Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Organisera din arbetsplats/datorlösning

Tråden skapades och har fått 366 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-24 21:20
Ursprungligen av ztaafen:

De fungerar faktiskt riktigt bra. Ger en massa ljus.

Får ta o prova vid något impulsköp längre fram.

Ursprungligen av Gusten68:

Kollade clas olsson och de har en för 69:- och dem finns "på byn"
helt klart värt att prova!

Jag har två varianter av USB-lampan på lång böjlig arm liknande denna. Den som är köpt på Clas Ohlson har blått ljus vilket inte alltid är så bra, det stod inte på förpackningen att ljuset var blått. Den andra är köpt på inLife i Stockholm och den har lite mer vitaktigt ljus. Jag tycker den senare är bäst.

Nu när jag satt och letade efter en passande bild för detta inlägg så snubblade jag över denna ganska coola lampa som finns hos Coolstuff.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-24 22:10
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag har två varianter av USB-lampan på lång böjlig arm liknande denna. Den som är köpt på Clas Ohlson har blått ljus vilket inte alltid är så bra, det stod inte på förpackningen att ljuset var blått. Den andra är köpt på inLife i Stockholm och den har lite mer vitaktigt ljus. Jag tycker den senare är bäst.

Nu när jag satt och letade efter en passande bild för detta inlägg så snubblade jag över denna ganska coola lampa som finns hos Coolstuff.

Ja, så vitt ljus som möjligt är nog skönast för ögonen. Ifall man inte gillar färgat ljus o tycker det är flumigt. Ja, den där mini-bordslampskärmen var häftig. Ger kanske ett behagligare ljussken än riktat ljus. Bra tips. Men det ser lite lustigt ut... Hehe!

Ursprungligen av Reisan:

Ja, så vitt ljus som möjligt är nog skönast för ögonen. Ifall man inte gillar färgat ljus o tycker det är flumigt. Ja, den där mini-bordslampskärmen var häftig. Ger kanske ett behagligare ljussken än riktat ljus. Bra tips. Men det ser lite lustigt ut... Hehe!

Jakten går vidare... billigare än så här lär man väl knappast hitta
http://www.misco.se/?511493

Eller den här lyxvarianten med 8 dioder med vitt ljus, hel och halvljus dessutom http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010075780

Senast redigerat 2007-07-24 23:09
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-24 23:28
Ursprungligen av Gusten68:

Eller den här lyxvarianten med 8 dioder med vitt ljus, hel och halvljus dessutom http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010075780

Denna är nog ett av de bättre alternativen. Jättebra med två olika lägen. Denna hade jag testat av alla som nämnts i denna tråd.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-24 23:48
Ursprungligen av Gusten68:

Efterlyser tips på bra lösning för belysning vid datornhörnan i vardagsrummet ... så alla *varma* lampor är uteslutet ... Några bra ideer om typ någon form av LED-belysning eller nåt sånt

LED-lampor finns nu med standardfattning för halogen-armaturer eller gammal hederlig skruv E14. Så då kan du ju använda din favoritlampa!

Dessa hittade jag på www.conrad.se >> belysning >> ljuskällor. (sajtens menyer funkar inte i Safari 3, använd Firefox). Har inte själv testat någon av dem.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-26 07:32
Ursprungligen av IngoX:

LED-lampor finns nu med standardfattning för halogen-armaturer eller gammal hederlig skruv E14. Så då kan du ju använda din favoritlampa!

Detta var ett bra tips! Det finns en hel del olika typer av LED-lampor i olika utföranden.

Spotlights i taket, matade via en dimmer kanske?

Ursprungligen av rikard.agren:

Spotlights i taket, matade via en dimmer kanske?

God idé! men bor i hyresrätt och vill inte börja borra i det hyfsat nyrenoverade taket....
hade tidigare ett ikea jerkerbord med en tavelbelysning på överhyllan, det fukade bra.
Men det bordet var alldeles för stort, så nu har jag bara bords-skivor med ben (ikea igen)
idealet borde vara en "vanlig" snygg macig skrivbordlampa med med LED i, eller någon annan smart lösning som jag ännu inte har hittat/kommit på

Ursprungligen av Gusten68:

God idé! men bor i hyresrätt och vill inte börja borra i det hyfsat nyrenoverade taket....

...

idealet borde vara en "vanlig" snygg macig skrivbordlampa med med LED i, eller någon annan smart lösning som jag ännu inte har hittat/kommit på

Ursäkta. Som elektriker antog jag att du ville ha en fast installation

Ursprungligen av rikard.agren:

Ursäkta. Som elektriker antog jag att du ville ha en fast installation

Ingen fara!!! Jag tar med den iden i bakhuvudet ifall det blir egetägt boende någon gång i framtiden

Ursprungligen av Gusten68:

God idé! men bor i hyresrätt och vill inte börja borra i det hyfsat nyrenoverade taket....
hade tidigare ett ikea jerkerbord med en tavelbelysning på överhyllan, det fukade bra.
Men det bordet var alldeles för stort, så nu har jag bara bords-skivor med ben (ikea igen)
idealet borde vara en "vanlig" snygg macig skrivbordlampa med med LED i, eller någon annan smart lösning som jag ännu inte har hittat/kommit på

Varför inte hitta en snygg bräda av drivved vid kusten.
Kanske 120cm lång, säg 15-20cm bred. Köp till 3 eller 6st (2 paket) spottar från IKEA och skruva fast dem i brädan. Häng sedan upp det hela från taket. 2 krokar i taket borde du ju kunna få dra fast. En dimmer finns också på IKEA.

Du kunde ju kanske t o m göra det til ett projekt med ihop med tösen.

EDIT; kanske lätt för mig tjöta om drivved som bor på en ö utanför Göteborg... ser att du bor i Eskilstuna... Men säg en gren från skogen som man sågar snyggt? Jag försöker mera plantera en idé än ett absolut sätt att göra det här....

Spottar:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50115782

Nja plocka in "skogen" i vardagsrummet är inte riktigt min grej... men idén att hänga någon typ av armatur är inte dum...

Som det blev nu så blev det faktiskt en vanlig skrivbordslampa (sk*ttråkigt jag vet)
Med en lågenergispotligt från ikea!

Den blir inte alls så varm som en vanlig lampa/spot men ger ett riktat ljus till skillnad mot en vanlig lågenergilampa jag hade i den tidigare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-26 07:43

Göm kabelhärvan och transformatorer i en korg

Jag blev less på att det såg så taskigt ut när alla ihopbuntade kablar, transformator-klumpar och förlängningssladdar låg på golvet och blev lätt dammiga. Så jag tog flätade korgar med hål i sidorna för handtag från IKEA och arrangera sladdar och moj i den. All kablage går in/ut ur ett av handtagen. Enda sladdar som nu ligger på golvet är de två kablar som tillhör förlängningssladdarna och går till vägguttaget. Bortse från den svarta sladden på bilden som är min golvlampa och kabeln till mitt ADSL-modem. Enklare att städa under datorbordet nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-26 11:23

Finns det ingen lock du kan sätta på dina korgar? Skulle nog bli snyggare då. Bra idé!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-26 11:27
Ursprungligen av bridell:

Finns det ingen lock du kan sätta på dina korgar? Skulle nog bli snyggare då. Bra idé!

Jo, det finns korgar med lock från IKEA. Kanske "uppgraderar" längre fram.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-07-26 13:35

Ett annat mycket smidigt sätt att bli av med alla kablar mm. är att sätta en sånhär på undersidan av skrivbordet. Då kommer allt upp från golvet och det sysns inte om man inte ligger på golvet.

Finns på IKEA.

Den rymmer förvånandsvärt mycket, förutom en 5 ports grenkontakt innehåller min adapterklumparna för en scanner, en macmini, en extern HD samt alla kablar däremellan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-26 14:14
Ursprungligen av Narogh:

Ett annat mycket smidigt sätt att bli av med alla kablar mm. är att sätta en sånhär på undersidan av skrivbordet. Då kommer allt upp från golvet och det sysns inte om man inte ligger på golvet.

Finns på IKEA.

Den rymmer förvånandsvärt mycket, förutom en 5 ports grenkontakt innehåller min adapterklumparna för en scanner, en macmini, en extern HD samt alla kablar däremellan.

Åh, en sån mojäng hade ju suttit perfekt under mitt datorbord! Mycket bra tips!

Ursprungligen av Narogh:

Ett annat mycket smidigt sätt att bli av med alla kablar mm. är att sätta en sånhär på undersidan av skrivbordet. Då kommer allt upp från golvet och det sysns inte om man inte ligger på golvet.

(bild)

Finns på IKEA.

Den rymmer förvånandsvärt mycket, förutom en 5 ports grenkontakt innehåller min adapterklumparna för en scanner, en macmini, en extern HD samt alla kablar däremellan.

Ska nog ta och skaffa en sådan.

Sedan finns det ju de där kabelslangarna att stoppa in lösa sladdar i fast jag måste ju erkänna att peta in kablar i dem definitivt fordrar en del svordommar. Synd bara att slangen bara finns i silver nu, jag saknar de vita (och svarta) som fanns tidigare.

Hittar tyvärr ingen bild för jag lyckas inte komma på vad de sorteras in under på Ikea's websida.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-26 15:21
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Sedan finns det ju de där kabelslangarna att stoppa in lösa sladdar i fast jag måste ju erkänna att peta in kablar i dem definitivt fordrar en del svordommar. Synd bara att slangen bara finns i silver nu, jag saknar de vita (och svarta) som fanns tidigare.

Hittar tyvärr ingen bild för jag lyckas inte komma på vad de sorteras in under på Ikea's websida.

Ja, de där plastslangarna som är skurna är rätt meckiga att hålla på med. Men bättre än inget alls. Hade det inte varit för adaptrar, transformatorer och andra klumpar som finns till de flesta kablar som går till kringutrustning, så hade ett sån plastslang funkat.

Kul att följa denna diskussion eftersom jag är precis tvärt om.

Hemma hos oss är allt förbjudet förutom bärbara och trådlösa datorer. Inga datorbänkar, inga skärmar, inga sladdar. Det gäller även TV där allt, förutom plasman, är instoppat i en garderob långt borta. TV:n hänger i en balk i taket och samtliga sladdar är nedfrästa i väggar och därefter spacklat och målat. Allt sköts via Beolink så alla funktioner fungerar i hela huset (jag är väl den ende som stoppar in mina B&O-grejjer i en mörk garderob).

Ursprungligen av Claes Magnusson:

Kul att följa denna diskussion eftersom jag är precis tvärt om.

Hemma hos oss är allt förbjudet förutom bärbara och trådlösa datorer. Inga datorbänkar, inga skärmar, inga sladdar. Det gäller även TV där allt, förutom plasman, är instoppat i en garderob långt borta. TV:n hänger i en balk i taket och samtliga sladdar är nedfrästa i väggar och därefter spacklat och målat. Allt sköts via Beolink så alla funktioner fungerar i hela huset (jag är väl den ende som stoppar in mina B&O-grejjer i en mörk garderob).

Det låter riktigt trevligt. Kanske kan man få se några bildexempel?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-27 07:06
Ursprungligen av Claes Magnusson:

Hemma hos oss är allt förbjudet förutom bärbara och trådlösa datorer. Inga datorbänkar, inga skärmar, inga sladdar. Det gäller även TV där allt, förutom plasman, är instoppat i en garderob långt borta. TV:n hänger i en balk i taket och samtliga sladdar är nedfrästa i väggar och därefter spacklat och målat. Allt sköts via Beolink så alla funktioner fungerar i hela huset (jag är väl den ende som stoppar in mina B&O-grejjer i en mörk garderob).

Ja, det verkar som du är en hejjare på att fräsa in sladdar/transformatorer i vägg, golv och tak! Ja, lite bildexempel vore supernajs!

Ursprungligen av Reisan:

Lite bildexempel vore supernajs!

På vad? Vita väggar där inga sladdar syns?

En av inredningstidningarna skrev om oss för några år sedan, här är två uppslag:

Uppslag 1 Uppslag 2

Som ni märker är vi extremt minimalistiska. Just nu håller vi på att flytta och i det nya huset vi bygger kommer inte ens högtalarna att synas då jag fräser in även dessa i väggen och spacklar och målar över. Skratta gärna, men vi har gått så långt att vi till och med lagt in dolda eluttag i fönsterkarmarna bara för att slippa svarta snett hängande sladdar till ljusstakarna i december...

Men seriöst, alla får ha sin smak, men fundera noga på om ni verkligen behöver allt som ni har runt om er. Egentligen borde man haft någon slags lackmuspapper som man kunde sätta på saker och som visade rött om man inte tittat på eller använt saken under en viss tid. Och därmed ta bort den.

Det tog emot när vi avskaffade den obligatoriska bokhyllan, men den innehöll ju bara gamla böcker, kurslitteratur och annat skit man inte använt på en jäkla massa år. Och att lyfta ut DVD, VHS, CD och annat bröte i en garderob var rena klippet eftersom man samtidigt flyttar ut oredan med lösa skivor, band, fordral och damm till garderoben. Och blir av med ännu en tung och utrymmeskrävande möbel.

Som sagt, alla får ha sin smak, men jag tycker jag kan andas lättare när jag inte har tusen grejjer som trycker på från alla hörn och kanter utan det är rent och luftigt. Lägenheten känns också dubbelt så stor när du gjort dig fri från bokhylla och TV-bänk. Hoppas jag inspirerar någon att prova på...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-27 10:10
Ursprungligen av Claes Magnusson:

På vad? Vita väggar där inga sladdar syns?

Det som inte syns, kan också vara intressant. Därav förfrågan om bild på arrangemanget.

Ursprungligen av Claes Magnusson:

En av inredningstidningarna skrev om oss för några år sedan, här är två uppslag:

Uppslag 1 Uppslag 2

Det ser fint och rymligt ut. Absolut för den som gillar sån här lösning.

Ursprungligen av Claes Magnusson:

Hoppas jag inspirerar någon att prova på...

Oja, detta lär inspirera många, kan jag tänka mig. Tack för dina reflektioner och tips.

Som tur är vi alla olika, ja snyggt och lite ordning och reda, men att gå så långt att avskaffa "datorhörnan" med mina macar... åååå nej..rör inte den
Skulle aldrig kunna tänka mig att ha en bärbar som "huvud-dator" stooora skärmar är starkt beroende framkallande, sen kör jag så pass mycket med datorn att sitta hopkrupen i soffan
lutat över datorn på soffbordet bara skulle resultera i att min dåliga rygg skulle brisera i värkattacker. Nej för mig gäller ett bra datorbord och en skön och hyfsat sittriktig stol.
Däremot så söker jag ständigt nya smarta lösningar för att få hörnan bättre/snyggare.
ska ju se fint ut runt macarna

Sen har ju tråden "visa upp din datorhörna" varit en stor källa till inspiration!

Väldigt snyggt. Kanske lite för minimalistiskt för min smak, men snyggt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-27 10:03

Min familj har liknande Claes Magnusson när det gäller TV:n. Alla våra sladdar är dock dragna genom väggen från TV:n ner till listen, där man döljer med en vit plast-list. Om det är något jag hatar är det verkligen folk som slänger upp tv:n på väggen, och sedan låter en svart ful sladd hänga ner!

Vid min dator har jag längst in på bordet (närmast väggen) skruvat in krokliknande saker, som jag sedan låter sladdarna dras i. Bara en sladd hänger ner, till min bas, och den är ljus så det klarar jag mig med.

Ska posta bilder nån gång.

Möblemanget i Claes lägenhet är inte riktigt min stil men jag skulle inte ha något emot lägenheten...mmm vindsvåning mumma

Bevaka tråden