Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Organisera din arbetsplats/datorlösning

Tråden skapades och har fått 366 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-01 22:15

Såja, nu har jag flyttat in benen. Nu bör den inte kröka/böja/skeva sig från tyngden av tv-n. Jag måste skaffa en platt-tv längre fram, för fy vad tung den är att kånka på själv!

Det trådlösa samhället är liksom det papperslösa en Myt.

Tills jag fått chansen att ta en ny bild så kan Ni ju få roa Eder med dessa två som jag tog tidigare i år till en annan tråd, i samband med att jag bytte skrivbord (delvis).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-31 21:40
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Det trådlösa samhället är liksom det papperslösa en Myt

Det kan bli verklighet, det trådlösa samhället. Se den här tråden jag startat.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Det trådlösa samhället är liksom det papperslösa en myt.

Jag vet att jag är i minoritet i denna diskussion, men håller inte med. Till min gamla stereo har jag in: ström, antenn, kabel-TV, link för TV, VHS och DVD, AUX för iPod samt ut: dubbla powerlink för fyra aktiva högtalare. Det är sju-åtta grova sladdar.

Stereo på väggen

Till mitt nya hus köper jag ny stereo men slänger in den i en garderob eftersom det räcker med ett dolt linköga nägonstans för fjärren.

Jag vill lyssna till musik, inte titta på en stereoapparat. Varför måste allt synas och vara framme och samla damm och ta plats? Som Strindberg skulle ha sagt; "Riv för att få luft och ljus!".

Senast redigerat 2007-07-31 22:15
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-31 22:26
Ursprungligen av Claes Magnusson:

Jag vet att jag är i minoritet i denna diskussion, men håller inte med. Till min gamla stereo har jag in: ström, antenn, kabel-TV, link för TV, VHS och DVD, AUX för iPod samt ut: dubbla powerlink för fyra aktiva högtalare. Det är sju-åtta grova sladdar.

Stereo på väggen

Till mitt nya hus köper jag ny stereo men slänger in den i en garderob eftersom det räcker med ett dolt linköga nägonstans för fjärren.

Jag vill lyssna till musik, inte titta på en stereoapparat. Varför måste allt synas och vara framme och samla damm och ta plats? Som Strindberg skulle ha sagt; "Riv för att få luft och ljus!".

Ja, vill man ha som du så får man lägga ner betydligt mer tid, engagemang och pengar. Himla najs hifi-grejs du visar upp här. Jag tycker det är himla skoj att se sån variation och grad på olika lösningar. Från det enkla, till det mest sofistikerade. Keep up the good work!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-31 22:21
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Tills jag fått chansen att ta en ny bild så kan Ni ju få roa Eder med dessa två som jag tog tidigare i år till en annan tråd, i samband med att jag bytte skrivbord (delvis).

Ok, då får jag en ungefär bild av vad du har. Ja, det är svårt att organisera bland så många grejor. Ju större skrivbord man har, destu mer har man ju tendens att lägga på det... Obs, undantag finns. Ser fram emot nya bilder på arrangemanget.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Det trådlösa samhället är liksom det papperslösa en Myt.

Tills jag fått chansen att ta en ny bild så kan Ni ju få roa Eder med dessa två som jag tog tidigare i år till en annan tråd, i samband med att jag bytte skrivbord (delvis).

Cogito ergo Mac, jag är ute efter 2 hurtsar till mitt skrivbord, och jag undrar om modellen du har finns att köpa fortfarande?

Ser mycket bättre ut än IKEAs alla hurtsar i alla fall.

Ursprungligen av Ajohansson:

Cogito ergo Mac, jag är ute efter 2 hurtsar till mitt skrivbord, och jag undrar om modellen du har finns att köpa fortfarande?

Ser mycket bättre ut än IKEAs alla hurtsar i alla fall.

Det är ganska stor chans/risk att det inte gör det. Jag har haft de hurtsarna sedan jag var liten. Jag har ingen aning om fabrikat.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-01 14:21
Ursprungligen av Ajohansson:

Cogito ergo Mac, jag är ute efter 2 hurtsar till mitt skrivbord, och jag undrar om modellen du har finns att köpa fortfarande?

Ser mycket bättre ut än IKEAs alla hurtsar i alla fall.

Menar du både just den färgen (huuuh) och modellen? Eller bara modellen? Vad för lådlösning föredrar du? Många små, lika stora lådor? Få stora lådor? Eller både små och stora lådor? Med eller utan hjul? Trä eller metall?

Ursprungligen av Reisan:

Menar du både just den färgen (huuuh) och modellen? Eller bara modellen? Vad för lådlösning föredrar du? Många små, lika stora lådor? Få stora lådor? Eller både små och stora lådor? Med eller utan hjul? Trä eller metall?

Färger är jag inte så bra på, har ingen känsla för att matcha färger, men jag tycker att färgen på dem är okej. Men jag gillar handtagen på lådorna mest..

De ska vara lika stora, ungefär den storleken Cogito har på sina, utan hjul och i trä. De ska hålla uppe en bordsskiva.. IKEAs tycker jag inte alls om, men det kanske bara är jag som är omodern.

EDIT: Hittade en ganska snygg hurts på IKEA nu, ALEX men den är ev. inte tillräckligt hög..

Ursprungligen av Ajohansson:

Färger är jag inte så bra på, har ingen känsla för att matcha färger, men jag tycker att färgen på dem är okej. Men jag gillar handtagen på lådorna mest..

De ska vara lika stora, ungefär den storleken Cogito har på sina, utan hjul och i trä. De ska hålla uppe en bordsskiva.. IKEAs tycker jag inte alls om, men det kanske bara är jag som är omodern.

EDIT: Hittade en ganska snygg hurts på IKEA nu, ALEX men den är ev. inte tillräckligt hög..

Mina är ehrm...20 år gamla och mer därtill...:"> . Möjligen skulle du kunna testa med Ikea's kökshurtsar i Faktum serien, fast särskilt billigt lär det inte bli då.

Jo jag tror också att Alex är för låg för att vila en skrivbordsskiva på, iaf om du är längre än 150cm. Du skulle förstås kunna lösa det med att sätta ben på skrivbordsskivan och sedan ha en eller två Alex under.

Senast redigerat 2007-08-01 15:19
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-01 15:16
Ursprungligen av Ajohansson:

De ska vara lika stora, ungefär den storleken Cogito har på sina, utan hjul och i trä. De ska hålla uppe en bordsskiva.. IKEAs tycker jag inte alls om, men det kanske bara är jag som är omodern.

EDIT: Hittade en ganska snygg hurts på IKEA nu, ALEX men den är ev. inte tillräckligt hög..

Ja, det står mått på IKEAs produkter, så du kan ju mäta ungefär i vilken höjd du önskar ha bordsskivan. Eventuellt kan man ju köpa ben i trä eller metall som finns i diverse olika längder och utförande, för att höja den hurts man gillar.

För att reda ut en del saker nu. Cogito har två bilder som visar hur det såg ut innan han gjorde om, samt två som visar hur det ser ut nu efter att han har gjort om. De två första visas inte, eftersom adressen som de länkas till innehåller bokstaven "ö".

Här är de.

Hur det ser ut nu ser ni i Cogitos eget inlägg lite högre upp.

aha!!

Ja då kan vi ju alla konstatera en stor förbättring och gratulera till en betydligt trevligare
kabeldragning!

Ursprungligen av ztaafen:

För att reda ut en del saker nu. Cogito har två bilder som visar hur det såg ut innan han gjorde om, samt två som visar hur det ser ut nu efter att han har gjort om. De två första visas inte, eftersom adressen som de länkas till innehåller bokstaven "ö".

Hur det ser ut nu ser ni i Cogitos eget inlägg lite högre upp.

Syns de inte för Er andra i det tidigare inlägget? Jag ser dem ju. Iofs är det en miss att jag har ö i adressen, tänkte inte på de´ men nu är det ändrat och nu syns inte ztaafens länk till bilderna, alltid är det något... :/

Lack-hyllan ser kraftig ut men den är i själva verket konstruerad av masonit och tvärställd papp(papp packad på höjden mellan masonitskivorna), detta gör den relativt lätt och ganska stabil men inte ens hälften så stabil som en liknande hylla i massivt trä.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-01 21:01
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Lack-hyllan ser kraftig ut men den är i själva verket konstruerad av masonit och tvärställd papp(papp packad på höjden mellan masonitskivorna), detta gör den relativt lätt och ganska stabil men inte ens hälften så stabil som en liknande hylla i massivt trä.

Ok, jag misstänkte det när jag skruva in skruvarna. Det var för lätt... Men jag provar att flytta in benen en hylla i sidled, till andra väggen. Det borde ge tillräcklig stadga där tvn tynger ner.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Lack-hyllan ser kraftig ut men den är i själva verket konstruerad av masonit och tvärställd papp(papp packad på höjden mellan masonitskivorna), detta gör den relativt lätt och ganska stabil men inte ens hälften så stabil som en liknande hylla i massivt trä.

Jag vaknade en natt av att hustrun ropade från vardagsrummet och när jag kom ut hittade jag henne kramandes tv:n. Precis när hon skulle stänga av den så hade Lack-bänken gett med sig och ett av hjulen vi hade på den sjönk in i bänken. Jäkla tur för oss att det inte hände efter att hon gått och lagt sig, för då hade tv:n dykt rakt ner i golvet.

Vi har kvar Lack-bänken som tv- och stereobänk, men nu står den direkt på golvet, utan vare sig ben eller hjul. Mitt tips är fimpa benen eller skaffa en extra uppsättning för att fördela vikten lite mer.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-12 01:05
Ursprungligen av ohennig:

Jag vaknade en natt av att hustrun ropade från vardagsrummet och när jag kom ut hittade jag henne kramandes tv:n. Precis när hon skulle stänga av den så hade Lack-bänken gett med sig och ett av hjulen vi hade på den sjönk in i bänken. Jäkla tur för oss att det inte hände efter att hon gått och lagt sig, för då hade tv:n dykt rakt ner i golvet.

Vi har kvar Lack-bänken som tv- och stereobänk, men nu står den direkt på golvet, utan vare sig ben eller hjul. Mitt tips är fimpa benen eller skaffa en extra uppsättning för att fördela vikten lite mer.

Ojojoj... Puh, det var tur att din fru var där när det hände. Jag har flyttat in benen så att de är placerad under "väggarna" i hyllan. Och där är den stabilare inuti. Men om man ska ha ben på andra sätt, så är det bäst att ha fler uppsättningar. Det håller jag med om.

Ursprungligen av Reisan:

Ojojoj... Puh, det var tur att din fru var där när det hände. Jag har flyttat in benen så att de är placerad under "väggarna" i hyllan. Och där är den stabilare inuti. Men om man ska ha ben på andra sätt, så är det bäst att ha fler uppsättningar. Det håller jag med om.

Med tanke på att benen du använder inte lägger till så särskilt mycket höjd så skulle du kunna ersätta dem med något som ger en större yta för hyllan att vila på, tex glasbetongblock, tegelstenar, några tjocka träbjälkar eller rent av en lack-hylla under hela rasket.

Jag rekomenderar dig, alla andra också så klart, att ta en titt på Ikeahacker där det finns många tips på saker man kan hitta på om man tänker utanför the box sas

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-12 10:29
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Med tanke på att benen du använder inte lägger till så särskilt mycket höjd så skulle du kunna ersätta dem med något som ger en större yta för hyllan att vila på, tex glasbetongblock, tegelstenar, några tjocka träbjälkar eller rent av en lack-hylla under hela rasket.

Jag rekomenderar dig, alla andra också så klart, att ta en titt på Ikeahacker där det finns många tips på saker man kan hitta på om man tänker utanför the box sas

Ja, det var bra tips! Ska fundera över detta. Och se om jag tar förnuftet till fånga. Mycket intressant hemsida du tipsar om! Där kan man säkert hämta inspiration.

Ursprungligen av Reisan:

Ojojoj... Puh, det var tur att din fru var där när det hände. Jag har flyttat in benen så att de är placerad under "väggarna" i hyllan. Och där är den stabilare inuti. Men om man ska ha ben på andra sätt, så är det bäst att ha fler uppsättningar. Det håller jag med om.

Tror tyvärr inte att den är så mycket mer stabil där än någon annan stans. Innehållet är ju ganska poröst och omsluts av ett faner. Det som skulle kunna göra nytta är att lägga en stadigare skiva mellan benen och bänken. Kanske en plåtbit på en till två kvadratdecimeter eller en tunn träplanka. Det vore ju ett sätt att sprida ut belastningen på en större yta.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-12 21:05
Ursprungligen av ohennig:

Det som skulle kunna göra nytta är att lägga en stadigare skiva mellan benen och bänken. Kanske en plåtbit på en till två kvadratdecimeter eller en tunn träplanka. Det vore ju ett sätt att sprida ut belastningen på en större yta.

Ja, det kan man ju göra. Mycket bra och enkel lösning! Tack för tipset.

Ursprungligen av ohennig:

Jag vaknade en natt av att hustrun ropade från vardagsrummet och när jag kom ut hittade jag henne kramandes tv:n. Precis när hon skulle stänga av den så hade Lack-bänken gett med sig och ett av hjulen vi hade på den sjönk in i bänken. Jäkla tur för oss att det inte hände efter att hon gått och lagt sig, för då hade tv:n dykt rakt ner i golvet.

Vi har kvar Lack-bänken som tv- och stereobänk, men nu står den direkt på golvet, utan vare sig ben eller hjul. Mitt tips är fimpa benen eller skaffa en extra uppsättning för att fördela vikten lite mer.

Jag tittatr nu på mitt lackbord som jag ser börja svikta betänkligt, och på det står akvariet!!!

Måste byta bord under fiskarna per om gående... törs inte tänka på vad som händer om firrarna gör en snabb tur ner i golvet.... grannen under lär inte bli glad över allt vatten som hamnar i deras tak. Tack för varningen

Sådär... då är bordet bytt. Känns genast mycket tryggare med massivt trä som håller uppe fiskarnas boning...

Senast redigerat 2007-08-12 13:09

Var på IKEA idag och det blev en ALEX samt 4 ben. Har ett väldigt lång skrivbordsskiva, men har på grund av mina två gamla hurtsar bara kunnat uttnyttja ena änden av den. Med ALEX hurtsen (på hjul) och utan datorlådan kunna ha datorn i ena änden och den andra änden för manuellt skrivande och pluggande :).

Nu blev jag bara lite fundersam om jag inte behöver en fot i mitten med.. får se. Jag kommer att återkomma med bilder när jag har Mac Minin, har ingen ork att fixa till skrivbordet innan den dyker upp och det är för pinsamt med en bild nu.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-02 08:30
Ursprungligen av Ajohansson:

Nu blev jag bara lite fundersam om jag inte behöver en fot i mitten med.. får se. Jag kommer att återkomma med bilder när jag har Mac Minin, har ingen ork att fixa till skrivbordet innan den dyker upp och det är för pinsamt med en bild nu.

Ja, om bordsskivan är väldigt lång, så kan den skeva/böja sig av tyngden från saker som ligger ovanpå bordet. Det beror på vad du ställer de tunga sakerna. Antingen ben i mitten eller stödjande vägg längst in, från ena hurtsen till den andre. Ben i mitten är ju lite besvärligt om man vill rulla med kontorsstolen från ena sidan till andra.

Har fått ihop hurtsen från Ikea nu. Jag kommer att skapa två arbetsytor, där det nu bara får plats 1 genom att ta bort datorlådan när Minin kommer, flytta förstärkaren och papperskorgen. Den nya hurtsen är ungefär lika bred som mina två gamla :D.

Jag tror inte att ett extra ben behövs, inget tung kommer att stå på mitten alls, så det är nog ingen större risk.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-02 15:31
Ursprungligen av Ajohansson:

Har fått ihop hurtsen från Ikea nu. Jag kommer att skapa två arbetsytor, där det nu bara får plats 1 genom att ta bort datorlådan när Minin kommer, flytta förstärkaren och papperskorgen. Den nya hurtsen är ungefär lika bred som mina två gamla :D.

Jag tror inte att ett extra ben behövs, inget tung kommer att stå på mitten alls, så det är nog ingen större risk.

Aha, mycket bättre framöver. Ser fram emot ett bildreportage!

Ursprungligen av Reisan:

Aha, mycket bättre framöver. Ser fram emot ett bildreportage!

Såhär blev det med benen och Alex hurtsen. Ska lägga till två ben och stabilisera med konsolen som jag redan har. Det är ganska ostädat, och jag har inte fixat något med sladdarna. Detta är en sk före bild, efter bilden kommer när jag har minin.

Bild 1

Bild 2

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-02 20:57
Ursprungligen av Ajohansson:

Såhär blev det med benen och Alex hurtsen. Ska lägga till två ben och stabilisera med konsolen som jag redan har. Det är ganska ostädat, och jag har inte fixat något med sladdarna. Detta är en sk före bild, efter bilden kommer när jag har minin.

Bild 1

Bild 2

Ja, men det ser ut som det kan bli riktigt bra. Goda förutsättningar.

Bevaka tråden