Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mitt sorgebarn...ASM-1

Tråden skapades och har fått 209 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-13 21:52

Tog fram mitt sorgebarn, min ASM-1 som jag började bygga på 1998 och som gav upp sin sista suck 2001 efter ett trafobyte. Det här virrvarret av kablar ger mig nästan varje gång huvudvärk och ångest, men idag tog jag tag i saken och lödde loss själva "moderkortet" för felsökning och restuarering. Enda skälet till att jag rapporterar här är för att jag ska återse den här posten och påminnas om att verkligen ta tag i det här.
Lite bilder ifrån kvällens operation:

Själva synthen, paneldesign och layout by me 1998...:tveksam:

Själva "moderkortet", med lödöron (smart drag kändes det idag)...

Spaghetti på insidan av panelen.

Patchbayens insida.

"Moderkortet" befriat och färdigt att felsökas (men det får bli en annan dag)...

Välkomna att peka finger och skratta, det ser verkligen fördjävligt ut men lät rätt OK när det väl fungerade ett tag..

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-03-13 22:09

"Cut the blue wire!!!"

".... but they're all red..."

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-03-13 22:12

Gillar de röda kluttarna på kretsen, ser ut som brio, de orangea på noisen ser goda ut de med!

Det är ett vackert instrument, det är då säkert

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-13 22:38

Ser sjukt coolt ut

Vad är det för något? Är det något DIY?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-13 22:45

http://home.swipnet.se/cfmd/synths/friends/stopp/

Både och... man köper kretskortet och ritning för att sen fylla det med komponenter. Det stora jobbet består sen i att bestämma hur du vill koppla ihop modulerna eller om du vill ha den modulär eller semimodulär som min. ASM-1 kortet går dock inte att köpa längre, tror de är uppe i ASM-2 nu...

Verkligen för folk med flussmedelsberoende! Jag blir lika impad varje gång jag ser något sånt - själv hade jag aldrig kommit halvvägs. Go kroffe!
Det största jag lödat är en hemmagjord phono-patchbay med 40 honor i en plåt med fastlödade kablar på varje som slutade i en tele, för permanent montering i en studio. No way never again.

• Medlem
  • Skövde
  • 2007-03-14 02:41

Oh...det där var nog ett av de snyggaste jag sett tror jag...panelen och keyboardet kommer alltså inte med utan är saker du köpt till löst? Det är bara (och enbart) ett kort som köps med vco, filter osv på? Detta är nog DIY-projektet som jag letat efter i så fall...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-14 07:29

Clase: Det som gällde när jag köpte mitt kit för snart tio år sen var att för runt 400kr fick du ett färdigt kretskort och ritning, komponenter och allting runt fick du köpa till. Komponenterna som fyller kortet gick loss på runt 800kr tror har jag för mig, men den dyra biten blev framförallt alla potar, switchar, rattar och jack som köptes för panelen. De gick lös på över tusingen nånstans...vill helst förtränga pengarna eftersom synthen mest stått och skräpat 95% av tiden sen dess...:/

Elby Design säljer ASM-2, uppföljaren till ASM-1:
http://www.elby-designs.com

• Medlem
  • Skövde
  • 2007-03-14 16:31
Ursprungligen av kroffe:

Elby Design säljer ASM-2, uppföljaren till ASM-1:
http://www.elby-designs.com

Det ser ut att vara ett väldigt roligt projekt, men jag skulle nog behöva en del guidning. Har iofs en hel del tekniker/elektriker i min närhet som nog gärna skulle vilja sätta lödkolven i den här prylen. Men om jag tolkat det rätt så är det ASM-2 PCB för 50$ som ska införskaffas och resten är kiten är komponenter med sladdar och pottar osv? Jag förstår inte riktigt så du får gärna skriva ned vad jag bör köpa. Jag är relativ nybörjare (var ett tag sedan jag lödade, men det gick väldigt bra då). Jag köper gärna lite större kit om det innebär mindre komplikationer i efterhand. Jag vet ju inte hur lätta vissa saker går att få tag på här i Sverige osv.

Ja panelen är skitsnygg! Men du borde byta ut hippiefonten mot något mer maskinellt, och göra de rundade hörnen på avgränsningsrektanglarna skarpare, och tunnare border. Nu ser det lite ut som en stenhård übertysk panzersynth som blivit mjukismoddad under en hampasession av Jimi Hendrix' trippade beatnikroadie. Men återigen, snyggt! Mörkbrunt, smutsig plåtgrå, svart och rött. Noterat.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-14 08:20
Ursprungligen av Imported Johannes:

Nu ser det lite ut som en stenhård übertysk panzersynth som blivit mjukismoddad under en hampasession av Jimi Hendrix' trippade beatnikroadie.

Åh, det låter som en drömdesigner

Mer bilder på keyboarden!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-14 10:17

Coolt som tusan. Mer bilder plz
Det är alldeles förfå som bygger synthar som sen gör nåt riktigt spelbar av dem med klaviatur, modhjul och hela köret.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-14 10:26

OK, lägger upp fler bilder på panelen och patchbayen sen...

• Medlem
  • Norrköping
  • 2007-03-14 11:47

Jag har alltid drömt om att bygga en sån där komplett symth, med klaviatur och fin trälåda med plåt (alu) panel. Jag försökte med en fatman, men klaviatur blev det aldrig, sen dog den också, min nuvarande, paia 9700, sitter fast i en ikea billy, den är ju inte riktigt lämpad för klaviatur liksom.
Men den här tråden skulle ju inte handla om mig, utan om Kroffe och hans ASM!!! Fler bilder omgående och mer om själva bygget och sånt!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-14 11:52

Du får också gärna berätta mer om hur du gjorde klavituret och elektroniken till det

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-14 12:21

Sanningen att säga så blev aldrig klavituret riktigt färdigt, men i grunden är idéen att använda en klavitur från en slaktad novation mm-10 (den på bilden, samma klaviatur som i basstation) och sen bygga in cv och gate enligt t ex det här:
http://www.musicfromouterspace.com/analogsynth/keybrdcontroller.html

Modhjulet och triggknappen är bara kopplade direkt mot +5 volt och kommer ut på patchbayen längst upp till vänster där de kan kopplas vidare till lämpligt destination...

Hela grundkonceptet med synthen f ö är att allting är prepatchat, men uppbrytbart a la MS-20 fast mer flexibelt, därav kallar jag min ASM för Analogue Semi-Modular (istället för orginalbetydelsen Analogue Synthesizer Module)...

Nåväl, just nu gör den inga ljud alls, men jag vet att jag har några gamla på lager jag kan posta senare...;)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-23 12:38
Ursprungligen av kroffe:

Sanningen att säga så blev aldrig klavituret riktigt färdigt, men i grunden är idéen att använda en klavitur från en slaktad novation mm-10 (den på bilden, samma klaviatur som i basstation) och sen bygga in cv och gate enligt t ex det här:
http://www.musicfromouterspace.com/analogsynth/keybrdcontroller.html

Måste bara få fråga om det här. Blev lite sugen på att försöka mecka ihop ett eget klav. Hur fixade du upphängning och sånt av klavet? Eller sitter allt fast på ett kretskort? Borde det funka med ett klav från vilket slaktat synth som helst eller ska den vara monofonisk?

Hur som helst så är det roligt att det verkar gå frammåt med lådan. Kämpa på!

Åh, vilken skönhet! Blev klart sugen på att lära mig sånt där.. löda kan jag, men det är också det enda.... Lycka till m felsökningen!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-14 14:02

Dr Dront: kan inte säga att jag heller är någon stjärna på elektronik, om så fallet hade den här inte varit mitt sorgebarn nu om man nu säger så.... :/

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-14 18:16

Oj, jag känner mig definitivt inte kvalificerad att guida någon annan i ett sånt här stort projekt, fick själv hjälp från allas vår Rotwang som också byggde en...

Men det här hjälper ju dig lite mer om du är sugen på ASM-2 PCBn:
http://www.elby-designs.com/asm-2/whatsnot.htm

jag kan bara hålla med om att den var fin iaf !

• Medlem
  • Skövde
  • 2007-03-15 01:47

Kroffe: En sista fråga. Kretskortet är färdigmonterat när det kommer va? Det är att löda till pottar osv bara va? Alltså inget pill in på kortet och greja runt. Eller har jag missat nåt? :">

Komponenterna måste du inte bara löda dit själv utan även jaga rätt på om jag förstod det hela rätt.

• Medlem
  • Skövde
  • 2007-03-15 02:07

Hmm....där tror jag nog att projektet dog. Så jäkla typiskt. Jag vill ju löda ihop en bra synt med bra moduler, inte en jäkla Paia Fatman...

• Medlem
  • Norrköping
  • 2007-03-15 18:46
Ursprungligen av Clase:

Hmm....där tror jag nog att projektet dog. Så jäkla typiskt. Jag vill ju löda ihop en bra synt med bra moduler, inte en jäkla Paia Fatman...

Men en paia 9700s då? Allt finns i paketet, superb steg-för-steg anvisning. Dessutom låter den ju guld! Och köper du inte hela kitet så kan du ju välja frontpanel, patchbar eller inte osv.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-15 07:23

Precis som eskimo säger.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-15 12:33

Tyvärr, kretskortet är helt tomt när man får det Men man kan köpa ett komponentkit om man vill. Man kan tydligen köpa ett med pottar, rattar, jack och grejer också men då blir det rätt dyrt.

Det är ju egentligen ett betydligt mer avancerat projekt än en fatman dels eftersom det har fler moduler men mest för att kortet bara ha lösa moduler. Hur man vill sättta ihop dem (modulär, semimodulär etc) får man tänka ut själv.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-15 19:46

fler bilder + ljud

OK, inget mer i projektet har hänt ännu. Moderkortet ligger fortfarande ouppkopplat och icke genomgått men här är fler bilder och lite ljud från den tid då den fortfarande lät...:'(

ASM i hallen, fanérgavlar från nåt gammal kök och aluchassi som farsan bockade till på jobbet.

ASM frontpanelen. Fotokopierad utskrift på overheadplast och bakelit-rattar från ELFA (om jag minns rätt).

ASMens normaliserade patchbay, det som står i parentes är vad som är prepatchat och som kopplas bort när en sladd kopplas in.

Ljud:
demo av bandpassfiltret, Poly6en står för chord
TR606 genom bp-filtret med env2 triggas av insignalen
mer Poly6-arpeggio genom ASM

Hittar inga ljud på oscillatorerna just nu, ska söka...;)

Senast redigerat 2007-03-16 07:42
Bevaka tråden