Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Organisera din arbetsplats/datorlösning

Tråden skapades och har fått 366 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-24 10:44

Denna tråd inriktar sig på hur man kan organisera sin arbetsplats och datorlösning. Skriv inlägg med funderingar/lösningar. Bifoga gärna ettt foto av din lösning. Tyck till, inspirera och var kreativ!

Relaterad tråd: Ta en bild av ditt skrivbord

Relaterad tråd: Ditt bästa ergonomi tips!

Relaterad tråd: Inredningstips för HiFi/TV/Dator-vägg. (OBS! Endast Supporter-medlemmar kan läsa denna tråd...)

Senast redigerat 2007-08-18 02:15

Jag gömmer min MacBook Pro 15" bakom min 30" skärm när jag sitter vid arbetsbordet. Fungerar rätt bra

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-24 11:03
Ursprungligen av Björnström:

Jag gömmer min MacBook Pro 15" bakom min 30" skärm när jag sitter vid arbetsbordet. Fungerar rätt bra

Hahaha, ja det är ju en bra lösning ju...

Ursprungligen av Björnström:

Jag gömmer min MacBook Pro 15" bakom min 30" skärm när jag sitter vid arbetsbordet. Fungerar rätt bra

Jag citerar mig själv från inlägg 2 i denna enorma tråd. Denna gång med bilder:

Man får skämmas för sladdhärvan :">

I våras målade vi om och la nytt golv på mitt kontor. Passade även på att möblera om lite för att få en mer funktionell arbetsplats och trivs riktigt bra med hur det blev.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-07-30 20:04
Ursprungligen av ohennig:

I våras målade vi om och la nytt golv på mitt kontor. Passade även på att möblera om lite för att få en mer funktionell arbetsplats och trivs riktigt bra med hur det blev.

Snyggt, vad är det för skrivbord ?

Ett tips till boris91 som vill ha lock på sin kabelkorg. Skaffa två korgar och slakta en, de är ju ändå ganska billiga.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-24 12:53
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Ett tips till boris91 som vill ha lock på sin kabelkorg. Skaffa två korgar och slakta en, de är ju ändå ganska billiga.

Fyndigt tips. Dock finns där ju några få korgar med lock. Så han finner nog nåt som passar.

Ursprungligen av Reisan:

Fyndigt tips. Dock finns där ju några få korgar med lock. Så han finner nog nåt som passar.

Satt och tittade lite på Ikeas sida och kom på att för den som har behovet så skulle säkert plastburkserien 365+ kunna erbjuda något för den som vill gömma sina dosor. Iofs blir det kanske lite tätt och varmt i burken men det går ju att ordna med några välplacerade hål i botten

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-24 15:08
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Iofs blir det kanske lite tätt och varmt i burken men det går ju att ordna med några välplacerade hål i botten

Ja, jag klura på det där med plastlådor med lock från början. Men valde istället en flätad korg. Dock är det ingen dum idé med plastlåda + lock. Dock bör man då borra lagom stora hål runt lådans övre kant. Och undre om man orkar. Värme stiger uppåt, så övre i förstahand.

  • Oregistrerad
  • 2007-07-24 12:52

Om ni har vägarna förbi Ikea så har de en liten låda med en massa smarta saker för kabelhantering som heter "Montera". Där finns allt möjligt för att sätta ihop och fästa kablar på de flesta ytor man kan tänka sig, för en billig peng. Det underlättar en hel del om man vill ha det snyggt att man kan få alla sladdar att sitta still

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-24 12:59
Ursprungligen av dörån:

Om ni har vägarna förbi Ikea så har de en liten låda med en massa smarta saker för kabelhantering som heter "Montera". Där finns allt möjligt för att sätta ihop och fästa kablar på de flesta ytor man kan tänka sig, för en billig peng. Det underlättar en hel del om man vill ha det snyggt att man kan få alla sladdar att sitta still

Jag hittar inte den på IKEAs hemsida. Kan du infoga länk?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-24 13:06

Att slakta saker känns smått ociviliserat och "Montera" hittar jag inte på IKEAs hemsida. Ska väl dit i helgen och kolla själv då

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-24 13:13
Ursprungligen av boris91:

Att slakta saker känns smått ociviliserat och "Montera" hittar jag inte på IKEAs hemsida. Ska väl dit i helgen och kolla själv då

Hehe, ja att "slakta" grejor är rätt brutalt. Man kan ju få träflis i fingret. Ja, du lär finna någon korg med lock som faller i smaken.

Vissa IKEA-prylar verkar bara finnas i butikerna och inte på hemsidan. "Montera" kanske är en av dessa.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-24 13:59
Ursprungligen av staed:

Vissa IKEA-prylar verkar bara finnas i butikerna och inte på hemsidan. "Montera" kanske är en av dessa.

Bra point där!

Det går inte att läsa tråden du länkar till.
Den ligger av någon anledning i en låst del av forumet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-24 15:25
Ursprungligen av Artie MacStrawman:

Det går inte att läsa tråden du länkar till.
Den ligger av någon anledning i en låst del av forumet.

Menar du någon av de två relaterade länkar jag skrivit i originalinlägget i denna tråd? De funkar när jag klickar på dem...

Ursprungligen av Reisan:

Menar du någon av de två relaterade länkar jag skrivit i originalinlägget i denna tråd? De funkar när jag klickar på dem...

Du har länkat till Supporter Loungen, därför fungerar det för dig och oss som är supporter, men inte för övriga.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-24 15:30
Ursprungligen av Mikael E:

Du har länkat till Supporter Loungen, därför fungerar det för dig och oss som är supporter, men inte för övriga.

Javisst ja! Det hade jag glömt bort. :">

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-24 15:31
Ursprungligen av Artie MacStrawman:

Det går inte att läsa tråden du länkar till.
Den ligger av någon anledning i en låst del av forumet.

Det är en Supporter Lounge-tråd. Du måste vara Supporter för att använda Loungen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-24 15:32
Ursprungligen av Artie MacStrawman:

Det går inte att läsa tråden du länkar till.
Den ligger av någon anledning i en låst del av forumet.

Sorry, hade glömt bort att den länken med inredningstips går till Supporter Lounge och där kommer bara medlemmar in... :">

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-07-24 15:46

Då passar jag på att bumpa ett ganska gammalt tips för dom med bärbar och extern bildskärm: gå in i närmsta bokhandel och be att få ett ställ för en bok (som det dom brukar ha när dom skyltar). På den så lutar/ställer man sin hopfällda bärbara.

Nu har man en arbetsplats där allt lutar: mobil, iPod, PDA, bildskärm och dator. Fint, va?

Efterlyser ett tips!

Tjohej!!

Efterlyser tips på bra lösning för belysning vid datornhörnan i vardagsrummet.
Har en förståndshandikapad dotter som inte kan låta bli att pilla på saker, så alla *varma* lampor är uteslutet, och gillar inte lysrör framför allt inte såna lysrör som sitter på en arm som man klämmer fast på skrivbordet.

Några bra ideer om typ någon form av LED-belysning eller nåt sånt som man kan ha som ger riktat ljus över tangentbordet och eventuella papper vid sidan om...?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-24 20:44
Ursprungligen av Gusten68:

Några bra ideer om typ någon form av LED-belysning eller nåt sånt som man kan ha som ger riktat ljus över tangentbordet och eventuella papper vid sidan om...?

Finns en smidig LED-lampa som ansluts via USB-porten på din bärbara, med möjlighet att rikta lampan. Köper du två, så kan du rikta en mot tangentbordet och en mot dina papper. Den är rätt billig, så du kan ju köpa på dig ett lager ifall det finns klåfingrar i närheten.

Ursprungligen av Reisan:

Finns en smidig LED-lampa som ansluts via USB-porten på din bärbara, med möjlighet att rikta lampan. Köper du två, så kan du rikta en mot tangentbordet och en mot dina papper. Den är rätt billig, så du kan ju köpa på dig ett lager ifall det finns klåfingrar i närheten.

Den var inte dum inte.. och inte så hiskligt dyr heller!!
Tänker mig då en i tangentbordet och en i usb hubben, har en sån där stor 7portars kensington "halvglob" om ni vet vilken jag menar?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-24 21:00
Ursprungligen av Gusten68:

Den var inte dum inte.. och inte så hiskligt dyr heller!!
Tänker mig då en i tangentbordet och en i usb hubben, har en sån där stor 7portars kensington "halvglob" om ni vet vilken jag menar?

Ja, det är en enkel och hyfsat bra lösning med lite medel. Prova det. Dessa LED-lampor finns i fler teknikbutiker. Typ Claes Ohlson och Kjell & Co. Eller andra datorbutiker. Men den på Macoteket är ju billig och säkert helt ok. Börja med två iaf...

Ursprungligen av Reisan:

Ja, det är en enkel och hyfsat bra lösning med lite medel. Prova det. Dessa LED-lampor finns i fler teknikbutiker. Typ Claes Ohlson och Kjell & Co. Eller andra datorbutiker. Men den på Macoteket är ju billig och säkert helt ok. Börja med två iaf...

Kollade clas olsson och de har en för 69:- och dem finns "på byn"
helt klart värt att prova!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-24 21:07
Ursprungligen av Gusten68:

Kollade clas olsson och de har en för 69:- och dem finns "på byn" helt klart värt att prova!

Ok, du får gärna skriva här när du har testat. Jag har aldrig provat såna där lampor...

Ursprungligen av Reisan:

Ok, du får gärna skriva här när du har testat. Jag har aldrig provat såna där lampor...

De fungerar faktiskt riktigt bra. Ger en massa ljus.

Bevaka tråden