Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Eftersnack: Live rapport från WWDC

Tråden skapades och har fått 321 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-12 14:54

besviken

Grymt besviken pga att det inte var ngt nytt gränssnitt. Hade velat se såna där svartgenomskinliga fönster rakt igenom (mud eller hud eller vad de nu kallas). När jag såg bilder från keynoten blev jag först väldigt glad då jag trodde att så var fallet, men sen visade det sig att det "fönster" jag trodde mig se endast var rutnätet från ett av dockans "stacks".

I övrigt tycker jag att den nya docken är ful och ger en barnslig och oprofessionell look. gillar dock starkt den nya stacksfunktionen. Gillar också Quick Look och den nya Apple TV-gränssnittet då man använder fjärrkontrollen.

Några andra intressanta saker: New in Leopard: Fast Boot Camp Switching

This is new, and went unmentioned in the keynote:

Leopard brings a quicker way to switch between Mac OS X and Windows: Just choose the new Apple menu item “Restart in Windows.” Your Mac goes into “safe sleep” so that when you return, you’ll be right where you were. It’s much faster than restarting the computer each time.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-12 14:53

Riktigt skönt att höra - snabbt och smidigt och inga drivrutiner! Tack för infot.

Senast redigerat 2007-06-12 15:04
  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-12 14:56

http://forums.macrumors.com/showpost.php?p=3746040&postcount=91
Så lol

"Originally Posted by MacVault
Dashboard? WTF? Why is Dashboard a "Top Secret Feature"? I have Dashboard in Tiger already."

"But, but, but.... there's a new Movie Times widget!!!

Seriously though, you know when Jobs is scraping the bottom of the barrel when one of the ten new features of Leopard is a bloody dashboard widget. I was at least hoping for incremental improvements in the dashboard itself, but I guess not. Instead we get a useless shilling of fandango.com."

http://forums.macrumors.com/showpost.php?p=3746184&postcount=98

Hittade detta via google, ifall någon undrar:

Citat:

Mac OS X Leopard Developer Preview System Requirements
I have found out that on the Mac OS X Leopard Developer Preview DVD, handed-out to developers at WWDC, there is a file called Read Before You Install. In this file it says:

You must have a Macintosh computer with:
an Intel processor or a PowerPC G4 or G5 processor
a DVD drive
built-in FireWire
at least 256 MB of RAM for a Power-PC based Mac and 512 MB for an Intel-based Mac (additional RAM is recommended for development purposes)
a built-in display or a display connected to an Apple-supplied video card supported by your computer
at least 6 GB of disk space available, or 8 GB if you install the developer tools

Hittat här: http://theplaceforitall.com/105requirements.html

Senast redigerat 2007-06-12 16:34
  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-12 18:51

Jag förstår inte hur vissa kan vara nöjda med årets Keynote. Det var ju i princip en upprepning av förra årets. Sanslöst dåligt med nyheter. Måste vara Apples sämsta happening på länge.

Visst, en och annan detalj var väl lite småcool. Men som helhet - nej.

Betyg 1/5.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-12 20:09
Ursprungligen av Wire:

Jag förstår inte hur vissa kan vara nöjda med årets Keynote. Det var ju i princip en upprepning av förra årets. Sanslöst dåligt med nyheter. Måste vara Apples sämsta happening på länge.

Visst, en och annan detalj var väl lite småcool. Men som helhet - nej.

Betyg 1/5.

Jag ger det 1/10. Som redan skrivits, det är något som inte står rätt till i stugan i Cupertino. Att dom har brist på folk det vet vi. Sedan betalar nog inte Apple vidare bra löner. Så är i varje fall fallet om du jobbar som säljare eller support. För att komma någonvart måste man fokusera och det gör inte Apple nu. Det är iPhone, iTunes, Safari för Windows, Leoparden som blev försenad, man flyttar fokus på MS (inledningen av WWDC), Apple-TV. Köper man en MBP nu får man vackert betala extra för Leoparden och iLife'07 eller vad det nu kommer att heta.

Det kändes som mycket kosmetika i går!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-12 20:17

iPhone's SDK ersättare är ju som DF uttryckte det "a shit sandwich", verkar knappast lovande även om jag inte tror iPhone står och faller med 3:e parts mjukvara.

.mac, vad hände med det? Någon ny funktion men i övrigt?

Top Secret feature: Safari till Windows, jag ser inte på vilket sätt det är en magisk feature för OS X. Quicklook kunde väl vara något men i övrigt var det väl bara gamla nyheter?

Findern får vara bra j-vla bra för att det skall väga upp antiklimaxet av leoparden...

Hoppas man får info om iLife om inte allt för avlägsen framtid, eller skall det hoppas över 07?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-13 07:58
Ursprungligen av d99gnu:

iPhone's SDK
.mac
Top Secret feature
Findern får vara bra j-vla bra för att det skall väga upp antiklimaxet av leoparden...

Fast Apple sade väl från början att telefonen inte skulle vara öppen för externa utvecklare? Nu blir den ju lite lätt det, men ja, undra hur många som känner sig upphetsade över att göra javascriptapps...

Med .mac hände väl inget, men det gör inget, jag vill ändå inte betala för det, sökfunktionen via macar på olika ställen kommer jag lösa med hamachi istället. Gratis är gott.

Top secret features: De kanske var ZFS och upplösningsoberoende? Och kanske något mer, vad vet vi, men inget av det verkar ju färdigt ännu så det blidde väl inget med det.

Testa pathfinder som sagt.

Ursprungligen av draags:

vad skulle Apple komma med som hade gjort denna keynote mer positiv?

Jag vet inte, jag kan ju inte själv hitta på saker som täcker vad folk på ett helt företag hade kunnat komma på på några års tid. Men större förbättringar i finder, eventuellt fått ZFS att fungera, färdigt upplösningsoberoende, var väl det som alla väntade på åtminstone. Allt annat hade väl bara varit en bonus.

Ursprungligen av bossep:

Macportalen har en länk till IDG.se där det nu bekräftas att det även i fortsättningen blir HFS+ för Mac. ZFS är tydligen allt för processor krävande och inte lämplig i en konsument dator.

Jag vet inte om jag noterade att det var processorkrävande, men det var kanske jag som inte riktigt brydde mig, med komprimering på eller jämförande med kontrollsummor kanske det tar lite extra cpu, men det är ju inte precis som att det är ont om processorkraft i macarna. Minne däremot gillar det ju, ZFS rekommenderas ju inte alls på x86 även om det nu går att köra där eftersom det bara kan använda 512MB minne där, det bör köras på AMD64 eller Sparc där det kan få gotta sig med mycket minne, men som valbart alternativ hade det ju ändå inte gjort något, då kunde ju folk göra som de ville. Jag hade kört det, är väl bara att köpa mer minne om det nu är problemet.

Ursprungligen av draags:

Tror knappt jag skulle haft ett enda rätt om jag gått på den.

Undra hur det gick med folks bingobrickor =P

Ursprungligen av lobStar:

Vad gäller menyradem kommer alla mina bakgrunder i framtiden ha en vit rand i toppen, för läsbarhetens skull.

Den går att slå av, så oroa dig inte. Jag tycker med att den vanliga vita är snyggare.

Ursprungligen av Fred!:

Jag tycker att det kändes rätt magert den här gången. Mest gamla nyheter liksom. De skulle inta ha snackat så mycket sist.

Ja, hade allt kommit i ett paket hade det ju ändå låtit ok, spaces är ingen jättegrej men ändå trevligt att det kommer, timemachine är ju sött men det visste vi ju redan om, osv.
Hårdvaruuppgraderingar kommer väl när de kommer, man kan ju iaf vara säker på att de kommer, så är väl bara att vänta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-13 08:08
Ursprungligen av Hagge:

Ja, hade allt kommit i ett paket hade det ju ändå låtit ok, spaces är ingen jättegrej men ändå trevligt att det kommer, timemachine är ju sött men det visste vi ju redan om, osv.
Hårdvaruuppgraderingar kommer väl när de kommer, man kan ju iaf vara säker på att de kommer, så är väl bara att vänta.

Jag kommer ihåg när de visade Time machine första gången, det blev stora applåder i publiken. Nu när det presenterades för andra gången var det helt tyst. Man måste tänka på att de ju faktiskt har skjutit upp releasen för nya oset, kanske var andra saker planerade för detta WWDC från början. 64 bitars delen kanske är det som kommer att göra störts skillnad för användaren när det väl släpps.

Ursprungligen av Fred!:

Jag kommer ihåg när de visade Time machine första gången, det blev stora applåder i publiken. Nu när det presenterades för andra gången var det helt tyst. Man måste tänka på att de ju faktiskt har skjutit upp releasen för nya oset, kanske var andra saker planerade för detta WWDC från början. 64 bitars delen kanske är det som kommer att göra störts skillnad för användaren när det väl släpps.

Man får en känsla av att de faktiskt haft mer att visa men att de inte fick detta klart.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-13 09:19
Ursprungligen av Fred!:

64 bitars delen kanske är det som kommer att göra störts skillnad för användaren när det väl släpps.

Ja, time machine är ju en bra grej och om jag nu köper en mac kommer jag definitivt använda det, iaf om det fungerar bra med en extern disk/nätverk som man kopplar ur då och då och att det synkar upp när man väl ansluter det igen. Jag skulle bli rätt sur om jag blev av med mina filer så det är ett enormt plus för mig. En disk är billig.

64-bitarsdelen tror jag inte gör någon som helst skillnad för mig ärligt talat, jag vet hur det är med 64bit i linux och bsd, blir bara strul med saker, så där för de flesta i386 och ingen verkar särskilt ledsen för det.

Däremot räknar jag med att fler saker har portats över från PPC till universal binaries, och det däremot är ju positivt, förhoppningsvis finns det inga PPC-only apps som ligger och skräpar.

Ursprungligen av draags:

Stacks borde tex även fungera på skrivbordet.

För min del så hoppas jag verkligen att de byggt om Findern från grunden och inte enbart gjort en ny sminkning. Det som är plus här är att det ska vara mer enhetligt - det är bra.

Jag ser ju stacks bara som en katalog som man har dragit till docken, men med annorlunda utseende när den öppnas. Och ja, jag tycker de kunde kört på det utseendet på alla möjliga kataloger förutsatt att man tryckte in någon viss knapp eller så, typ att command+vänsterklick på en katalog på skrivbordet öppnade den i stackläge istället för i finderläge.

Findern verkade ju ha blivit mer trådad tror jag att jag läste någonstans, dvs kanske lite färre badbollar, och så är den ju omskriven i den där andra apin väl? Jag vet inte vad det gör för skillnad då jag inte är tillräckligt insatt i hur OS X är uppbyggt men det skall väl vara snabbare/bättre på något sätt?

Pathfinder lär ju dock fortfarande vara ett kraftfullare verktyg för filhantering.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-13 09:38
Ursprungligen av Hagge:

64-bitarsdelen tror jag inte gör någon som helst skillnad för mig ärligt talat, jag vet hur det är med 64bit i linux och bsd, blir bara strul med saker, så där för de flesta i386 och ingen verkar särskilt ledsen för det.

Är det inte så att stora beräkningar går betydligt fortare med 64 bitar? Jag tänker på exemplet som presenterades på WWDC med den enorma bilden. Där gjordes ju en jämförelse. Det är ju möjligt att det är till hjälp mest för folk som jobbar med grafik/3d, HD video och dylikt men när möjligheten finns kanske mer applikationer kommer att utnyttja detta.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-06-13 10:31
Ursprungligen av Hagge:

Ja, time machine är ju en bra grej och om jag nu köper en mac kommer jag definitivt använda det, iaf om det fungerar bra med en extern disk/nätverk som man kopplar ur då och då och att det synkar upp när man väl ansluter det igen. Jag skulle bli rätt sur om jag blev av med mina filer så det är ett enormt plus för mig. En disk är billig.

64-bitarsdelen tror jag inte gör någon som helst skillnad för mig ärligt talat, jag vet hur det är med 64bit i linux och bsd, blir bara strul med saker, så där för de flesta i386 och ingen verkar särskilt ledsen för det.

Däremot räknar jag med att fler saker har portats över från PPC till universal binaries, och det däremot är ju positivt, förhoppningsvis finns det inga PPC-only apps som ligger och skräpar.Jag ser ju stacks bara som en katalog som man har dragit till docken, men med annorlunda utseende när den öppnas. Och ja, jag tycker de kunde kört på det utseendet på alla möjliga kataloger förutsatt att man tryckte in någon viss knapp eller så, typ att command+vänsterklick på en katalog på skrivbordet öppnade den i stackläge istället för i finderläge.

Findern verkade ju ha blivit mer trådad tror jag att jag läste någonstans, dvs kanske lite färre badbollar, och så är den ju omskriven i den där andra apin väl? Jag vet inte vad det gör för skillnad då jag inte är tillräckligt insatt i hur OS X är uppbyggt men det skall väl vara snabbare/bättre på något sätt?

Pathfinder lär ju dock fortfarande vara ett kraftfullare verktyg för filhantering.

Linux och BSD hanterar inte 32 och 64-bitars som OS X. OS X har Fatbinaries aka universal. Så strul vet jag inte. eftersom det fungerar att köra programmen på 32bitars som 64bitars. Även drivrutiner.

Själva findern var trådad förr också, likt alla andra apps i OS X, dock inte trådad fullt ut. Problemet med findern var hanteringen framförallt nätverksenheter eller tunga filer. Findern väntade på svår och därför stod till. Så medan findern kunde använda flera kärnor osv, så hanterade den inte att gå vidare om den fick vänta på något. Men det är fixat nu.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-06-13 10:23
Ursprungligen av Hagge:

Fast Apple sade väl från början att telefonen inte skulle vara öppen för externa utvecklare? Nu blir den ju lite lätt det, men ja, undra hur många som känner sig upphetsade över att göra javascriptapps...

Med .mac hände väl inget, men det gör inget, jag vill ändå inte betala för det, sökfunktionen via macar på olika ställen kommer jag lösa med hamachi istället. Gratis är gott.

Top secret features: De kanske var ZFS och upplösningsoberoende? Och kanske något mer, vad vet vi, men inget av det verkar ju färdigt ännu så det blidde väl inget med det.

Testa pathfinder som sagt.Jag vet inte, jag kan ju inte själv hitta på saker som täcker vad folk på ett helt företag hade kunnat komma på på några års tid. Men större förbättringar i finder, eventuellt fått ZFS att fungera, färdigt upplösningsoberoende, var väl det som alla väntade på åtminstone. Allt annat hade väl bara varit en bonus.Jag vet inte om jag noterade att det var processorkrävande, men det var kanske jag som inte riktigt brydde mig, med komprimering på eller jämförande med kontrollsummor kanske det tar lite extra cpu, men det är ju inte precis som att det är ont om processorkraft i macarna. Minne däremot gillar det ju, ZFS rekommenderas ju inte alls på x86 även om det nu går att köra där eftersom det bara kan använda 512MB minne där, det bör köras på AMD64 eller Sparc där det kan få gotta sig med mycket minne, men som valbart alternativ hade det ju ändå inte gjort något, då kunde ju folk göra som de ville. Jag hade kört det, är väl bara att köpa mer minne om det nu är problemet.Undra hur det gick med folks bingobrickor =PDen går att slå av, så oroa dig inte. Jag tycker med att den vanliga vita är snyggare.Ja, hade allt kommit i ett paket hade det ju ändå låtit ok, spaces är ingen jättegrej men ändå trevligt att det kommer, timemachine är ju sött men det visste vi ju redan om, osv.
Hårdvaruuppgraderingar kommer väl när de kommer, man kan ju iaf vara säker på att de kommer, så är väl bara att vänta.

Varför köra Hamachi. OS X har inbyggt stöd för riktiga VPN, samt SSH om du vill öppna en tunnel bakom en brandvägg. Hamachi är btw PPC only för OS X också.

ZFS rekommenderas inte på x86, men ska köras på AMD64? Hur hänger det ihop. AMD64 är x86.

ZFS tar inte så mycket minne, kör det under Solaris utan svårigheter på en maskin med 512MB RAM för att testa. Iofs inte så många diskar men det är mer än vad privatpersoner vanligtvis kör allafall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-13 10:33

Jag undrar varför man släppte Safari 3 för windows så tidigt. Vad jag har hört fungerar det dåligt. Det var ju inte precis någon som väntade sig att det skulle komma, då kunde man väl ha väntat tills man fått fram en färdig version. Sådant ger bara dålig publicitet.

Ok för att vara lite mer realistiska - vad skulle Apple komma med som hade gjort denna keynote mer positiv?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-12 22:24
Ursprungligen av draags:

Ok för att vara lite mer realistiska - vad skulle Apple komma med som hade gjort denna keynote mer positiv?

Visat upp nytt iLife'07, Skärmar med iSight, nya oväntade produkter (mjukvara), mer fokus på Mac i stället för att kasta skit/flirta med Windows. Jag kan inte hitta på mer för tillfället.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-12 22:43
Ursprungligen av draags:

Ok för att vara lite mer realistiska - vad skulle Apple komma med som hade gjort denna keynote mer positiv?

Den STORA nyheten!

De kan knappast mena att en transparent menyrad och en docka med annorlunda bakgrund är det vi väntat på. Vad gäller menyradem kommer alla mina bakgrunder i framtiden ha en vit rand i toppen, för läsbarhetens skull.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-12 23:09

Jag tycker att det kändes rätt magert den här gången. Mest gamla nyheter liksom. De skulle inta ha snackat så mycket sist.

Vad gäller hårdvaran så förstår jag inte att folk klagar, det var ju inte många dagar sedan MB Pro fick en rejäl uppgradering och sänkt pris.

Ursprungligen av lobStar:

Vad gäller menyradem kommer alla mina bakgrunder i framtiden ha en vit rand i toppen, för läsbarhetens skull.

Tack för den idén.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-12 20:47

Macportalen har en länk till IDG.se där det nu bekräftas att det även i fortsättningen blir HFS+ för Mac. ZFS är tydligen allt för processor krävande och inte lämplig i en konsument dator.

Tyckte jag kände igen nya dockan! Från Suns Looking Glass-koncept.

http://www.engadget.com/2007/06/12/leopard-dock-resembles-suns-project-looking-glass/

Ursprungligen av Leftrustle:

Tyckte jag kände igen nya dockan! Från Suns Looking Glass-koncept.

http://www.engadget.com/2007/06/12/leopard-dock-resembles-suns-project-looking-glass/

Inte för att vara så men ja jag nämnde det tidigare i tråden, utan länk visserligen.

Senast redigerat 2007-06-12 21:39
Ursprungligen av draags:

Inte för att vara så men ja jag nämnde det tidigare i tråden, utan länk visserligen.

Inte haft tiden att läsa igonom hela tråden, ledsen. Borde sökt.

Ingen fara missade en det var bra att du länkade, det var bara jag som försökte göra mig märkvärdig att jag nämnt liknelsen tidigare i tråden.

Det som stör mig mest är att jag inser att mina drömmar inte blir sanna. Jag drömde om Keynoten innan och jag bara säga det att hmm det var inte det minsta likt. Tror knappt jag skulle haft ett enda rätt om jag gått på den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-13 02:13

Minns ni inte hur det var innan 10.4 lanserades? De hade gjort en hel del saker fulare och dummare då. Bl.a. hade de lagt Apple-menyn och Spotlight-menyn bakom varsin stor blå ruta, så att det såg nästan exakt ut som Start-menyn på Windows.
På detta sätt såg systemet t.o.m. ut på de officiella bilderna på apple.com/macosx .

Men när den skarpa versionen kom var allt Macigt och fint igen. Det var en stor lättnad.

Samma sak kommer ske nu. Den fula leksaksdocken kommer tas bort (åtminstone kommer valmöjlighet finnas) och jag är 100 % säker på att den genomskinliga menyraden bara kommer att finnas som valbart alternativ i Systeminställningar.
Förhoppningsvis kommer även knapparna Finders verktygsfält inte att sitta så osymmetriskt heller.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-13 05:55

Inga nedsövningsväxlingar emellan OS heller:
http://www.macrumors.com/2007/06/12/leopard-and-boot-camp-faster-restarts/

Att det skulle bli så mycket snabbare var jag ändå skeptisk till, tar väl ett tag att hibernatea så att säga? Men visst, boottiden blir ju snabbare. Så det är väl inte hela världen att det saknas men lite trist ändå.

Undra varför? Fick de inte hibernatedelen att fungera tillräckligt tillförlitligt?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-13 07:10

Finns det en speciell tråd om SDKn på iPhone? Från slashdot:
http://apple.slashdot.org/article.pl?sid=07/06/12/1922232
"Gizmodo is running an article analyzing the potential failure of the iPhone as a truly revolutionary platform. The reason: no SDK to harness the true power of Mac OS X and the frameworks contained in Apple's smart cell. From the article: 'According to Apple, "no software developer kit is required for the iPhone." However, the truth is that the lack of an SDK means that there won't be a killer application for the iPhone. It also means the iPhone's potential as an amazing computing and communication platform will never be realized. And because of this and no matter how Apple tries to sell it, the iPhone won't make a revolution happen.'"

Och de har ju ganska rätt antar jag, Apple gör ju säkert en hel del smart på den, och UIt verkar ju grymt, men jag skulle ju fortfarande hellre ta en Nokia N93 om jag hade pengarna att spendera på en telefon, roligare med wlan, sip-klient och symbian så man kan ladda ner diverse apps.

Bevaka tråden