Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Logic Studio FTW!

Tråden skapades och har fått 136 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-18 12:28
Ursprungligen av false messiah:

De funktioner du nämner är sånt som jag räknar till ändringar av gränssnittet.

Ha ha! Det är du nog ganska ensam om, men låt oss inte bråka om det kompis!.:D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-13 00:13

helt off topic men jag måste säga att uppskattar chris randalls färgstarka ordval heheheh :

"Personally, I'd rather gouge my left eye out with a rusty nail than use Samplitude for even 1 minute. How's that for refreshingly blunt? I want my DAW to act like a recording studio, because that's where I learned. This is also my main issue with DP. It just Doesn't Make Sense.
-CR"

Forresten, imho er uppgraderingen verd bara foer graphical time stretching. Alltso, egentligen det enda jag saknat som innihelsike fron Cubase.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-13 01:55

Nu fattar jag inte riktigt, är priset $449 für alle eller bara för studenter? Ska kolla in Apples sajt om det hela så klart dock. Om det stämmer att de halverat priset så kan jag mycket väl tänka mig att återinträda på logicfronten vad det lider; en sådan prisutveckling är ingenting annat än fantastiskt.

Ursprungligen av PF:

Nu fattar jag inte riktigt, är priset $449 für alle eller bara för studenter? Ska kolla in Apples sajt om det hela så klart dock. Om det stämmer att de halverat priset så kan jag mycket väl tänka mig att återinträda på logicfronten vad det lider; en sådan prisutveckling är ingenting annat än fantastiskt.

Studenter. Originalpriset är (sitter vid svenskt tangentbord nu!) som sagt $499.

Apple har på senare tid blivit ganska snåla på studentrabatter. Fast med deras nya prissättningar så kan jag inte klaga.

Man ska väl inte gnälla på låga priser. Men lite trist är det att dom dumpar marknaden fullständigt för de som inte kan ta igen det på hårdvara... Blir väldigt tufft för Steinberg framöver tror jag.

Jaja, sådan är kapitalismen... <med Fred Åkerström-darr på rösten>

Utöver det uppsnyggade GUI kan jag inte se några nya funktioner som känns speciellt spännande. Och att kunna jobba enbart i arrange-fönstret funkar väl i alla större DAW's sen ett tag tillbaka?

En Macbook med Logic känns i alla fall som en väldigt prisvärd mobil studio, blir lite sugen...

Ursprungligen av PeterH:

Man ska väl inte gnälla på låga priser. Men lite trist är det att dom dumpar marknaden fullständigt för de som inte kan ta igen det på hårdvara... Blir väldigt tufft för Steinberg framöver tror jag.

Jaja, sådan är kapitalismen... <med Fred Åkerström-darr på rösten>

Utöver det uppsnyggade GUI kan jag inte se några nya funktioner som känns speciellt spännande. Och att kunna jobba enbart i arrange-fönstret funkar väl i alla större DAW's sen ett tag tillbaka?

En Macbook med Logic känns i alla fall som en väldigt prisvärd mobil studio, blir lite sugen...

Inga nya funktioner? Quick Swipe Comping är ju en gudagåva! Fattar du hur brilliant det är?

Vet inte exakt hur det funkar, men Cubase har haft ett bra system för comping sen SX1-2 nånstans...

Ursprungligen av PeterH:

Vet inte exakt hur det funkar, men Cubase har haft ett bra system för comping sen SX1-2 nånstans...

Tror inte det är läge att jämföra det med den här grejen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-13 10:52
Ursprungligen av PeterH:

Man ska väl inte gnälla på låga priser. Men lite trist är det att dom dumpar marknaden fullständigt för de som inte kan ta igen det på hårdvara... Blir väldigt tufft för Steinberg framöver tror jag.

Jaja, sådan är kapitalismen... <med Fred Åkerström-darr på rösten>

Ja stackars, stackars steinberg, dom lär ju inte ha X antal miljoner i bagaget efter alla år av dominans.
Finns självklart alltid nåt att inte gilla med de flesta program, men trodde verkligen inte att lågt pris skulle vara stötestenen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-13 02:00

Kommentar till trådens titel, Logic Studio For The Win nja... for the Mac ju!

Jag hittade precis ett mail med priser från 4sound.
Logic Studio - 4995:-
Logic Express 8 - 1995:-

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-13 12:09
Ursprungligen av Volantiz:

Jag hittade precis ett mail med priser från 4sound.
Logic Studio - 4995:-
Logic Express 8 - 1995:-

På Apple store kostar dom

4.695:-

och

1.595:-

Inklusive frakt.

I.o.f.s Står det "VL 5+ Lic" som tillägg bakom logc express?? Det finns även en version som bara heter express som kostar 1.895:-

Säg gärna till om någon hittar en demoversion! Vill testa..

Å vill man (som jag) uppgradera från Express till Studio är steget inte långt heller... 2795 riksdaler. Julklapp till mig själv.

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/wa/RSLID?mco=6C04E07A&nplm=MA801

Jag är i extas ! .. Fy fan va länge jag längtat efter nya Logic ! å så blir det en sådanhär fullträff ! ...

Ännu bättre är att Xskey är borta ! .. Detta innebär att MÅNGA kommer få tag på Logic 8 .... priset känns riktigt normalt ! ...

Visst kanske det kunde kommit några nya synthar och så men fa van .. för vad man får i Logic Studio så är det ett kap ! .. Jag gillar också den nya ikonen för Logic 8

Hur man hatnerar projekt mappar är riktigt efterlängtat ... Logic 7 är för mig en ren härva när det gäller mina tagningar vid inspelning av sång ...

Jag måste erkänna att på sista tiden hade jag tappat suget på musikproduktionen men nu har jag fått en ny tändning

  • Medlem
  • 2007-09-13 11:40

Mja, Ableton finns ju också, även om det inte är en DAW i traditionell mening. Hur är det med ProTools då?

Sant. Pro Tools räknar jag iofs inte riktigt, där är ju datorn mest ett bihang på digis hårdvara...

Ableton har man väl slentrianmässigt buntat ihop med Acid mm, men det stämmer ju inte riktigt längre. Sen tror jag spontant att det är en bit kvar till en större studio skulle köra det till inspelning och mix... Lästa en artikel för ett tag sen om just vilka orsakerna var, men minns inte så mycket.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-09-13 11:57

peterh: du menar HDsystemen, LEsystemen är helt vanliga ljudkort med vanlig dator, pc/mac... Just editering och autoation tycker jag har varit överlägsen i protools i flera år, kanske har de andra hunnit ikapp...
Sen är den största fördelen med PRotuuls att det är endast 2 fönster... mixern och edit-fönstret, man ser och har tillgång till allt hela tiden, äldre logic och cubase har haft massa äckliga fönster till olika grejjer...

Nån som hajjat ifall man inte är begränsad på fysiska in/ut på nya Express?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-13 13:07

logic är mest ologiskt för mig, finns ingen anledning att inte köra ableton som multiplatform, väldigt smidigt sätt att dela projekt (lite som reasons self contained) .. exemplariskt!

Det där med prissättning kan ni väl ta i loungen istället? Intressant diskussion.. men passar inte så jättebra här om det ska babblas vidare.

Jafu: Den konverterar bara mac-VSTs till AUs.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-13 16:58

Uppgraderingen från Logic 7 kunde ha varit gratis, som en download. Eller 125:- för en ny DVD liksom. Inklusive manualen på PDF. Eller 550:- inklusive ny manual.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-13 17:04

Ärligt talat, hur f*n kan man klaga på att Apple dumpar priserna ??? Det är ju bara ngt att hurra för herrejesus och moder teresa vissa blir då aldrig nöjda

Jag tror att prisdumpningen har en del att göra med att dom nu har dumpat dongeln Och att dom vill sälja fler macdatorer.. Of course

Hääpåraäää......

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-13 17:05

Ingen klagar väl? Folk diskuterar bara.

Ursprungligen av PF:

Ingen klagar väl? Folk diskuterar bara.

Det kan väl diskuteras.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-09-13 22:05

Fan, digidesign samarbetar med maudio... och gör b-ljudkort...
apple kommer med apogee... knock out!

Är sugen på logic, jobbigt..

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-09-13 22:12

Fick precis reklam från 4Sound (Karlstad):

Priser:
Logic Studio - 4695:- inkl. moms.
Logic Studio upgrade från Logic Pro/Plat/Gold 5,6,7 - 1895:- inkl.moms
Logic Express 8 - 1895:- inkl. moms.
Logic Express 8 upgrade från Logic Express 6,7 - 895:- inkl. moms.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-14 12:49

Här en första look från Computer Music :

http://www.computermusic.co.uk/page/computermusic?entry=logic_pro_8_first_look

Det är inte bara gränssnittet som gjorts om som ni kan läsa här ovan … Det har tillkommit en del sköna prylar också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-14 13:11

Det blir en iMac + Logic Studio

Bevaka tråden