- thevil
- Medlem ●
- 2007-09-27 21:18
Jag började att skriva ett svar i Adrians tråd angående funktionsdugligheten hos SMS i iPhone. När jag skrivit klart märkte jag att inlägget inte längre handlade om SMS-funktionen. Därför startar jag en egen tråd istället. Men läs gärna den tråden också. Och ursäkta om tråden får en monolog-känsla.
För det första. Alla tidningar som tjänar pengar på att deras reportrar sätter betyg på mobiler genom att dividera antalet funktioner med priset kommer förstås alltid att ge iPhone ett lågt betyg.
För det andra. Apples designprocess går ju ut på att minimera och justera och sedan expandera. Alltså att titta på hur en viss sak utförs och dela in den i steg som sedan bryts ner i en funktionskedja där dess minsta möjliga funktionella länk lyfts fram, analyseras och sedan byggs kedjan upp igen med ett (förmodligen) förminskat antal steg och (förhoppningsvis) ett förbättrat gränssnitt mot användaren. Det här synsättet och den här processen är ju symptomatiskt för alla konsumentprodukter Apple har plockat fram de senaste åren som iPod, TV och nu iPhone.
Som jag ser det så finns det sex skäl till varför en viss funktionalitet saknas i en Apple-produkt.
Det första och viktigaste skälet är att en till funktion försvårar produkten.
Om Richard vill ha en radio till sin iPod så är det bara att koppla in radiotillbehöret. Min flickvän tycker att hennes iPod är den bästa radio hon haft. Vi som inte vill ha en radio slipper den. Att det saknas inspelningsfunktioner i TV eller på iPoden beror inte på att Apple inte kan lägga till dessa funktioner. Det är ett medvetet val som görs för att förbättra produkten genom att inte låta dem finnas med. Det här synsättet är svårt att greppa, speciellt för oss som bor i Ingenjörsland. Hur tusan kan jag som användare/köpare tjäna på att en funktion inte finns med? Mer om det lite längre ner.
Det andra skälet är att funktionaliteten ännu inte fungerar tillfredsställande. Den kanske var för buggig. Den kanske dränerade batteriet fortare än kvickt (G3, GPS). Här hittar vi förmodligen en hel drös med multi-touch-funktioner (drag-n-drop, klipp och klistra, et cetera) som kommer att droppa in när användartesterna visar mer positiva resultat.
Det tredje skälet är att funktionen ännu inte har hunnit komma med av någon annan orsak än de ovanstående två. Den kanske missades helt av utvecklaren. Steve Jobs kanske inte gillar uppfinnarens morsa eller Mike Matas var inte riktigt klar med ikonen (A2DP, vCard).
Funktioner som ingår i 2 och 3 kommer förstås att dyka upp förr eller senare, men det är nog ett rejält misstag att tro att alla eller ens de flesta funktioner som saknas i iPhone ingår i den här gruppen.
Skäl numero fyra är att Apple genom sin affärsmodell inte vill lägga till funktionen. Än. Exempel på detta är förstås iChat eller möjligheten att ringa över VoIP, att använda vilket ljud som helst som ringsignal eller möjligheten att spela in på TV. Här ingår förstås också såna marknadsföringstricks som att lägga till en ny funktion per vattenfallsmodell istället för låta den finnas med från början. YouTube, iTunes Musik per Wi-Fi-butik är exempel på detta. Video eller Wi-Fi i iPod nano är ett annat exempel.
Det femte skälet är att Apple inte anser att funktionen passar in i produkten. Ett aktuellt exempel skulle kunna vara frånvaron av redigeringsmöjlighet i kalendern i iPod Touch. Ett annat exempel skulle kunna vara frånvaron av MMS i iPhone. När Steven stod och pratade om "baby Internet" under sin keynote så lät han oss kanske förstå hur han (och därigenom de flesta på Apple) ser inte bara på mobilers sätt att rita upp html-sidor utan hur Apple ser på andra mobiler.
Att försöka förklara för Apple att iPhone saknar MMS vore som att försöka förklara för Apple att iPhone saknar WAP.
Att det inte går att skicka saker via Blåtand, SMS, MMS eller IR är inte en brist för iPhone. Det gör iPhone bättre. Enligt Apple kan du skicka det i ett mail. Eller du inte bara kan. Du ska skicka via mail. Att det enda sättet att läsa formaten .doc eller .pdf på iPhone är inne i Mail är Apples sätt att förklara att på den här apparaten använder man Mail.
Sist och (kanske) minst, det sjätte skälet är att Apple fortfarande inte litar på någon annan än Apple. Deja Vu? You Bet. Not-Invented-Here-syndromet har ju alltid funnits tidigare hos Apple, men den här gången handlar det inte riktigt om att någon annan har kommit på idén utan om att andra (enligt Apple) inte förmår att hantera en tillräckligt väl genomförd upplevelse. Apple önskar nog att de vågade lita på utvecklare och användare och jag tror att Apple själva anser att det här är ett problem och att de arbetar med att förändra det. Att Apple mer och mer använder sig av standarder och OSS eller snor andras bra idéer när det behövs är i någon mån samma sorts tecken och vägvisare i rätt riktning. Omöjligheten att tillverka spel för iPod, avsaknaden av ett officiellt utvecklingsverktyg åt utvecklare för iPhone och avsaknaden av tema-möjligheter i iPhone eller OS X är exempel på detta skäl.
Men, de sista fem skälen är egentligen inte särdeles intressanta. Det är det första skälet som är viktigt och det är det som är svårt att förstå sig på. Låt oss titta på det igen.
A. Varje ny funktion gör apparaten mer komplicerad och svårare att använda för användaren.
B. Även om användaren aldrig kommer att använda en viss funktion så gör den här ytterligare funktionen (om den inte är 100 % transparent, vilket de nästan aldrig lyckas vara) apparaten som helhet mer komplicerad och svårare att förstå sig på för slutanvändaren.
C. Att använda en abstraktion eller använda sig av en metafor för att förenkla förståelsen av en tillämpning gör att vissa funktioner diskvalificeras genom att de helt enkelt antingen helt bryter magin och förstör metaforen eller att de förstör förenklingen. Eller att de genom sin kärnfunktion försvårar det som förenklingen förklarar.
Exempelvis möjligheten att radera ett enskilt SMS i en SMS-konversation på iPhone. Om det gick att radera ett enskilt SMS så skulle det förstås förstöra poängen med att alls visa dem som konversationer. Lösningen är förstås att antingen:
1. Låta bli att lägga till den funktionen trots önskemål från användare.
2. Lägga till en funktion för att dölja ett enskilt meddelande, kanske genom genom någon variant som att låta den bubblan särskilja sig och bestå av punkter och streck istället för bokstäver och visa originalet endast efter att användaren slår in ett lösenord.
3. Eller att strunta i att kärnfunktionen med att visa bubblorna som konversationer förminskas eller förstörs och låta användaren radera enskilda SMS trots allt.
Det stora problemet är att den enklaste vägen för ett företag är att välja nr. 3 av dessa alternativ. Varför? Jo, det alternativet gör att alla våra funktionsräknande recensenter ger apparaten ett högre betyg. Det gör också att många användare som inte förstår varför just den här funktionen saknas nöjda. Och framförallt, det gör att apparaten inte framstår som pinsam för att den saknar en så basal funktion.
Ericsson skulle absolut lägga till en sådan funktion utan att tveka. SE utan att blinka fler än tre gånger och Nokia efter viss tvekan. Apple lägger av princip inte till funktionen. Den principen särskiljer Apple från de flesta andra stora konsumentproduktproducerande företag.
Den principen gör att jag gillar Apple.
Den principen driver mig till vansinne och till hacker-metoder för att få tillgång till en viss funktion.
Vadiallraglödhetaste? Vafaen har de tagit bort möjligheten att lagra filer som på en USB-sticka för?
Skälet till att det inte går att använda telefonen som USB-sticka är förstås för att synkroniseringen i iTunes bedöms vara mycket viktigare. Så mycket viktigare att den andra funktionen genom att finnas som ett valbart alternativ förstör för mycket. Så då tas den bort. Det är inte svårt att förstå hur Apple har kommit fram till detta om man funderar omkring det en stund. Förmodligen så vet de att användare vill kunna rycka upp sin iPhone ur dockan när som helst utan att det ska dyka upp några underliga felmeddelanden. Förmodligen har de någon sorts lista över de vanligaste misstagen som användare gör i vid sin synkronisering via iTunes och den här grejen låg säkert i topp.
Förmodligen kommer de lägga tillbaka funktionen när det är dags. Kanske genom att man väljer vilka filer som ska synkroniseras genom att peka ut dem under någon ny flik inne i iTunes eller genom ett obskyrt litet defaults-kommando i terminalen.
Och även om avsaknaden av just den här funktionen gör mig galen så gör den här principen iPhone till en bättre produkt. Också för mig.
Därför att det handlar inte om en enstaka funktion. Det handlar om femtio, hundra eller kanske ännu fler. Som var och en skitar ner lite lite grann, men som tillsammans bildar en stor fet skithög med funktioner som förstör användarupplevelsen och förmågan att använda produkten effektivt.
Det är enkelt att lägga till funktioner. Det är därför som dessa kryllar över kanten hos Sony Ericsson, Nokia, LG och Creative. Det är svårt att motstå frestelsen att lägga till just den där funktionen och därigenom ta ett ansvar som de flesta inte ens förstår att företaget borde ta över huvudtaget. Det är betydligt enklare att proppa in så många funktioner som ingenjörstrupperna presterar att hitta på.
Men det gör inte produkten bättre utan sämre.