Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Roland D-50 - ett par frågor

Tråden skapades och har fått 82 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-13 12:24

Kul Frebrik, där ser man! Vore ju läckert att ha en med multum med ljudplatser.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-13 22:49

Hehe! Tacktack! I aim to please!

Enligt Musikbörsens expertpanel så är det en Roland JX8p som används i "The final countdown".

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-06-14 16:20

Ah, danke! Jag ska kolla kolla upp affärerna faktiskt. Det vore helt underbart att ladda massvis med banker med härliga pads senare. Det är just det jag ska ha den till. Pads, stråkar och körer, samt lite mer synthiga ljud. Basar och riviga leads har jag min Nördmodular till då jag är ute och spelar.

Håller på att rengöra klaviaturet just nu faktiskt och tog en lite paus. Det är därför jag sitter här nu. Har kommit så långt nu att alla tangeter är av och gummiremsorna är bortplockade. De var väldigt fräscha och ser väldigt nya ut faktiskt. Jag hoppas nu at jag får tillbaka anslagskänsligheten på min E-tangent nu bara. Det har för övrigt vart någon innan mig inne i klaviaturet, vilket syns tydligt på det flitiga användandet av gaffa-tejp.

Något som jag märkt är den totala avsaknaden av aftertouch när jag spelat på klaviaturet också. Även ifall att AF-regeln bredvid volymregeln är på max. Någon som vet vad som kan vara orsaken till det problemet också? Jag känner iofs inte att det är så viktigt med AF å andra sidan då jag hellre använder en EV5 för att styra det, men ändå...

Hoppas jag får bukt med det nu, annars är det ett nytt klaviatur som måste beställas... Det kommer garanterat kosta mer än vad en D-50 kostar begagnat i butik...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-14 21:36

Du vet att det finns en halvbra editor till D50:an till PC där ute va? Skit i editordelen, den kommer med ett par miljarder patchar och ett patchuppladdarprogram som funkar bra. Om man har multipla banker så laddas alltid den som är vald, så kan man trycka in 8 nya banker på en gång, bläddra igenom de 512 ljuden och bygga en egen bank i programmet av de som är bra.

Kolla gummiremsan noga under E-tangenten, om det är lite sprickor i den runt gummitutorna så kommer du att få svajjig anslagskänslighet. Det är bara att byta då. Borsta bort alla smulor på kretskortet och fukta en tops med lite vatten för att torka av kolkontakterna i mattorna.

Jag undrar om inte den där grönsvarta plastremsan till höger(när den är öppnad) om klaviaturen är aftertouchsladden? Den skall pluggas in i en plastkåpa som inte ser ut som en kontakt för att AT skall funka i så fall. Var den ipluggad när du öppnade? Den vrids ett halvt varv och böjs i 90 grader för att kunna pluggas i. Den brukar man bara dra ut när man öppnar och plugga in när man stänger. Tänk också på att i ganska många patchar så är inte AT routat till något.

Sade jag att jag hade mekat med några D-50:or förut..?
(Fast det var ett par år sedan nu...)

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-06-14 22:37

Det stämmer som du säger faktiskt. Den gröna sladden var ikopplad, men den kanske var vriden åt fel håll, om det nu kanske har någon betydelse. Jag kommer inte ihåg hur den var ikopplad mer än att den var i.

Jag sitter inte vid D-50'n nu, men allt du har skrivit innan stämmer med en nästan läskig precission. Det är jättebra att du skriver här och hjälper migh. Jättesnällt då jag aldrig har gjort något sådant här ingrepp innan.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-15 07:44

Är faktiskt förvånad att Roland inte släppt någon D50-plug för VST ännu....å andra sidan verkar de ju inte vara direkt fans av VST-pluggar ö h ...:/

Jag fann nån D50 plug för ett tag sedan men fick inte hem den tyvärr...digitalD50 hette den tror jag, sitter inte vid ladda-datan nu....tror det var dash som gjort den....

Men i Musikbörsens annonser står det ju att det är en Jx8p . "just den fede". eller "grottfet" som de skriver. Och de måste ju ha rätt!!! Jag menar... de säljer ju syntar.

  • Medlem
  • 2007-06-15 11:08
Ursprungligen av Real Parakeet:

Men i Musikbörsens annonser står det ju att det är en Jx8p . "just den fede". eller "grottfet" som de skriver. Och de måste ju ha rätt!!! Jag menar... de säljer ju syntar.

Tar tillbaks mitt påstående, har börsen sagt det så............;)

Ursprungligen av Steve:

Tar tillbaks mitt påstående, har börsen sagt det så............;)

HAHA, exakt....rest my case...allt MB säger är sant
Fast JX8P tillsammans med D50 är de bästa brass-syntharna....därför gillar jag ingen av dem...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-06-18 21:59

Doh... rengjorde och satte ihop klaviaturet, men upptäckte att jag gjort problemet värre. Innan var det bara en tangent som hade velocity problem, och nu är det fem st. Som tur var är det inte samma tangent som krånglar igen så det är bara jag som vart oaktsam... Då vet jag vad jag ska göra imorgon på min lediga dag då...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-06-28 23:35

Tack än en gång för hjälpen Frebrik! Jag fick orken att öppna D-50'n en gång till och denna gången blåste jag med hårfönen på de dåliga kontakterna så att de verkligen skulle vara dammfria och torra när jag satte fast gummilisten, och nu funkar de perfekt! Denna synten har vart värsta kapet för mig nu, då den fungerar i stort sett problemfritt nu. 800:- allt som allt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-29 20:40

Varsågod!

Jag har köpt ett gäng trasiga D-50:or genom åren och de är väldigt tacksamma att meka med som du märkte. Robusta saker det där. Jag orkar inte köpa upp fler och laga nu så då är det bra om det finns fler som vet hur lätt det är.

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-07-02 13:18

Det är ingen som har manualen till D110 liggandes? Av någon anledning kan jag inte komma i på Rolands sida.
Har en bcr2000 på väg och jag tänkte kolla om jag kunde krana runt lite i den synthen, eller om den ska tillbaka in i bokhyllan...

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-07-03 14:38

Hehe, konsten att mörda en tråd

Well, är det någon som vet på rak arm om det går att midikrana parametrar i D110?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-03 14:48

Jag kommer åt manualen på rolandus-sidan. Det verkar som om den kan tänka sig äta sysex osv. Men jag bara skummade igenom sidorna och såg inte vilka parametrar det var som man kunde pilla med. Om inte annars så är väl D110:an känd för att brusa som sjutton? Det kan ju vara en anledning till ha den inkopplad annars?

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-07-03 15:00

hehe, där sade du något... har ju ett midiverb som bara ligger med... brusande d110 genom den kanske blir en flott bakgrund

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-03 15:06

Ja för sjutton! Vad är det för version på midiverbet? Min midiverb 3 brusar som #%""#%, så kör D110-bruset genom midiverben med flanger på. Eller chorus. Mmmm. brus genom chorus, det är vackert det. Med lite delay.

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-07-03 15:39

Det är 2an jag har,, men det tål att testas

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-03 16:51

Leta upp den där programmeringsboxen som Rolle gjorde vetja, det fanns en liten sådan till D10/20/110. Vad den nu kan ha hetat.

Eller rättare sagt, det är sånt man har i bakhuvudet och kommer på just när man tryckt på spara. Roland PG-10 hette den.

Tror jag!

  • Medlem
  • 2007-07-03 19:11
Ursprungligen av PF:

Roland PG-10

Det trista är att det inte finns någon dedikerad ingång för PG-10 utan det är "midi in" den vill bli inkopplad i > hyfsat klurigt att midistyra D10/20/110 med den porten upptagen...
(för 10 år sen försökte jag och stans(gbg) musikhandlare lösa det hela med en "midi merge"-låda - men det blir bara "midi communication error" enligt PG-10 hur man än kopplar... men D-serien är kul ändå - 8bitar/30Khz och flexibel arkitektur = hours of fun & enjoyment, trots avsaknad av filterkladd)

Bevaka tråden