Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Eftersnack: Live rapport från WWDC

Tråden skapades och har fått 321 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-12 09:09
Ursprungligen av Hagge:

Vore det inte rätt tokgrymt om de även portade iChat till Windows?

Bra poäng! Hade känts betydligt mer naturligt än att porta Safari. Jag fattade inte vad Steve snackade om när han sa att folk laddade hem iTunes, och sedan likställde det med Safari. Varför ladda hem Safari när IE och Firefox m.fl. redan finns?

Allt lullull i iChat hade passat perfekt för mainstreampubliken på Windows.

• Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-12 09:59
Ursprungligen av tobot:

Bra poäng! Hade känts betydligt mer naturligt än att porta Safari. Jag fattade inte vad Steve snackade om när han sa att folk laddade hem iTunes, och sedan likställde det med Safari. Varför ladda hem Safari när IE och Firefox m.fl. redan finns?

Att han skall bundla Safari med iTunes eftersom iTunes laddas ner 1 miljon ggr om dagen men Firefox bara 500.000, eller hur det var.

Siffrorna låter ju galna dock... Men hur som helst kommer vi säkert få se en itunes + quicktime + safari i ett... Lite fult dock då alla hatar sättet de distribuerar det på.

Min dator dog under slutet av WWDC, sedan pep den bara när jag ville sätta på den, trodde det var ett tecken på att jag behövde köpa en ny, men nu fungerar den igen men nätaggsfläkten är död.

Ursprungligen av tobot:

Bra poäng! Hade känts betydligt mer naturligt än att porta Safari.

Min första reflektion av Safari för Windows var naturligtvis att de som vill utveckla för iPhone måste kunna köra Safari. Men när jag läste på daringfireball.net så förstod jag att det också var sköna pengar för Apple inblandade.

Citat:

My somewhat-informed understanding is that Apple is currently generating about $2 million per month from Safari’s Google integration. That’s $25 million per year. If Safari for Windows is even moderately successful, it’s easy to see how that might grow to $100 million per year or more.

http://daringfireball.net/2007/06/wwdc_2007_keynote

/c

• Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2007-06-12 11:22
Ursprungligen av tobot:

Jag tror inte att portningen av Safari har ett dugg att göra med att Apple vill kriga på webläsaremarknaden.

Jag tror att Safari kommer att bli för iPhone vad iTunes är för iPod.
Plugga in din iPhone och en sida öppnas i Safari. Därifrån kan man editera, radera och ladda in nya apps.

Tror jag.

• Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-12 13:33
Ursprungligen av BosseBus:

Jag tror att Safari kommer att bli för iPhone vad iTunes är för iPod.
Plugga in din iPhone och en sida öppnas i Safari. Därifrån kan man editera, radera och ladda in nya apps.

Tror jag.

Skulle ju vara ett sätt att få folk att använda skiten, men hur många användare gillar det? Alla hatar väl att man måste använda iTunes för att man råkar ha en iPod eller Sonicstage för att man har en Sonyspelare? Orka massa krångel, varför inte bara visa den som random usb-enhet och låta folk dra apps till Applicationsdiret på den, eller dylikt?

Ursprungligen av Hagge:

Skulle ju vara ett sätt att få folk att använda skiten, men hur många användare gillar det? Alla hatar väl att man måste använda iTunes för att man råkar ha en iPod eller Sonicstage för att man har en Sonyspelare? Orka massa krångel, varför inte bara visa den som random usb-enhet och låta folk dra apps till Applicationsdiret på den, eller dylikt?

Jag tror inte du har fattat prylen med varför iPod är såpass stor.

Ursprungligen av draags:

Mmm, integrationen med iTunes är ju en av de viktigaste fördelarna.

• Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-12 14:59
Ursprungligen av draags:

Att menysystemet på den är smidigt? Plus reklamen eventuellt.

• Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2007-06-12 14:59
Ursprungligen av Hagge:

May so be. Men 100 mille nedladdade iTunjes hade inte varit 100 mille nedladdat om det inte varit för iPod.

Håller fortfarande en slant på att iPhone och Safari på något sätt kommer att integreras.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-12 08:54

Håller med Draags och Ztaafen. Jag får helt klart Vista-vibbar. Genomskinlig meny, coverflow-vyn (finns nån windowsvy som ser snarlik ut, inte lika snygg såklart men), massa onödigt lullull...
Mer pynt än funktion som jag ser det, men man måste väl prova på det först antar jag.

Offtopic: Ingen Flash i iPhone! Det suger riktigt hårt.

• Medlem
  • Öland
  • 2007-06-12 09:38

Med Coverflow nu i Finder ser jag äntligen en bättre användning av iTunes och FrontRow:

Tänk er om Finder nu känner av mappar som innehåller musik. De (mapparna) presenteras med Albumbilden (inbäddad i filerna -eller som en cover.jpg-fil i mappen), och med ett enkelt klick kan man "vända" bilden för att se låtar i taggat format. Bara att trycka space för att spela. Och då allt detta direkt i findern! Detta vore en underbar grejj som inte känns långt bort nu.

//Filip

• Medlem
  • International user
  • 2007-06-12 10:15

Hade nästan förväntat mig nått om det inbyggda brännar programmet med stöd för bluray. Stödet för bluray kodning finns i Compressor3 och att skriva med blå laser i dvd studio pro men inget nativestöd i 10.5?

Grabbarna grus som fick sig ett X av 10.5 där på wwdc kanske kan titta lite närmre på det? "300 nya saker" 1 kanske är stödet för bluray/HDdvd?
Eller funkar det redan idag bara man införskaffar sig en brännare?

Senast redigerat 2007-06-12 10:28

Jag tror att de gjorde en miss när de inte kunde visa upp allt godis på ett och samma keynote. Hade de gjort det hade vi nog ändå varit rätt nöjda, men när man nu pratar om "top secret" så trissas självklart förväntningarna upp till oanade höjder.

• Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-12 13:28
Ursprungligen av draags:

Jag tror att de gjorde en miss när de inte kunde visa upp allt godis på ett och samma keynote. Hade de gjort det hade vi nog ändå varit rätt nöjda, men när man nu pratar om "top secret" så trissas självklart förväntningarna upp till oanade höjder.

Men det kan ju inte vara särskilt mycket spännande i operativsystemet? Om de visar 10 features av vilka flera redan var kända, och det skulle finnas några "top secret" och det hela skulle vara feature complete?

Grönt gräs som bakgrund med transparent menybar? Jaaa! Äntligen! Need...
En folder som ser lustig ut i docken? OMG! Need!
Kunna se ut som Balmer i iChat fast det ser uppenbart fejkat ut! Åh som jag har väntat. För det är inte större need på MSN-stöd eller dylikt isf?

Thumbnails i finder är ju bra, men inte särskilt revolutionerande, jag kunde inte fatta att det inte fanns i OS X 10.4.

Ursprungligen av Hagge:

Men det kan ju inte vara särskilt mycket spännande i operativsystemet? Om de visar 10 features av vilka flera redan var kända, och det skulle finnas några "top secret" och det hela skulle vara feature complete?

Grönt gräs som bakgrund med transparent menybar? Jaaa! Äntligen! Need...
En folder som ser lustig ut i docken? OMG! Need!
Kunna se ut som Balmer i iChat fast det ser uppenbart fejkat ut! Åh som jag har väntat. För det är inte större need på MSN-stöd eller dylikt isf?

Thumbnails i finder är ju bra, men inte särskilt revolutionerande, jag kunde inte fatta att det inte fanns i OS X 10.4.

Jag menar inte att jag är upp över öronen lycklig över de funktioner du pratar om som du säkert kan läsa tidigare. Det jag tror är att det hade känts bättre om de inte hade blåst upp det med de "top secret" nyheterna.

Och du har en funktion att visa tumnaglar i 10.4

Ursprungligen av draags:

Det jag tror är att det hade känts bättre om de inte hade blåst upp det med de "top secret" nyheterna.

Det är väl helt enkelt Jobs och Apples stil, att ständigt slå sig för bröstet. Ibland med all rätt, ibland blir det lite ihåligt.

• Medlem
  • International user
  • 2007-06-12 11:02

Under keynoten sa kandes det inte som sa mycket nytt. Men bara desktop, finder och qiuckview ar ju ganska stora grejer. Kommer ju underlatta en hel del kanns det som.

Ok men kan någon förklara lite närmare vad som är så stort med desktop mer än stacks?

Finder och quickview är intressant, verkligen fast jag saknar som jag sagt tidigare möjligheten till att kunna ändra informationen i filers metadata såsom det går att göra busenkelt i Vista. Men detta kanske går men inte syns bland de demos som finns.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-12 11:39

Som jag förstod det laddar man inte in några program på iPhone, utan du surfar in på en sida med din iPhone. Programmet ligger som en webbsida på internet. Missupfattade jag det, eller?
Ganska värdelöst om man måste vara uppkopplad hela tiden, särskillt om den inte stödjer 3G.

• Medlem
  • International user
  • 2007-06-12 12:03
Ursprungligen av waehlby:

Som jag förstod det laddar man inte in några program på iPhone, utan du surfar in på en sida med din iPhone. Programmet ligger som en webbsida på internet. Missupfattade jag det, eller?
Ganska värdelöst om man måste vara uppkopplad hela tiden, särskillt om den inte stödjer 3G.

Du har missuppfattat. Du kommer inte behöva vara uppkopplad.

Ursprungligen av tompa747:

Du har missuppfattat. Du kommer inte behöva vara uppkopplad.

Är du säker på det? Jobs pratade ju om "your code on your servers" eller något liknande, jag fick uppfattningen att det var vanliga webbsidor och det kräver ju en uppkoppling så fort man vill föra över data (men det är klart, man kan ju ladda en webbsida och sedan koppla ner om all kod ligger "client side" som javascript - var det det du menade?).

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-12 12:15
Ursprungligen av Adrian B:

Är du säker på det? Jobs pratade ju om "your code on your servers" eller något liknande, jag fick uppfattningen att det var vanliga webbsidor och det kräver ju en uppkoppling så fort man vill föra över data (men det är klart, man kan ju ladda en webbsida och sedan koppla ner om all kod ligger "client side" som javascript - var det det du menade?).

Om man kollar på när Scott Forstall demar detta, går han in i Safari och skriver in en webbadress. (ca 1h19' in i sändningen)

Om man kollar på när Scott Forstall demar detta, går han in i Safari och skriver in en webbadress. (ca 1h19' in i sändningen)

Jo jag vet, det var ju därför jag sa att uppkoppling krävdes.

• Medlem
  • International user
  • 2007-06-12 12:17

Okej jag fick uppfattningen att det skulle funka ungefär som google gears. Men jag kan ha fel.

Det kändes bara lite konstigt att J snacka om apps, när det i så fall bara handla om att kunna använda vanliga ajax apps(typ google docs).

Ursprungligen av tompa747:

Det kändes bara lite konstigt att J snacka om apps, när det i så fall bara handla om att kunna använda vanliga ajax apps(typ google docs).

Ja, det är väl just därför många var så missnöjda med denna "icke-nyhet" så att säga.

Men jag fortsätter tro att ett API och en SDK kommer att komma tids nog, men vi är inte alls där ännu.

• Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-12 13:36

Applikationen i sig består ju såklart av html + javascriptkod som du laddar ner och som körs på telefonen, men när den väl är nedladdad behöver du ju ingen uppkoppling längre. Beror ju på vad det är för applikation men inte för att köra den. Skall den visa kartor ifrån säg google earth eller hämta uppgifter ifrån eniro är det ju klart att du behöver ha uppkoppling, men om det bara är ett litet spel eller dylikt behövs det ju inte.

Det var ju distribueringen av programmen Steve snackade om, jag hade dock hellre sett att de annordnade något centralt ställe att ladda ner programmen ifrån, men det kanske kommer.

Ursprungligen av Hagge:

Applikationen i sig består ju såklart av html + javascriptkod som du laddar ner och som körs på telefonen, men när den väl är nedladdad behöver du ju ingen uppkoppling längre. Beror ju på vad det är för applikation men inte för att köra den. Skall den visa kartor ifrån säg google earth eller hämta uppgifter ifrån eniro är det ju klart att du behöver ha uppkoppling, men om det bara är ett litet spel eller dylikt behövs det ju inte.

Jo, jag vet, det var ju det jag sa, fast i lite färre ord.

Problemet med webbapplikationen är att den inte ligger kvar i telefonen, du måste in i Safari och surfa till sidan när du ska använda den. Och vad händer om du vill surfa på annat också? Har Safari i iPhone flikar som bevarar flera sidor samtidigt eller är det bara ett fönster där man måste byta ut sidan?

Det blir ju störande om du måste ladda ner ett spel varje gång du vill köra det.

• Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-13 06:00

Jo, jag vet, det var ju det jag sa, fast i lite färre ord.

Problemet med webbapplikationen är att den inte ligger kvar i telefonen, du måste in i Safari och surfa till sidan när du ska använda den. Och vad händer om du vill surfa på annat också? Har Safari i iPhone flikar som bevarar flera sidor samtidigt eller är det bara ett fönster där man måste byta ut sidan?

Det blir ju störande om du måste ladda ner ett spel varje gång du vill köra det.

Nämen du missförstår fortfarande, se det som att du bara laddar ner websidorna och javascriptet och sparar det lokalt på telefonen, och sedan alltid har kvar dem, när du sedan vill köra applikationen så öppnas bara den lokala sidan och exekveras, du behöver ju inte ladda ner den på nytt varje gång eller ha konstant uppkoppling.

Men ja, lite lamt för att utveckla applikationer är det ju, men visst, kanske något "säkrare", jag ser dock inte det osäkra i att tillåta vilka applikationer som helst, så jag kör nog på din linje om att det antagligen kommer en SDK förr eller senare, man kan ju hoppas iaf. Inte för att jag lär köpa en iPhone men ändå. (Verkar ju vara smutt ui men om jag var så rik hade nog en nokia n93 lockat mer ändå.)

Ursprungligen av Hagge:

Nämen du missförstår fortfarande, se det som att du bara laddar ner websidorna och javascriptet och sparar det lokalt på telefonen, och sedan alltid har kvar dem, när du sedan vill köra applikationen så öppnas bara den lokala sidan och exekveras, du behöver ju inte ladda ner den på nytt varje gång eller ha konstant uppkoppling.

Tänkte precis svara på detta, men som tur var läste jag vidare i tråden:

Ursprungligen av Hagge:

Adrian: Jag hade ju inte kollat färdigt på själva iPhonedelen innan, gjorde det nu, du har ju verkligen rätt om att det kanske bara läses direkt ifrån webläsaren, han säger ju ändra koden på ens egen server som sagt och verkar ju försöka påpeka att det är så knepigt att distribuera programmen och deras uppgraderingar.

Mm, precis.

Ursprungligen av Hagge:

Men ja, ingen förlust jämfört med att de inte skulle kunna utveckla några applikationer alls, vilket ju är vad Apple har sagt hela tiden. Så det är väl ingen anledning till att klaga.

Jag tror att ingen hade klagat om Jobs hade formulerat det annorlunda, för ingen seriös utvecklare trodde på allvar att det skulle finnas en SDK färdig redan nu. Om Jobs hade sagt detta rakt ut hade ingen klagat: Tyvärr har vi ingen SDK ännu, men tills vidare kan ni utveckla webbapplikationer, det är inte lika bra som ett riktigt program, men man kan göra en hel del med det ändå.

Men nu kände sig utvecklarna förolämpade och rent av dumförklarade av Jobs som försökte få det att framstå som en rent av bättre lösning, trots att han vet bättre själv (något Michael Tsai tydligt dokumenterat).

Jag tror detta är en tillfällig lösning innan Apple har ett riktigt API och en riktig SDK, men det kan nog dröja ett år och tills dessa är detta bättre än ingenting, men ändå klart sämre än riktiga program.

Men häng inte upp dig på det där med 3G, för det första är telefonen för Europa inte lanserad ännu och för det andra är Edge rätt kvickt (och för det tredje kan du använda wlan om det finns tillgängligt).

Bevaka tråden