Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta en bild av ditt skrivbord

Tråden skapades och har fått 3113 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Samma här. Högerhänt, men de gånger jag använder en mus kör jag oftast med vänster hand. Det kan ju inte vara bra för armarna att ha ett stort brett tangentbord åt höger och därefter en mus.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-23 19:44

Bytat datorbord...

Byta nyligen datorbord, så här kommer ett uppdaterat foto av min datorhörna. Alla transformatorer/adaptrar/kablar ligger i den flätade korgen på golvet.

Ursprungligen av Reisan:

Byta nyligen datorbord, så här kommer ett uppdaterat foto av min datorhörna. Alla transformatorer/adaptrar/kablar ligger i den flätade korgen på golvet.

Blir inte det för varmt för alla grejor att ligga i en korg? har för mig att om man har sladdar hoprullade så kan de bli rackarns så varma. tänker på typ såna skarvsladdar där man rullar in sladden det står ju alltid att man ska rulla ut hela sladden för att undvika brand.
Du får beta-testa lösningnen med korg, har inte dina grejor brunnit upp inom en vecka ska jag nog "låna" din idé på sladdordnare, ser ju jättesnyggt ut!!!

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-23 22:07
Ursprungligen av Gusten68:

Blir inte det för varmt för alla grejor att ligga i en korg? har för mig att om man har sladdar hoprullade så kan de bli rackarns så varma. tänker på typ såna skarvsladdar där man rullar in sladden det står ju alltid att man ska rulla ut hela sladden för att undvika brand.
Du får beta-testa lösningnen med korg, har inte dina grejor brunnit upp inom en vecka ska jag nog "låna" din idé på sladdordnare, ser ju jättesnyggt ut!!!

Det är en rätt stor och "luftig" flätad korg. Så där finns luft. Och det är inte många transformatorer eller adaptrar i den. Typ 4 st och sen har jag två förlängningssladdar med många intag. Det bildas inte så mycket värme där, så det är lugnt...

Smart lösning. Blir ju lätt en hel del sladdar.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-23 22:09
Ursprungligen av ztaafen:

Smart lösning. Blir ju lätt en hel del sladdar.

Ja, det blev väldigt fult att ha alla adaptrar/transformatorer och förlängningssladd (2 st med max intag) liggandes på golvet. Så jag fundera o kom på att man kunde ha någon form av låda. Men så tänkte jag just på det med värmebildningen. Och då blev det en stor o luftig, flätad korg från IKEA.

Vilken tur att vi nog ska till ikea nu till helgen
Kan nog bli till att inhandla ett par korgar, stort tack för tipset!

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-24 05:52

Vilken tur att vi nog ska till ikea nu till helgen
Kan nog bli till att inhandla ett par korgar, stort tack för tipset!

Ja, det går att arrangera korgarna, som mitt bifogade exempel. Det döljer inte sladdarna helt. Men lite bättre iaf. Sladdarna går in/ut ur handtaget i den korgen som är i mitten. Så det blir endast förlängningssladdarna som ligger på golvet, se höger om korgarna. Och nu har jag en tredje sladd som går till golvlampan, så bortse från den. Och fjärde sladden är adsl-sladden till telejacket.

Senast redigerat 2007-07-24 06:59
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-23 23:09

Men det blir inte dammigt i korgen? Jag misstänker att så blir fallet, åtminstonde efter ett tag..

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-24 05:54
Ursprungligen av boris91:

Men det blir inte dammigt i korgen? Jag misstänker att så blir fallet, åtminstonde efter ett tag..

Det dröjer väldigt länge tills det blir dammigt i korgen. Där emot så blev sladdar och transformatorer dammiga snabbt när de låg ute på golvet. Så korgen skyddar på sätt o vis. Det är betydligt smidigare att städa vid datorbordet nu.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-23 23:39

Man kan ju städa ibland också...

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-24 07:54
Ursprungligen av lobStar:

Man kan ju städa ibland också...

Klart man städar, men i fallet korgar/sladdar så blir det ju ofta mycket damm på liten yta som dessutom är svår att nå. Jag väntar ett par veckor till på ytterligare erfarenheter från Reisan och er andra, och sedan bär det alltså av till IKEA.

Har också en sladdhärva under datorn, där digitalkameran, printern, högtalarna, telefonen och en massa annat skräp är inpluggat. Finns även en liten dito i hallen i och med routern..

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-24 08:22

Klart man städar, men i fallet korgar/sladdar så blir det ju ofta mycket damm på liten yta som dessutom är svår att nå. Jag väntar ett par veckor till på ytterligare erfarenheter från Reisan och er andra, och sedan bär det alltså av till IKEA.

Har också en sladdhärva under datorn, där digitalkameran, printern, högtalarna, telefonen och en massa annat skräp är inpluggat. Finns även en liten dito i hallen i och med routern..

Ja, jag återrapporterar om några veckor.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-24 08:27

Appropå damm

Appropå att det bildas damm på golvet, så är det bra om man har den stationära datorlådan en bit upp från golvet, t ex på ett sidobord eller som jag har, ovanpå datorbordet. Damm yr oftast omkring på golvet, när man moonwalkar på golvet eller bara går omkring i vanlig manér. Och datorlådans in- och utsug via fläktar gör att det bildas snabbt damm inne i datorlådan. Så ha datorlådan allt utom direkt på golvet.

hehehe blir nog lite oergonomiskt om iMac'en ska stå på golvet, så det faller sig naturligt att ha datorn på bordet (sorry, kunde inte låta bli)

TIll er som ska till IKEA och köpa korgar: ett hett tips är ikeas vita "lågis" musmatta för fem spänn, den är helt klockren ihop med macen, köp en trave och kasta mattan när den blir gulnad/grisig.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-24 08:53

hehehe blir nog lite oergonomiskt om iMac'en ska stå på golvet, så det faller sig naturligt att ha datorn på bordet (sorry, kunde inte låta bli)

Hahahaha! Ja, där bjöd man upp till dans!

TIll er som ska till IKEA och köpa korgar: ett hett tips är ikeas vita "lågis" musmatta för fem spänn, den är helt klockren ihop med macen, köp en trave och kasta mattan när den blir gulnad/grisig.

Schysst tips!

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-24 08:53

Okej nu har jag kollat lite på IKEAs webbplats men jag misstänker ändå att jag har missat något.. det finns alltså inga korgar med ett ihåligt lock som ingår? Jag hade nämligen tänkt mig att sladdarna skulle gå genom handtaget i locket på korgen, men hittar ingen liknande lösning.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-24 08:56

Okej nu har jag kollat lite på IKEAs webbplats men jag misstänker ändå att jag har missat något.. det finns alltså inga korgar med ett ihåligt lock som ingår? Jag hade nämligen tänkt mig att sladdarna skulle gå genom handtaget i locket på korgen, men hittar ingen liknande lösning.

Hm? Vet inte riktigt vad du menar med "ihåligt lock". Det finns korgar på IKEA med handtag, utan lock. Deras hemsida visar inte hela deras sortiment.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-24 09:18

Cogito ergo Mac fann en del korgar på IKEAs hemsida.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-24 09:20
Ursprungligen av Reisan:

Cogito ergo Mac fann en del korgar på IKEAs hemsida.

Det var ju där jag kollade ju! Lock måste jag bara ha, inget snack om saken. O:-)

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-24 10:16

Det var ju där jag kollade ju! Lock måste jag bara ha, inget snack om saken. O:-)

Hehe, ja du får gärna ta en bild på arrangemanget sen och posta här.

Här var det korgar så att det räcker och blir över. Det finns dock med all säkerhet än mer i varuhuset.

Jag har ett ex av den mindre varianten av Reisans korg under min TV-bänk för just kablar och dosor. Under skrivbordet ser det lite annorlunda ut. Stay tuned...bild kommer...

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-24 10:30

Tycker faktiskt vi borde starta en egen tråd eller till och med ett underforum med temat "organisering". Tror att rätt många skulle vara intresserade.. men alla dessa offtopic-inlägg måste bara flyttas.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-24 10:36

Tycker faktiskt vi borde starta en egen tråd eller till och med ett underforum med temat "organisering". Tror att rätt många skulle vara intresserade.. men alla dessa offtopic-inlägg måste bara flyttas.

Ja, jag startar en tråd som handlar om att organisera sin datorarbetsplats. Och ber någon administratör att flytta dessa off-topic inlägg.

Ja, så här har jag det. Skäms lite kanske, men det bjuder jag på.. (Har också en "korg" med sladdar. Notera den lilla lådan på golvet! )

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-24 11:01

Fortsätt i ny tråd

Nu har jag startat en ny tråd som handlar om att organisera sin arbetsplats/datorlösning. Har bett Björnstrom att flytta inläggen dit. Så avvakta och skriva nya inlägg här, tills allt är flyttat till den nya tråden.

Nu så har jag äntligen tagit mig i kragen och kommer med mitt bidrag...

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-28 22:09

Nu så har jag äntligen tagit mig i kragen och kommer med mitt bidrag...

Ah, vad fint och organiserat. Inte så pjåkigt med två Mini och en iMac. Är det kontoret eller hemma?

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-28 22:11

Har nyss arrangerat om hela datorhörnan där hemma och även köpt BT tangentbord och mus. Nystädat iaf...

Ursprungligen av Reisan:

Ah, vad fint och organiserat. Inte så pjåkigt med två Mini och en iMac. Är det kontoret eller hemma?

Är hemma, det är en stycken mini och en stycken imac (då räknar jag inte frugans mini)
det bredvid imacen är en lacie 250 gig disk som jag har som backupdisk till imacen och ska ha den till timemachine. Innan jag hade iMacen så hade jag den disken som bootdisk till minin, gick snabbare att boota från en 7200varvs firewiredisk än den inbyggda 4200varvaren. det är en G4 mini av första generation utan något extra som blåtand eller superdrive, 512mb ram är det i den dock. iMacen är en 40-års present från frugan
den är 20" med 2,5gig ram och rackarns vilken fartskillnad mot G4:an
att rippa en dvd med handbrake på minin går på cirka3,5 timmar på iMacen mellan 30-40 minuter det går "tokfort"!!! (appropå tokfort sitter jag på bredbandsbolaget med 100mbit i väggen routern begränsar mig dock till cirka 76mbit om jag kör trådbundet)
har en snygg bild till på bordet ur en annan vinkel.. ska göra i ordning den och lägga upp den med.

Bevaka tråden