Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny tv-widget

Tråden skapades och har fått 825 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Edit: Ladda ner widgeten här: http://www-und.ida.liu.se/~gusax840/xmltv/index.php
Denna länk är den senaste och uppdateras om jag flyttar sidan!
(Länken uppdaterad 11 feb 2005)

Jag har gjort en tv-widget liknande tvinfo.se. Den har någon liten bugg kvar men nu har jag själv använt den sedan juli och inte retat mig det minsta på den mest uppenbara buggen så då tänkte jag dela med mig utav den om någon mer vill ha den. I brist på fantasi har jag kallat widgeten SweTV bara för att den är baserad på AusTV (som finns att ladda ner från islayer.net).
Jag gillade AusTV skarpt och varför uppfinna hjulet igen tänkte jag och gjorde (med upphovsmannens tillstånd) om den så att den tog emot svenska tablåer

De största skillnaderna mellan tvinfo.se och SweTV:
- den visar tre program åt gången (nu, nästa och senare)
- den laddar ner tablåerna för idag och imorgon så widgeten funkar även om datorn inte är ansluten till internet. Ska fixa semesterläge sen så den läser ner tablåer för ca 14 dagar framåt.
- man kan välja kanaler "på baksidan" så man behöver inte skaffa något användarnamn nånstans.

Den mest uppenbara buggen jag inte retat mig på alls:
- Fram till midnatt (23:59:59) visas alla program normalt men mellan 00:00 och 02:00 så "försvinner" programmen. Jag fick reda på varför idag men vet inte när jag hinner fixa till det. Från 02:00 till 23:59 funkar den helt ok. Workaround: sitt inte uppe och glo på TV till långt in på nätterna

Det finns några till småbuggar men de har jag inte märkt av alls så det kanske inte ni gör heller.

Vissa loggor finns inte (än) men de kommer. Just nu visas i så fall bara ett frågetecken som kanallogga. Hittar ni kanaler vars loggor inte finns (barn/kunskapskanalen vet jag om) så hojta gärna till om det så kan jag ju skriva upp vilka det är och förhoppningsvis fixa till dem.

Hemsidan till widgeten finns inte uppe än men det är också på gång. Så strunta i adressen "på baksidan" så länge. Den funkar inte än

Man fick visst inte lägga upp zipfiler större än 100kB så jag fick ta bort tre skins. Välj INTE pink, orange eller purple som skin på baksidan tack! Då ser det rätt udda ut...

Edit: Det finns nyare version av widgeten att ladda ner via en länk i ett inlägg lite längre ned! Den versionen är nyare och har dessutom alla skins så ni kan välja vilket ni vill!

Senast redigerat 2006-02-11 20:01
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-08-21 17:28

Oerhört snygg och bra!

Very nice!!

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2005-08-21 20:22

den var jättebra.. man skulle kunna trycka på programmet och se vad det handlar om så hade det varit coolt..

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2005-08-21 21:13

Verkar jättebra!

Några små synpunkter bara:
-tycker inte att det behöver stå "nu, nästa, senare", är ju ganska klart vad som är vad ändå
-loggan med Australien känns lite konstig om man inte vet historien bakom
-som bergfur skrev ovan, vore käckt om man kunde klicka på programmen och få lite information om dem, som med tvinfo

Men kul att någon orkar sig på sånt här!

Riktigt snygg, tack! Kul att folk tar sig tid!

Några synpunkter:
• Bugg, baksidan låser sig ibland, vet inte vad som utlöser det.
• som ovan; nu, nästa etc är onödigt
• Jag har lite svårt för den "randiga" bakgrunden, svårt att se texten

synd bara att den inte funkar för fem öre. Visar tokfel. Nu har alla kanalar sändninguppehåll,trots att nästan alla kanaler sänder på för fullt. och inget "nästa program" stämmer. fast kanske är det som är den mest uppenbara buggen?

kör comhem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-22 07:50
Ursprungligen av mayweather:

synd bara att den inte funkar för fem öre. Visar tokfel. Nu har alla kanalar sändninguppehåll,trots att nästan alla kanaler sänder på för fullt. och inget "nästa program" stämmer. fast kanske är det som är den mest uppenbara buggen?

kör comhem.

Om du tar dig tid att läsa första inlägget så finner du förklaringen där.

Jag gillar widgetens funktion, den är toppen, men skulle gärna se ett skin som ger svart text på vit bakgrund. Som det är nu blir den lite svårläst, på det området briljerar tvinfo.se-widgeten.Dessutom tycker jag att formen är lite klumpig, widgeten tar onödigt mycket plats - jag har lagt in 15 av mina ca 100 kanaler, och då sträcker sig widgeten ändå från skärmens överkant till dess underkant.

På det stora hela gillar jag den rejält, tack så mycket!

Glömde ju bort att kommentera Viasat - deras kanalpaket saknas helt. Däremot hittar ni som (konstigt nog) har Viasat flertalet av deras kanaler hos Comhem så ni kan plocka på er dem där så länge.
Anledningen till att jag inte lagt in Viasat än 1: jag har inte viasat själv och 2: jag gillar inte viasat

Jag ska lägga in deras kanalpaket också bara jag tar mig i kragen någon dag.

Mayweathers inlägg kommenterade jag inte med flit, men jag tycker tei summerade det hela fint
Fast nu ser jag ju att inlägget var postat innan midnatt. Visade widgeten fel program *innan* midnatt? Efter midnatt vet jag om men före midnatt trodde jag att jag hade fixat. Det är bara mellan 00:00 och 02:00 som den är opålitlig vad jag vet.

Christofers inlägg likaså... jag antog att du valde nån av de skinsen du inte skulle välja? Då borde framsidan försvinna nämligen.
Stäng av widgeten (krysset i översta hörnet syns fast widgeten är osynlig om du trycker på det lilla krysset i nedersta vänstra hörnet i dashboard som visar alla widgets)
Gå sen in i ~/Bibliotek/preferences och ta bort filen widget-tv.swedb.se.widget.plist där.
Sen kan du dra ut SweTV på dashboard igen. Du får lägga till dina kanaler igen men du ser iaf vad du gör

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-22 12:22
Ursprungligen av gusax840:

Mayweathers inlägg kommenterade jag inte med flit, men jag tycker tei summerade det hela fint
Fast nu ser jag ju att inlägget var postat innan midnatt.

Nej, han postade det 0035 - om du ser ett annat klockslag kan det vara så att du har fel tidsinställning på 99mac.

En annan sak: Com Hem-snabbvalen stämmer inte överens med Com Hems nuvarande paketering, jag kan skicka en aktuell lista (läs: kanalgruppering) till dig om du vill.

Hmm... Valde Viasat, men det gick inte att välja något programpaket. Testade då att byta temafärg, och sedan trycka på OK. När widgeten vände på sig så fanns det ingen framsida (så det gick med andra ord inte att kolla på "baksidan" igen, för att knappen var borta). Lite mysko fel

Jag gillar nu/nästa/senare, det ser tomt ut utan dem... men jag kan prova ta bort dem
När man pekar på programmen *ska* man kunna se info om dem. Klicka ska inte behövas. Det kommer jag fixa (har inte hunnit än bara). All data finns i xml-filerna så det är bara pek-effekten som fattas.
När baksidan "låser sig" så tror jag widgeten smyguppdaterar sig. Det ska den låta bli när baksidan visas men den gör det ändå. När den uppdaterar sig på framsidan låser den sig också (man kan inte trycka på i) men det syns iaf.
Loggan är fel Det ska ju vara Sverige där. Han som gjort orginalskinnet ska fixa ett svenskt dito.
Om texten är svårläst måste det fixas också, det är ju viktigt.

Tack för synpunkterna!

Jag klickade info så den vände sig. Sen klickade jag ok och nu är widgeten osynlig. Genom att hålla ned Alt kan jag få fram krysset och stänga av den men om jag startar om den är den fortfarande osynlig. Tillbaka till ritbordet...

  • Medlem
  • 2005-08-22 20:58
Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag klickade info så den vände sig. Sen klickade jag ok och nu är widgeten osynlig. Genom att hålla ned Alt kan jag få fram krysset och stänga av den men om jag startar om den är den fortfarande osynlig. Tillbaka till ritbordet...

cmd+r så ska den nog funka igen, funkade för mig...

  • Medlem
  • 2005-08-22 22:52

Fint. Men jag skulle vilja ha de danska kanalerna DR1 och TV2 Danmark. Jag föreställer mig också att det finns andra som vill ha de norska och finska.

Ny version kommer snart

Jag har skickat iväg en nyare version till en vänlig själ här på forumet som lägger ut den på sin webserver tillfälligt. Där finns alla skins med så förhoppningsvis får ingen mer en osynlig widget.

Ändringar sen den versionen i första inlägget:
- Nu/Nästa/Senare är borttagna, nu ser man bara klockslaget
- Fetstil på texten för att det ska synas bättre (snabblösning, jag får fixa ett svart/vitt skin senare)
- Widgeten uppdaterar sig bara en gång när man tar fram Dashboard. Innan kunde den ibland få spelet och uppdatera konstant så man inte kunde klicka på i-knappen. Det verkar ha fått lite mer ordning på baksidan också, jag tycker inte den låser sig alls lika ofta nu (den har stannat upp en gång)
- Viasats kanalpaket inlagda och valbara

Han lägger ut en länk här så fort han lagt ut zip-filen på sin server.

Ursprungligen av Baron:

Fint. Men jag skulle vilja ha de danska kanalerna DR1 och TV2 Danmark. Jag föreställer mig också att det finns andra som vill ha de norska och finska.

Det där har jag också klurat ut att det säkert är nån som vill
SweTV är egentligen bara en visare för xmltv (typ första grafiska till mac os vad jag vet, yay!). Det finns ju xmltv för en herrans massa länder så är det någon som vill fixa till danska kanaler så ska det gå extremt smidigt, förutsatt att xmltv finns för danska kanaler förstås.
Jag har lagt alla filer i ett svenskt "language project" så vill man ha en dansk översättning så skapar man bara ett danskt language project , ändrar serveradressen, lägger till danska kanaler och vips så har man DanskTV
Meningen är att det bara ska ta en timme eller två att lägga till ytterligare ett land. Sen kan alla ladda ner samma widget-zipfil och svenskar får automagiskt svenska kanaler och danskar får danska osv. Alla land-specifika grejer (serveradressen,kanalerna) ska ligga i separata filer medan all kod och annat elände ligger för sig och är gemensam för alla språk. Just nu ligger allt dock i samma fil.

Så om du (eller någon annan) känner för att lägga till dansk (eller annan) tv så bara hör av er så ska jag peka ut vilka rader ni ska ändra på.

  • Medlem
  • 2005-08-23 10:45
Ursprungligen av gusax840:

Så om du känner för att lägga till dansk (eller annan) tv så bara hör av er så ska jag peka ut vilka rader ni ska ändra på.

Det vore som att be Mats Wilander skriva en ny hitlåt...

Nu har den vänliga själen läst sina mail och lagt upp filen:
http://linus.homeunix.com/annat/Swe%20TV.zip

/Linus

[edit] Ovanstående länk fungerar inte längre. Då gusax840 har skapat en hemsida åt widgeten. Länk Tog jag bort filen från min server så att gusax840 sköter allt kring widgeten, blir lättare så.

Senast redigerat 2005-10-01 16:58

Skaplig, men programmen borde länka till en mer detaljerad beskrivning av innehållet

Ursprungligen av bruksarn:

Skaplig, men programmen borde länka till en mer detaljerad beskrivning av innehållet

Jag har skrivit det i ett tidigare inlägg men jag ska fixa så att man ser infon om programmet genom att peka (klicka lär väl funka också) på det. Nån internetlänk vill jag inte ha - målet är att allt utom nedladdning av tablåer och loggor ska funka även utan internet.

ah sorry.. missade den delen av första inlägget :/

  • Medlem
  • Ale
  • 2005-08-24 12:48

Väldigt bra att du har 2 kommande program, det var det jag saknade mest med tvinfo's widget (tex om kl är 18.50 kan man inte se vad som börjar 19.00 för att 18.55 är det nyheter).
Men planerar du att förbättra designen? tvinfos känns mycket stilrenare :/

Senast redigerat 2005-08-24 14:02
Ursprungligen av j0ppe:

Väldigt bra att du har 2 kommande program, det var det jag saknade mest med tvinfo's widget (tex om kl är 18.50 kan man inte se vad som börjar 19.00 för att 18.55 är det nyheter).
Men planerar du att förbättra designen? tvinfos känns mycket stilrenare :/

Jag är verkligen helt värdelös på design så alla skins är direkt från AusTV. Jag tyckte själv AusTV såg mycket coolare ut än tvinfo.
Smaken är ju dock som baken... jag skyller på australiensaren som gjort skinnet från början

Nejdå, allvarligt så känner någon för att göra om designen (det handlar om tre bilder, översta och understa kanten samt den bakgrunden som finns bakom varje kanals tre program samt möjligen en css-fil) så säg gärna till!
Jag kan dessvärre inte göra en snygg design själv, det kommer bara skära sig i färgerna osv. Jag hade ju kunnat dra liknelsen om Mats Wilander här men den har ju redan dragits

Jag håller mig till "bakgrunden" där jag kan göra nytta - är på god väg att få korrekt tidvisning även 00 - 02 nu.

Inga program :-(

Just nu visas inte några program alls på de flesta kanaler

Det är inte mitt fel utan beror på att tablåerna helt enkelt är tomma... så snart felet upptäcks på tv.swedb.se och tablåerna korrigeras så ska det bara vara att plocka fram dashboard igen!

Länken funkar inte, så man kan inte ta hem widgeten

Flyttade mitt modem från övervåningen till undervåningen och då glömde jag återansluta servern, jag ber om ursäkt. Det skall fungera nu.

Tablåerna blev rättade ganska omgående igår så nu ska de funka normalt igen.

Linus, har du någon möjlighet att se hur många som laddat ner widgeten? Det vore lite intressant att veta.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-27 11:29

Snygg widget!
Finns det möjlighet att man kan lägga till National Geographic i kanallistan?

Ursprungligen av Calle Sandlund:

Snygg widget!
Finns det möjlighet att man kan lägga till National Geographic i kanallistan?

Tyvärr finns inte National Geographic (än)

Det beror på att kanalens tablåer inte finns i xmltvformat på http://tv.swedb.se . NG vore dock ett välkommet tillskott så har du tid och lust får du gärna gå in på swedb och höra dig för vad du kan göra för att hjälpa till att övertala NG att dela ut sina tablåer.

@Linus: Tack, 92 nedladdningar får man ju vara nöjd med.

Dessa kanaler är tillgängliga i widgeten för den som undrar:
http://tv.swedb.se/index.php?option=com_content&task=view&id=16&Itemid=47

Just nu har den blivit nerladdad 92 ggr.

Bevaka tråden