Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ZFS i Mac OS X

Tråden skapades och har fått 158 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Baron:

Vad är grejen?

Du kan börja med tråden i ämnet som jag länkade ovan, där finns det lite bra enkla förklaringar, sen kan du kolla in dessa artiklar också:

Who's minding the store?
Time Machine and the future of the file system

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-07 15:44
Ursprungligen av Adrian B:

Du kan börja med tråden i ämnet som jag länkade ovan, där finns det lite bra enkla förklaringar, sen kan du kolla in dessa artiklar också:

Who's minding the store?
Time Machine and the future of the file system

Enklaste är väl att bara kolla på Suns sidor... De har ju inte direkt bristande dokumentation på det företaget.

Kul hur Gruber gått från fultt nekande till att accepterat efter att bevisen stärkts.

Börjar med: "I think Mac Rumors is reading a lot into just one word, “the” vs. “a”. We already knew that ZFS is going to be a supported file system in 10.5; that may well be all that Schwartz is referring to. Schwartz doesn’t use the word “default”."

Fortsätter, efter att ha sett videon: "“The” does imply default, but I wouldn’t bet on it yet. And if ZFS is going to be the new default in Leopard, blabbing about it now isn’t exactly a good way to get on the Jobs family Christmas card list."

Sen börjar han bli troende:

"Marc Hamilton, Sun’s VP for Solaris Marketing:

'Jonathan noted that Apple will announce this week that the ZFS file system from OpenSolaris will become Apple’s new default file system. So how does that help Sun? It is pretty simple, now every Apple developer will know ZFS and how to use it on products like our SunFire x4500 storage server and other Sun products.'

That’s pretty much unequivocal."

Men sen blir det tveksamt igen:
"Marc Hamilton, in a comment following up on his weblog entry about ZFS being announced as the new default for Mac OS X:

'I don’t know Apple’s product plans for Leopard so it certainly wouldn’t be appropriate for me to confirm anything. […] There certainly have been plenty of published reports from various sources that ZFS is in Leopard, I guess we will all have to wait until it is released to see if ZFS made it as the default, or if they simply announce that it will become the default in a future release.'"

Nåväl, då är det fortfarande spännande inför måndagen.

Senast redigerat 2007-06-07 07:01
Ursprungligen av Leftrustle:

Kul hur [URL="http://www.daringfireball.net"]Men sen blir det tveksamt igen:
"Marc Hamilton, in a comment following up on his weblog entry about ZFS being announced as the new default for Mac OS X:

'I don’t know Apple’s product plans for Leopard so it certainly wouldn’t be appropriate for me to confirm anything. […] There certainly have been plenty of published reports from various sources that ZFS is in Leopard, I guess we will all have to wait until it is released to see if ZFS made it as the default, or if they simply announce that it will become the default in a future release.'"

Det där låter mest lite som om han försöker rädda ansiktet för att de sagt för mycket...

  • Medlem
  • 2007-06-07 10:42

Det vore oerhört bra om det blev ZFS blev default i Leopard!
Skall bli något så fruktansvärt skönt att slippa att hantera olika volymer och bara lägga in nya diskar sin zpool.
Det vore en riktigt bra nyhet om det var på det sättet, visst att ZFS kommer på något sätt i OSX men att helt slippa att köra systemet på en disk och istället lägga det i Zpoolen blir riktigt bra, då slipper man ju helt bry sig om var en fil ligger i filsystemet och om det börjar bli ont om disk köper man mer.
Jag håller tummarna iaf!

Ursprungligen av pawh:

Det vore oerhört bra om det blev ZFS blev default i Leopard!
Skall bli något så fruktansvärt skönt att slippa att hantera olika volymer och bara lägga in nya diskar sin zpool.
Det vore en riktigt bra nyhet om det var på det sättet, visst att ZFS kommer på något sätt i OSX men att helt slippa att köra systemet på en disk och istället lägga det i Zpoolen blir riktigt bra, då slipper man ju helt bry sig om var en fil ligger i filsystemet och om det börjar bli ont om disk köper man mer.
Jag håller tummarna iaf!

Med "default" menar vi då att vi förväntar oss att kunna boota från ZFS? Även gamla maskiner?

Det vore ju fantastiskt, men jag är rädd för att det nog är för fantastiskt för att vara sant.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-07 11:05
Ursprungligen av ace4711:

Med "default" menar vi då att vi förväntar oss att kunna boota från ZFS? Även gamla maskiner?

Om man får spekulera lite fritt:

Man kan ju tänka sig en mindre boot-partition (2GB?) med de nödvändigaste komponenterna för OS X. Den kan väl få ligga i HFS+ eller nåt... Eftersom denna inte normalt ändras (bortsett från systemuppdateringar) blir backuppandet enklare.

Sen har man applikationer, användare, dokument, projekt, etc på en annan partition med ZFS.

Sen kan man ju tänka sig att ha boot-partitionen på en liten flash inbyggt i maskinen istället för på disken (eller både och). Så kan man boota snabbt.

För övrigt tror jag inte att Time Machine kräver ZFS. Jag har för mig att jag sett en gammal slide från förra WWDC som pekade på att Time Machine skulle funka bra med HFS+.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-07 11:12
Ursprungligen av pesc:

Om man får spekulera lite fritt:

Man kan ju tänka sig en mindre boot-partition (2GB?) med de nödvändigaste komponenterna för OS X. Den kan väl få ligga i HFS+ eller nåt... Eftersom denna inte normalt ändras (bortsett från systemuppdateringar) blir backuppandet enklare.

Känns väldigt omaccigt. Om det kommer så har Apple och SUN löst bootproblemet tror jag.

  • Medlem
  • 2007-06-07 11:42
Ursprungligen av acke:

Känns väldigt omaccigt. Om det kommer så har Apple och SUN löst bootproblemet tror jag.

Ja det skulle vara för omaccigt, kommer det som standardfilsystem så kommer man kunna boota ifrån en zpool, det är jag övertygad om.
Hela grejen är ju att man vill slippa hålla på med partitioner, iaf vill inte jag hålla på med dem.

Det är ju ytterligare ett sätt att gå ifrån enhetsbeteckningar och funderingar på om en fil ligger på den disken eller om den ligger på den. Lika lite som om man funderar på om en viss bit data ligger i den ramstickan eller i en annan ramsticka vill jag fundera på vart min data hamnar. Vad jag är intresserad av när jag köper en ny hårddisk är att få mer utrymme, inte en till hög att sprida filer i, enligt mitt tycke vore det helt klart smidigare om jag bara fick mer skivutrymme och kunde spara mer i min nuvarande map- och filstruktur.

Ursprungligen av pesc:

För övrigt tror jag inte att Time Machine kräver ZFS. Jag har för mig att jag sett en gammal slide från förra WWDC som pekade på att Time Machine skulle funka bra med HFS+.

Jag tror inte heller att ZFS krävs för Time Machine. Däremot, om jag förstått ZFS rätt, så skulle användandet av Time Machine förenklas en hel del och backuperna ta mindre utrymme om man implementerade ZFS.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-07 12:03

Ju mer jag läser om ZFS ju mer övertygad blir jag om att:
Apple och SUN har sammarbetat för att fixa bootproblem och andra brister. "Nya" ZFS kommer att bli standard på Mac OS X server (tänk bara att ha det på xRAID) och Mac OS X client kommer att ha fullt stöd för läsa skriva till det men fortsätta med HFS+, i alla fall i Mac OS X 10.5.
En annan möjlighet är att Apple har tagit ut det smarrigaste ur ZFS, blandat det med deras egna saker och slänger ut "Apple X Filesystem".

Den 11 juni vet vi.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-07 15:52
Ursprungligen av acke:

Ju mer jag läser om ZFS ju mer övertygad blir jag om att:
Apple och SUN har sammarbetat för att fixa bootproblem och andra brister. "Nya" ZFS kommer att bli standard på Mac OS X server (tänk bara att ha det på xRAID) och Mac OS X client kommer att ha fullt stöd för läsa skriva till det men fortsätta med HFS+, i alla fall i Mac OS X 10.5.
En annan möjlighet är att Apple har tagit ut det smarrigaste ur ZFS, blandat det med deras egna saker och slänger ut "Apple X Filesystem".

Den 11 juni vet vi.

Vadå fixa bootproblem och andra brister? Och varför skulle Sun behöva ha hjälp med det? ZFS ingår väl i senaste releasen av Solaris (inte 10 utan typ Solaris 10 xx/07 eller vad den kan tänkas heta) och folk skulle nog våga använda det rätt skarpt utan att behöva oroa sig. Men bootdelen har iaf inte såvitt jag vet för några månader sedan varit löst, men klart Suns plan är att kunna boota ZFS, men det kommer ju när det kommer. Men inte behöver de ha hjälp av Apple för att fixa det...

Vad man skulle behöva ha något ihopplock för vet jag inte, jag tror nog Sun har koll på vad de gjorde som sagt...

Flyttade ett gäng ZFS-relaterade inlägg från en annan tråd till denna, därav att det kan se lite udda ut.

Hoppas verkligen att det här är sant.
För mig får gärna ZFS va hemligheten det pratats om.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-08 10:25

Hittade lite om bootbarheten på zfs. http://opensolaris.org/os/community/zfs/boot/
Så det verkar ju inte helt omöjligt om dom nu fått igång det på x86.
Så zfs demas av någon snubbe från sun förra året, det var häftigt.

Det är nog ingen fara.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2007-06-08 19:18

Ska bli spännande att se hur det kommer att fungera med bootpartitionen som sagt.
Vore hur fräckt som helst om man kunde ha en enda raidz och faktiskt boota från denna, utan att behöva mecka med en speciell bootpartition.
Hur som helst är ZFS grymt fräckt och att det kommer till OS X är underbara nyheter. Kanske den gamla Mac minin kan få bli en filserver trots allt.

Nu saknas bara att Apple inför något liknande zones i OS X också.

Undrar hur det blir med hastigheten på olika snabba diskar? Lägger den filer som används ofta på snabba diskar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-10 18:40
Ursprungligen av Hagge:

Vad skulle man behöva vänta på? Enda problemet är väl att det är case sensetive men det är ju HFSX+ med, jag kör HFSX+ eftersom jag inte kunde tänka mig att det skulle vara några problem, men det är det uppenbarligen med Photoshop CS3 beta och Warcraft 3 ROC+TFT. Men jag har löst det genom att skapa en sådan imagefil av en enhet med HFS+ som filsystem istället och har installerat applikationerna i denna.

Ursprungligen av Code Red:

Programmerare behöver inte bry sig om filsystemet. Men så klart ska operativssystemet stödja det. Går väl hur bra som helst att köra program på fat-diskar (så länge filerna är mindre än 2gb).

Till linux finns det ju flera olika filsystem som användare o utvecklare kan skita i helt enkelt.

Det finns flera program som inte fungerar på andra filsystem än HFS+. Appleworks, äldre versioner av Adobes program, versioner av Logic osv. Programmen kan säker fixas om så de kan köras under andra filsystem men nu är nu och är den verklighet vi måste utgå ifrån. Imagefiler är fint för oss som kan en hel del men att tro att folk med bara lite mindre datorvana skulle klara av det är insnöat.

Ursprungligen av Hagge:

Nej, men han lär ju inte kunna byta filsystem på sin disk från HFS+ till ZFS utan att det blir problem, låter väl lite väl optimistiskt att tro att man skall kunna köra något konverterarprogram. Så det blir väl ominstallation med ZFS som gäller om man nu vill köra det istället.

Apples patent för ett konverterarprogram...

Ursprungligen av Hagge:

Vadå fixa bootproblem och andra brister? Och varför skulle Sun behöva ha hjälp med det? ZFS ingår väl i senaste releasen av Solaris (inte 10 utan typ Solaris 10 xx/07 eller vad den kan tänkas heta) och folk skulle nog våga använda det rätt skarpt utan att behöva oroa sig. Men bootdelen har iaf inte såvitt jag vet för några månader sedan varit löst, men klart Suns plan är att kunna boota ZFS, men det kommer ju när det kommer. Men inte behöver de ha hjälp av Apple för att fixa det...

Vad man skulle behöva ha något ihopplock för vet jag inte, jag tror nog Sun har koll på vad de gjorde som sagt...

Att inte kunna boota från ett filsystem är i mina ögon en brist. Visst kan SUN klara av det själva men vem är bättre än Apple att samarbeta med för att få ZFS att fungera smärtfritt under Mac OS X?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-10 18:40

Klart att vanliga användare kommer att ha användning av ett mer avancerat filsystem. Antingen direkt eller indirekt, saken är väl den att de i många fall inte kommer att märka att de använder det. Precis som det ska vara i ett användarvänligt operativsystem.

Men allra allra största delen av programmen kommer att kunna kras oavsett filsystem.

Apple har tydligen släppt en beta med möjligheter att skriva och läsa till ZFS till Leopard-utvecklarna.

http://www.macrumors.com/2007/06/26/zfs-read-write-developer-beta/

Ursprungligen av Leftrustle:

Apple har tydligen släppt en beta med möjligheter att skriva och läsa till ZFS till Leopard-utvecklarna.

http://www.macrumors.com/2007/06/26/zfs-read-write-developer-beta/

För en gångs skull har macosrumors rätt. Det finns nu betaversion av fullt ZFS-stöd till 10.5. Kommer förmodligen i en snar uppdatering till 10.5.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

För en gångs skull har macosrumors rätt.

Det var inte MacRumors påstående, det var en rapport på nätet de hänvisade till:

Now, according to published reports on the internet...

MacRumors har sällan fel i sak faktiskt, och är noga med att skilja mellan egna påståenden och när de bara rapporterar vilka rykten som förekommer på nätet.

Citat från artikeln Leftrustle länkade:

It appears that Sun's Jonathan Schwartz may have known what he was talking about when he claimed that ZFS support was coming to Mac OS X at WWDC.

WWDC came and went, however, with no ZFS announcement from Apple. Instead, Apple's Brian Croll flat out said ZFS is not happening. He later clarified that ZFS for Leopard was present but "read-only" -- meaning that Leopard was unable to write data to ZFS volumes.

Now, according to published reports on the internet, Apple has actually seeded developers with a ZFS Read/Write Beta for Leopard. The new ZFS Read/Write beta enables full read/write capabilities to Apple's Mac OS X (Leopard).

När man trodde att det var kört så tog det en ny vändning...

I tråden på Macrumors hävdar dock någon att denna möjlighet inte kommer finnas med i 10.5.0, utan kanske snarare 10.5.1 eller liknande.

Nåväl, i oktober vet vi.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-26 11:57

När kommer Apple att köpa upp SUN då? Någon form av sammanslagning borde komma *drömmer*

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-26 19:56
Ursprungligen av Lm:

När kommer Apple att köpa upp SUN då? Någon form av sammanslagning borde komma *drömmer*

En del sunfolk/solarismänniskor brukar väl skriva på osnews att det bästa vore aqua på solariskärnan typ.

Personligen hade jag fortfarande helst sett ett modernt multimediaOS... Tänk ändå om Syllable-, Haiku- och AROS-folket jobbade tillsammans, så grymt det hade varit.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-26 21:09
Ursprungligen av Hagge:

Personligen hade jag fortfarande helst sett ett modernt multimediaOS... Tänk ändå om Syllable-, Haiku- och AROS-folket jobbade tillsammans, så grymt det hade varit.

Själv nöjjer jag mig med en så trivial sak som ett samgående mellan Apple och Sun.

Vilket säkert kommer...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-26 23:52

Någon som vet hur den här fronten ser ut nu? Har den nya betan stöd för ZFS, antingen i Skivverktyg eller genom terminalen?

Bevaka tråden