Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SwePhone

Tråden skapades och har fått 492 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-10-04 13:51
Ursprungligen av applemagic:

Kan man se om det är kb hack i telefonen när man får den?

jag bara undrar hur citerar man ett innlägg aldrig kommit på det?
Jag kan ej klicka i citera boxen i snabbsvar?

Ja du startar bara installern och under Uninstall så ser du vad som är installerat.

Citera ska bara vara att klicka på citera knappen i det inlägg du vill citera i tråden.

post isåfall va?

Och Ja, telefonsvarare kom 1898.
http://inventors.about.com/b/a/057307.htm
)

  • Medlem
  • Östersund
  • 2007-10-04 15:37

Jag tyckte det var lite störande att det stod "Blockerad" när det ringde nån från skyddat nummer

Ursprungligen av knekor:

Jag tyckte det var lite störande att det stod "Blockerad" när det ringde nån från skyddat nummer

Då låter "Privat nummer" bättre isåfall.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2007-10-04 15:56
Ursprungligen av wunderbaren:

Då låter "Privat nummer" bättre isåfall.

Ja, verkligen. Jag vart lite fundersam första gången jag såg det, nästan lite rädd att den blitt låst.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-10-05 18:35
Ursprungligen av knekor:

Jag tyckte det var lite störande att det stod "Blockerad" när det ringde nån från skyddat nummer

Eller varför inte "Skyddat nummer"?

Summerboard fungerar ju inte så bra ihop med svenska menyer då den endast ändrar ikoner på de engelska namnen, Photo, Mail osv kan man lösa detta på ngt sätt ?
Summerboard är ju ändå dock ett najs program men ser lite fult ut att bara vissa ikoner ändrar sig.
Det går inte att lösa på så sätt att man kan ha kvar allt på svenska i telefonen, förutom just för programmen i Springboard ?

Edit:
Löste det, bara att byta ut Springboard.app nu fungerar Summerboard och fortf. svenska menyer.

Tack till Buster.

Senast redigerat 2007-10-04 17:05

Jag såg ett tangentbord där man tryckte på "o" så fick man upp en lista på liknande tecken, bl.a. ö. Likadant för a. Är det på iPod Touch? Varför kan vi inte ha ett sånt tangentbord i Swephone, eller överhuvudtaget i iPhone? Det är både en smidig lösning OCH så kan man använda ordlistan.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-10-05 11:35

Alla som har åsikter om översättningar, förslag på bättre ord, hittar felstavningar osv får mer än gärna skicka ett mail till info@ifun.se så att vi kan få in det i våg bugglista och sedan få bort eller förbättra.

Glöm inte skriva vart i menyerna "felet" ligger.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-06 13:02
Ursprungligen av Buckner:

Alla som har åsikter om översättningar, förslag på bättre ord, hittar felstavningar osv får mer än gärna skicka ett mail till info@ifun.se så att vi kan få in det i våg bugglista och sedan få bort eller förbättra.

Glöm inte skriva vart i menyerna "felet" ligger.

Det betyder att man ska installera grejena för att kunna se det.
Det gör inte jag.
Jag har en som funkar bra som den är och tar inga risker i onödan.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-05 18:10

vart i transmit ska man skriva

. Skriv: ‘cd /private/var/root/Library/Preferences’ utan ”
5. Sedan: ‘mv GlobalPreferences.plist .GlobalPreferences.plist’ utan ”

Ursprungligen av GoliAth:

vart i transmit ska man skriva
...

Från vänster till höger - normalmetod i latinska och kyrriliska skriftsystem.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-05 22:33
Ursprungligen av leonardo:

Från vänster till höger - normalmetod i latinska och kyrriliska skriftsystem.

lustig du va då... frågade inte ens hur man skrev, frågade vart man skulle skriva.. så ditt svar är ändå fel.

Om Du ska tillrättavisa mig, så får Du allt läsa på först - Du frågar "vart ...", men vill veta "var ...". Även i svenska språket är det skillnad på riktning och belägenhet.

Ursprungligen av leonardo:

Om Du ska tillrättavisa mig, så får Du allt läsa på först - Du frågar "vart ...", men vill veta "var ...". Även i svenska språket är det skillnad på riktning och belägenhet.

Fast i många språk är det inte alls någon skillnad. Where are you now?/Where have you gone?, Où es-tu maintenant?/Où es-tu allé? Som du ser används samma ord i båda fallen i både engelskan och franskan. I norskan används hvor för både vart och var. Dessutom finns det faktiskt en hel hög med adverb som används både för riktning och befintlighet även i svenskan. Exempelvis någonstans.

Eftersom vi skriver i ett forum på nätet 2007 och inte kommunicerar via telegram 1934 så kommer många av oss att använda talspråk. Och inte ens du kan väl ha undgått att notera att i talspråk är "vart" accepterat som uttryck för både riktning och befintlighet?

Genom att språkpolisa över struntsaker så gör du avståndet eller motviljan inför att skriva större för de personer som inte behärskar språket lika brilljant som du. Det finns exempel på dyslektiker som knappt vågar fråga pga dylika påpekanden. Visst är vi väl överens om att någons åsikter, tankar och frågor överväger eventuella formuleringsförmågor?

Får jag föreslå att du antingen byter från språkpolis till brasklappslisa, skickar dina pikar och påpekanden i PM till berörd person eller istället skapar en egen tråd där vi oroade kan uttrycka vår förtvivlan över ungdomens förfall och språkets förtvining, atrofi och oundvikliga framtida katastrof?

Självklart är det fint att vårda språket och självklart ska man fråga om man inte förstår vad någon skriver, men inte ska man behöva skriva som Gunnar Ekelöf för att tordas fråga om vägledning för en osäker unix-väg-beskrivning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-06 14:52
Ursprungligen av GoliAth:

vart i transmit ska man skriva

. Skriv: ‘cd /private/var/root/Library/Preferences’ utan ”
5. Sedan: ‘mv GlobalPreferences.plist .GlobalPreferences.plist’ utan ”

I terminalen.

Jag har dock problem med min ssh

Den loggar ut när jag skriver cd mellanslag.

tobias-dator:~ tobias$ ssh [email protected]
[email protected]'s password:
-sh-3.2# cd
Connection to 10.0.1.197 closed.
tobias-dator:~ tobias$

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-10-06 15:44
Ursprungligen av atomlab:

I terminalen.

Jag har dock problem med min ssh

Den loggar ut när jag skriver cd mellanslag.

tobias-dator:~ tobias$ ssh [email protected]
[email protected]'s password:
-sh-3.2# cd
Connection to 10.0.1.197 closed.
tobias-dator:~ tobias$

Kolla att du satt Autolock till Never, bra när man skall böka runt i iPhonen, eftersom den stänger av WiFi när den går i vila.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-06 16:18
Ursprungligen av Jetwash:

Kolla att du satt Autolock till Never, bra när man skall böka runt i iPhonen, eftersom den stänger av WiFi när den går i vila.

Det är check på den.

Hur göra?

Det skulle vara väldigt snällt om någon som kan det här med att installera SwePhone1.0
Skulle kunna göra en ny lättfattlig inst.guide för oss (icke insatta), gärna för CyberDuck eftersom den kan alla få tillgång till, Macfolk i alla fall gärna med skärmdumpar så man kan se vart man skriver, och vad man skriver.:'(

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-07 14:39
Ursprungligen av Jetwash:

Kolla att du satt Autolock till Never, bra när man skall böka runt i iPhonen, eftersom den stänger av WiFi när den går i vila.

Det är allså när jag skriver cd mellanslag som den avbryter. Om jag klistrar in något tex cd /private/var/root/Library/Preferences

Så avbryter den per automatik.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-07 15:06
Ursprungligen av atomlab:

I terminalen.

Jag har dock problem med min ssh

Den loggar ut när jag skriver cd mellanslag.

tobias-dator:~ tobias$ ssh [email protected]
[email protected]'s password:
-sh-3.2# cd
Connection to 10.0.1.197 closed.
tobias-dator:~ tobias$

ok... Vart hittar man terminalen?

  • Medlem
  • 2007-10-07 16:45

om man tänkt att fixa allt förutom svenska menyer ska man fortfarande ladda upp GlobalPreferences.plist? Dvs göra steg 1-6?

  • Medlem
  • 2007-10-07 16:57

har bara fixat det svenska tangentbordet, men varför blir man utsparkad från SMS när man trycker på Ä efter å eller ö :S

Terminalen laddar du hem i installer.app. Sen skriver du in punkterna 4-6 där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-07 17:29
Ursprungligen av pompedompe:

Terminalen laddar du hem i installer.app. Sen skriver du in punkterna 4-6 där.

Går det lika bra? Så att man struntar att sshá till telefonen ifrån datorn?

Hur avslutar man i iphones terminal då?

ctrl + d?

Senast redigerat 2007-10-07 17:39
  • Medlem
  • 2007-10-07 17:31

har fixat svenskt tangentbord och igenkänning av +46. Tänkt på att göra en extra kopia på filerna ni deletar. Tur att jag gjorde det, eftersom jag råkade slänga en hel map när jag höll på. Startade om mobilen och så var det bara äpplet. Trodde att det var kört då att jag skulle behöva återställa hela telefonen eftersom jag inte skulle komma in via cyberduck. Men det lyckades jag fast telefonen inte var i aktivt läge, puuuh...

  • Medlem
  • Habo
  • 2007-10-05 19:37

Blockerad stog det när någon ringer skyddat nummer ja.... helt okej för mig. Förstår inte vad det är att klaga över. Inget man "stör sig" på men man kan ju föreslå det til översättarna att det ska stå "Dolt nummer" istället.

Om man kollar på iPod touch, vad står det på "draglisterna", och då menar jag när man ska låsa upp telefonen eller stänga av deb, SwePhone har skrivit "lås upp" samt "stäng av", men vad står det på iPod touch?

  • Medlem
  • Habo
  • 2007-10-05 21:34
Ursprungligen av wunderbaren:

Om man kollar på iPod touch, vad står det på "draglisterna", och då menar jag när man ska låsa upp telefonen eller stänga av deb, SwePhone har skrivit "lås upp" samt "stäng av", men vad står det på iPod touch?

Står precis så också.

Jag har lagt in allt från SwePhone och allt fungerar utmärkt förutom svenska ordlistan. Var tvungen att installera KB och disabla auto-stavningen för det ska kunna skriva.
Finns det någon lösning på detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-06 12:56

Jag är inte heller helt nöjd med nummerformateringen.

t ex visas sexsiffriga 08-nummer så här: 08-123 45 6
Men borde visas så här: 08-12 34 56

Kan man ändra det själv i plisten? Nån som har testat?

Bevaka tråden