Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SwePhone

Tråden skapades och har fått 492 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-10-09 23:04
Ursprungligen av draags:

Nästan, när jag skriver åä så kastas jag ur tex SMS delen vid ä eller om jag skriver öä osv men det är vid ä som det händer i samband med något av å eller ö annars funkar det fint.

Så ofta använder jag som tur är inte den kombinationen

Läs FAQ för beta 2

  • Medlem
  • 2007-10-08 19:44

Bokstaven ä var i sms, får samma i Mail men då är det med bokstaven å.
Någon som har något tips?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-09 22:38

SSh gör du i terminalen på din mac. Sök efter ett program som heter terminal

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-09 23:05
Ursprungligen av atomlab:

SSh gör du i terminalen på din mac. Sök efter ett program som heter terminal

SSH är väl också det man gör via programmen jag nämnde? I vilket fall som helst så får jag en timeout även via terminalen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-10 00:14

Funkar det med YouTube i senaste betan av SwePhone?

  • Medlem
  • 2007-10-10 19:04
Ursprungligen av Reisan:

Funkar det med YouTube i senaste betan av SwePhone?

funkade i första iaf

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-11 16:33
Ursprungligen av JGG:

funkade i första iaf

Ok, vad bra. Hade inte hunnit installera senaste SwePhone, då jag skrev frågan. Men nu ser jag att det finns i menyn.

Hur lägger jag lättast in svenskt tangentbord på min iPhone utan trådlöst internet?
För enligt nån guide jag läste uppfattade jag det som att man var tvungen att ha det?

Vore inte en smart idé att göra en ordlista som bara innehåller de ord som man oftast använder när man skriver sms så att man t.ex. slipper förslaget om att ändra höra till hora, då jag skriver "höra av" bra mycket oftare än jag skriver hora. Kanske en lista på bara 100 ord som t.ex. idag, du, jag, kan, ses, kväll, morgon, kl, höras, när, vad, gör. Eller skulle det inte fungera? Jag vet ju inte hur det hela är uppbyggt. Men det känns vettigare att få de ord som man använder väldigt ofta rätt än att den föreslår massa konstigt.

edit: inser att det blev lite av en dubbelpost då jag skrev precis samma sak i kommentar på ifun.se, och även om nog de flesta följer dessa parallellt så hoppas jag det kanske ändå tillför något till diskussionen här.

Installerade precis Svenskt tangentbord, men snubblade precis över denna bild på blocket:

Varför har inte SwePhone.s tangentbord Å Ä och Ö placerat på tangentbordets "framsida" som på bilden?

För att det är helt värdelöst att ha det så. Tro mig - jag hade det ett tag.

Men det måste ju vara bättre att ha det så eftersom du då kan använda shift till åäö?

Är det sämre eftersom det blev mer trångt på tangenbordet?

  • Medlem
  • 2007-10-24 11:57

Fler än jag som har problem med o packa upp filerna som ligger i frameworks. Allt funkar perfekt förutom at å ö ä inte vill. Får en massa felmeddelande när jag packar upp swephone.

  • Medlem
  • 2007-10-24 14:20

Kan fortfarande inte packa upp hela Swephone. Detta kommer upp:

! C:\Documents and Settings\Palle\Lokala inställningar\Temp\SwePhone-1.0-1.zip: Kan inte skapa SwePhone 1.0\System\Library\Frameworks\TelephonyUI.framework\dtmf-*.aif
! Felaktig syntax för filnamn, katalognamn eller volymetikett.
! C:\Documents and Settings\Palle\Lokala inställningar\Temp\SwePhone-1.0-1.zip: Försöker att korrigera det ogiltiga filnamnet
! C:\Documents and Settings\Palle\Lokala inställningar\Temp\SwePhone-1.0-1.zip: Döp om SwePhone 1.0\System\Library\Frameworks\TelephonyUI.framework\dtmf-*.aif till SwePhone 1.0\System\Library\Frameworks\TelephonyUI.framework\dtmf-_.aif

Snälla, kan någon hjälpa mig med detta?

Ja, det är ju givetvis en klar fördel att kunna använda shift, men det övervägs av att det blir så pass trångt att man knappt kan skriva med det.

  • Medlem
  • 2007-10-13 00:15

Hej, jag försöker installera Swephone och är precis i början av guiden. Det står att jag ska in i "private-var-library-preferences" men alltså jag har ingen "library" i "var" ? Är det inte lite skumt? Vad kan det vara som är fel?

Mvh Ph4z3

  • Medlem
  • 2007-10-13 07:07

Kan det kanske vara att den bara är olåst men inte jailbreakad eller ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-13 12:14

Varför är det ingen som kan ta ersätta tex Q, W och tex Z med Å, Ä Ö istället?

Det vore ju optimalt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-13 13:23
Ursprungligen av atomlab:

Varför är det ingen som kan ta ersätta tex Q, W och tex Z med Å, Ä Ö istället?

Det vore ju optimalt.

Eller byta plats på dem, dvs ha å, ä och ö där q, w och z är idag och vise versa. Så är de tillgängliga ändå. Man använder ju de svenska tecknen väldigt ofta när man skriver t ex sms eller hanterar kontakter.

I 1.1.1 kan man faktiskt byta språk till Svenska på telefonen. Då blir nummerhantering, vissa menyer och ordlista och så på svenska. Den enda nackdelen är att ordlistan och en STOR del av telefonen inte blir översatt då svenska inte är inkluderat än. Men tydligen skall tyska och franska fungera.

Mvh,

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-10-13 16:43
Ursprungligen av Rossifumi:

I 1.1.1 kan man faktiskt byta språk till Svenska på telefonen. Då blir nummerhantering, vissa menyer och ordlista och så på svenska. Den enda nackdelen är att ordlistan och en STOR del av telefonen inte blir översatt då svenska inte är inkluderat än. Men tydligen skall tyska och franska fungera.

Mvh,

Först säger du att ordlistan blir på svenska, men sen att den inte blir översatt.. Que?
Vilka menyer blir svenska? Kan någon länka till lite screens på tangentbordet och menyerna i 1.1.1?

Ursprungligen av koze:

Först säger du att ordlistan blir på svenska, men sen att den inte blir översatt.. Que?
Vilka menyer blir svenska? Kan någon länka till lite screens på tangentbordet och menyerna i 1.1.1?

Alltså alternativen finns, det finns en grej som heter International under Settings där du kan välja Svenska som språk, svenskt tangentbord, ordlista osv. Men själva ordlistan är tom så den "hjälper" dig inget men saboterar heller inte som den engelska gör när du skriver svenska ord.

Tangentbordet ser som sagt likadant ut men när du håller fingeret på A eller O en sekund kommer det upp en lista med specialtecken som Å Ä Ö.

Tangentbordet blir på svenska, det står "mellanslag" osv där, sen inne i menyn International står det på svenska lite småsaker. Men när man väljer språk och den applicerar det så är det fortfarande på engelska för den är väl som sagt tom den språkfilen. Sedan blir veckodagar, månader osv på svenska med.

Mvh,

Senast redigerat 2007-10-13 18:00
Ursprungligen av Rossifumi:

Alltså alternativen finns, det finns en grej som heter International under Settings där du kan välja Svenska som språk, svenskt tangentbord, ordlista osv.

Det låter precis som hur det är i iPod touch. Men det udda är att om jag tittar på iLounge artikel om 1.1.1 vs 1.0.2 så finns inte International med under Settings, se den här bilden.

Ursprungligen av Adrian B:

Det låter precis som hur det är i iPod touch. Men det udda är att om jag tittar på iLounge artikel om 1.1.1 vs 1.0.2 så finns inte International med under Settings, se den här bilden.

Du måste editera en fil, av någon anledning så har Apple dolt det. Samma sak med Contacts som numera går att få fram i Springboard genom ett liten kopiera och klistra i samma fil.

Mvh,

Ursprungligen av Rossifumi:

Du måste editera en fil, av någon anledning så har Apple dolt det. Samma sak med Contacts som numera går att få fram i Springboard genom ett liten kopiera och klistra i samma fil.

Ah, på så sätt. Jag har uppenbarligen inte hängt med i hackningen av 1.1.1 tillräckligt. Det är ju högst intressant för framtiden för SwePhone-projektet.

Ursprungligen av Rossifumi:

Du måste editera en fil, av någon anledning så har Apple dolt det. Samma sak med Contacts som numera går att få fram i Springboard genom ett liten kopiera och klistra i samma fil.

Mvh,

Har du lust att dela med dig av hur man editerar filen?

Ursprungligen av multiphoto:

Har du lust att dela med dig av hur man editerar filen?

Ändra "International" till true i M68AP.plist som ligger i mappen "/System/Library/CoreServices/SpringBoard.app/".

Mvh,

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-20 16:02
Ursprungligen av Rossifumi:

Ändra "International" till true i M68AP.plist som ligger i mappen "/System/Library/CoreServices/SpringBoard.app/".

Mvh,

Kan man bara gå in och ändra direkt på telefonen, eller kan man ta ner hela Springboard, ändra i OmniOutliner, spara och sedan tanka upp den igen?

Eller kan man använda sig av Springboard-filen i SwePhone-1.1.1-b1?
Och sedan tanka upp den nya UIPhoneFormats.plist?
Jag är nämligen bara ute efter att få in svenknummerformatering...

.o

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-11-01 05:25
Ursprungligen av multiphoto:

Har du lust att dela med dig av hur man editerar filen?

Här här ett program som kan redigera filen:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/22659

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-20 09:03

Som jag förstår det är den svenska ordboken tom i 1.1.1. Men kan man inte bara plocka en svensk ordbok och lägga in den? Vad är problemet? Detta borde väl lätt kunna fixas in i SwePhone?

Bevaka tråden