Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för upplåsning/aktivering/jaibreak av iPhone 1.1.1

Tråden skapades och har fått 397 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-22 13:22
Ursprungligen av pono:

Hur snart fick ni bekräftelse att kunna köra, får man ett mejl när dom lagt in IMEI nummer i deras databas eller vad?

Inom ett par timmar ska IMEI-registreringen vara inlagd i deras databas. De meddelar ej när de har lagt in det. Enligt hemsidan så sker registrering av IMEI direkt när man betalat.

  • Medlem
  • 2007-10-22 11:07

Ahh, ok. Tack för infon!

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2007-10-22 12:08

Sååå mycket inlägg överallt.. Man tappar ju kollen.. Kan man inte samla allt på något smart ställe?

Jag har en upplåst (ej virgin) 1.02 som fungerar med Telia.. Hur gör jag för att få den till 1.1.1 med telia? Snabb och enkel fråga

Ursprungligen av p2d:

Sååå mycket inlägg överallt.. Man tappar ju kollen.. Kan man inte samla allt på något smart ställe?

Jag har en upplåst (ej virgin) 1.02 som fungerar med Telia.. Hur gör jag för att få den till 1.1.1 med telia? Snabb och enkel fråga

Det är exakt det som är min huvudfråga också. Håll er till topic nu för en gång skull!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-22 13:16
Ursprungligen av p2d:

Sååå mycket inlägg överallt.. Man tappar ju kollen.. Kan man inte samla allt på något smart ställe?

Jag har en upplåst (ej virgin) 1.02 som fungerar med Telia.. Hur gör jag för att få den till 1.1.1 med telia? Snabb och enkel fråga

Jo, det går att samla och sammanfatta kontentan ur dessa långa trådar, men det kräver initiativ och engagemang.

För att få din 1.02 uppgraderad till 1.1.1 och upplåst kan du t ex köpa en SimFree-licens. Och sedan följa deras upplåsning- och uppgraderingsguide. De har guider för både PC och Mac. I deras guide så börjar du på olika steg, beroende på vilken version du har och vilket sätt du låst upp den.

  • Medlem
  • 2007-10-22 12:11

Det känns ju sådär att köra en uppg till 1.1.1 på sin upplåsta 1.02:a.
Är det bara köra enligt steg 2 sedan? http://www.freeouriphones.com/MacTutorial.html
Har ni som kört haft upplåsta lurar?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-22 13:18
Ursprungligen av pono:

Det känns ju sådär att köra en uppg till 1.1.1 på sin upplåsta 1.02:a.
Är det bara köra enligt steg 2 sedan? http://www.freeouriphones.com/MacTutorial.html
Har ni som kört haft upplåsta lurar?

Jag genomförde deras guide igår. Och det funka bra. Jag hade en 1.02:a som var upplåst med iUnlock. Om du kört iUnlock eller AnySim, så ska du börja på steg 3 och sedan fortsätta med steg 2. Inget mer.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-20 20:52

Nu har jag kommit så långt som att jag har fått in SimFree, men den får inte godkänt IMEI. Tydligen har de inte hunnit lägga in mitt inskickade IMEI-nummer. Suck... Har ju bara 4 steg kvar av 20 ju... Ska testa lite senare igen...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-20 21:02
Ursprungligen av Reisan:

Nu har jag kommit så långt som att jag har fått in SimFree, men den får inte godkänt IMEI. Tydligen har de inte hunnit lägga in mitt inskickade IMEI-nummer. Suck... Har ju bara 4 steg kvar av 20 ju... Ska testa lite senare igen...

Hehehe, läste nu om lite felsökning på deras hemsida. Nedan är lösningen. Funka inte med mitt SIM-kort i, men funkar utmärkt efter jag tagit ut det. Wohoo!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-20 21:24

IFSF funkar utmärkt!

Nu har jag fixat med IFSF och har nu en fd 1.02 som är uppgraderad till 1.1.1 och upplåst med SimFree. Funkar utmärkt! Bra guide har de. Om något moment krånglar eller ej funkar så prova igen. Till slut går de igenom. Hehe.

Edit: Jag har nu provat både utan SIM-kort och med mitt Tele2-kort. Och det funkar inte ihop med den lösningen jag använt. AT&T-kortet måste sitta i när man använder IPSF-guiden och SimFree-upplåsningen.

Senast redigerat 2007-10-21 04:18
  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-10-20 21:03

Skriver detta fran iphonen. Skapade en trad men fick ont om svar. Har win xp och en upplast telefon.problemet e att kameran slutade fungera efter andra gongen jag provade den.den startar,men sen e allt svart och knappen for att ta kort e inaktiv.den reagerar pa nar jag vrider telefonen men gor inte att ta not kort som sagt och skermen e helt svart.nogon med liknande problem eller tips? Tacksam for svar!

Problem med SSH på min iPhone (1.1.1)

Halloj!

Låst upp min iphone med 1.1.1 (independence 1.2.4 och nya Anysim).
Allt funkar finfint förutom att jag inte kommer åt den via ssh och kan
därför inte installera installer.app. Det är skumt, kan pinga phonen i terminalen
men så fort jag kör ssh root@ip så får jag connection refused port 22 blabla..
Jag har kört om installationen för ssh i independence ca 4 gånger men det hjälper
inte. Det funkade bra med BSD och openSsh när jag körde 1.0.2. Det är enda gången
det funkat. Nu kan jag ju inte installera dessa för att jag inte kommer åt luren via
Ssh. Ursäkta den något röriga posten, men jag vet fan inte vad jag skall försöka härnäst.
Testade också remove known host kommandot i terminalen, men det verkade inte hjälpa.
Några idéer?

/magnus

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-10-21 16:08

Har också problem med openssh under 1.1.1... vi får helt enkelt vänta tills den är stabil igen, dock så fungerar Dropbear SSH från iNdependence, fast den vill jag inte använda då den inte går att styra ifrån Services programmet (som inte heller fungerar under 1.1.1).

verkar vara en del som har problemet. är det inte dropbear som installeras från independence? i så fall skall den var installerad. fattar inte var problemet ligger. dum fråga kanske, men finns det något annat sätt få in installer.app i luren utan att använda ssh? ser att apptapp inte är uppdaterad än.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-21 16:42

Jag har också problem att ansluta till iPhonen via SSH/CyberDuck på min nyligen uppgraderade 1.1.1:a med SimFree. WiFi fungerar som det ska, liksom att dator och iPhone får samma IP-område. Kul att se att fler har liknande problem.

Jag har uppgraderat till 1.1.1 idag med SimFree och kunde inte köra scp från terminalen. Förmodligen är det därför att "RSA host key" har ändrats vid uppdateringen. Men iNdependence 1.2.4 fixade det hela! Jag minns inte exakt i vilket läge, men programmet konstaterade att något med ssh måste fixas och frågade om jag ville ha hjälp med det. Sen började allt lira så bra så.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-21 18:21
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Jag har uppgraderat till 1.1.1 idag med SimFree och kunde inte köra scp från terminalen. Förmodligen är det därför att "RSA host key" har ändrats vid uppdateringen. Men iNdependence 1.2.4 fixade det hela! Jag minns inte exakt i vilket läge, men programmet konstaterade att något med ssh måste fixas och frågade om jag ville ha hjälp med det. Sen började allt lira så bra så.

Aha, detta ska jag undersöka mer... Får googla och även kolla deras hemsida, kanske kan man fixa det här trots allt... Ska kolla detta lite senare idag.

Jag gjorde min upplåsning med independence 1.2.4 och det funkar inte för mig.
Enda gången jag fick det att lira var när jag var downgradad till 1.0.2 och körde in
BSD och OpenSSH genom apptapp, då sa det pang direkt. Ssh funkade. Men, nu verkar det lite småkört. Värsta fall får man väl vänta på Apptapper för 1.1.1.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-21 20:17

Jag har provat att avinstallera SSH och sen installerat in det igen via Independence 1.2.4. Men det blev inte bättre. Connection refused eller timed out. Håller på att googla efter någon lösning.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-21 20:24

Kan detta fixa vårt problem med connection refused via ssh?

intressant!

Blir inte klok på om den använder ssh vid installation...
Värt att testa. Snyggt Jobbat!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-21 20:33
Ursprungligen av manolito66:

intressant!

Blir inte klok på om den använder ssh vid installation...
Värt att testa. Snyggt Jobbat!

Jag har ställt frågan på modmyiphone dot com, ifall den guiden i deras wiki kan hjälpa mig/oss. Ska vänta och se om någon svarar. Vågar inte riktigt testa...

Gött! Jag väntar med spänning.
Gott jobbat än en gång!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-21 20:41

När det här med SSH-anslutningen är löst så är nästa steg att få upp International under Settings, så att vi kan ändra språket på gränssnittet och tangentbordet.

Kolla denna tråd och läs från inlägg nr 171.

Man kan ju testa och se om man blir nöjd med de medföljande språket i 1.1.1. Annars får man lägga in senaste SwePhone för FW 1.1.1.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-21 21:43
Ursprungligen av Reisan:

När det här med SSH-anslutningen är löst så är nästa steg att få upp International under Settings, så att vi kan ändra språket på gränssnittet och tangentbordet.

Kolla denna tråd och läs från inlägg nr 171.

Man kan ju testa och se om man blir nöjd med de medföljande språket i 1.1.1. Annars får man lägga in senaste SwePhone för FW 1.1.1.

Jag har nu testat det som heiko tipsa om, dvs ett program som heter iFuntastic och med den kunde jag ansluta till min iphone och redigera/bläddra i mappar och filer. Har testat att ändra i den filen som nämns i tråden jag tipsa om här. Och det funkar utmärkt. Fick svenskt tangentbord, bättre nummerformatering och även svenskt datum. Dock ändrades inte språket på menyer...

Edit: Med iFuntastic kommer man åt filerna på sin iPhone. Och kan t ex lägga in senaste SwePhone för FW 1.1.1.

Detta fick vara tröstpriset för ikväll.

Senast redigerat 2007-10-21 21:59
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-21 21:08

Ingen som svarat på min fråga på modmyiphone dot com. Har kollat i deras forum och konstaterat att det är MÅNGA med samma problem som vi! Ojojoj...

Edit: Jag tror att vi får lugna oss ett tag till med detta... Läste om några som provat guiden och fått många olika problem. Några har lyckats med detta. Men vilket som funkar, det var inte så självklart.

Senast redigerat 2007-10-21 21:18
  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-10-21 22:01

revirgineze min 1.0.2, update till 1.1.1 anySim funkar inte...

Jag följde guiden som det stod.. Men tror jag har klantat mig någonstans.

När jag ska köra anySim så hänger det sig precis efter "Copying Firmware" och ett felmeddelande kommer upp och syns under 1 sekund; error while opening secpack /"någon mapp"/

Någon som kan hjälpa mig, är otroligt ledsen just nu..

Update:
Lyckades ta kort på skärmen innan meddelandet försvann, såhär låder det:

Error while opening /applications/anySim.app/secpack40113.bin

Någon som har någon idé?

Senast redigerat 2007-10-22 00:03
  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-10-22 01:39

Haha, hittade felet. Berodde på att jag lyckats packa upp anysim 2 gånger.
Var dum nog att lägga in anySim-1.app på iphonen, så då hittade den ju inte filerna.

Jaja, nu ör det löst. Men jag har lyckats lägga in installer och BSD Subsystem 2 gånger, så nu har jag två st av dem i Uninstall-listan i Installer.app. Någon som vet hur man tar bort en av dom från listan för det går inte att avinstallera någon av dem eftersom det står "reinstall".

Borde det inte finnas någon info-fil någonstans där man kan ta bort en av dom bara?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-22 08:12

BSD subsystem är ju inte bara en app, så ta bort det för hand lär ju inte vara så lätt, men det borde ju finnas nån fil nånstans i pakethanteraren som säger vad som är installerat. Googla runt lite på nullrivers sida, borde ju vara dokumenterat.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-10-22 10:33
Ursprungligen av bonq:

BSD subsystem är ju inte bara en app, så ta bort det för hand lär ju inte vara så lätt, men det borde ju finnas nån fil nånstans i pakethanteraren som säger vad som är installerat. Googla runt lite på nullrivers sida, borde ju vara dokumenterat.

Precis detta jag menar, var lite trött igår när jag skulle formulera mig.

Bevaka tråden