Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Organisera din arbetsplats/datorlösning

Tråden skapades och har fått 366 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Reisan:

Ja, men det ser ut som det kan bli riktigt bra. Goda förutsättningar.

Tack, :).

Tangentbordet ska bort (Apples egna), och så beställde jag nyutgåvan av Microsoft Intellimouse från Dustin. Sedan ska jag sätta upp ett skrivbordunderlägg bredvid datorn, fram med en skrivbordslampa. Ska bli skönt att bli av med PC-burken med, så jag kan sträcka på benen.

För övrigt, musen jag har beställt har två specialknappar, funderar på att ställa in dem på Exposé och något mer.. Går det, och har ni några tips på vad man kan ha den andra inställd på?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-02 21:41
Ursprungligen av Ajohansson:

Tangentbordet ska bort (Apples egna), och så beställde jag nyutgåvan av Microsoft Intellimouse från Dustin. Sedan ska jag sätta upp ett skrivbordunderlägg bredvid datorn, fram med en skrivbordslampa. Ska bli skönt att bli av med PC-burken med, så jag kan sträcka på benen.

Låter bra! Ordning och reda på torpet.

Ursprungligen av Ajohansson:

För övrigt, musen jag har beställt har två specialknappar, funderar på att ställa in dem på Exposé och något mer.. Går det, och har ni några tips på vad man kan ha den andra inställd på?

Ja, du ställer in knapparna i Exposé, där du anger vilken tangent eller musknapp som ska hantera av de olika fönstervisningarna. Jag kör Då jag körde annan mus med två sidoknappar vid tummen så körde jag Visa alla fönster och Visa skrivbordet.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-02 22:59

Var på IKEA idag och som den perfektionist jag är hittade jag ingen korg som passade mina behov.. Är jag för krävande eller borde det finnas riktiga korgar med lock? O:-)

Inhandlade lite andra grejer dock..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-03 08:35
Ursprungligen av boris91:

Var på IKEA idag och som den perfektionist jag är hittade jag ingen korg som passade mina behov.. Är jag för krävande eller borde det finnas riktiga korgar med lock? O:-)

Nejdå, inget fel i att vara kräsen. Dock är det tråkigt om man inte hittar det man vill ha...

Ursprungligen av boris91:

Inhandlade lite andra grejer dock..

Det är inte ofta man åker från IKEA tomhänt...

Funderar på att använda såna där spikar med vita plastdelar som håller fast sladdar (hoppas ni förstår vad jag menar, kommer inte på namnet nu) för att leda enstaka sladdar rakt och fint. Sen tänkte jag använda bunt band och tejp för att klumpa ihop sladdarna. Funderar ev. på att använda en matta till att gömma sladdar under. Vet inte om det blir riktigt snyggt, men jag funderar. Eventuellt blir det en Signum för mig med..

Helst ska man inte behöva riva upp allting om jag skulle få för mig att LANa någon gång..

För några veckor sedan var jag på IKEA, vid kassorna hade de väldigt fina mattor, kommer ihåg att de var billiga, ganska små, såg ut som standardmattor (alltså som vanliga svenska mattor) i ljusa färger. De var väldigt mjuka, och perfekta att ha vid fötterna under skrivbordet om man vek den en gång. Jag har ingen koll på vilka det var, risken är ju stor att det var en utgången modell..

Kan möjligtvis vara Agger (men den står som nyhet, så jag vet inte...). Senast jag var på IKEA hann jag inte kolla efter den heller.. Typiskt..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-03 08:46
Ursprungligen av Ajohansson:

Funderar på att använda såna där spikar med vita plastdelar som håller fast sladdar (hoppas ni förstår vad jag menar, kommer inte på namnet nu) för att leda enstaka sladdar rakt och fint.

"Kabelklammer" kallas de för. Ja, såna är bra att använda för att leda sladd längs väggar. Men om det är en korttidslösning, så vet jag inte om det är något bra. Blir fula hål i lister/vägg som man får fixa till.

Ursprungligen av Ajohansson:

Sen tänkte jag använda bunt band och tejp för att klumpa ihop sladdarna. Funderar ev. på att använda en matta till att gömma sladdar under. Vet inte om det blir riktigt snyggt, men jag funderar. Eventuellt blir det en Signum för mig med..

Buntband är grymt bra. Köp olika längder. Jag är väldigt nöjd med min Signum. Bra kabelsamlare.

Ursprungligen av Reisan:

Jag är väldigt nöjd med min Signum. Bra kabelsamlare.

Hur har du fäst kablar i Signum upphängaren? Tejp?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-03 10:33
Ursprungligen av Ajohansson:

Hur har du fäst kablar i Signum upphängaren? Tejp?

Jag la alla kablar i uppsamlaren och där ligger de löst. Inget spänns fast med bundband eller tejp. Långa sladdar lät jag fördelas på hela längden i uppsamlaren. Medan de korta kunde man bunta ihop lagom bra och lägga i uppsamlaren. Man kan ju bunta ihop sladdarna efter tycke med buntband, tejp eller inplastad ståltråd och sedan lägga in det snyggt i uppsamlaren. Upphängaren är som ett galler med uppåtböjda kanter, där kan man linda runt kablar om man vill också.

Senast redigerat 2007-08-03 11:30

Smidigt! Nästa IKEA besök får det bli en sån, och förhoppningsvis mattan jag är ute efter :).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-03 11:32
Ursprungligen av Ajohansson:

Smidigt! Nästa IKEA besök får det bli en sån, och förhoppningsvis mattan jag är ute efter :).

Ska det vara supersnyggt och prydligt, så ska man bunta ihop med tejp, buntband eller inplastad ståltråd innan man lägger in allt i kabeluppsamlaren. Blir enklare att hantera och justera framöver om man har ordning och reda. Även om jag ibland inte lever som jag lär...

Lösning för lacie disk

tjohej..nu är det dags att komma med idéer igen!

Problemet: LaCie mini disk som är gjord för en macmini men som är ansluten till imacen, behöver disk ytan bättre där
När man inte har en mini står uppepå den så ser den rätt ful ut med sina fyra "torn" i hörnen. och tyvärr räcker inte mina sladdar till så att jag kan ha minin stå uppepå och ändå ha lacien inkopplad i iMacen.
någon lösning på hur man kan försköna lacien? vad kan man använda locket på den till??
Ställa en blomma? (plast givetvis inget vatten nära datorn) eller blockerar man värmeavgången då?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-03 20:39
Ursprungligen av Gusten68:

någon lösning på hur man kan försköna lacien? vad kan man använda locket på den till?? Ställa en blomma? (plast givetvis inget vatten nära datorn) eller blockerar man värmeavgången då?

Antar att det är en sån här Lacie-mini hd.

Mitt förslag är att antingen vända upp och ner på Lacien och använd "benen" som ben! Eller ordnar du en skiva i valfri färg och material (vit plast, borstad metall, etc) som passar och täcker ytan jämnt.

Vet inte om det är bra, men vad sägs om att använda Lacien som utbyggd "fot" på iMacen? Kanske inte pallar tyngden... Men här var i alla fall tre förslag.

Ursprungligen av Reisan:

Antar att det är en sån här Lacie-mini hd.

Mitt förslag är att antingen vända upp och ner på Lacien och använd "benen" som ben! Eller ordnar du en skiva i valfri färg och material (vit plast, borstad metall, etc) som passar och täcker ytan jämnt.

Vet inte om det är bra, men vad sägs om att använda Lacien som utbyggd "fot" på iMacen? Kanske inte pallar tyngden... Men här var i alla fall tre förslag.

Precis en sådan är det ja...
Tanken med en passande platta var inte dum, det hade jag inte tänkt på. Dags att spana efter lämpliga material i rätt storlek...
Tror nog det blir lite vingligt att ställa imacen uppepå lacien...vill ju inte att det hela välter omkull om yrvädret till barn knuffar till bordet hårt

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-03 21:36
Ursprungligen av Gusten68:

Precis en sådan är det ja...
Tanken med en passande platta var inte dum, det hade jag inte tänkt på. Dags att spana efter lämpliga material i rätt storlek...
Tror nog det blir lite vingligt att ställa imacen uppepå lacien...vill ju inte att det hela välter omkull om yrvädret till barn knuffar till bordet hårt

Ja, att passforma en skiva som fyller ut är nog bäst. Vet inte bästa och enklaste sättet att göra en skiss som passar exakt det område som ska fyllas ut... Kanterna på benen är ju rundade. Kanske enklast och godkänd lösning att klippa till en bit papper som passar i botten om man lägger pappret i tomrummet. Ja, du kommer nog på nåt smidigt. Ordna skiss och ta den till nåt byggvaruhus, där de kan såga ut med maskin...

Ursprungligen av Reisan:

Ja, att passforma en skiva som fyller ut är nog bäst. Vet inte bästa och enklaste sättet att göra en skiss som passar exakt det område som ska fyllas ut... Kanterna på benen är ju rundade. Kanske enklast och godkänd lösning att klippa till en bit papper som passar i botten om man lägger pappret i tomrummet. Ja, du kommer nog på nåt smidigt. Ordna skiss och ta den till nåt byggvaruhus, där de kan såga ut med maskin...

bra idé! tur man inte jobbar inom IT utan på verkstad, med stora fina NC-fräsar och snälla kompisar som man har hjälpt mycket med deras pc-maskiner... de kan nog fräsa till en snygg platta i plexi eller dylikt material, synd att de är på semester bara, men då hinner jag skissa lite.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-03 22:16
Ursprungligen av Gusten68:

bra idé! tur man inte jobbar inom IT utan på verkstad, med stora fina NC-fräsar och snälla kompisar som man har hjälpt mycket med deras pc-maskiner... de kan nog fräsa till en snygg platta i plexi eller dylikt material, synd att de är på semester bara, men då hinner jag skissa lite.

Ah, bra med tillgång till verkstad och kunnig personal. Hade varit coolt om man hade kunnat lägga ett "lock" som täcker en bit över toppen av benen. Ungefär som man tog modellera och tryckte i i själva tomrummet och sen platta till toppen och sidorna så att den har samma form som Lacien. Så att man får en perfekt gjutform. Var detta begripligt?

Ursprungligen av Reisan:

Ah, bra med tillgång till verkstad och kunnig personal. Hade varit coolt om man hade kunnat lägga ett "lock" som täcker en bit över toppen av benen. Ungefär som man tog modellera och tryckte i i själva tomrummet och sen platta till toppen och sidorna så att den har samma form som Lacien. Så att man får en perfekt gjutform. Var detta begripligt?

jadå det var begripligt, för nu har jag bara valt att dekorera lacien, dels så ställde jag där mottagaren till mitt logitech tangentbord+mus samt en liten grön groda i porslin som är arv efter min farmor

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-03 22:54
Ursprungligen av Gusten68:

jadå det var begripligt, för nu har jag bara valt att dekorera lacien, dels så ställde jag där mottagaren till mitt logitech tangentbord+mus samt en liten grön groda i porslin som är arv efter min farmor

Ok, va bra. Ok, kör på den mindre flummiga lösningen med utfyllnad av fräst skiva. En bild på resultatet kommer att vara pricken över i:et i just denna diskussion.

Blev så här... jag orkade inte tjata till mig fler tjänster från fräsarkillarna
Kör utan något "lock" på lacien men har "dekorerat" den lite granna i stället, stör mig inte lika mycket på "tornen" nu...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-06 20:46
Ursprungligen av Gusten68:

Blev så här... jag orkade inte tjata till mig fler tjänster från fräsarkillarna
Kör utan något "lock" på lacien men har "dekorerat" den lite granna i stället, stör mig inte lika mycket på "tornen" nu...

Hehe, gullig froggy! Men det blev ju trevligt med lite grejor ovanpå ändå. Bättre än inget alls... Är du nöjd, så är jag nöjd!

Kastar mig in i tråden och hoppas att jag inte stör...
Har Logitech högtalare som jag skulle vilja sätta upp på väggen(betong/hyresrätt) men betongkrok av vanligt mått och märke är öglan för stor för hålet på baksidan , vad göra så det blir snyggt och bra?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-03 21:40
Ursprungligen av Andiethebat:

Kastar mig in i tråden och hoppas att jag inte stör...
Har Logitech högtalare som jag skulle vilja sätta upp på väggen(betong/hyresrätt) men betongkrok av vanligt mått och märke är öglan för stor för hålet på baksidan , vad göra så det blir snyggt och bra?

Mitt förslag är att du antingen knipsar av en bit av den för stora kroken eller använder en skruv med extra stort "huvud". Enda jag kan komma på om du endast ska använda skruv o plugg i vägg. Nejdå, ingen stör. Trådarna är till för alla.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-07 22:42

Tips på hur jag ska strukturera under min MBP mottages tacksamt. Just nu ligger det en blå musmatta som synes men jag funderar på om en liten låda eller korg kanske?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-08 08:58
Ursprungligen av xerent:

Tips på hur jag ska strukturera under min MBP mottages tacksamt. Just nu ligger det en blå musmatta som synes men jag funderar på om en liten låda eller korg kanske?

Förvaring av skruvar, verktyg eller smink har ju ofta bra och kompakta lösningar.

T ex förvaringslåda från Claes Ohlson, papplådor från IKEA, låda med lock från ILVA eller liknande.

Lådor, boxar eller miniatyr-varianter av hyllplanslösningar eller byråer i lämpligt material. Snyggast är väl borstad metall, men plexi-glas, rotting eller plast funkar nog också.

Kom på en galen idé Varför inte trycka på ett par mobilväskor i tyg på armarna som datorn vilar på? Väskorna har ju ibland sånt där tygremsor som man trär bältet igenom. Så kan man typ sätta tre på varje arm, så kan man trycka in grejor från sidorna.

Hoppas du har fått lite idéer!

Senast redigerat 2007-08-08 09:12
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-09 10:34

Jag ser fram emot att få se bilder där nya iMacen ingår i en dator- och arbetsplatslösning...

Givetvis arrangerar man sin datorplats utifrån datorn...

Ursprungligen av Reisan:

Jag ser fram emot att få se bilder där nya iMacen ingår i en dator- och arbetsplatslösning...

Givetvis arrangerar man sin datorplats utifrån datorn...

Ehm jo och det är därför mitt skrivbord håller måtten 160x80cm

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-09 13:04
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Ehm jo och det är därför mitt skrivbord håller måtten 160x80cm

Hehehe, det var inte så pjåkigt.

Har precis varit på IKEA och inhandlat mig ett styck Signum kabelkanal. Som det är nu så ligger kablarna gömda bakom en gammal iMac G3...

Kommer dock inte att organisera dem förrän i slutet av månaden. Ska bara vara här över natten. Dessutom så ska jag senare i månaden få ett till likadant bord som jag har. Ska ha det som ett "L", eller ett "V" i hörnet. Bilder kommer!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-09 15:32
Ursprungligen av ztaafen:

Kommer dock inte att organisera dem förrän i slutet av månaden. Ska bara vara här över natten. Dessutom så ska jag senare i månaden få ett till likadant bord som jag har. Ska ha det som ett "L", eller ett "V" i hörnet. Bilder kommer!

Ok, jag ser fram emot bilder på din lösning. Glöm inte buntband, tålamod och gott om tid.

Ursprungligen av Reisan:

Ok, jag ser fram emot bilder på din lösning. Glöm inte buntband, tålamod och gott om tid.

tålamod???? det var ett ord jag måste slå upp..

men det brukar vara på den punkten alla mina försök att organisera mina kablar fallerar...:">

Bevaka tråden