eller något liknande.)

Det känns dessutom lite märkligt att alla utåtgående länkar ska passera en sida på 99.se (och urlerna blir konstiga).

Ursprungligen av false messiah:

En sak till: redirecten för externa länkar funkar inte som den ska.

Försöker jag tex spara filen i det här inlägget får jag bara hem en fil som heter default.htm, både i Opera och Safari. Det funkar att öppna direkt i browsern. (Antar att det handlar om headers eller något liknande.)

Det känns dessutom lite märkligt att alla utåtgående länkar ska passera en sida på 99.se (och urlerna blir konstiga).

Det är på väg att fixas. Kräver en liten teknisk manöver men planen är att det ska fixas ikväll eller imorgon lite beroende på när dom andra uppdateringarna blir klara. Vi "pushar" ut versionsuppdateringarna till alla noder i lastbalanseringen i ett svep.

"Buggen" med externa länkar är nu fixad!

Bevakning av trådar verkar inte fungera.

Det har visst tillkommit en möjlighet att använda färdiga avatarer. Tänkte jag skulle testa det men se det funkar inte. Rutan med alternativen ser ut som nedan.

Så en sak som irriterar mig lite. När man använder bifogningsverktyget så får man automatiskt en thumbnail av bilden men det vore bra om det var möjligt att på ett enkelt vis få en thumbnail av bilder även när man länkar till en bild på en annan källa (webbutrymme). Se tex i "Ta en bild av ditt skrivbord"-tråden.

Slutligen en sak till. När jag väljer att redigera mitt inlägg så får jag en ruta under vilken det står "skäl till redigering". Oavsett om jag fyller i något där eller inte så funkar det inte att spara mina ändringar. Det enda sättet att få ändringar sparade är att först klicka på "Avancerad" och därefter på "spara".

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Det har visst tillkommit en möjlighet att använda färdiga avatarer. Tänkte jag skulle testa det men se det funkar inte. Rutan med alternativen ser ut som nedan.

Tack för tipset. Ska försöka fixa det till nästa uppdatering.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Så en sak som irriterar mig lite. När man använder bifogningsverktyget så får man automatiskt en thumbnail av bilden men det vore bra om det var möjligt att på ett enkelt vis få en thumbnail av bilder även när man länkar till en bild på en annan källa (webbutrymme). Se tex i "Ta en bild av ditt skrivbord"-tråden.

Det vore ju najs men jag vet inte exakt hur det ska gå till eftersom själva bilden inte ligger på vår server vilket är ett krav för att GD ska kunna köra en thumbnail såvitt jag vet. Kollar med Belak om det går att fixa.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Slutligen en sak till. När jag väljer att redigera mitt inlägg så får jag en ruta under vilken det står "skäl till redigering". Oavsett om jag fyller i något där eller inte så funkar det inte att spara mina ändringar. Det enda sättet att få ändringar sparade är att först klicka på "Avancerad" och därefter på "spara".

När du klickar på spara så sparas det men sidan laddas inte om. Det är en dokumenterad bugg! Bugg: Sidor uppdateras inte när man redigerat inlägg.

URL:en http://www.99mac.se/feedback/ ger en RSS-fil?

Ursprungligen av Hagelin:

URL:en http://www.99mac.se/feedback/ ger en RSS-fil?

Det felet får inte jag?

Den rätta adressen är hursomhelst:
http://www.99.se/feedback/

Ursprungligen av Björnström:

Det felet får inte jag?

Den rätta adressen är hursomhelst:
http://www.99.se/feedback/

Det var den url:en jag menade (99mac sitter tydligen i muskelminnet nu). Hursomhelst så får inte jag heller felet nu, så antingen gjorde jag något konstigt eller så fixade det sig automagiskt.

Uppdatering 2006-01-15 17:00

99.se är nu uppdaterat till version 1.01!
http://www.99.se/99nyheter/209340-99-version-1-01-aer-haer.html

  • Medlem
  • 2007-01-17 17:56
Ursprungligen av Björnström:

Uppdatering 2006-01-15 17:00

99.se är nu uppdaterat till version 1.01!
http://www.99.se/99nyheter/209340-99-version-1-01-aer-haer.html

Bra jobbat! Och nu ser bättre ut under Redigera avatar inga frågetecken längre. Nu är det "bara" minpro-status som fattas och jag vore väldigt tacksam om jag kan få tillbaka den snarast. Gamla försvunna inlägg bryr jag mig däremot inte alls om.

Tabellen i subscription.php (bevakade diskussioner) är för bred när jag surfar i 1024x768 och fortsätter ut över reklamen.

Det går inte att se villkoren för 99.se. http://www.99.se/view.php?pg=villkor leder ingenstans.

(Samma problem rapporterade imported_Claes här.)

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2007-01-16 15:11
Ursprungligen av false messiah:

Det går inte att se villkoren för 99.se. http://www.99.se/view.php?pg=villkor leder ingenstans.

(Samma problem rapporterade imported_Claes här.)

I samband med detta tänkte jag också på en irriterande grafikbugg;
Länkarna STARTSIDA, DAGENS DISKUSSIONER, PM och LOGGA UT visar en hand när man flyttar muspekaren till dem - och indikerar alltså att man kan klicka där.
Länkarna FORUM, INSTÄLLNINGAR och OM 99.SE visar däremot ingen hand, utan i stället samma markör som kommer upp när musen placeras över ett textfönster.
Samma fel finns i både IE6 och Firefox.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-16 14:49

Vet inte om någon sagt det men jag kan inte markera forumet som läst. Så att jag kollar igenom alla trådar jag är intresserad av, markerar resten som lästa.

Saknar den.

Listan över tillgänglig vB Code syns inte längre på varje sida. Den finns fortfarande här men den verkar inte vara länkad någonstans:

http://www.99.se/misc.php?do=bbcode

Jag kunde dessutom svära på att vi hade [code][/code] med förut, eller hur? Har den avaktiverats av misstag eller med flit?

Även [php][/php] fanns, har jag för mig.

Bevaka tråden