Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för upplåsning/aktivering/jaibreak av iPhone 1.1.1

Tråden skapades och har fått 397 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Preliminär iPhone Jailbreak 1.1.1

Third Party apps run. Kind of. We probably have to recompile many of them for the new frameworks because many of them crash.
Springboard no longer recognizes DisplayOrder.plist. And the list of "whitelisted" apps (that is, the official Applications including Safari, Photos, Calendar, etc) seems to be hard-coded into Springboard.app
The iPhone has been activated via third-party workarounds.
The 1.1.1 binaries barely work with 1.0.2 -- at least not well enough to run the music store without major hacking.
The Mobile Terminal App works on 1.1.1.
The entire bsd suite still works -- as do standard command-line utilities compiled for ARM.
1.1.1 references both com.apple.mobile.radio and com.apple.mobile.nike.
The jailbreak method is nowhere near ready for prime time. So please be patient.

http://www.tuaw.com/2007/10/08/announcing-a-preliminary-iphone-1-1-1-jailbreak/

Tredje parts program portade till iPhone 1.1.1

Tredje parts program portade till iPhone 1.1.1

http://www.apple.comwww.tuaw.com/2007/10/08/third-party-apps-ported-to-iphone-1-1-1/

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-10-09 11:57

Dom announcade det i natt från dev teamet iaf som jag förstod det

Slog ihop två trådar som handlade om samma sak.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-10-09 12:39

Fan. Om min iPhone från eBay är 1.1.1 så lär man ju behöva vänta ett bra tag innan den går att låsa upp. Jag förstår inte varför man inte fokuserar på att göra det möjligt att flasha tillbaka den till 1.0.2 i första hand. Det känns som att det borde vara enklare, och då finns det ju allt man behöver redan för oss som användare. Sen har man gott om tid för att knäcka 1.1.1 så att den lirar med andra operatörer..

Tycker det är synd att dom inte fokuserar på att aktivera den, 3-parts program är väl mindre viktigt om man inte kan aktivera den ens?

Ursprungligen av wunderbaren:

Tycker det är synd att dom inte fokuserar på att aktivera den, 3-parts program är väl mindre viktigt om man inte kan aktivera den ens?

Well, det låter nästan lite otacksamt, de gör nog vad de kan, ett litet steg i taget.

Och att kunna köra program är viktigt för alla som använder iPhone med AT&T men vill ha jailbreak och det är nog fler än de som vill aktivera den utan AT&T.

Jag har försökt samma alla diskussioner om att knäcka/låsa upp 1.1.1 i en tråd, om inte någon snabbt ger goda skäl till att inte göra det så tänker jag slå ihop denna tråd med den äldre tråden:

Har någon lyckats låsa upp en FW1.1.1 iPhone?

Edit: Times up. Slog ihop tråden om preliminärt jailbreak av 1.1.1. Vi samlar alla diskussioner om detta i en tråd, ok?

är nöjd med min iphone med 1.0.2 men det är spännande att följa de kommande updateringarna..

hoppas också på 100% factory reset appen.. så man får tillbaka allt oavsätt hur man unlockat den... iaf så länge det är mjukvara

Intressant:

we got secpack, so free unlock of 1.1.1 coming soon

Dunno right now about bricked iphones, but i guess we can reflash them now and back to working state.

So, wait a bit and don't use freak ipsf.

Hackint0sh forum: We got secpack from 1.1.1, free unlock cooming soon.

Ursprungligen av Adrian B:

Intressant:

we got secpack, so free unlock of 1.1.1 coming soon

Dunno right now about bricked iphones, but i guess we can reflash them now and back to working state.

So, wait a bit and don't use freak ipsf.

Hackint0sh forum: We got secpack from 1.1.1, free unlock cooming soon.

Spännande! Fast jag överväger nog IPSF ändå... Har tappat lite förtroendet för dev Team.

Ursprungligen av phindus:

Spännande! Fast jag överväger nog IPSF ändå... Har tappat lite förtroendet för dev Team.

iPSF använder en helt annan upplåsning som verkar "bättre", telefonen blir inte brickad vilket är ett stort plus. Funkar dessutom på 1.1.1 vad dom skriver iallafall.

Why use iPhoneSimFree, Facts about unlocking with SimFree

1. iPhoneSimFree was the first to release a Software Unlock for the iPhone.
2. iPhoneSimFree Unlock works on ALL versions of iPhone (1.0.0, 1.0.1, 1.0.2, 1.1.1)
3. iPhoneSimFree Unlock works on ALL versions of Modem Firmware ( even the latest 04.01.13_G )
4. iPhoneSimFree Unlocked phones can be updated from any version to 1.1.1 safely without bricking your radio and GSM functions (unlike other unlock methods)
5. iPhoneSimFree does not patch your devices firmware ( unlike other unlocking methods )
6. iPhoneSimFree can FIX all phones that anySim and iUnlock bricked with the 1.1.1 update
7. iPhoneSimFree Unlock is restore and update resistant up to and including 1.1.1

Ursprungligen av wunderbaren:

...
4. iPhoneSimFree Unlocked phones can be updated from any version to 1.1.1 safely without bricking your radio and GSM functions (unlike other unlock methods).
...1

Ibland undrar jag bara hur fort utvecklingen går; "... without bricking your radio and GSM functions ...", Det är ett försäljningsargument som heter duga;

"KÖP iPhoneSIMfree och få Radio på köpet!"

Ursprungligen av leonardo:

Ibland undrar jag bara hur fort utvecklingen går; "... without bricking your radio and GSM functions ...", Det är ett försäljningsargument som heter duga;

"KÖP iPhoneSIMfree och få Radio på köpet!"

Tror knappast att dom menar radio som i FM radio, dom menar nog dom fysiska delarna inne i iPhonen, dom har bara valt att kalla dom för "radio".

Ursprungligen av wunderbaren:

iPSF använder en helt annan upplåsning som verkar "bättre", telefonen blir inte brickad vilket är ett stort plus.

Jag har sett folk på Hackint0sh som påstått att iPSF måste ha källor direkt inom Apple för att lyckas med det dom gör. Kan ju bara vara avundsjuka förstås

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-10-11 17:59

En mobiltelefon är egentligen inget annat än en (avancerad) radiosändare och mottagare så att prata om radio i dessa sammanhang är helt korrekt. ALLA former av trådlösa telefoner, NMT/GSM/UMTS/DECT osv är egentligen bara radioenheter - folk har en tendens att inte tänka på det.

Nä - gjorde inte det - ju O:-)

Senaste nytt: iPhoneSimFree låser upp iPhone 1.11

För en stund sedan kom nyheten: iPhoneSimFree låser nu upp iPhone 1.11 så att den kan användas i Sverige. iFun köpte en licens alldeles nyss och håller på att testa på en helt ny iPhone 1.11 telefon.

Förtydligande: Detta är alltså ett sätt att kunna ringa med en telefon som levererats som iPhone 1.11. Aktivering + borttagning av operatörsspärr. All-the-way. Allt vi drömt om!

Snart vet vi om det stämmer!

http://www.ifun.se/senaste-nytt-iphonesimfree-laser-upp-111-iphone/

Ursprungligen av Björnström:

För en stund sedan kom nyheten: iPhoneSimFree låser nu upp iPhone 1.11 så att den kan användas i Sverige. iFun köpte en licens alldeles nyss och håller på att testa på en helt ny iPhone 1.11 telefon.

Snart vet vi om det stämmer!

http://www.ifun.se/senaste-nytt-iphonesimfree-laser-upp-111-iphone/

Hur aktiverar man den då? Eller är detta en aktivering man köper för 400 kr?

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-10-11 10:20

Olåst & oaktiverad

Tänkte just på samma sak. Om jag förstår det hela rätt så innebär en upplåsning inte att det går att ringa med sin iPhone (på normalt sätt)?

MEN, det är ett steg närmare. Nu är troligen 2 av 3 steg knäckta vilket har gått fortare än vad jag trodde.

Spännande! Antar att man måste aktivera telefonen som 1.0.2?

Detta är inte en aktivering utan en borttagning av operatörsspärr. Du kan ringa med en iPhone som levererats som 1.1.1 firmware!! It's huge!

Ursprungligen av Björnström:

Detta är inte en aktivering utan en borttagning av operatörsspärr. Du kan ringa med en iPhone som levererats som 1.1.1 firmware!! It's huge!

Coolt, men jag tänker inte betala 400 spänn för det (snål som man är ), kommer komma gratis inom några dagar.

Posta gärna bilder så man får se lite.

EDIT: som jag förstår så är detfortfarande en 1.0.2? Eller? Den går inte att använda som 1.1.1...

Senast redigerat 2007-10-11 10:57
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-11 11:05
Ursprungligen av Björnström:

Detta är inte en aktivering utan en borttagning av operatörsspärr. Du kan ringa med en iPhone som levererats som 1.1.1 firmware!! It's huge!

Ja, verkligen. Krävde nog en del mörka timmar och intag av koffein och socker.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-10-11 11:06

Nä, förvisso, men det innebär om det fungerar två saker för oss utan AT&T:

1) De som har "råkat" uppdatera till 1.1.1 kan börja använda sin iPhone igen
2) Det är riskfritt, om än dyrare, att fortsätta importera iPhone till Sverige.

Så ja, det är faktiskt rätt "huge"

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-10-11 11:11

Det krävs att man nedgraderar till 1.0.2 innan, men det innebär ju fortfarande att baseband är firmwaren som kom i 1.1.1. Detta är stort! Nu är det bara att vänta på en gratis version..

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-10-11 11:16

Nackdelen med att nedgradera är ju att man inte får de nya funktionerna i mjukvaran, utan bara en ny firmware (om jag har fattat rätt). Så här skriver de:

"October 10th, 2007:
Worlds First Unlock for iPhone 1.1.1 / 04.01.13_G Firmware

Our sincere congratulations, to the iPhone/ iTouch Dev Team for their brilliant work in finding an ingenious way to jailbreak the 1.1.1 system. This exciting news means we are now able to gladly welcome all SIMFREE unlocked phone owners to UPGRADE to 1.1.1 if they so wish

Further to this, we are very proud to announce, (after some very difficult and lengthy hardware hackery), we were able to retrieve the necessary info to create the world first 1.1.1 unlock solution. We have now tested SimFree v1.6 with phones that have the new Baseband version 04.01.13_G with full success. This now means that SimFree v1.6 release, is now capable of completely restoring/repairing software unlocked "bricked" iPhone. Those of you wishing to repair your phone, please read the following steps.

Steps for "un-bricking" your anySim or iUnock iPhones:

1. Follow the iPhone/iTouch dev team steps to bring your phone back to 1.0.2 system (your baseband firmware will still be the newer 04.01.13_G)

2. Register your true IMEI (found engraved on the back of your phone) with our servers through one of our trusted resellers.

3. Power down your phone and REMOVE your sim

4. Power up with the sim removed and Install SimFree.app 1.6 (simplest method is through apptapp installer, see post below)

5. Follow this tutorial to execute the Simfree. app."

iPSF skriver att man kan uppgradera till 1.1.1.?

"This exciting news means we are now able to gladly welcome all SIMFREE unlocked phone owners to UPGRADE to 1.1.1 if they so wish."

Är det nån som förstår eller är det bara jag som är förvirrad? Att man kan låsa upp basebandet som följer med 1.1.1 är förstått, men vilket firmware kan man använda?

Ursprungligen av wunderbaren:

iPSF skriver att man kan uppgradera till 1.1.1.?

"This exciting news means we are now able to gladly welcome all SIMFREE unlocked phone owners to UPGRADE to 1.1.1 if they so wish."

Är det nån som förstår eller är det bara jag som är förvirrad? Att man kan låsa upp basebandet som följer med 1.1.1 är förstått, men vilket firmware kan man använda?

Texten är inte helt klar - det går att tolka den så att de som en gång använde IPSF kan uppgradera till 1.1.1 utan problem, MEN de som använt iUnlock, eller anySIM och därefter klantat sig med en uppdradering ( = iBrick ) måste nöja sig med en nedgradering av FW till 1.0.2, men med BaseBand 1.1.1.

Vänta - sitt i båten -ruska inte på den - vi är snart i hamn.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-10-11 11:20

Vänta.. Det kanske är så att man bara behöver nedgradera den om man har brickat den. Det står ju i guiden "Steps for "un-bricking" your anySim or iUnock iPhones".. Annars är det kanske bara att köpa den och installera som vanligt. Nice!

Bevaka tråden