Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är bra och dåligt med Leopard?

Tråden skapades och har fått 151 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-27 15:39
Ursprungligen av 20hz:

Linotype Fontexplorer fungerar kalas här.. vilken version kör du?

Nya Typsnittsboken...gör inte den att man kan skippa FontExplorer?

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-10-27 15:43
Ursprungligen av Axel von Matern:

, Hur får man till 2D dock? Känner att jag sett det någonstans...

I terminalen
2D

defaults write com.apple.dock no-glass -boolean YES 

3D

defaults write com.apple.dock no-glass -boolean NO

Starta om dockan

killall Dock
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-27 17:28

20hz: Göre!??! Laddar ner en nyare version nu!
mjg: ny typsnitsbok? Coolt. Tänk om Apple fått till det rätt denna gång!

  • Medlem
  • Håbo
  • 2007-10-27 18:07

Efter 2,5 lyckliga Mac-år fick jag min första kernel-panic någonsin iom uppgradering till Leopard (PB G4 1,5GHz, 1GB RAM). Inget bra första intryck men efter en omstart har allting rullat på bra. Överlag snabbare än Tiger men grafiken är en aning "råare" (hittar inget bättre ord). Upplever tex att Dockan inte flyter lika fint som i Tiger. På plussidan är Safari 3 som känns mycket snabbare än 2:an. Sammanfattningsvis ett bra OS och kan jag klara mig utan fler kernel-panics (en gång är ingen gång) så kommer jag fortsätta vara en nöjd Mac-användare.

PS, Den nya rösten "Alex" är förmodligen den bästa syntetiska datorrösten jag har hört! Mycket imponerade!

sms och ring upp borta från adressboken. ett jävla skämt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-27 18:19

Gillar
• Du kan inte ändra namnet på din hemmapp i Findern. Inga fler olyckliga omdöpningar
• Det ligger inte dubbla kopior av typsnitt.
/System/Bibliotek/Fonts/ Innehåller bara typsnitt för systemet.
/Bibliotek/Fonts/ Innehåller resten av typsnitten.
~Bibliotek/Fonts/ Innehåller från början ingenting.
• Verkar som att valutadelen i Kalkylatorn uppdaterar sig automatiskt.

Gillar inte
• Man får fortfarande inte upp extrainfo (låtens längd) om en .m4a-låt i Findern.
• Man kan inte ta bort RRS i Mail
• Äpple + shift + 4 + mellanslag ger en bra ful och bra gammal kamera
• Gör ett alias av en fi, tex en RTF så blir det den gamla symbolen.
• Fortfarande fel Stockholm i väderwidgeten. [insert]Obligatoriskt skämt om att stockholm inte är viktigt från bondläpp med komplex[/insert]

Ursprungligen av acke:

• Du kan inte ändra namnet på din hemmapp i Findern. Inga fler olyckliga omdöpningar

Hm, då kanske Björnström kan spara in en server med tanke på minskade antalet trådar om detta problem...

Ursprungligen av acke:

Gillar
• Du kan inte ändra namnet på din hemmapp i Findern. Inga fler olyckliga omdöpningar
• Det ligger inte dubbla kopior av typsnitt.
/System/Bibliotek/Fonts/ Innehåller bara typsnitt för systemet.
/Bibliotek/Fonts/ Innehåller resten av typsnitten.
~Bibliotek/Fonts/ Innehåller från början ingenting.
• Verkar som att valutadelen i Kalkylatorn uppdaterar sig automatiskt.

För mig funkar det att ändra namn på hemkatalogen. Inte i kolumnvy, däremot i symbolvy och listvy.

Ehm, det låg väl inte dubletter av typsnitt i föregånde version av OS X heller? Nu pratar jag grundinstallerat system utan extra program installerat. Och ~Bibliotek/Fonts är från början tomt även i Tiger.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-27 19:52
Ursprungligen av Mattias A:

För mig funkar det att ändra namn på hemkatalogen. Inte i kolumnvy, däremot i symbolvy och listvy.

Ehm, det låg väl inte dubletter av typsnitt i föregånde version av OS X heller? Nu pratar jag grundinstallerat system utan extra program installerat. Och ~Bibliotek/Fonts är från början tomt även i Tiger.

Jaså, jag får upp en ruta som säger: ""Acke" krävs a Mac OS X och får inte ändras eller raderas" när jag försöker ändra den. Men så långt provade väl inte du din fegbyxa.

Jag är helt säker på att det låg dubletter i tidigare versioner.

Jag är inte helt förtjust i de nya skrivbordsbilderna. (En del är förvisso bra.) Men nog är "Golden Palace" onödigt överexponerad? "Lavender" har dålig färgmättnad, etc.. Jeppe E kanske håller med mig?

Ja, jag är fotonörd och står för det (och kan lägga in mina egna bilder). Estetiken är ju väldigt subjektiv men jag hade absolut förväntat mig högre kvalité på bakgrunderna.

Ursprungligen av acke:

Jaså, jag får upp en ruta som säger: ""Acke" krävs a Mac OS X och får inte ändras eller raderas" när jag försöker ändra den. Men så långt provade väl inte du din fegbyxa.

Jag är helt säker på att det låg dubletter i tidigare versioner.

Okej, jag testade aldrig att byta namn, bara att markera mappen. Fegbyxa som jag är Så där har du rätt.

Men jag är lika säker på att det inte finns dubletter av typsnitt i Tiger. Du måste ha strulat till det själv i så fall, eller så har en installation av något program ställt till det för dig. Lista på vilka typsnitt som installeras var i Tiger:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=301332

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-27 21:56
Ursprungligen av Mattias A:

Okej, jag testade aldrig att byta namn, bara att markera mappen. Fegbyxa som jag är Så där har du rätt.

Men jag är lika säker på att det inte finns dubletter av typsnitt i Tiger. Du måste ha strulat till det själv i så fall, eller så har en installation av något program ställt till det för dig. Lista på vilka typsnitt som installeras var i Tiger:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=301332

Strulade till det? Jag? Passa dig! Nä men så kan det nog vara. Hade för mig något helt annat.

Ursprungligen av acke:

Strulade till det? Jag? Passa dig! Nä men så kan det nog vara. Hade för mig något helt annat.

Nej, alltså, inte menade jag att du strulade till det. Något strulade till det för dig, så var det nog

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-10 13:44

Time Machine hittar ingen lagrinngsplats

Jag har precis installerat Leopard. Men när jag startar TimeMachine så frågar den efter lagringsplats. Det är helt tomt så jag kan inte hitta eller välja någon lagringsplats. Vad gör man??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-11 22:40
Ursprungligen av Sontan:

Jag har precis installerat Leopard. Men när jag startar TimeMachine så frågar den efter lagringsplats. Det är helt tomt så jag kan inte hitta eller välja någon lagringsplats. Vad gör man??

Har du någon extern disk inkopplad? TM låter dig inte säkerhetskopiera till din systemdisk.

Sitter just nu med en Macbook där Firefox, iTunes, iPhoto, CS3, aMSN, Azureus och Missing Sync är ingång utan att fläkten snurrar!

I övrigt tycker jag det mest är sjukt mycket rappare.

Jag gillar Spaces.
En sak jag märkte var att jag drog ett programfönster till ena kanten av skärmen
och vips, så flipprades det över till mitt andra Spaces-fönster. Vilket ju vara lite
förvånande till en början, men rätt smidigt, faktiskt.!

+ Rappare
+ Nya iCal
+ Nya Mail

- Den transparenta menyraden. Trodde inte att den skulle vara så ful, men den är ju en katastrof!! Kanske vänjer mig...
- Har man på förstoring på dockan (så att ikonerna blir större när man drar över dom) så är det betydligt hackigare än innan.

Har inte haft några märkvärdiga problem. PithHelmet, MailEnhanzer och Mail.Appetizer funkar inte, men det kommer väl snart.

Överlag fungerar det bra. Lite småbuggar. Just nu har jag en bokmärkesmapp i listen i Safari. Det står att det finns en oläst RSS-artikel, men öppnar man drop down-menyn i mappen finns det inget som är oläst där. Vid något tillfälle försvann färgerna från trafikljusen i System Preferences. Stängde och startade det och då var färgerna tillbaka.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-10-27 20:22

Jag har läst massor av trådar och kan sammanfatta allt så här:
Så gott som alla är nöjda med så gott som allt. Det enda som verkligen inte uppskattas av folk... den transparenta menyn.

Buggar är givet i en första release och kommer fixas efter hand, så där kan man inte gnälla allt för mycket. Docken är inte alltid popis hos folk, men Apple har iaf fixat ett alternativ som verkar gå hem hos dessa folk.

Men ärligt talat: Om transparansen på menyn stör folk så otroligt, så är det väl skönt att det bara är en fråga om dagar (timmar?) innan det finns ett litet program som "rättar till" den. För min del gillade jag den inte heller, men måste erkänna att det faktiskt gör att programmet man arbetar med hamnar lite mer i fokus. Så satt säga. Hade nog stängt av transparansen ändå, om möjligheten hade getts. Men som sagt, det kommer. Om inte från Apple, så garanterat från annat håll.

Summa sumarum: så här långt - GRYMT värdig uppföljare.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-10-27 20:45
Ursprungligen av Snooze:

Jag har läst massor av trådar och kan sammanfatta allt så här:
Så gott som alla är nöjda med så gott som allt. Det enda som verkligen inte uppskattas av folk... den transparenta menyn.

Buggar är givet i en första release och kommer fixas efter hand, så där kan man inte gnälla allt för mycket. Docken är inte alltid popis hos folk, men Apple har iaf fixat ett alternativ som verkar gå hem hos dessa folk.

Men ärligt talat: Om transparansen på menyn stör folk så otroligt, så är det väl skönt att det bara är en fråga om dagar (timmar?) innan det finns ett litet program som "rättar till" den. För min del gillade jag den inte heller, men måste erkänna att det faktiskt gör att programmet man arbetar med hamnar lite mer i fokus. Så satt säga. Hade nog stängt av transparansen ändå, om möjligheten hade getts. Men som sagt, det kommer. Om inte från Apple, så garanterat från annat håll.

Summa sumarum: så här långt - GRYMT värdig uppföljare.

Jag själv förstår inte varför fol stör sig på transparens menyn. Den anpassar sig färgmässigt till bakgrundsbilden vilket är bra, flyter in bättre och man slipper få den i fokus som något störande som i Tiger.
Däremot har jag inte läst många som stör sig på den nya dockan. Dockan i min mening är extremt ful och störande objekt där jag inte ser några föredelar alls. Som tur är kan man terminal komandera den till 2D, som blir riktigt snygg faktiskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-27 21:33
Ursprungligen av Snooze:

Jag har läst massor av trådar och kan sammanfatta allt så här:
Så gott som alla är nöjda med så gott som allt. Det enda som verkligen inte uppskattas av folk... den transparenta menyn.

Buggar är givet i en första release och kommer fixas efter hand, så där kan man inte gnälla allt för mycket. Docken är inte alltid popis hos folk, men Apple har iaf fixat ett alternativ som verkar gå hem hos dessa folk.

Men ärligt talat: Om transparansen på menyn stör folk så otroligt, så är det väl skönt att det bara är en fråga om dagar (timmar?) innan det finns ett litet program som "rättar till" den. För min del gillade jag den inte heller, men måste erkänna att det faktiskt gör att programmet man arbetar med hamnar lite mer i fokus. Så satt säga. Hade nog stängt av transparansen ändå, om möjligheten hade getts. Men som sagt, det kommer. Om inte från Apple, så garanterat från annat håll.

Summa sumarum: så här långt - GRYMT värdig uppföljare.

Testat http://www.eternalstorms.at/utilities/opaquemenubar/index.html för att slippa ha den gemonskinlig?

Bra sak:
jag började skriva en postning i en annan tråd och ångrade mig. När jag skulle stänga fönstret kom det upp en sån här varning:

"You have entered text on “Vad är bra och dåligt med Leopard? - Page 2 - 99.se”. If you close the window, your changes will be lost. Do you want to close the window anyway?"

Super! Det har hänt ett gäng gånger att man skrivit ett långt inlägg och råkat stänga.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-27 23:09
Ursprungligen av HankPank:

Bra sak:
jag började skriva en postning i en annan tråd och ångrade mig. När jag skulle stänga fönstret kom det upp en sån här varning:

"You have entered text on “Vad är bra och dåligt med Leopard? - Page 2 - 99.se”. If you close the window, your changes will be lost. Do you want to close the window anyway?"

Super! Det har hänt ett gäng gånger att man skrivit ett långt inlägg och råkat stänga.

Usch. Jag hoppas verkligen att man kan stänga av detta. Jag blir så trött på alla dessa varningar som lägger till massor av moment om man lägger ihop dom. Mitt liv blev bättre sedan man kan tömma papperskorgen bums utan en massa tjaft - som det var på Mac's gamla OS. Safari 3 har lagt till en massa varningsskit som man slapp i 2an. Om man inte kan stänga av detta efter nästa Safari-update så går jag över till Firefox (igen).

Ursprungligen av mjg:

Usch. Jag hoppas verkligen att man kan stänga av detta.

Stänga av vet jag inte, men om du håller in alternativ-tangenten samtidigt som du klickar på den röda lampan så stängs hela klabbet ner utan några säkerhetsfrågor.

Arkivera Mail

-Det blir ju klart jobbigt nu, när man inte kan flytta enskilda mail till arkiverings mappar man redan hade. Hoppas det är någon som hittar någon bättre lösning än den inbyggda som nya Leopard Mailen har, där hela mappen blir en box, som man inte alls kan se, söka eller öppna separata mail ifrån. Inte glad alls över det.
Någon som har bra förslag på andra arkiveringsmetoder?
-Färgväxlingarna mellan fönster i aktiva program och inaktiva är i lite för stor ljusskillnad, alldeles för mörkt i aktiva, som någon annan också påpekat.

+Däremot så tycker jag den nya menylisten som alla klagar på är nyansrik och trevlig, likaså dockan.

Kommer säkert mer irritationer....;)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-28 01:48
Ursprungligen av panther:

-Det blir ju klart jobbigt nu, när man inte kan flytta enskilda mail till arkiverings mappar man redan hade. Hoppas det är någon som hittar någon bättre lösning än den inbyggda som nya Leopard Mailen har, där hela mappen blir en box, som man inte alls kan se, söka eller öppna separata mail ifrån. Inte glad alls över det.

Förstår ej hur du menar. Hos mig kan man skapa hur många mappar man vill och dra vad som helst till, precis som förut.

Ursprungligen av Rajje:

Förstår ej hur du menar. Hos mig kan man skapa hur många mappar man vill och dra vad som helst till, precis som förut.

Inga problem inom Mail, men om du ska arkivera mappar utanför Mail, så blir det inte lika smidigt som i Tigern.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-27 22:23

linje i botten.
- Vissa program (tex QuickSilver) som är inställda på att inte visa någon symbol i Dock, hamnar nu där hur man än gör. Det är nog dock tidsfråga innan programtillverkarna fixar detta.
- Knapparna i Finders verktygsfält sitter för långt ner och symbolerna på bakåt/framåt-knapparna sitter för långt ner i knappen. Osymmetriskt. Spelar ju absolut ingen roll egentligen, men av någon anledning irriterar det mig hela tiden.
- Fönster kommer inte ihåg om de hade verktygsfältet framme eller gömt senaste gången. Öht verkar Finder ha ännu värre problem än tidigare med att minnas visningsinställningar. Jag trodde att de skulle ha löst sådana problem, inte förvärrat dem.
- Gränssnittet är för mörkt. Det känns på något sätt inte lika naturligt och proffsigt som tidigare. Stökigare och med för mycket lekfulla effekter ibland. Det är också ofta dålig kontrast mellan text och bakgrund p.g.a. detta.
- Menyraden har inte längre rundade kanter. Buhu, det har den haft sedan urminnes tider.
- etc

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-27 22:32
Ursprungligen av Rajje:

linje i botten.
- Vissa program (tex QuickSilver) som är inställda på att inte visa någon symbol i Dock, hamnar nu där hur man än gör. Det är nog dock tidsfråga innan programtillverkarna fixar detta.
- Knapparna i Finders verktygsfält sitter för långt ner och symbolerna på bakåt/framåt-knapparna sitter för långt ner i knappen. Osymmetriskt. Spelar ju absolut ingen roll egentligen, men av någon anledning irriterar det mig hela tiden.
- Fönster kommer inte ihåg om de hade verktygsfältet framme eller gömt senaste gången. Öht verkar Finder ha ännu värre problem än tidigare med att minnas visningsinställningar. Jag trodde att de skulle ha löst sådana problem, inte förvärrat dem.
- Gränssnittet är för mörkt. Det känns på något sätt inte lika naturligt och proffsigt som tidigare. Stökigare och med för mycket lekfulla effekter ibland. Det är också ofta dålig kontrast mellan text och bakgrund p.g.a. detta.
- Menyraden har inte längre rundade kanter. Buhu, det har den haft sedan urminnes tider.
- etc

Oj, där har vi en bugg!
Bara den andra halvan av mitt inlägg kom med när jag klickade "Skapa inlägg" i Safari 3.

Detta är hela inlägget:

Positiva:
- Quicklook ÄR fantastiskt! Med den funktionen kan man verkligen imponera. Markera en fil och slå till mellanslag och BOOM, där är den. Markera massa saker i en lista, få ett bildspel direkt. Markera vilka filer som helst och få direkt ett indexark över hela skärmen. Markera GarageBand-projekt och se direkt hur arbetsytan i dokumentet såg ut sist. Man kan t.o.m. markera dokument som man inte har programmet till (t.ex. Excel, Keynote) och se det direkt ändå.
- Hjälpen har alltid haltat, men nu är den fantastisk. Skriv in i snabbsökrutan och få direkt svar. Hittar man inte det du letar efter i menyraden, sök bara i hjälpmenyn! Nu kan vanliga användare äntligen börja lära sig att leta efter saker själva istf att fråga om allt om och om igen.
- Det är inte allmänbildning att hårddiskar är mekaniska delar med begränsad livslängd. Folk blir alltid lika förvånade när man säger det och förfärade över att de inte har backup. Speciellt eftersom de inte har en aning om hur man gör backup. Time Machine är en revolution som kommer att rädda många situationer.

Negativa:
Det finns mycket småsaker att klaga på. Det sämsta av allt är travar.
- De nya mapparna är ganska fina, men symbolerna på dem (t.ex. Programmappen) är mycket otydliga.
- 3D-Docken hade varit OK om den inte helt oförklarligt hade haft en fet vit linje i botten.
- Vissa program (tex QuickSilver) som är inställda på att inte visa någon symbol i Dock, hamnar nu där hur man än gör. Det är nog dock tidsfråga innan programtillverkarna fixar detta.
- Knapparna i Finders verktygsfält sitter för långt ner och symbolerna på bakåt/framåt-knapparna sitter för långt ner i knappen. Osymmetriskt. Spelar ju absolut ingen roll egentligen, men av någon anledning irriterar det mig hela tiden.
- Fönster kommer inte ihåg om de hade verktygsfältet framme eller gömt senaste gången. Öht verkar Finder ha ännu värre problem än tidigare med att minnas visningsinställningar. Jag trodde att de skulle ha löst sådana problem, inte förvärrat dem.
- Gränssnittet är för mörkt. Det känns på något sätt inte lika naturligt och proffsigt som tidigare. Stökigare och med för mycket lekfulla effekter ibland. Det är också ofta dålig kontrast mellan text och bakgrund p.g.a. detta.
- Menyraden har inte längre rundade kanter. Buhu, det har den haft sedan urminnes tider.
- etc

Bevaka tråden