Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på bra epostprogram

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2007-01-27 09:48

Hjälp! vad har hänt med min historik här på 99.se? Har varit aktiv sedan 2001 och fler än än tre inlägg har jag då skrivit.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2007-01-27 10:03
Ursprungligen av Beppe:

Hjälp! vad har hänt med min historik här på 99.se? Har varit aktiv sedan 2001 och fler än än tre inlägg har jag då skrivit.

Förklaring och anmälan i denna tråd. http://www.99.se/feedback/208717-problem-med-felaktigt-antal-inlaegg-i-profiler.html

  • Medlem
  • 2007-01-27 12:17

Tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-27 09:56

Vilket litar du mest på: Microsofts lösning med en enda gigantisk databas i oläsligt binärformat som bara går att öppna med ett enda program, nämligen Entourage? Eller, som i fallet med Apples Mail, en mapp med undermappar och separata textfiler som förutom Mail går att öppna i valfri textredigerare, till exempel Apples egen, Smultron, BBEdit eller TextWrangler?

Backup måste man ha så klart. Om du vill göra en snabb backup kopierar du bara användarens mapp/Bibliotek/Mail, exempelvis till en extern hårddisk.

Ursprungligen av Mondo:

Vilket litar du mest på: Microsofts lösning med en enda gigantisk databas i oläsligt binärformat som bara går att öppna med ett enda program, nämligen Entourage? Eller, som i fallet med Apples Mail, en mapp med undermappar och separata textfiler som förutom Mail går att öppna i valfri textredigerare, till exempel Apples egen, Smultron, BBEdit eller TextWrangler?

Backup måste man ha så klart. Om du vill göra en snabb backup kopierar du bara användarens mapp/Bibliotek/Mail, exempelvis till en extern hårddisk.

Uppriktigt sagt tycker jag det där är rena tramsargumentet - då skulle man ju inte kunna lita på någon databas alls! Själv har jag enbart goda erfarenheter av Entourage och har aldrig varit med om att någon databas har skadats så illa att den inte kunnat repareras - inte heller har jag hört det från någon av mina kunder som använder Entourage. Därmed inte sagt att det inte kan förekomma, men det är väl ungefär lika vanligt som hårddiskkrascher - dvs något man måste ha backup för, och har man det så kvittar det lika om det är en databas eller lösa filer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-03 18:02
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Uppriktigt sagt tycker jag det där är rena tramsargumentet - då skulle man ju inte kunna lita på någon databas alls! Själv har jag enbart goda erfarenheter av Entourage och har aldrig varit med om att någon databas har skadats så illa att den inte kunnat repareras - inte heller har jag hört det från någon av mina kunder som använder Entourage. Därmed inte sagt att det inte kan förekomma, men det är väl ungefär lika vanligt som hårddiskkrascher - dvs något man måste ha backup för, och har man det så kvittar det lika om det är en databas eller lösa filer.

Nej, det är tyvärr inget tramsargument. Jag har under åren haft kontakt med många kunder vars Entourage-databas kraschat totalt och där det inte gått att rädda något av den.

Ett annat problem uppstår vid backup. Om du använder ett professionellt backupprogram liknande Retrospect tillsammans med Entourage, måste hela databasen backas upp även om ett enda meddelande ändras eller tillkommer eftersom Entourage har en monolitisk databasfil.

Om du använder Mail behöver backupprogrammet bara ta hand om en enda liten textfil. Tja, du fattar skillnaden kanske.

  • Medlem
  • 2007-02-03 18:53

Är inte säker på att det hör hit eller om det är helt korrekt, men om man tänker på fragmentering och annat virrvarr borde det ju rent tekniskt vara bättre med en stor databas än en massa småfiler. Verkar rörigt nog som det är med MacOS runt 30 000 filer i operativet. Känns inte bra med ännu fler småfiler från mail som också skall indexeras. Och Baron, tycker inte man behöver vara en poweruser för att använda Entourage, Office 2004 kom långt före intelmacarna och på min iBook har det alltid rullat på väldigt bra. Verkar inte direkt vara nåt jättekrävande program resursmässigt.

Ursprungligen av Mondo:

Nej, det är tyvärr inget tramsargument. Jag har under åren haft kontakt med många kunder vars Entourage-databas kraschat totalt och där det inte gått att rädda något av den.

Ett annat problem uppstår vid backup. Om du använder ett professionellt backupprogram liknande Retrospect tillsammans med Entourage, måste hela databasen backas upp även om ett enda meddelande ändras eller tillkommer eftersom Entourage har en monolitisk databasfil.

Om du använder Mail behöver backupprogrammet bara ta hand om en enda liten textfil. Tja, du fattar skillnaden kanske.

  • Medlem
  • 2007-02-03 20:24
Ursprungligen av Korsriddaren:

Och Baron, tycker inte man behöver vara en poweruser för att använda Entourage, Office 2004 kom långt före intelmacarna och på min iBook har det alltid rullat på väldigt bra. Verkar inte direkt vara nåt jättekrävande program resursmässigt.

Jag menar inte att man om poweruser belastar datorn till bristningsgränsen, utan att man verkligen behöver och använder många funktioner i programmet.
Jag har själv använt Entourage länge, innan Mail 2 kom. Jag måste nog säga att man som "vanlig" användare klarar sig minst lika bra med Mail som med Entourage. Och eftersom jag upplever Mail som lättare att hantera, är mer integrerat mer andra iApps och är snyggare så skulle jag föreslå rådvilla att testa ge Mail en chans innan man tar sig an Entourage.
I alla fall om det gäller IMAP. Entourage har en bättre hantering av POP.

Finns bara en mail klient som passar mina behov: Pine (http://www.washington.edu/pine)

Stabilt och lätt att anpassa efter sina behov. Om du hanterar stora mängder mail så är pine eller mutt det bästa alternativet.

  • Medlem
  • 2007-02-04 03:28

Då hajar jag vad du menade. Mail 2 tror jag inte jag kikat på direkt, utgick att det var lika fattigt som jag uppfattade Mail 1 en gång i tiden, så det har aldrig blivit av att jag använt det. Har hållit kvar vid Entourage.....har väl blivit litet som de där farbröderna som alltid köper Saab och vägrar ens testa nåt annat

Ursprungligen av Baron:

Jag menar inte att man om poweruser belastar datorn till bristningsgränsen, utan att man verkligen behöver och använder många funktioner i programmet.
Jag har själv använt Entourage länge, innan Mail 2 kom. Jag måste nog säga att man som "vanlig" användare klarar sig minst lika bra med Mail som med Entourage. Och eftersom jag upplever Mail som lättare att hantera, är mer integrerat mer andra iApps och är snyggare så skulle jag föreslå rådvilla att testa ge Mail en chans innan man tar sig an Entourage.
I alla fall om det gäller IMAP. Entourage har en bättre hantering av POP.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Då hajar jag vad du menade. Mail 2 tror jag inte jag kikat på direkt, utgick att det var lika fattigt som jag uppfattade Mail 1 en gång i tiden, så det har aldrig blivit av att jag använt det. Har hållit kvar vid Entourage.....har väl blivit litet som de där farbröderna som alltid köper Saab och vägrar ens testa nåt annat

Jag har använt Mail periodvis, för att ge det en ärlig chans, och jag utbildar också OS X-användare i det. Mail är absolut inget dåligt program. Tvärtom - det är ett bra program och de flesta normalanvändare klarar sig utmärkt väl med det.

MEN - Entourage är fruktansvärt mycket bättre för de som i likhet med mig har många mail att hantera. Det finns så många fördelar att jag knappt vet var jag ska börja, men ta bara saker som möjligheter att jobba med kategorier, projekt, nntp-servrar, hotmail-stöd, online-åtkomst av POP-mail, regler för både in- och utgående mail, fungerande teckenkodning (dvs inget mac/windows-strul), e-postlisthanterare.

Den största vinsten, för mig och de som vill jobba på det sättet, är dock att det är ett integrerat program där den inbyggda adressboken, kalendern, att göra-listan, anteckningar och projekt är integrererat på ett sätt som man bara kan drömma om med de inbyggda OS X-programmen, adressboken och iCal.

På grund av dessa funktioner så är min upplevelse att Entourage är ett program som hjälper mig att uppnå ökad effektivitet och vinna tid, medan de inbyggda programmen (Mail+Adressboken+iCal) istället stjäl tid, genom att sakna funktioner och vara så lite integrerade.

Alltså, de flesta normalanvändare klarar sig utmärkt med Mail, Power Users bör titta på Entourage

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-01-27 10:22

Ibland när man skriver till PC blir ju bokstäverna oläsliga. Löser man detta om man går över till Entourage från Mail?

Ursprungligen av dunberg:

Ibland när man skriver till PC blir ju bokstäverna oläsliga. Löser man detta om man går över till Entourage från Mail?

Japp, såvitt jag vet har inte Entourage några såna problem överhuvudtaget

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-27 10:48

Det sistnämnda har med inställningarna för teckenkodning att göra och är en separat fråga.

Problemet är att många PC-användare som använder Microsoft Outlook har fel teckenkodning inställd, alltså Västeuropeisk Windows-1252, och inte den korrekta, dvs ISO Latin 1 (även kallad Västeuropeisk IS0-8859-1). Möjligen därför att någon okunnig, snabbutbildad Windows-tekniker har ställt in det så.

Det kan också vara fel teckenkodning inställd på servern för utgående meddelanden, i synnerhet om företaget använder Microsoft Exchange. IS0-8859-1 ska det vara.

I Outlook Express, som mest används av hemanvändare, är standardinställningen däremot korrekt så vitt jag kan se, såvida användaren inte ändrar den.

Standarden på både Mac- och Windows-sidan och på servrar borde kanske vara UTF-8, dvs Unicode, men där är vi inte än...

Men naturligtvis borde Apple fixa så att Mail kan hantera Windows-1252 och IS0-8859-1 blandat om vart annat, alltså om man svarar på ett meddelande med en annan teckenkodning, men så har inte skett. Jag har för mig att Entourage klarar sig bättre i just det avseendet.

  • Medlem
  • 2007-01-27 12:32

I mitt Outlook för hemanvändare är teckenkodningen inställd på Västerlänsk ISO. Skickar jag till mig själv från Mail får jag radbrutna mejl med därtill hörande problem. Samma sak får mina kunder och kollegor som har Outlook. Däremot om jag skickar mejlen som formaterad text verkar det bli rätt, dvs texten radbryts inte. Är det någon som har koll på om det kan bli andra problem med formaterad text?
/Beppe

  • Medlem
  • 2007-01-28 21:57

Mail rullar betydligt bättre än Entourage på en (min) Intelmac. (2C)

Jag har svårt att argumentera för Entuorage annat än för powerusers. Mail är mycket bra till det mesta.

Teckenproblem med mail - jag behöver hjälp!

Har inte haft några större problem med mail förut men de senaste månaderna har det bara blivit värre och värre. Jag kan snart inte skicka e-post till någon, får jämt höra att det är oläsbart pga konstiga tecken och att mina bilagor inte går att öppna. Jag har försökt göra ändringar i inställningarna men gör nog helt fel för problemen bara ökar. Någon som kan ge mig tips på inställningar, typsnitt som fungerar eller ett annat program? Jag har panik! /Tintin.

Jag är jättenöjd med Gmail faktiskt och har slutat använda riktiga mailprogram helt. Så Gmail är mitt tips

Fci kinte skiten att fungera tillsammans med gmail .
Klagar på att den inte kommer åt servern.
Kan det bero på jobbets brandvägg?

Ska prova när jag kommer hem igen..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-03 18:08
Ursprungligen av zootabletten:

Fci kinte skiten att fungera tillsammans med gmail .
Klagar på att den inte kommer åt servern.
Kan det bero på jobbets brandvägg?

Ska prova när jag kommer hem igen..

Information om hur du ställer in Mail så att det hämtar och skickar via POP hittar du här.

Du måste aktivera pop-åtkomst inne på gmail.com om du inte gjort det redan. Annars kan man inte hämta mailen.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-02-06 23:00

Hej alla!
Det var länge sedan jag skrev i forumet (njöt mest av att lära mig en massa...) men här kommer lite beröm åt ett epostprogram som jag har använt i mer än 1 år - Gyaz Mail: http://www.gyazsquare.com/gyazmail/index.php

Den absolut viktigaste funktionen för mig är att man kan kolla mail medan det fortfarande ligger på servern - och radera spam och allt annat man inte vill ha, direkt där uppe. Man ser mailheaders vilket räcker gott och väl i mitt fall när jag får mer än 70 spam om dagen. Jepp, det finns antispam-program och Gyaz fungerar tydligen bra med SpamSieve men jag har aldrig litat på att sådana program tar bort endast spam...

Det enda som jag inte riktigt gillar är att Gyaz sparar alla bilder i själva mailet. Visningen av de bifogade filerna är kanon och snyggt blir det, men behöver man spara bara texten och vill man göra sig av med bilden så går det inte. Jag har vant mig vid att spara texter i Devon Think Pro och då i en speciell mapp som heter "Mail-sparat", medan de bra bilderna sparas ändå i "Pictures" mappen på Macen.

Som sagt, Remote Mail Check är en killermodul för mig och värd de 18 USD som programmet kostar. Det som inte står någonstans på GYaz hemsida är att man får first class support av programeraren själv, jag har aldrig väntat mer än ett dygn för att få ett utförligt och engagerat svar på mina frågor och funderingar.

Bra att läsa:

http://www.drunkenbatman.com/drunkenblog-archives/000165.html

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/16332&page=8

Best of luck!

Leveranskvitto/Läskvitto i Mail?

Hej alla!
Jag är en switcher sedan förra året och stortrivs med min MBP

Men jag har upptäckt en sak jag saknar (eller inte kan hitta) i Mail eller Entourage (trots att det är ett Office program). När jag tidigare använt Office under XP så har jag kunnat välja lite alternativ för de email jag skickat, bland annat leveranskvitto och läskvitto.

Denna funktion kan jag inte hitta nu när jag sitter under OS X, så jag undrar om det är någon som kan hjälpa mig?

Skulle var oerhört tacksam!

Den funktionen bygger på att servern ifråga är en Microsoft Exchange, både på din sida och på mottagarsidan (kanske det räcker bara på en sida). I SMTP-protkollet eller POP-protokollet eller IMAP-protokollet (de tre epostprotokollen) så finns ingen funktion för leveranskvitton, så det är något Microsoft lagt till och det fungerar bara i deras programvaror/servrar. Rätta mig någon om jag har fel.

Hittade en länk som bekräftar vad jag skrev:
How to Request a Delivery Receipt for a Message in Outlook
http://email.about.com/cs/outlooktips/qt/et051601.htm

Hittade en länk till, en lösning på problemet:
Delivery Receipt of Email Containing Documents - Proving It
http://realestate.about.com/od/liabilityandrisk/qt/email_delivery.htm

Tackar för svaret! Det hjälpte en hel del, så nu får jag se om det är någon lösning jag kan använda...

Fast lite förvånad blir jag att funktionen inte finns i Entourage efter som det är Microsofts programvara?! Kanske det finns i Office 2008...? (Någon som vet?)

Jag rekommenderar Thunderbird för det välfungerande skräppostfiltret. Sen att jag kan använda rikaichan (översätter japansk text genom att hålla musen över) och andra tillägg gör det, enligt mig, överlägset Apples Mail.

Jo, och stöd för mottagningskvitton finns också!

Tackar för informationen! Får kanske kolla in Thunderbird trots allt...

Börja med att berätta vilka inställningar du har under tex Mail > Inställningar > "Typsnitt", respektive "Skriva" och vilket format du skickar dina bilagor och framförallt om de faktiskt har korrekta filtyper. Skickar du en PDF-fil till en PC-användare som bara heter "SNAFU" så fungerar inte det, den måste heta "SNAFU.PDF".

Att zippa dina filer, dvs komprimera dem till ett zip-arkiv är också en bra ide. Markera filerna i Finder, håll in CTRL och klicka på en av dem, i menyn som dyker upp väljer du "Skapa arkiv av...". Då får du ett ziparkiv som skall gå att maila.

... och får du klagomål på din formaterade text, varför då inte välja "Ren text"?

Sedan kan det vara värt att välja text-kodning själv om man vet vad mottagaren klarar av under Brev > Textkodning, men Automatisk bör fungera bäst.

Du kan heller inte skicka filer större än 5-10 Mb (det skiljer sig lite mellan mailservrar), det kanske är något av de saker jag nämnt nu som är felet?

En annan vanlig anledning till fel som man tror uppstått på "Mac-sidan" är att mottagaren faktiskt använder någon medeltida epostklient i Windows som inte kan någonting. I de fallen är felet helt enkelt inte på Mac-sidan, det är på PC-sidan. Men oformaterad text, med någon windowskodning brukar fungera då med.

Tack för svar och tips. Så här ser mina inställningar ut:
Under typsnitt) Alla typsnitt är Arial. 'Använd typsnitt med fast breddsteg för rena textmeddelanden' är inte ibockat.
Under skriva) Textformat i nya brev: har nu bytt till Ren text
Verkar detta underligt?

Nej, så då kvarstår att fråga mottagaren vad de har för inställningar och vilken epostklient de har och i vilket operativsystem. Kanske de kan välja en annan encoding precis som du kan.

Sedan när du börjar skriva ett nytt brev, kolla i menyn "Brev > Textkodning" innan du skickar, ren text är förstås beroende av vilken kodning man valt där.

Sedan svarade du inte riktigt på alla mina frågor, så titta igenom, testa och rapportera.

Bevaka tråden