Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Organisera din arbetsplats/datorlösning

Tråden skapades och har fått 366 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-30 20:55
Ursprungligen av evignektar:

kul med alla tips.. skulle behöva något smart bakom min tv och stereo.. så mkt sladdar så man blir yr.. det ser fördj..gt ut!!... Är det bara killar på denna sajt? eller... ?

Vad för tv-bänk/möbel har du? Så kanske någon kan tipsa dig om någon idé. Nej, det finns töser också på denna sajt. Dock är de minoritet.

Ja bakom tv'n med alla sladdar till digitalbox dvd och xbox är den ännu värre än bakom datorn ju, min lösning är att stuva in allt bakom bänken och låtsas att det inte syns
och jodå det finns tjejer här på 99 min fru är supporter hon med, men hon läser nog mest och är inte lika "pratig" på nätet som gubben sin

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-30 21:34

Ja, bakom tv:n är det katastrof. Jag har en vit Lack bokhylla/tv-bänk från IKEA. Och idag var jag åter på IKEA och köpte tillhörande ben i metall som heter Capita. Så i veckan ska jag försöka lösa problemet med sladdarna som bara ligger på golvet bakom.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-31 09:00
Ursprungligen av Reisan:

Ja, bakom tv:n är det katastrof. Jag har en vit Lack bokhylla/tv-bänk från IKEA. Och idag var jag åter på IKEA och köpte tillhörande ben i metall som heter Capita. Så i veckan ska jag försöka lösa problemet med sladdarna som bara ligger på golvet bakom.

Jag har funderat lite och den där Lack-hyllan är svår att få till ett bra arrangemang när det gäller alla kablar och grenkontakter. Inte mycket utrymme att gömma sladdarna. Jag ska prova att tejpa upp sladdarna på baksidan med en bred, vitfärgad maskeringstejp. Grenkontakten får tyvärr ligga på golvet. Men sladdarna från tv, dvd-spelare osv kan ju tejpas upp och ledas längs baksidan. Ja, bild kommer om några dagar.

Nu har jag krupit omkring under skrivbordet och svurit, klippt buntband, dragit kablar, dragit om kablar, klippt fler buntband och svurit lite till. Jag är inte helt nöjd med slutresultatet men det blev iaf lite bättre än tidigare.

Före. Innan jag flyttat undan allt som döljer oredan:

Före2. Efter att ha flyttat undan det där:

Efter att ha dragit om allt:

Efter2. Alla prylar åter på sin plats:

På bilderna skymtas min nyligen ommålade PM8600. Den är inte helt färdig men nästan. Färg: Matt Aluminium #56 - Humbrol modellfärg

Senast redigerat 2007-07-31 23:41
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Nu har jag krupit omkring under skrivbordet och svurit, klippt buntband, dragit kablar, dragit om kablar, klippt fler buntband och svurit lite till. Jag är inte helt nöjd med slutresultatet men det blev iaf lite bättre än tidigare.

Jamen det där blev väl väldigt bra eller hur?

Själv så har jag inte ens börjat förbereda mig mentalt för att börja fixa i ordning kabelhärvan, än mindre funderat på hur jag ska lösa det rent praktiskt...

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Nu har jag krupit omkring under skrivbordet och svurit, klippt buntband, dragit kablar, dragit om kablar, klippt fler buntband och svurit lite till. Jag är inte helt nöjd med slutresultatet men det blev iaf lite bättre än tidigare.

Får jag bara komma med en försynt fråga? Vad i hela helsifyr har du egentligen på ditt skrivbord? Jag får det till trettiotvå (32) kablar som försvinner ut från din bild? Det är långt fler kablar än vad jag har för ett helt rack i mitt serverrum...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-31 20:28
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Nu har jag krupit omkring under skrivbordet och svurit, klippt buntband, dragit kablar, dragit om kablar, klippt fler buntband och svurit lite till. Jag är inte helt nöjd med slutresultatet men det blev iaf lite bättre än tidigare.

Ojojoj, vad i denna värld är det för utrymme? Hahaha! Men bättre ordning är det ju av alla dessa kablar. Synd att du inte hade en före-bild. Hehehe. Men som sagt, bättre är ju mycket bättre än inget alls.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Nu har jag krupit omkring under skrivbordet och svurit, klippt buntband, dragit kablar, dragit om kablar, klippt fler buntband och svurit lite till. Jag är inte helt nöjd med slutresultatet men det blev iaf lite bättre än tidigare.
Färg: Matt Aluminium #56 - Humbrol modellfärg

Ja nu vill vi se en bild ovanpå din kabelfyllda, men nyorganiserade...eh..ja vad??

Ursprungligen av Gusten68:

Ja nu vill vi se en bild ovanpå din kabelfyllda, men nyorganiserade...eh..ja vad??

Kommer imorgon, ska bara städa lite först

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-15 19:14

Såhär ser det ut nu när jag ska fixa och dona om efter jag gått över till bärbart från stationärt. Återkommer med efter-bilder. Phew, alla dessa kablar alltså...

Ursprungligen av Reisan:

Såhär ser det ut nu när jag ska fixa och dona om efter jag gått över till bärbart från stationärt. Återkommer med efter-bilder. Phew, alla dessa kablar alltså...

Men men..har du gjort dig av med din Macpro?? Why? oh why?;)

vilken bärbar har du skaffat? nöjd?

Själv suktar jag efter en 24" iMac.. men får väl lov att klara av avbetalningen på min nuvarande imac först..

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-11-16 00:15
Ursprungligen av Reisan:

Såhär ser det ut nu när jag ska fixa och dona om efter jag gått över till bärbart från stationärt. Återkommer med efter-bilder. Phew, alla dessa kablar alltså...

Lite offtopic, men varför köra helt bärbart?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-11 23:38
Ursprungligen av High|ander:

Lite offtopic, men varför köra helt bärbart?

För att man bara behöver en dator och den har man med sig på jobb och i soffan? Så är det för mig i alla fall. Skulle tänka både en och 10 gånger innan jag skaffade mig en dator till.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-11-25 10:54
Ursprungligen av Reisan:

Såhär ser det ut nu när jag ska fixa och dona om efter jag gått över till bärbart från stationärt. Återkommer med efter-bilder. Phew, alla dessa kablar alltså...

Ska bli intressant att se hur du lyckas med det

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-25 13:32
Ursprungligen av Gusten68:

Men men..har du gjort dig av med din Macpro?? Why? oh why?;)

vilken bärbar har du skaffat? nöjd?

Själv suktar jag efter en 24" iMac.. men får väl lov att klara av avbetalningen på min nuvarande imac först..

Nä, har inte gjort mig av med den än, men ska snart sätta ut annons på den. Jag behöver inte både bärbart och stationärt, så jag gör mig av med den som jag behöver minst. Jag valde den nya MB med 2,0GHz i standardkonfiguration. Ja, jag känner mig nöjd med den. Många wow i funktion/intryck. Märkbart sämre prestanda, men det är inte konstigt. Dock duger/räcker det åt det jag pysslar med. Maxa minnet och sedan är det bra med det.

Ursprungligen av High|ander:

Lite offtopic, men varför köra helt bärbart?

Tja, jag behöver inte både ock, så då väljer jag att göra mig av med den ena.

Ursprungligen av ledin:

Ska bli intressant att se hur du lyckas med det

Ja, nu har jag arrangerat om sladdarna, men det blev inte snyggt. La inte ner så mycket tid på det eftersom jag ska skaffa nya möbler för datorhörnan. Ska ta några foton ikväll och slänga upp här i tråden.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-03-09 07:24
Ursprungligen av Reisan:

Nä, har inte gjort mig av med den än, men ska snart sätta ut annons på den. Jag behöver inte både bärbart och stationärt, så jag gör mig av med den som jag behöver minst. Jag valde den nya MB med 2,0GHz i standardkonfiguration. Ja, jag känner mig nöjd med den. Många wow i funktion/intryck. Märkbart sämre prestanda, men det är inte konstigt. Dock duger/räcker det åt det jag pysslar med. Maxa minnet och sedan är det bra med det.

Tja, jag behöver inte både ock, så då väljer jag att göra mig av med den ena.

Ja, nu har jag arrangerat om sladdarna, men det blev inte snyggt. La inte ner så mycket tid på det eftersom jag ska skaffa nya möbler för datorhörnan. Ska ta några foton ikväll och slänga upp här i tråden.

Hur har det gått? Har det blivit några nya möbler?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-31 21:38
Ursprungligen av Reisan:

Jag har funderat lite och den där Lack-hyllan är svår att få till ett bra arrangemang när det gäller alla kablar och grenkontakter. Inte mycket utrymme att gömma sladdarna. Jag ska prova att tejpa upp sladdarna på baksidan med en bred, vitfärgad maskeringstejp. Grenkontakten får tyvärr ligga på golvet. Men sladdarna från tv, dvd-spelare osv kan ju tejpas upp och ledas längs baksidan. Ja, bild kommer om några dagar.

Kul och citera sina egna inlägg... Haha. Nej, men angående arrangera sladdar bakom min Lack-tv-bänk, så la jag ner det projektet. Jag tog istället bort hemma-bio-anläggningen som jag inte använder och VHS-videon. Och jag har möblerat om vardagsrummet, så att tv-bänken är nära uttaget i väggen, så nu behöver jag ingen grenkontakt heller. Så nu är där bara tre sladdar, ström till tv, ström till dvd-spelaren och antennsladden. Så det kan jag leva med. Bara buntar ihop det snyggt med inplastad ståltråd eller buntband.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-01 18:18
Ursprungligen av Reisan:

Kul och citera sina egna inlägg... Haha. Nej, men angående arrangera sladdar bakom min Lack-tv-bänk, så la jag ner det projektet. Jag tog istället bort hemma-bio-anläggningen som jag inte använder och VHS-videon. Och jag har möblerat om vardagsrummet, så att tv-bänken är nära uttaget i väggen, så nu behöver jag ingen grenkontakt heller. Så nu är där bara tre sladdar, ström till tv, ström till dvd-spelaren och antennsladden. Så det kan jag leva med. Bara buntar ihop det snyggt med inplastad ståltråd eller buntband.

Det visade sig att jag behövde förlängningssladd trots allt. Så jag arrangera lite grann iaf bakom Lack-tv-bänken. Använde bred maskeringstejp. Ingen större skillnad, men nu hänger det inte bakom och syns inte framifrån om man tittar igenom hyllorna.

Bifogar foto från baksidan och framifrån.

Ps. Antennsladden som hänger löst sitter nu också upptejpat. Glömde den innan jag tog fotot.

Senast redigerat 2007-08-01 19:27
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-01 19:26

Då jag var på IKEA sist så köpte jag även en Helmer-hurts och Årstid-bordslampa. Så nu är jag nöjd med min datorhörna.

Ursprungligen av Reisan:

Det visade sig att jag behövde förlängningssladd trots allt. Så jag arrangera lite grann iaf bakom Lack-tv-bänken. Använde bred maskeringstejp. Ingen större skillnad, men nu hänger det inte bakom och syns inte framifrån om man tittar igenom hyllorna.

Bifogar foto från baksidan och framifrån.

Ps. Antennsladden som hänger löst sitter nu också upptejpat. Glömde den innan jag tog fotot.

Har du inga ben i mitten? Om inte, så kommer den där tv-bänken se ut som en banan om ett par månader. Bara ett varningens ord.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-01 19:53
Ursprungligen av Leftrustle:

Har du inga ben i mitten? Om inte, så kommer den där tv-bänken se ut som en banan om ett par månader. Bara ett varningens ord.

Ojdå, det tänkte jag inte på... Men den är ju rätt kraftig, den här lack-hyllan. Men det är nog bäst o skaffa ben o ha i mitten också, fall i fall.

Ursprungligen av Reisan:

Ojdå, det tänkte jag inte på... Men den är ju rätt kraftig, den här lack-hyllan. Men det är nog bäst o skaffa ben o ha i mitten också, fall i fall.

Gör det. Ta ett och sätt i mitten både längs och tvärs, så räcker det, men syns inte så mycket. Trä kryper sakta men säkert, titta på äldre hyllor i bibliotek. De håller, men har bågnad betydligt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-01 20:41
Ursprungligen av Leftrustle:

Gör det. Ta ett och sätt i mitten både längs och tvärs, så räcker det, men syns inte så mycket. Trä kryper sakta men säkert, titta på äldre hyllor i bibliotek. De håller, men har bågnad betydligt.

Räcker det inte att flytta in benen, till andra hyllväggen från ytterväggen?

Jag ska fixa till under mitt skrivbord och fota före/efter-bilder. Sedan skulle jag ju också kunna visa lite bilder på kabeldragning till tv och stereo. Fast det är egentligen inte så mycket att se, jag har helt enkelt utnyttjat möjligheten att dölja kablarna med möbler och en matta men bild kan komma om någon så önskar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-31 08:54
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag ska fixa till under mitt skrivbord och fota före/efter-bilder. Sedan skulle jag ju också kunna visa lite bilder på kabeldragning till tv och stereo. Fast det är egentligen inte så mycket att se, jag har helt enkelt utnyttjat möjligheten att dölja kablarna med möbler och en matta men bild kan komma om någon så önskar.

Ja, det är önskvärt med bilder på olika arrangemang för datorlösning. Även om man beskriver bra, så är en bild bättre eller ett himla bra komplement. Ja, nu har jag ju skrivit om min tv-bänk som egentligen är lite off-topic, men kör på! Allt sånt här är ju superintressant och säkert väldigt intressant för många. Det är ju ett I-landsproblem!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-31 17:43

Ni är inte rädda över att kablarna ska bli för varma? Varit med om skräcksenario då flera strömkablar "stripade" har tänt eld!

Fast jag ska nog inte säga nått, ser ut som en djungel under mina skrivbord där hemma! Men fortfarande värt en notis! Känn på kablarna emellanåt!

Ursprungligen av Kenneth M:

Ni är inte rädda över att kablarna ska bli för varma? Varit med om skräcksenario då flera strömkablar "stripade" har tänt eld!

Fast jag ska nog inte säga nått, ser ut som en djungel under mina skrivbord där hemma! Men fortfarande värt en notis! Känn på kablarna emellanåt!

Utmärkt tips. Jo själv har jag försökt låta bli att bunta ihop kablarna alltför tätt. De är snarare lindande, i långa loopar, runt korgen under skrivbordet nu. Förhoppningsvis slipper jag brand, har klarat mig hittills...peppar peppar...

Den mesta värmen utvecklas annars av alla transformatorer som man av någon anledning måste ha. Jag har sex hittills varav fyra sitter i korgen (Extern HD, Skärm, Högtalare, Router). De övriga två är EyeTV och USB-hub.

Nu ska vi se vad det är för kablar jag har:

Högtalare: 2st (Strömdosa och ljud) + loopen mellan högtalarna (syns till vänster)
Usb-Hub: 5st (Strömdosa och usb) + Skrivare, sändare för trådlös mus, Nostromo N52 gamepad (kabeln till den sista loopar också åt vänster)

Extern FwHD: 2st (Strömdosa & FW)
Skärm: 3st (DVI, VGA(till PM8600) och strömdosa)
Tangentbord: 1st (Usb-direkt till datorn)

Router: 1st (Strömdosa längst till höger med vit förlängningssladd på sista bilderna)
EyeTV250: 1st (vita strömdosan)

Lampa: 1st (svart som kommer in från vänster)
PMG5: 1st (Tjock vit strömkabel längst till höger)

Slutligen de 4 kablarna längst ned, utmed golv är för ström till kopplingsdosorna och skrivaren samt nätverkskabeln till vägguttaget (blå)
Plus möjligen ytterligare en eller två ljudkablar som går till Stereon resp TV'n

Jag använde möjligheten att dra vissa kablar i ställningen till T-benet. Bland annat går usb till mussändaren och skrivaren samt en ljudkabel i denna ställning efter omorganisationen.

Totalt är det dock cirka 18 kablar snarare än 32 som Claes räknade ut - vissa av dem går i loop på de inledande bilderna.

Reisan: De första två bilderna Är före-bilder.

Hehe mitt 919:e inlägg totalt och #101 i denna tråd

Senast redigerat 2007-07-31 21:35
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-31 21:31
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Reisan: De första två bilderna Är före-bilder.

:"> Ojdå... Så det var före-bilder... Hahaha! Det var ju lite pinigt! Ok, men det positiva är ju att det då kommer att se ännu bättre ut! Då ser jag fram emot efter-bilderna och det nystädade bordet! Det var en hel del sladdar du räkna upp till Claes inlägg.

Bevaka tråden