Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt MacBook Pro (jun -07)

Tråden skapades och har fått 553 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-08-10 19:25

00009C67 stod det på min display.
Verkar vara LG?

Min fina nya bok kom också idag. Har inte hunnit testa så mycket än men allt ser kalas ut! Frakten gick verkligen snabbt andra gången, 3dagar från de skickade den tills den var här...nice!

Min beräknas komma 2 Juli! Tisdag mao. Den var i Arnhem Hub sist jag kollade (igår). Håller tummisarna. :">

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-06-30 09:42

Apple-care är det en försäkring eller är det bara mer garanti?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-01 02:15
Ursprungligen av Json_81:

Apple-care är det en försäkring eller är det bara mer garanti?

AppleCare är en förlängd servicegaranti. För att försäkra din laptop kontaktar du lämpligast ditt försäkringsbolag.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-07-01 11:28

Macbook Pro15" HERE I COME!

Ja, beställde den billigaste varianten igår. Först skulle jag köpa 17" med hidef-skärm och 160 gb med 7200 rpm. Men en släkting(den jäveln!!) lyckades övertala mig att det den billigaste
då den är mest prisvärd. Tillslut insåg jag det.

Eftersom jag skla börja plugga om ett halvår tänkte jag att jag likagärna kan köra på den billigaste nu, så säljer jag den innan någon ny släpps och uppgraderar mig till en 17" då jag ska hålla på mycket med speldesign.

Men hallelulja, snart kommer den.. eller ja, 17- 18 juli.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-07-03 12:07
Ursprungligen av boris91:

AppleCare är en förlängd servicegaranti. För att försäkra din laptop kontaktar du lämpligast ditt försäkringsbolag.

Då är det ju sjukt dyrt.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-03 20:37
Ursprungligen av Json_81:

Då är det ju sjukt dyrt.

Det är dyrt. Har du vänner som ska till USA eller Korea till exempel är det bäst att köpa AppleCare via dom, för det är mycket billigare utomlands.

Ursprungligen av Json_81:

Då är det ju sjukt dyrt.

Vill du läsa mer om det finns det två nyliga diskussioner:
Förlänga AppleCare, MBP Juni-06
Har du AppleCare på din bärbara Mac?

  • Medlem
  • Lysekil
  • 2007-06-30 23:45

Tjenare allihopa!

Har nu äntligen köpt en macbook pro. Detta är mitt första inlägg här på 99 på min första bärbara och även min första mac. Sitter här på den nu och blir bara mer och mer övertygad om att detta var mitt bästa köp någonsin!

Köpte 15,4"aren med 2,4ghz Intel Core 2 Duo, 160gb HD och Geforce go8600gt 256mb.
Köpte även till Apple Care protection plan

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-07-01 01:01

Hey folks! Har fått väskan nu också som jag nämnde i ett tidigare inlägg och den är kanon! Får plats med det viktigaste och lite till. Lätt att bära med sig burken, jag åker både buss och tunnelbana och det är inga problem. Kan bäras med axelrem eller i handen som en portfölj.

Det jag har i väskan till jobbet:
- Min älskade 17tummare
- Laddaren
- Mobilladdare
- Privat mobil
- Jobbmobil
- En Metro
- En bok
- Paraply
- Plånbok
- Nycklar hem och till jobbet
- Lite skivor
- Apple remote

Helt klart rekommenderad. Och nej, jag vet inte hur den funkar för en 15" men förmodligen lika bra som för min 17" fast med lite mer "glapp".

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-01 12:26

För alla som funderar på 17" så måste jag säga, vänta på LED. Den äger! ju mer jag använder den. Tycker även att Apples 17" är lite kass rent allmänt.

Kan någon lista upp vad man, i dagsläget, kan använda ExpressCard-platsen till.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-07-01 15:48
Ursprungligen av c5j:

För alla som funderar på 17" så måste jag säga, vänta på LED. Den äger! ju mer jag använder den. Tycker även att Apples 17" är lite kass rent allmänt.

Kan någon lista upp vad man, i dagsläget, kan använda ExpressCard-platsen till.

Suck... vad säger man? Kommentarer överflödiga.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-01 19:22

Tack för svaret, men det var just efter jag letat på Macotekets sajt som jag upptäckte hur lite grejor det finns att stoppa in i expresskortplatsen. Jag borde ha förtydligat mig och efterfrågat saker som inte finns att köpa i Sverige ännu, men är på väg hitåt eller rykten om nånting. Kanske rykten om nåt HD-capturekort eller CF-kortläsare (tror många yrkesfotografer hade gillat det) eller några coola TV-kort osv osv..

Och för att hålla sig till ämnet så kan jag hälsa att MBPn är störtskön och väl värd att vänta på... eller nåt. Jo det är irriterande att TNT måste lämna över den till någon person och inte kan lämna den på något utlämningsställe.

Ursprungligen av c5j:

Kanske rykten om nåt HD-capturekort eller CF-kortläsare (tror många yrkesfotografer hade gillat det) eller några coola TV-kort osv osv..

CF-läsare är väl fysiskt omöjligt för ExpressCard/34 (det finns däremot redan att köpa för ExpressCard/54), om den inte ska sticka ut förstås.

Jag är själv sugen på en kortläsare som den här eller den här, eftersom jag använder SD.

Men jag undrar, sitter dom där helt inne eller sticker dom ut? Jag vill förstås att den sitter helt inne, så man alltid kan ha den i och göra något vettigt av ExpressCard-platsen.

TV-kort verkar det redan finnas, även för mac, men det känns inte lika intressant.

Antar att den körs ut till jobbet idag?

01 jul 2007 19:52 Stockholm Import Received

Woho!

Kan de inte bara skicka iväg datorskrället nån gång så jag får leka.

Vet inte om det här är rätt tråd, men när jag fick min MBP för några dagar sen skaffade jag widgeten iStat pro, där det står allt om CPU, RAM osv..
Då hade jag nästan 1800 MB ledigt RAM-minne, nu har jag bara 24.
Det står såhär:
Wired: 338 MB
Active:956 MB
Inactive:731 MB
Free:23 MB

Jag har bara Adium, Safari och dashboard igång.. tycker att 956 MB låter lite väl mycket för 3 program..
Sen undrar ag även vad det inaktiva minnet är för något, och om man kan nollställa det?

Har sökt runt lite i forumet, men hittar inget.. ska fortsätta söka dock...

EDIT: glöm allt jag sa... sökte igen och hittade på direkten vad det var..
Här är apple's förklaring, som jag snodde ifrån den tråden:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107918

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-01 17:33
Ursprungligen av PiktorPucci:

Vet inte om det här är rätt tråd, men när jag fick min MBP för några dagar sen skaffade jag widgeten iStat pro, där det står allt om CPU, RAM osv..
Då hade jag nästan 1800 MB ledigt RAM-minne, nu har jag bara 24.
Det står såhär:
Wired: 338 MB
Active:956 MB
Inactive:731 MB
Free:23 MB

Jag har bara Adium, Safari och dashboard igång.. tycker att 956 MB låter lite väl mycket för 3 program..
Sen undrar ag även vad det inaktiva minnet är för något, och om man kan nollställa det?

Har sökt runt lite i forumet, men hittar inget.. ska fortsätta söka dock...

EDIT: glöm allt jag sa... sökte igen och hittade på direkten vad det var..
Här är apple's förklaring, som jag snodde ifrån den tråden:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107918

Här är en bra artikel på Macfeber om minnesdelen i aktivitetshanteraren. Länkar även till originalartkeln. Inaktivt minne är alltså nyligen använt men i pricip ledigt minne.

http://mac.feber.se/feber/art/13521/hll_koll_p_minnet/
http://sg80bab.blogspot.com/2007/03/is-my-mac-using-too-much-memory.html

Efter lite strul med TNT, som envisas med att bara dyka upp utan att höra av sig innan (brukar folk vara hemma mitt på dagen?) så har jag idag fått min nya leksak. Den dyrare 15" med inget extra, förutom extra laddare och batteri. Sitter och skriver på den i detta nu, verkar precis så bra som jag hade hoppats. Alltid trevligt att få en sån trevlig leksak utan att betala ett öre

Ursprungligen av bewing77:

Efter lite strul med TNT, som envisas med att bara dyka upp utan att höra av sig innan (brukar folk vara hemma mitt på dagen?)

Det har varit så sedan begynnelsen, tyvärr. Apple har väl ett generellt avtal om frakt för hela Europa, men valet av TNT har inneburit många inlägg av din typ genom åren. De ringer inte före, de levererar bara på dagtid och de kan komma närsomhelst på dagen. Fungerar utmärkt för företag som har kontorstid, fungerar mindre bra för privatpersoner.

(Jag brukar ställa in adressen till kontoret jag jobbar på som leveransadress istället, är inte jag där finns det ändå andra som tar emot. Men så fungerar det förstås inte för alla.)

Måste bara säga att chauffören på TNT ringde mig under gårdagen och frågade när han skulle komma! Fungerade toppen.

Ursprungligen av Adrian B:

Det har varit så sedan begynnelsen, tyvärr. Apple har väl ett generellt avtal om frakt för hela Europa, men valet av TNT har inneburit många inlägg av din typ genom åren. De ringer inte före, de levererar bara på dagtid och de kan komma närsomhelst på dagen. Fungerar utmärkt för företag som har kontorstid, fungerar mindre bra för privatpersoner.

(Jag brukar ställa in adressen till kontoret jag jobbar på som leveransadress istället, är inte jag där finns det ändå andra som tar emot. Men så fungerar det förstås inte för alla.)

Problemet är att jag jobbar som konsult och har flera olika uppdrag samtidigt, så jag kan inte veta var jag befinner mig just den dag TNT behagar dyka upp. Man tycker ju att det borde ligga i deras eget intresse att inte köra runt extragånger, men det kanske kostar mindre än att ringa folk...

Ursprungligen av bewing77:

Problemet är att jag jobbar som konsult och har flera olika uppdrag samtidigt, så jag kan inte veta var jag befinner mig just den dag TNT behagar dyka upp. Man tycker ju att det borde ligga i deras eget intresse att inte köra runt extragånger, men det kanske kostar mindre än att ringa folk...

Ja, det verkar inte så smart, men vem vet, de kanske har räknat på det och dagens sätt är billigast. Men man kunde ju tycka att ett enda enkelt val vi beställningen - leverans dagtid/leverans kvällstid - skulle göra många glada.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-04 13:46

Nu har man fått sin första Mac, en ny 17" MBP med high-res skärm, helt fantastisk känsla! Den är precis så underbar som bland andra Kekkster har beskrivit! Älska Full-HD! Och vilken doft ur lådan!

Kört lite snabba tester på den för att se att allt står rätt till, och det verkar det:

3276 i GeekBench, bara 100 poäng från min G5 Quad på jobbet!
http://www.99.se/1304099-post58.html

52/53 MB/s Read/Write på 7200 RPM-disken (160GB BTO)!
http://www.99.se/1304073-post42.html

Åh, sitter och väntar på min 15,4" 2,2GHz.
Fick igår höra att en båt fått in vatten som skadat en sändning med datorer, däribland min
Låter helt galet. Skickar de verkligen bärbara med båt?

Ahh, min skickades idag. Preliminär leverans den 11/7, får hoppas den inte får sig en kallsup på vägen hit bara

Finns det något centrallager i sverige för dessa macbook pro eller skickas de från fabriken efter beställning. Ska köpa en macbook pro om bara några dagar och man vill ju inte riksera att få en som fått lite vatten på sig.

Ursprungligen av Linus_J:

Finns det något centrallager i sverige för dessa macbook pro eller skickas de från fabriken efter beställning. Ska köpa en macbook pro om bara några dagar och man vill ju inte riksera att få en som fått lite vatten på sig.

Tror inte det finns nåt lager i Sverige. Däremot har jag för mig att det finns nåt i Holland, inte säker dock. Risken att du ska få en "blöt" dator är nog inte så stor

Bevaka tråden