Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny tv-widget

Tråden skapades och har fått 825 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Fel typsnitt känner jag till tack vare Henrik (malesca) en bit upp, så det har jag ordnat tror jag. Lägger upp en fil i morgon, vill se hur det funkar med vintertiden först.

muskorv: Kör du men svenska som språk eller något annat?
Loggmeddelandet var utmärkt förresten, mer sånt tack
(fås fram genom att öppna Systemmeddelanden och sen console.log. Därefter kan man söka på swedb se.swedb.tv.widget så borde bara widgetens eventuella meddelanden synas.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-10-28 08:02

gusax840: Har allt på engelska, av gammal vana.

Ursprungligen av muskorv:

gusax840: Har allt på engelska, av gammal vana.

Om du provar byta till svenska, logga ut, logga in och sen starta widgeten, funkar det då?

Förfarandet förutsätter ju givetvis att du har både engelska och svenska installerat, om du struntat i att lägga in svenska så är det orsaken till felet. (Alla kanaler som behövs ligger i den svenska översättningen nämligen, och har du inte svenska inlagt så fattar antagligen inte datorn vilken mapp den ska ta när den inte hittar nån engelsk översättning.)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-10-28 08:34

Tusen tack! När du sa det kom jag på att jag tog bort alla språkfiler utom engelska i samband med uppgraderingen till Leopard. Lade till svenska och nu verkar det fungera.

Jag tackar allra ödmjukast för den utomordentliga hjälpen!

Ursprungligen av muskorv:

Tusen tack! När du sa det kom jag på att jag tog bort alla språkfiler utom engelska i samband med uppgraderingen till Leopard. Lade till svenska och nu verkar det fungera.

Jag tackar allra ödmjukast för den utomordentliga hjälpen!

Tack själv för att du lade upp loggen, annars hade jag inte kommit på det

Övriga med problem att gå in på en kanal och se tablån för hela dagen, vänligen ladda ner applescriptet jag fixat här. Det öppnar loggen jag är intresserad av och filtrerar så enbart widgetens loggar syns.

"refreshing widget" och "feck" är normala utrop, det är mer intressant med andra påståenden.

Bäst är om ni först öppnar applescriptet, klickar på kör och därefter klickar till på flaggan i fönstret (tidsstämpel). Notera att det blir ett klockslag längst ner. Ta därefter fram dashboard igen, kolla så att widgeten funkar och inte har låst sig (stäng av/sätt på om det behövs), klicka därefter på en av loggorna för att försöka öppna heldagsvyn. Klipp därefter ut det som står efter tidsstämpeln i loggen och klistra in här.

Jag har inte leopard själv än så jag kan inte testa själv

För mig funkar det heller inte att gå in på en kanal och så tablån för hela dagen:

Från loggen:

2007-10-28 08.39.04 [0x0-0x7007].com.apple.dock[113] 2007-10-28 08:39:04.517 DashboardClient[264:10b] se.swedb.tv.widget: refreshMe: refreshing widget

2007-10-28 08.39.04 [0x0-0x7007].com.apple.dock[113] 2007-10-28 08:39:04.561 DashboardClient[264:10b] se.swedb.tv.widget: feck

Jag kanske gjorde något fel, men för mig dök det inte upp ett dugg i consoleloggen när jag följde dina anvisningar ovan.

Ursprungligen av Capeman:

Jag kanske gjorde något fel, men för mig dök det inte upp ett dugg i consoleloggen när jag följde dina anvisningar ovan.

Inte ens om du stänger av widgeten och öppnar den igen med loggen i bakgrunden?
Den borde skriva ut "refreshing widget" så fort du tar fram dashboard nämligen... men å andra sidan så kan det ju också vara något i logg-programmet som ändrat sig i Leopard

När man kör scriptet i Leopard hamnar följande i sökrutan i Systemmeddelanden:

se,swedb,tv,widget

Det är alltså "," isf "."

Jag har svenskt Leopard.

Jag får inget felmeddelande i Console men så här ser det ut när jag ska gå in i en kanal:

Exakt samma som jag får. Kör engelskt Leopard. Lustigt nog fungerar alltid listan med alla kanaler, där uppdateras de tre programmen korrekt. Ja sen är ju typsnittet fel.

EDIT: Och nej, det hjälper inte att stänga widgeten först.

Om jag ändrar till se.swedb.tv.widget, startar widgeten och klickar på en kanallogotyp får jag detta:

10/28/07 2:50:17 PM DashboardClient[224] se.swedb.tv.widget: refreshMe: refreshing widget
10/28/07 2:50:18 PM DashboardClient[224] se.swedb.tv.widget: feck
10/28/07 2:50:17 PM [0x0-0x6006].com.apple.dock[113] 2007-10-28 14:50:17.796 DashboardClient[224:10b] se.swedb.tv.widget: refreshMe: refreshing widget
10/28/07 2:50:18 PM [0x0-0x6006].com.apple.dock[113] 2007-10-28 14:50:18.030 DashboardClient[224:10b] se.swedb.tv.widget: feck
10/28/07 2:50:29 PM DashboardClient[224] se.swedb.tv.widget: refreshMe: refreshing widget
10/28/07 2:50:29 PM [0x0-0x6006].com.apple.dock[113] 2007-10-28 14:50:29.892 DashboardClient[224:10b] se.swedb.tv.widget: refreshMe: refreshing widget
10/28/07 2:50:30 PM DashboardClient[224] se.swedb.tv.widget: feck
10/28/07 2:50:30 PM [0x0-0x6006].com.apple.dock[113] 2007-10-28 14:50:30.149 DashboardClient[224:10b] se.swedb.tv.widget: feck
10/28/07 2:50:32 PM DashboardClient[224] se.swedb.tv.widget: refreshMe: refreshing widget
10/28/07 2:50:32 PM [0x0-0x6006].com.apple.dock[113] 2007-10-28 14:50:32.428 DashboardClient[224:10b] se.swedb.tv.widget: refreshMe: refreshing widget
10/28/07 2:50:32 PM DashboardClient[224] se.swedb.tv.widget: feck
10/28/07 2:50:32 PM [0x0-0x6006].com.apple.dock[113] 2007-10-28 14:50:32.901 DashboardClient[224:10b] se.swedb.tv.widget: feck
10/28/07 2:50:35 PM DashboardClient[224] se.swedb.tv.widget: refreshMe: refreshing widget
10/28/07 2:50:35 PM DashboardClient[224] se.swedb.tv.widget: feck
10/28/07 2:50:35 PM [0x0-0x6006].com.apple.dock[113] 2007-10-28 14:50:35.733 DashboardClient[224:10b] se.swedb.tv.widget: refreshMe: refreshing widget
10/28/07 2:50:35 PM [0x0-0x6006].com.apple.dock[113] 2007-10-28 14:50:35.858 DashboardClient[224:10b] se.swedb.tv.widget: feck

Intressant att det blir kommatecken i leopard när det är sparat som punkter :/

Men det är bara heldagsvyn som krånglar? Man ser program i översikten (nu-nästa-senare) med alla kanaler eller?

EDIT: onödig fråga, blev ju precis besvarad

Hmm, och om man ändrar mac os till svenska, loggar ut och loggar in igen (för att ändringarna ska slå igenom) - är det samma fel då?
Eller Rickard, du kanske kör på svenska?

Ursprungligen av gusax840:

Eller Rickard, du kanske kör på svenska?

Japp!

Testade också att köra på svenska, samma sak. Så här ser det i alla fall ut för mig:

Nu skall problemen med både fult typsnitt och heldagsvyn vara lösta. Ny version finns på www.manicker.se - ett måste för Leopardägare om man inte vill göra livet svårare än det redan är

Korrigeringar:
- Typsnittet ser nu likadant ut i både Leopard och Tiger
- Heldagsvyn funkar även i Leopard
- Det bör funka att köra widgeten i ett engelskt system som inte har svensk översättning installerat.
- SVT Extra borttagen, den har de visst lagt ner.

Nya tablåer:
- Kanal Lokal Göteborg (goteborg.kanallokal.se)
- Kanal Lokal Skåne (skane.kanallokal.se)
- Kanal Lokal Stockholm (stockholm.kanallokal.se)
- Kanal Lokal Östergötland (ostergotland.kanallokal.se)
Saknar logga än så länge men jag bifogar en logga för Östergötland, döp om den enligt namngivningen ovan (med.png på slutet förstås) om den jag bifogat är fel för dig. Stoppa sedan loggan i ~/Bibliotek/Xmltv/logos

Lovely! Funkar klockrent!

Eftersom jag är nyfiken av mig undrar jag vad som var fel och du fick lov att ändra?

Ursprungligen av Rickard A:

Lovely! Funkar klockrent!

Eftersom jag är nyfiken av mig undrar jag vad som var fel och du fick lov att ändra?

Jag öppnar filerna med XMLHttpRequest och i Tiger kunde man kolla statusen från XHR även på lokalt öppnade filer (så jag väntade på status 200 OK) - Leopard däremot ger ingen status alls om det är lokalt öppnade filer, så widgeten fattade aldrig att filen öppnats.
För att fixa problemet så fick jag strunta i statusen helt och istället kolla ifall filen man just försökt öppna har något innehåll eller inte. Är filen inte tom så skrivs den ut, är den tom finns den förmodligen inte på datorn och widgeten försöker då ladda ner den från servern. Om det misslyckas så skriver den ut meddelandet med "fungerar ditt internet".
Eftersom jag hanterade fallet då statusen var skild från 200 så blev det ju aldrig nåt fel, och därmed skrevs inget ut till loggen.

För övrigt så har jag vaknat för tidigt pga vintertiden. Ifall det är någon som tycker jag är oförskämt hurtig på morgonkvisten som skriver foruminlägg vid denna tiden så kan jag försäkra om att det var ett rent misstag.

Utmärkt med en uppdaterad version precis när man dragit in Leopard.
http://pici.se/145028/ Är det Times New Roman jag ser i mitten av widgeten? Härligt typsnitt det, tycker mer av OS X borde använda det.

Ursprungligen av johannordholm:

Utmärkt med en uppdaterad version precis när man dragit in Leopard.
http://pici.se/145028/ Är det Times New Roman jag ser i mitten av widgeten? Härligt typsnitt det, tycker mer av OS X borde använda det.

Se där, det måste jag ersatt fel eller missat. Tror det ska vara Arial
Men det är ju varken chockerande fult eller svårläst, så det får vara.

SNABBT marscherat! Tusen tack! Riktigt snabb är den också!

Vet inte om det beror på Leopard eller ändringarna du gjort i widgeten, men den är helt otroligt mycket snabbare nu. Att klicka på en logotyp för att få upp dagens program går DIREKT, istället för att ta nån sekund eller två som innan.

Bra jobb! Uppskattar denna widget enormt mycket.

Ursprungligen av Capeman:

Vet inte om det beror på Leopard eller ändringarna du gjort i widgeten, men den är helt otroligt mycket snabbare nu. Att klicka på en logotyp för att få upp dagens program går DIREKT, istället för att ta nån sekund eller två som innan.

Bra jobb! Uppskattar denna widget enormt mycket.

Tack för de vänliga orden

Jag märkte också det när jag provade i leopard igår, hela systemet kändes rappare tyckte jag. Tror dock att det är Apples förändringar under huven som gjort den största skillnaden, det lilla jag ändrade borde inte haft sån jättebetydelse.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-29 20:58

Tyvärr måste jag komma med dåliga nyheter. Jag laddade ner den senaste (20071028) men den blir osynlig när jag installerar. Vattenpölen gungar till och sedan inget.

EDIT
Bara för att kolla så laddade jag ner den igen men packade upp den med BOMarchivehelper.app i.st.f. Stuffit Expander.

Nu funkar det. Hmm, jag tycker att jag känner igen det där.

Jag låter zip-filer tas om hand av OS X själv. Var inga problem att installera widgeten då. Använder bara StuffIt för .sit och .rar.

Jag fick nog också nåt skumt med Stuffit Expander när jag tänker efter, programmet blev aldrig färdigt så jag fick döda det. Det kan vara värt att kolla upp.

Awsome widget!!! ..får inga ikoner på 1an och 2an men man kan inte få allt här i livet.

Ursprungligen av Piece_of_cake:

Awsome widget!!! ..får inga ikoner på 1an och 2an men man kan inte få allt här i livet.

Kolla tidigare i den här tråden - typ sidan 10.

Med anledning av att Canal Plus bytt namn på sina kanaler igen så lade jag ut en uppdatering precis för att reflektera detta. Om ni har någon Canal Plus-kanal i er lista vill ni förmodligen uppgradera

( http://www.manicker.se )

Angående ikonerna så arbetar jag på en lösning för att slippa tråkigheter med frågetecken men den klassiska metoden (som jag hoppas dyker upp vid sökningar) är att antingen ta bort kanalen och lägga till den igen, eller manuellt ladda ner ikonen och lägga den i den mapp där den förväntas ligga.

Bevaka tråden