Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Organisera din arbetsplats/datorlösning

Tråden skapades och har fått 366 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Möblemanget i Claes lägenhet är inte riktigt min stil men jag skulle inte ha något emot lägenheten...mmm vindsvåning mumma

Fem trappor utan hiss...

Ursprungligen av Claes Magnusson:

Fem trappor utan hiss...

it's still good it's still good :D. Jag kan tänka mig att du brukar bunkra upp rejält då så du slipper springa så mycket.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-27 16:04

Enda man behöver i en lägehet är väl ändå en mac, en säng och en telefon så att man kan ringa efter mat?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-27 16:29

När man tänker efter så kan man ana vilket arbete och noga planering för bygget och för inköp av utrustningen, för ett sånt här projekt som Claes Magnusson genomfört. Ser många fördelar med denna metod att fräsa in kablar och annat. Dock är det ju lite omständigt när något ska bytas ut pga nyköp eller blivit defekt. Men samtidigt är det ju en utmaning...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-28 10:42
Ursprungligen av Kenneth M:

Enda man behöver i en lägehet är väl ändå en mac, en säng och en telefon så att man kan ringa efter mat?

Skype?

  • Medlem
  • S.Sandby
  • 2007-07-28 11:19
Ursprungligen av Kenneth M:

Enda man behöver i en lägehet är väl ändå en mac, en säng och en telefon så att man kan ringa efter mat?

Flickvän?

undras vad min hyresvärd skulle säga om jag gick och fräste in alla sladdar i väggen

Ser helt klart en fördel med att äga sitt eget boende där...

En idé slog mig.. man skulle kunna spänna upp någon snygg väv mellan benen (på bordet alltså!) som döljer det mesta av kabelhärvan sen kunde man ju bara "kasa" upp väven längs bordsbenen när det ska städas eller trixas med sladdar.
Kanske något svårare att dölja grenuttag och strömklumparna på golvet, men någon typ av avlång havgenomskinlig plastlåda att lägga dem i skulle kunna funka, sen döljs alla uppåtgående sladdar av väven.
Hmmm får väl prata snällt med svärmor som är rätt fena på symaskinen. (såna här tillfällen önskar man att man varit lite mer engagerad i sysslöjden när man satt och undrade vad man skulle ha den till O:-)

jag funderade på att köpa ett sånt där flått laptopställ till min 17"are, men sen kom jag på att jag ville spara dom pengarna (det jag kikade på kostade typ 600:- om jag inte minns fel) så jag ställde upp datorn på 5 stycken shonen jump och kör numer med externt tangentbord och mus.
funkar perfa!

Jag har just varit ut på Ikea en runda och jag tittade lite på det här kabinettet

Det heter Aspvik och finns i två höjder. Om bredden räcker skulle det kunna vara perfekt för mig att placera min stereoanläggning i, exklusive vinylspelaren. Dammfritt och rent och med hål för kablar i nederkant av ena sidan.

...förstärkaren är 44cm bred så den borde gå in precis om nu angivna mått är innermått vill säga, vilket de förstås inte är...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-27 18:21

Jag ska en vända till IKEA i morgon, lördag och införskaffa en kabeluppsamlare som Narogh tipsa om. Modellen heter Signum och kostar 99 kr. Perfekt för alla kablar, transformatorer och förgreningssladdar. Och så leder man sladdarna för förgreningsdoserna ner längs bordets ena ben. Använder buntband här och där på benet också. Ja, vi får se hur det blir. Ska posta en bild här när det är monterat o så. Överger korgarna, för de tog en del plats under bordet trots allt. Och man måste ju ha benen någonstans...

Ursprungligen av Reisan:

Jag ska en vända till IKEA i morgon, lördag och införskaffa en kabeluppsamlare som Narogh tipsa om. Modellen heter Signum och kostar 99 kr. Perfekt för alla kablar, transformatorer och förgreningssladdar. Och så leder man sladdarna för förgreningsdoserna ner längs bordets ena ben. Använder buntband här och där på benet också. Ja, vi får se hur det blir. Ska posta en bild här när det är monterat o så. Överger korgarna, för de tog en del plats under bordet trots allt. Och man måste ju ha benen någonstans...

Hehe, jag köpte en sådan idag också :D. Ska lägga alla transformatorer(6 hittills) i den men lämna sladdosorna på sin nuvarande plats (liggande på en Stripa). Sedan lägger jag alla nedåtgående sladdar i kabelslang. Jag hoppas det blir bättre än nu.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-27 20:04
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Hehe, jag köpte en sådan idag också :D. Ska lägga alla transformatorer(6 hittills) i den men lämna sladdosorna på sin nuvarande plats (liggande på en Stripa). Sedan lägger jag alla nedåtgående sladdar i kabelslang. Jag hoppas det blir bättre än nu.

Aha, där ser man. Antar att sladdhållaren fästes på undersidan av bordet med vassa skruvar, va? Ja, det blir säkert mycket bättre. Bild vore trevligt.

Ursprungligen av Reisan:

Aha, där ser man. Antar att sladdhållaren fästes på undersidan av bordet med vassa skruvar, va? Ja, det blir säkert mycket bättre. Bild vore trevligt.

Hade sån sladdhållare på mitt jerker-bord jag hade förut..
var aldrig helt nöjd med den, tyckte aldrig att det blev bra oavsett hur mycket jag trixade och fixade.. var ju ändå alltid sladdar som skulle ner till baslådan, grenuttagen och strömklumpar som hade för korta sladdar för att ens tänka på att ha klumpen ligga i sladdrännan eller så fick klumpen i alla fall ligga på golvet.
Sladdhållarna åkte ner i källaren när vi bytte ut våra datorbord

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-28 21:03
Ursprungligen av Reisan:

Jag ska en vända till IKEA i morgon, lördag och införskaffa en kabeluppsamlare som Narogh tipsa om. Modellen heter Signum och kostar 99 kr. Perfekt för alla kablar, transformatorer och förgreningssladdar. Och så leder man sladdarna för förgreningsdoserna ner längs bordets ena ben. Använder buntband här och där på benet också. Ja, vi får se hur det blir. Ska posta en bild här när det är monterat o så. Överger korgarna, för de tog en del plats under bordet trots allt. Och man måste ju ha benen någonstans...

Såja, nu har man varit på IKEA och handlat in kabelsamlaren Signum. Och monterat fast mojängen. Fick organisera om rubbet. Men det blev rätt bra, tycker jag. Bifogar två foton.

Använde en del buntband, dels för att fästa kontaktförgreningen och dess sladdar som går längs med bakre, högra bordsbenet. Fy bubblan så mycket sladd det blir av alla de grejor jag har på bordet. Så mycket att jag var tvungen att fästa kontaktförgreningen utanpå. Bortse den svarta sladden som hänger till vänster om datorn, det är sladden till mina hörlurar.

Värt att notera: I och med att jag fick organisera om allt så blev ju skrivbordet städat.

Urtjusigt! Högsta stilpoäng!

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-07-28 21:23

Reisan,

Var har du hittat den urtjusiga desktopbilden med grönäpplet?

Ursprungligen av Le:

Reisan,

Var har du hittat den urtjusiga desktopbilden med grönäpplet?

Ja var har du hittat den?
Tycke också att den var synnerligen tilltalande.
Har upptäckt att jag nog föredrar gröna framför blå/färgglada bakgrunder, verkar lugnande på ögonen...:cool:

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-28 21:47
Ursprungligen av Gusten68:

Ja var har du hittat den?
Tycke också att den var synnerligen tilltalande.
Har upptäckt att jag nog föredrar gröna framför blå/färgglada bakgrunder, verkar lugnande på ögonen...:cool:

Ja, den är väldigt fin. Googla och fann den här.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-07-28 21:51

Tack för länken.
Bakgrundsbilden blev (minst lika) fin hos mig......

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-28 21:57
Ursprungligen av Le:

Tack för länken.
Bakgrundsbilden blev (minst lika) fin hos mig......

Hehe, inget besvär.

Ursprungligen av Reisan:

Ja, den är väldigt fin. Googla och fann den här.

Urtjusigt!
Tacka tackar!!

Hittade en annan ruggigt snygg bild till skrivbordet (det inuti datorn )
http://www.deviantart.com/deviation/59909902/

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-30 07:08
Ursprungligen av Gusten68:

Hittade en annan ruggigt snygg bild till skrivbordet (det inuti datorn )
http://www.deviantart.com/deviation/59909902/

Ja, det var en fin variant av Apples standardbakgrunder.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-28 21:46
Ursprungligen av Le:

Reisan,

Var har du hittat den urtjusiga desktopbilden med grönäpplet?

Jag googla lite på nätet efter bakgrunder och fann denna väldigt tilltalande. Passar ju temat av vad man använder. Här är den!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-28 21:44
Ursprungligen av Gusten68:

Urtjusigt! Högsta stilpoäng!

Hehe, tackar och bugar! Tog en jäkla tid att fixa och dona, men det blev ju väldigt bra till slut.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-29 23:51

Jag har tänkt på det här ett tag nu och bestämde mig för att dela med mig av idéen..

Jag har själv en iPod Shuffle 2G och tänkte såhär: iPod Shuffle -förpackningar kan knappast användas till mycket, men är samtidigt riktigt robusta och tar väldigt lite plats. Då tänkte jag att det ju precis är sakerna som är viktiga för människor som har en bärbar Mac och reser ofta med denna. Saken är den att ett par stycken av dessa förpackningar skulle kunna användas för att inhysa alla dessa FireWire och USB2-sladdar, DVI mini-VGA adaptrar, Apple Remote(s) och en massa andra saker som man annars tar med sig. Jag tänkte att denna typ av sortering skulle göra så att sakerna inte kom bort i väskan, så att det lätt skulle gå att snabbt ta fram dom igen.

Samma sak skulle förstås funka med iPod Nano 2G-förpackningar också, men dessa är då större också.

Jag placerar härmed en förfrågan för någon som kan att testa detta - ryms Apple Remote och adaptrarna i förpackningen? Hur funkar det rent praktiskt? Bilder välkomnas..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-30 07:05
Ursprungligen av boris91:

Jag har själv en iPod Shuffle 2G och tänkte såhär: iPod Shuffle -förpackningar kan knappast användas till mycket, men är samtidigt riktigt robusta och tar väldigt lite plats. Då tänkte jag att det ju precis är sakerna som är viktiga för människor som har en bärbar Mac och reser ofta med denna. Saken är den att ett par stycken av dessa förpackningar skulle kunna användas för att inhysa alla dessa FireWire och USB2-sladdar, DVI mini-VGA adaptrar, Apple Remote(s) och en massa andra saker som man annars tar med sig. Jag tänkte att denna typ av sortering skulle göra så att sakerna inte kom bort i väskan, så att det lätt skulle gå att snabbt ta fram dom igen.

Samma sak skulle förstås funka med iPod Nano 2G-förpackningar också, men dessa är då större också.

Jag placerar härmed en förfrågan för någon som kan att testa detta - ryms Apple Remote och adaptrarna i förpackningen? Hur funkar det rent praktiskt? Bilder välkomnas..

Ah, det var en jättebra idé som du kom på! Ja, jag har ju nyligen skaffat en iPod Nano och i dess förpackning får jag in Apple Remote och Mini-DVI till VGA adaptern. Dock får man ha ett gummiband runt förpackningen om man inte vill riskera att locket går upp.

Stiligt Reisan. Det enda jag undrar över är om det inte finns en risk att vissa av transformatorerna trillar ur sina eljack när de hänger upp och ner. Åtminstone den längst till vänster ser ganska tung ut.

Det är dags för mig att börja pilla på min lösning också idag eller imorgon...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-30 14:30
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Stiligt Reisan. Det enda jag undrar över är om det inte finns en risk att vissa av transformatorerna trillar ur sina eljack när de hänger upp och ner. Åtminstone den längst till vänster ser ganska tung ut. Det är dags för mig att börja pilla på min lösning också idag eller imorgon...

Ja, jag tänkte också på det när jag valde att hänga grenkontakterna upp och ner. Men de satt helt ok. Jag fick skaka lagom hårt med den största klumpen för att den skulle lossna. Hade det varit risk för att de skulle lossna, så hade de också fått en omgång med buntband. Så om det inte sker större jordbävningar, så lär de sitta kvar.

kul med alla tips.. skulle behöva något smart bakom min tv och stereo.. så mkt sladdar så man blir yr.. det ser fördj..gt ut!!... Är det bara killar på denna sajt? eller... ?

Bevaka tråden