Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ett försök till förklaring av avsaknaden de självklara funktionerna X och Y på iPhone

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag började att skriva ett svar i Adrians tråd angående funktionsdugligheten hos SMS i iPhone. När jag skrivit klart märkte jag att inlägget inte längre handlade om SMS-funktionen. Därför startar jag en egen tråd istället. Men läs gärna den tråden också. Och ursäkta om tråden får en monolog-känsla.

För det första. Alla tidningar som tjänar pengar på att deras reportrar sätter betyg på mobiler genom att dividera antalet funktioner med priset kommer förstås alltid att ge iPhone ett lågt betyg.

För det andra. Apples designprocess går ju ut på att minimera och justera och sedan expandera. Alltså att titta på hur en viss sak utförs och dela in den i steg som sedan bryts ner i en funktionskedja där dess minsta möjliga funktionella länk lyfts fram, analyseras och sedan byggs kedjan upp igen med ett (förmodligen) förminskat antal steg och (förhoppningsvis) ett förbättrat gränssnitt mot användaren. Det här synsättet och den här processen är ju symptomatiskt för alla konsumentprodukter Apple har plockat fram de senaste åren som iPod, TV och nu iPhone.

Som jag ser det så finns det sex skäl till varför en viss funktionalitet saknas i en Apple-produkt.

Det första och viktigaste skälet är att en till funktion försvårar produkten.
Om Richard vill ha en radio till sin iPod så är det bara att koppla in radiotillbehöret. Min flickvän tycker att hennes iPod är den bästa radio hon haft. Vi som inte vill ha en radio slipper den. Att det saknas inspelningsfunktioner i TV eller på iPoden beror inte på att Apple inte kan lägga till dessa funktioner. Det är ett medvetet val som görs för att förbättra produkten genom att inte låta dem finnas med. Det här synsättet är svårt att greppa, speciellt för oss som bor i Ingenjörsland. Hur tusan kan jag som användare/köpare tjäna på att en funktion inte finns med? Mer om det lite längre ner.

Det andra skälet är att funktionaliteten ännu inte fungerar tillfredsställande. Den kanske var för buggig. Den kanske dränerade batteriet fortare än kvickt (G3, GPS). Här hittar vi förmodligen en hel drös med multi-touch-funktioner (drag-n-drop, klipp och klistra, et cetera) som kommer att droppa in när användartesterna visar mer positiva resultat.

Det tredje skälet är att funktionen ännu inte har hunnit komma med av någon annan orsak än de ovanstående två. Den kanske missades helt av utvecklaren. Steve Jobs kanske inte gillar uppfinnarens morsa eller Mike Matas var inte riktigt klar med ikonen (A2DP, vCard).

Funktioner som ingår i 2 och 3 kommer förstås att dyka upp förr eller senare, men det är nog ett rejält misstag att tro att alla eller ens de flesta funktioner som saknas i iPhone ingår i den här gruppen.

Skäl numero fyra är att Apple genom sin affärsmodell inte vill lägga till funktionen. Än. Exempel på detta är förstås iChat eller möjligheten att ringa över VoIP, att använda vilket ljud som helst som ringsignal eller möjligheten att spela in på TV. Här ingår förstås också såna marknadsföringstricks som att lägga till en ny funktion per vattenfallsmodell istället för låta den finnas med från början. YouTube, iTunes Musik per Wi-Fi-butik är exempel på detta. Video eller Wi-Fi i iPod nano är ett annat exempel.

Det femte skälet är att Apple inte anser att funktionen passar in i produkten. Ett aktuellt exempel skulle kunna vara frånvaron av redigeringsmöjlighet i kalendern i iPod Touch. Ett annat exempel skulle kunna vara frånvaron av MMS i iPhone. När Steven stod och pratade om "baby Internet" under sin keynote så lät han oss kanske förstå hur han (och därigenom de flesta på Apple) ser inte bara på mobilers sätt att rita upp html-sidor utan hur Apple ser på andra mobiler.

Att försöka förklara för Apple att iPhone saknar MMS vore som att försöka förklara för Apple att iPhone saknar WAP.

Att det inte går att skicka saker via Blåtand, SMS, MMS eller IR är inte en brist för iPhone. Det gör iPhone bättre. Enligt Apple kan du skicka det i ett mail. Eller du inte bara kan. Du ska skicka via mail. Att det enda sättet att läsa formaten .doc eller .pdf på iPhone är inne i Mail är Apples sätt att förklara att på den här apparaten använder man Mail.

Sist och (kanske) minst, det sjätte skälet är att Apple fortfarande inte litar på någon annan än Apple. Deja Vu? You Bet. Not-Invented-Here-syndromet har ju alltid funnits tidigare hos Apple, men den här gången handlar det inte riktigt om att någon annan har kommit på idén utan om att andra (enligt Apple) inte förmår att hantera en tillräckligt väl genomförd upplevelse. Apple önskar nog att de vågade lita på utvecklare och användare och jag tror att Apple själva anser att det här är ett problem och att de arbetar med att förändra det. Att Apple mer och mer använder sig av standarder och OSS eller snor andras bra idéer när det behövs är i någon mån samma sorts tecken och vägvisare i rätt riktning. Omöjligheten att tillverka spel för iPod, avsaknaden av ett officiellt utvecklingsverktyg åt utvecklare för iPhone och avsaknaden av tema-möjligheter i iPhone eller OS X är exempel på detta skäl.

Men, de sista fem skälen är egentligen inte särdeles intressanta. Det är det första skälet som är viktigt och det är det som är svårt att förstå sig på. Låt oss titta på det igen.

A. Varje ny funktion gör apparaten mer komplicerad och svårare att använda för användaren.

B. Även om användaren aldrig kommer att använda en viss funktion så gör den här ytterligare funktionen (om den inte är 100 % transparent, vilket de nästan aldrig lyckas vara) apparaten som helhet mer komplicerad och svårare att förstå sig på för slutanvändaren.

C. Att använda en abstraktion eller använda sig av en metafor för att förenkla förståelsen av en tillämpning gör att vissa funktioner diskvalificeras genom att de helt enkelt antingen helt bryter magin och förstör metaforen eller att de förstör förenklingen. Eller att de genom sin kärnfunktion försvårar det som förenklingen förklarar.

Exempelvis möjligheten att radera ett enskilt SMS i en SMS-konversation på iPhone. Om det gick att radera ett enskilt SMS så skulle det förstås förstöra poängen med att alls visa dem som konversationer. Lösningen är förstås att antingen:

1. Låta bli att lägga till den funktionen trots önskemål från användare.
2. Lägga till en funktion för att dölja ett enskilt meddelande, kanske genom genom någon variant som att låta den bubblan särskilja sig och bestå av punkter och streck istället för bokstäver och visa originalet endast efter att användaren slår in ett lösenord.
3. Eller att strunta i att kärnfunktionen med att visa bubblorna som konversationer förminskas eller förstörs och låta användaren radera enskilda SMS trots allt.

Det stora problemet är att den enklaste vägen för ett företag är att välja nr. 3 av dessa alternativ. Varför? Jo, det alternativet gör att alla våra funktionsräknande recensenter ger apparaten ett högre betyg. Det gör också att många användare som inte förstår varför just den här funktionen saknas nöjda. Och framförallt, det gör att apparaten inte framstår som pinsam för att den saknar en så basal funktion.

Ericsson skulle absolut lägga till en sådan funktion utan att tveka. SE utan att blinka fler än tre gånger och Nokia efter viss tvekan. Apple lägger av princip inte till funktionen. Den principen särskiljer Apple från de flesta andra stora konsumentproduktproducerande företag.

Den principen gör att jag gillar Apple.
Den principen driver mig till vansinne och till hacker-metoder för att få tillgång till en viss funktion.

Vadiallraglödhetaste? Vafaen har de tagit bort möjligheten att lagra filer som på en USB-sticka för?

Skälet till att det inte går att använda telefonen som USB-sticka är förstås för att synkroniseringen i iTunes bedöms vara mycket viktigare. Så mycket viktigare att den andra funktionen genom att finnas som ett valbart alternativ förstör för mycket. Så då tas den bort. Det är inte svårt att förstå hur Apple har kommit fram till detta om man funderar omkring det en stund. Förmodligen så vet de att användare vill kunna rycka upp sin iPhone ur dockan när som helst utan att det ska dyka upp några underliga felmeddelanden. Förmodligen har de någon sorts lista över de vanligaste misstagen som användare gör i vid sin synkronisering via iTunes och den här grejen låg säkert i topp.

Förmodligen kommer de lägga tillbaka funktionen när det är dags. Kanske genom att man väljer vilka filer som ska synkroniseras genom att peka ut dem under någon ny flik inne i iTunes eller genom ett obskyrt litet defaults-kommando i terminalen.

Och även om avsaknaden av just den här funktionen gör mig galen så gör den här principen iPhone till en bättre produkt. Också för mig.

Därför att det handlar inte om en enstaka funktion. Det handlar om femtio, hundra eller kanske ännu fler. Som var och en skitar ner lite lite grann, men som tillsammans bildar en stor fet skithög med funktioner som förstör användarupplevelsen och förmågan att använda produkten effektivt.

Det är enkelt att lägga till funktioner. Det är därför som dessa kryllar över kanten hos Sony Ericsson, Nokia, LG och Creative. Det är svårt att motstå frestelsen att lägga till just den där funktionen och därigenom ta ett ansvar som de flesta inte ens förstår att företaget borde ta över huvudtaget. Det är betydligt enklare att proppa in så många funktioner som ingenjörstrupperna presterar att hitta på.

Men det gör inte produkten bättre utan sämre.

En mycket läsvärd, genomtänkt och tänkvärd "monolog".

Senast redigerat 2007-09-27 21:43
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-09-27 21:36

thevil - du är bara bäst.
Och i morgon får jag min iPhone som har funktioner som jag kommer att klara av att använda.

Ursprungligen av Eva:

thevil - du är bara bäst.
Och i morgon får jag min iPhone som har funktioner som jag kommer att klara av att använda.

När jag får min hoppas jag på exakt detsamma.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-09-27 21:38

Word man...men nog f-n måste dom göra något åt det vidriga typsnittet i Notes!
Det knäcker verkligen den harmoniska helheten. Det är bara en blunder - ingenting annat.

Applåd! Precis därför Apple behövs, och precis därför Apple aldrig kommer passa alla.

Jomenvist thevil, så är det. Bra skrivet.

Nu behöver vi ett forum som heter "99macs bästa" där länkar till inlägg som detta ligger.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-09-27 21:53
Ursprungligen av bjelkeman:

Nu behöver vi ett forum som heter "99macs bästa" där länkar till inlägg som detta ligger.

Bra idé!

All respekt till thEvil foer detta och andra inlaegg, men det var lite vael mycket fanboy foer att det skulle kvalificera sig till 99:s baesta. Nog fasen saknas en hel del funktioner som borde vara ganska sjaelvklara, det kan ingen annan aen de mest fanatiska neka till.
Men jag och manga andra anser trots det att det aer en telefon/pryl som slar allt annat pa fingrarna, aeven I 'beta-laege'. Kaerlek aer inte funktioner allena, det staeller jag gaerna upp pa.

Edit/tillaegg: case in question: jag lekte med en SE P1 haerom dagen. Spraengfull med funktioner. Foersokte skapa och skicka ett MMS. Klarade inte av det pa den minut jag orkade. 'Nuff said...

Intressant inlägg även om jag inte håller med på alla punkter. Jag håller absolut med om att det är bättre att börja basic och sen lägga till funktioner, snarare än tvärtom. Men det finns en grunduppsättning som bör bara med från start, annars gör det bara folk irriterade och upprörda.

Ta nya iMovie t.ex. där jag argumenterade ungefär som du gör men med den reservationen att Apple inte nåt upp till de där grundläggande kraven. Nu uppdaterade Apple mycket riktigt iMovie med de saker som folk saknat mest, men det hela hade varit så mycket enklare ifall dessa små men viktiga detaljer funnits med från början.

Det är skillnad mellan en grundläggande produkt och en rent ut sagt ofärdig sådan.

Just i fallet med SMS anser jag att Apple inte uppfyller de grundläggande kraven. Speciellt när de ger sig in på en ny marknad där SMS är något oerhört etablerat, näst efter själva ringandet är det den mest använda och viktigaste funktionen för många mobilanvändare. Ingen liten struntsak alltså.

Ursprungligen av thevil:

Att det inte går att skicka saker via Blåtand, SMS, MMS eller IR är inte en brist för iPhone. Det gör iPhone bättre. Enligt Apple kan du skicka det i ett mail. Eller du inte bara kan. Du ska skicka via mail. Att det enda sättet att läsa formaten .doc eller .pdf på iPhone är inne i Mail är Apples sätt att förklara att på den här apparaten använder man Mail.

Det är där det blir lite befängt när det går så långt att de inte har kontakt med verkligheten. Mobiler, generellt sett, har inte möjlighet att ta emot epost. Än mindre visa bilagor i epost. Och även om det kan det så är risken stor att användaren inte ställt in sin telefon för det. Epost är också krångligare.

Ett SMS är enkelt och det är avsett för en telefon. Ett mejl kan försvinna i ett spamfilter, ett mejl går inte att få leveransbekräftat, ett mejl kanske inte kollas från en telefon osv. Om merparten av världens mobiler bara tar emot meddelanden på ett sätt (SMS/MMS) så gör Apple användaren en otjänst genom att tro att alla andra också har iPhones. Apple gör användarupplevelsen onödigt krånglig, vilket knappast är deras grundläggande mål med produkten.

Ursprungligen av thevil:

Det femte skälet är att Apple inte anser att funktionen passar in i produkten. Ett aktuellt exempel skulle kunna vara frånvaron av redigeringsmöjlighet i kalendern i iPod Touch.

Jag ser verkligen inte hur det inte skulle passa in, annat än att de vill distanser iPod touch från iPhone. Varför skulle det underlätta för kunden?

Ursprungligen av thevil:

Exempelvis möjligheten att radera ett enskilt SMS i en SMS-konversation på iPhone. Om det gick att radera ett enskilt SMS så skulle det förstås förstöra poängen med att alls visa dem som konversationer.

Jag tycker inte det är ett starkt skäl nog för att motivera att inte ha den funktionen. Jag ser möjligheten att ta bort enskilda meddelanden som viktigare än att till varje pris ha en intakt konversation.

Ursprungligen av thevil:

A. Varje ny funktion gör apparaten mer komplicerad och svårare att använda för användaren.

Sant, men det finns en gräns där det inte får bli för enkelt. Gör allt så enkelt som möjligt, men inte enklare. sa Einstein och det stämmer bra.

Om Apple hade lagt in Safari utan möjligheten att skriva in egna URL utan bara surfa från bokmärken så skulle gränssnittet ha blivit mycket enklare, men vem skulle ha uppskattat det?

Om man bestämmer sig för en viss funktion så bör man fylla upp vissa grundkrav för denna funktion. Bygger man en webbläsare behöver man en adressrad. Bygger man SMS behöver man andra delar som folk förväntar sig.

Om man bygger en funktion så ska den också fungera konsekvent mot andra funktioner. Dvs om jag kan synka mejl, bokmärken, kontakter mm fram och tillbaka är det rimligt att jag också ska kunna synka SMS.

Ursprungligen av thevil:

Det är enkelt att lägga till funktioner. Det är därför som dessa kryllar över kanten hos Sony Ericsson, Nokia, LG och Creative. Det är svårt att motstå frestelsen att lägga till just den där funktionen och därigenom ta ett ansvar som de flesta inte ens förstår att företaget borde ta över huvudtaget. Det är betydligt enklare att proppa in så många funktioner som ingenjörstrupperna presterar att hitta på.

Men det gör inte produkten bättre utan sämre.

Aboslut. Jag är den förste att skriva under på det. Jag brukar tjata om att det är inte antalet funktioner utan hur väl funktionerna genomförs som räknas. Exempel: Det kan vara milsvid skillnad på webbläsare och webbläsare i mobiltelefoner.

Att Apple inte har FM-radio i iPod har alltid stört mig mycket, men jag kan acceptera att det inte är en funktion som är så pass efterfrågan att den är värt att vara med, utifrån den amerikanska marknaden och iPod innehåller bara grundläggande funktioner. (Tyvärr har Apple kanske inte funderat på hur utbrett FM-radio är i Europa, hur god public service-radio vi har, allt från sport till nyheter och musikprogram (något John Gruber inte heller fattat förövrigt).)

thevil, du har beskrivit grunddragen i APPLEs idé, om än lite för utförligt.

Visst är det bra att det finns de som vill ha många funktioner. Det finns de som tar hand om dem: SonyEricsson, HTC, Nokia, med flera i ingen bestämd ordning.

En gång kunde APPLE sammanfattas i fyra rutor. Om inte APPLE ser upp, så krävs det snart en relationsdatabas. Var har vi hamnat då?

Den här posten utgör ett bra exempel på att man inte ska förväxla orsak och argument.

Det är säkert helt riktigt att orsaken till vissa funktioners utformning och/eller existens är något av det thevil säger, det utgör emellertid inget argument för mig som kund varför jag ska efterfråga det ena eller det andra.

Med andra ord, om Apple t.ex. tycker att man inte ska kunna ta bort enskilda SMS så är det överhuvudtaget inget skäl till varför jag som kund ska tycka likadant. Likaså struntar jag blankt i om Apple anser att radio hör hemma i deras produkter eller inte - JAG som kund vill ha det, alldeles oavsett vad de tycker.

Eller, till skillnad från Pangloss anser jag att bara för att något händer så är det inte automatiskt det bästa möjliga.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Den här posten utgör ett bra exempel på att man inte ska förväxla orsak och argument.

Det är säkert helt riktigt att orsaken till vissa funktioners utformning och/eller existens är något av det thevil säger, det utgör emellertid inget argument för mig som kund varför jag ska efterfråga det ena eller det andra.

Med andra ord, om Apple t.ex. tycker att man inte ska kunna ta bort enskilda SMS så är det överhuvudtaget inget skäl till varför jag som kund ska tycka likadant. Likaså struntar jag blankt i om Apple anser att radio hör hemma i deras produkter eller inte - JAG som kund vill ha det, alldeles oavsett vad de tycker.

Eller, till skillnad från Pangloss anser jag att bara för att något händer så är det inte automatiskt det bästa möjliga.

Javisst, men är det något i inlägget som ifrågasatt det? Inlägget handlar om varför Apple gör på ett visst sätt, och sett till deras ekonomiska siffror verkar det finnas tillräckligt många som gillar deras sätt att skapa produkter. Och så länge tillräckligt många köper deras produkter kommer de inte att ändra strategi. Tur är väl det förresten, för jag efterfrågar nämligen det de skapar; enkla produkter utan onödigt tjafs. Sen om du efterfrågar annat, tja, det finns fler mobiltelefoner och mp3-spelare och datorer där ute.

För övrigt finns det radio i iPod, om än till en extra kostnad.

Javisst, hela inlägget är ju något mer än en förklaring - det är ett försvar

Ett som dessutom glider från vara till böra, dvs "Apple gör såhär, alltså är det bäst på det sättet"

Det är precis det jag invänder mot: Bäst för mig som konsument är en produkt som tillfredsställer mina behov, inte en som tillfredställer säljande företags behov.

Sen tycker jag det är retoriskt trams du ägnar dig åt: Ingen önskar ju "onödigt tjafs" vad debatten handlar om/borde handla om är ju vad som är "nödvändigt tjafs", dvs önskade funktioner, och min poäng är att jag, och säkert många med mig, faktiskt önskar vissa funktioner som saknas.

Ursprungligen av Leftrustle:

Javisst, men är det något i inlägget som ifrågasatt det? Inlägget handlar om varför Apple gör på ett visst sätt, och sett till deras ekonomiska siffror verkar det finnas tillräckligt många som gillar deras sätt att skapa produkter. Och så länge tillräckligt många köper deras produkter kommer de inte att ändra strategi. Tur är väl det förresten, för jag efterfrågar nämligen det de skapar; enkla produkter utan onödigt tjafs. Sen om du efterfrågar annat, tja, det finns fler mobiltelefoner och mp3-spelare och datorer där ute.

För övrigt finns det radio i iPod, om än till en extra kostnad.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Ingen önskar ju "onödigt tjafs" vad debatten handlar om/borde handla om är ju vad som är "nödvändigt tjafs", dvs önskade funktioner, och min poäng är att jag, och säkert många med mig, faktiskt önskar vissa funktioner som saknas.

Det håller jag med om. Många företag säger dock att allt är "nödvändigt tjafs", eller åtminstone blir det effekten när man tittar på produkterna de säljer. Få företag vågar begränsa sig och göra det som borde göras, bara släppa de funktioner som är "färdiga". Nu tror jag inte att någon egentligen tycker att Apple är perfekt, men de är bättre än något annat hardvaruföretag i dator- och konsument sidan av telecom-branchen som jag har sett produkter från.

Men det blir lite "Hur många änglar kan det få plats på ett knappnålshuvud?" av diskussionen eftersom vi alla mer eller mindre håller med varandra, annars så skrev vi inte så mycket på 99mac.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Javisst, hela inlägget är ju något mer än en förklaring - det är ett försvar

Ett som dessutom glider från vara till böra, dvs "Apple gör såhär, alltså är det bäst på det sättet"

Det är precis det jag invänder mot: Bäst för mig som konsument är en produkt som tillfredsställer mina behov, inte en som tillfredställer säljande företags behov.

Sen tycker jag det är retoriskt trams du ägnar dig åt: Ingen önskar ju "onödigt tjafs" vad debatten handlar om/borde handla om är ju vad som är "nödvändigt tjafs", dvs önskade funktioner, och min poäng är att jag, och säkert många med mig, faktiskt önskar vissa funktioner som saknas.

Men varför ska det vara upp till Apple att tillfredsställa dina behov? Min poäng är att jag, och säkert många med mig, faktiskt önskar en iPhone precis som den är för den fyller vårt behov perfekt. Och om Apple skulle göra en Nokia och slänga in fler och fler funktioner i iPhone skulle den inte attrahera mig lika mycket längre, och jag skulle inte längra ha en anledning att köpa den istället för en Nokia. Men din åsikt kanske väger tyngre?

Retoriskt trams, herregud. Högt i tak?

Ursprungligen av Leftrustle:

Men varför ska det vara upp till Apple att tillfredsställa dina behov? Min poäng är att jag, och säkert många med mig, faktiskt önskar en iPhone precis som den är för den fyller vårt behov perfekt. Och om Apple skulle göra en Nokia och slänga in fler och fler funktioner i iPhone skulle den inte attrahera mig lika mycket längre, och jag skulle inte längra ha en anledning att köpa den istället för en Nokia. Men din åsikt kanske väger tyngre?

Jag är fräck nog att tro att du skulle köpa en iPhone hellre än en Nokia även om den hade radio, fler SMS-funktioner och kunde skicka MMS. Däremot så vet jag med bestämdhet attr jag inte köper den utan sådana funktioner.

Ergo: antingen köper en person, eller så köper två personer.

Eller om man så vill: Anledningen till att Apple ska lyssna på potentiella kunder är att de kan sälja mer då. Det är en vanlig önskan hos många företag

Men om du hävdar motsatsen, att en produkt är bättre för att den har färre funktioner så tycker jag du ska slå till nu, för jag kan garantera att nästa version av iPhone kommer att ha långt fler finesser och funktioner

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag är fräck nog att tro att du skulle köpa en iPhone hellre än en Nokia även om den hade radio, fler SMS-funktioner och kunde skicka MMS. Däremot så vet jag med bestämdhet attr jag inte köper den utan sådana funktioner.

Ergo: antingen köper en person, eller så köper två personer.

Eller om man så vill: Anledningen till att Apple ska lyssna på potentiella kunder är att de kan sälja mer då.

Jag tror inte det är riktigt så enkelt. Om Apple hade lyssnat till kunderna hade dom ALDRIG kunna göra iPod shuffle, för folk hade ratat idén om en mp3-spelare utan skärm. Kolla bara på reaktionerna när ryktena började komma ut. Folk har inte alltid fantasin att förstå vad som gör en produkt bra förrän de använt den ett tag och börjar uppskatta den.

Apples styrka är att våga sig på dessa produkter eftersom de innerligt tror att de är vettiga. Hade dom lyssnat till massan så hade dom antagligen inte ens kommit ut med en mp3-spelare (så var bemötandet på första iPoden från många här t.ex.) men Apple ansåg att dom kunde göra en mp3-spelare som folk skulle uppleva som bättre än allt annat och dom lyckades med precis detta.

I början jämfördes iPod med det som fanns på marknaden och massor av förståsigpåare förklarade bestämt att den inte kunde sälja om den inte hade finess X, Y eller Z eftersom Creatives spelare hade det. Ändå vet vi såhär i efterhand att Apple lyckades gå in i en redan etablerad marknad - men med omogna produkter - och faktiskt sopa banan med konkurrenterna. Och det var inte för att iPod hade alla världen finesser utan för att den var enkel och smidig att använda.

Femton knappar till hade inte gjort iPod till en bättre produkt för marknaden som helhet (däremot för finessjunkies som ser allting som en tävling om att ha flest funktioner - men dessa personer är, om än talföra, en ytterst liten minoritet).

Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror inte det är riktigt så enkelt...

Visst, du har rätt. Apples styrka, och svaghet, består av en viss egensinninghet. Jag tillhör dem som köpte en iPod shuffle just pga av dess smidighet och enkelhet, så jag har förståelse för argumentet. (Däremot anser jag att det hade varit en ännu bättre produkt om den också haft radio.)

Problemet med iPhone är ju ett annat - att den som telefon betraktat faktiskt inte är anmärkningsvärt bra. Helt ok visst, men med flera stora brister.

Och en telefon som inte är bra som telefon är ja, helt enkelt inte en bra telefon, inte sant?

Att den sen är bra på andra områden (video, webbläsare etc.) är ju inga argument varför den inte skulle ha bättre telefonfunktioner.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

(Däremot anser jag att det hade varit en ännu bättre produkt om den också haft radio.)

Jag kan inte annat än hålla med. Men jag tror det beror på en USA-centrerad utveckling av produkten där FM-radio inte alls håller lika bra kvalité som här i Europa.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Problemet med iPhone är ju ett annat - att den som telefon betraktat faktiskt inte är anmärkningsvärt bra. Helt ok visst, men med flera stora brister.

Och en telefon som inte är bra som telefon är ja, helt enkelt inte en bra telefon, inte sant?

Att den sen är bra på andra områden (video, webbläsare etc.) är ju inga argument varför den inte skulle ha bättre telefonfunktioner.

Helt sant i sista stycken, däremot tycker jag den fungerar tillräckligt bra som telefon och på vissa punkter långt bättre än alla andra telefoner, som t.ex. synkningen med Adressboken. Har aldrig hört talas om någon annan telefon som så bra hanterar kontakter och synkningen av dessa mot datorn.

Jag vet inte hur du fungerar, men jag misstänker att generellt sett finns det många skeptiker som skulle få en annan uppfattning om de använde telefonen en tid (t.ex. hur användbart det är att ha en bra webbläsare tillgänglig). Det är förstås individuellt efter behov, men som sagt, generellt sett tror jag det definitivt.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-09-28 23:18

Mycket intressant och inspirerande redogörelse för resonemanget bakom apple-produkter. Att thevil är hängiven detta behöver han väl inte skämmas för.

En hel del inlägg av typen: "den eller den funktionen saknas" som kommentarer. Saknas kan man fundera på om det verkligen är rätta ordet. Det beror på utgångspunkten.

Får mig att reflektera över något helt annat, som jämförelse.

Jag bär skägg och för att förklara det för er så måste jag skriva detta, alltså, jag bär skägg. Detta eftersom rakad är normen här. Om en rakad person skulle beskriva sig själv inför ett möte med en okänd person, så är det inte speciellt troligt att han skulle ta till det som beskrivning, "rakad". Knappast troligt. Låter ju nästan lite ... sådär ... om man säger så. Som bärare av skägg är det rätt bra att ta till "jag har skägg" som beskrivning, många kan sållas bort. Ur min och förmodligen många andra skäggbärande personers synvinkel blir det ändå lite märkligt. För mig är avsaknaden av skägg en brist. Nu värderar jag inte, jag menar rent konkret. Den rakade är ju faktiskt skägglös. Ur ett skäggnormperspektiv och ur ett rent fysiskt perspektiv (åtminstone för europeer) så är det faktiskt avsaknad av skägg som är avvikelse.

Hehe, det där blev ju ganska roligt... ni får ta det för vad det är...

Detta om att sakna något, vad är det egentligen som saknas? Vem eller vad, saknar något?

Saknar iPhone verkligen den eller den funktionen? Är det inte i själva verket så att iPhone är något helt annat?

En revolution kanske!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-09-28 17:38

Jag kan bara skicka MMS till två personer som jag känner - som vet hur man tar emot/ser på MMS och som själv skickar ett några gånger per år. Alla andra vet inte ens vad MMS är - även om dom givetvis har funktionen i sin mobil.

Detta är min verklighet. Jag tycker ändå det är konstigt att funktionen inte finns med och jag tror inte det har med Apple-filosofi att göra. Dom hann inte. Det kommer med update (videoinspelning kommer också).

Mycket av det trådskaparen skriver är sant, men Apple's filosofiska profil ligger inte bakom många "brister" i iPhone. Det handlar i stort om krass ekonomi vs. tid; man hann inte med allt...det gör man aldrig.
Det är klart att Apple lägger till fantastiska funktioner som vi intresserade kan fördjupa oss i - detta UTAN att "vanliga" användare behöver ens veta det. Det är det som är Apple. Varför finns Terminalen i OSX? Alla specialverktyg?
Skulle Apple hålla så hårt på 2filosofin" som presenteras i denna tråd, så skulle iPhone'n bli en flop till slut.

OM avsaknaden av funktioner ÄR medveten filosofi - så kommer vi mycket snart att se Apple trampa denna egna filosofi i ansiktet genom att hela tiden släppa en fantastisk flora av funktioner.
När det gäller hårdvarurelaterade grejer (GPS, G3, etc) så är det andra saker som gäller (teknik, bizniz, etc). Men när det gäller just mjukvarufunktioner så är det nog bara ett läge som gäller at the end of the day: Have fun! As fun as you can have!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-09-28 17:44
Ursprungligen av mjg:

Jag kan bara skicka MMS till två personer som jag känner - som vet hur man tar emot/ser på MMS och som själv skickar ett några gånger per år. Alla andra vet inte ens vad MMS är - även om dom givetvis har funktionen i sin mobil.

Detta är min verklighet.

jag känner igen mig precis Det är min verklighet också.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-28 18:09
Ursprungligen av Eva:

jag känner igen mig precis Det är min verklighet också.

Jag både skickar och får rätt många MMS. Det är även på gång en del småtuffa MMS-tjänster från mobiloperatörerna.

Ursprungligen av mjg:

OM avsaknaden av funktioner ÄR medveten filosofi - så kommer vi mycket snart att se Apple trampa denna egna filosofi i ansiktet genom att hela tiden släppa en fantastisk flora av funktioner.

Jag tror att Apple kommer med många av de funktioner som idag saknas, och detta kontinuerligt och jag tror inte Apples filosofi är avsaknaden av funktioner utan mer att de funktioner som finns ska vara väl genomtänkta, därför har de helt enkelt inte hunnit med allt. Jag tror det kommer men troligtvis inte på det sätt man är van vid.

Utan enklare.

Japp, många kloka tankar från thevil.

Men, det blir ju inte så roligt om jag bara skriver att jag håller med så here we go... Jag tycker inlägget andas en tro om att "vilka-skäl-än-Apple-har-är-dom-goda-och-bra-för-oss-användare-i-slutändan". Jag vill bara passa på att påminna om att det är företaget som gav oss puckmusen vi talar om...

Skämt åsido -- jag gillar Apple mycket. På många sätt harmoniserar min smak ofta med Apples smak. Dock inte alltid, och jag tror dessutom att det finns massa risktaganden, antaganden (ibland felaktiga) och rena stolpskott även inom Apples produktutvecklingsprocess.

En konkret frågeställning om iPhone/iPod Touche är t ex varför iPod Touch saknar mail-klient. Jag (som har beställt en touch) tycker att det är korkat av Apple att exkludera Mail.

Ursprungligen av ace4711:

Japp, många kloka tankar från thevil.

Men, det blir ju inte så roligt om jag bara skriver att jag håller med så here we go... Jag tycker inlägget andas en tro om att "vilka-skäl-än-Apple-har-är-dom-goda-och-bra-för-oss-användare-i-slutändan". Jag vill bara passa på att påminna om att det är företaget som gav oss puckmusen vi talar om...

Ja, eller företaget som alldeles nyss gav sina kunder det väldigt förmånliga erbjudandet att köpa samma låtar en andra gång bara för att få ha dom som ringsignal efter att först aktivt försvårat för folk att använda vanliga mp3-låtar som mobilsignaler i iPhone.

Jag är den förste att försvara Apples produkter när jag tror att folk inte inser dess storhet (som iPod när den kom) eller när folk inte förstår Apples affärsmodell (vilket är att tjäna pengar på hårdvara) eller liknande. Men jag kan inte för mitt liv försvara ringtonshistorian som bara lämnar en väldigt dålig eftersmak i munnen hur man än vrider och vänder på den.

Ursprungligen av Adrian B:

Ja, eller företaget som alldeles nyss gav sina kunder det väldigt förmånliga erbjudandet att köpa samma låtar en andra gång bara för att få ha dom som ringsignal efter att först aktivt försvårat för folk att använda vanliga mp3-låtar som mobilsignaler i iPhone.

Jag är den förste att försvara Apples produkter när jag tror att folk inte inser dess storhet (som iPod när den kom) eller när folk inte förstår Apples affärsmodell (vilket är att tjäna pengar på hårdvara) eller liknande. Men jag kan inte för mitt liv försvara ringtonshistorian som bara lämnar en väldigt dålig eftersmak i munnen hur man än vrider och vänder på den.

Apple ville nog inte alls ta betalt för dom, det handlade nog mer om att skivbolagen nosade dom i nacken när dom fick nys om det. Men jag håller med dig, att betala för en ringsignal, när man redan har köpt låten en gång, dåligt, sämre, sämt!

Att man inte heller kan lägga in egna signaler utan en massa hack är ju bara skrattretande, det går på alla telefoner! Varför ska man inte kunna det på Apple iPhone!?

Ursprungligen av wunderbaren:

Apple ville nog inte alls ta betalt för dom, det handlade nog mer om att skivbolagen nosade dom i nacken när dom fick nys om det. Men jag håller med dig, att betala för en ringsignal, när man redan har köpt låten en gång, dåligt, sämre, sämt!

Att man inte heller kan lägga in egna signaler utan en massa hack är ju bara skrattretande, det går på alla telefoner! Varför ska man inte kunna det på Apple iPhone!?

Ja precis, det är det som är grejen. Om skivbolagen hade hela mobilindustrin i ett järngrepp så skulle jag förstå om Apple böjde sig, men varenda annan telefon idag klarar ju att spela valfri mp3 som rington, så det är verkligen skrattretande.

Till exempel min gamla Samsung D500 är snart 3 år gammal och den kan detta. Så jag har svårt att se att Apple var tvungna att göra detta. Visst, skivbolagen kanske hotade med att sluta sälja musik på iTunes Store - men Apple har ju varit stenhårda mot t.ex. NBC, så jag är övertygad om att de hade kunna strunta i detta också.

Kul att så många plockade upp tråden. Tänkte försöka fortsätta resonemanget lite så snart jag får sitta ifred framför datorn i fem, tio minuter eller mer.

Hursomhelst, CBS 60 Minutes visades precis på tv och inslaget "Get Me The Geeks!" handlade om hur alla prylar blir teknikprylar och därigenom blir mer och mer komplicerade. Våra gamla bekanta David Pogue och Don Norman var med. Dessutom ett inslag från Southpark.

Det går att se programmet på webben. (Det är ca 12 minuter långt och vid ca 07.30 dyker Norman upp.)

Klicka på den lilla bilden med bilen som det står Play på för att titta.
Klicka på den lilla knappen till höger för att titta i fullscreen.

Bevaka tråden