Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny tv-widget

Tråden skapades och har fått 825 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-06-01 22:17

Ser att favoritprogram och larm om dessa är tilltänkt. Bra det. Tänkte komma med några förslag/tankar på området.

Har inte Mac än (väntad leverans början av nästa vecka), så jag kan inte iCal och vet inte vad det ger för möjligheter och begränsningar, så jag ber om ursäkt om något av detta inte är görbart med den lösning du tänkt dig.

Förslag/tankar:

Kunna ställa in olika grader av larm, allra helst från program till program. Jag kanske bara vill ha en diskret On Screen Display som inte stjäl fokus för program som jag gillar men inte följer slaviskt, medan jag kanske vill ha en irriterande ruta som stjäl fokus när det är dags för Postkodmiljonären.

Det vore kul/praktiskt om OS X:s talsyntes kunde ropa ut vilket program som börjar, om man inte sitter vid datorn just då. Smidigare än att höra ett alarm-pip och behöva gå till datorn och se efter.

Favoriter/bevakningar borde inte bara vara känsliga för programnamn utan per default för kanal+programnamn.

Hemskt gärna ett alternativ per program för att välja om man ska bli påmind om repriser eller ej (d.v.s. program där beskrivningen innehåller detta, eller hur din källdata nu hanterar det).

Större flexibilitet med kombinerade regler som "tid ska vara mellan ..., titel innehåller ..., kanal är ej ..." kunde vara praktiskt men är kanske onödigt - för min del skulle nog kanal+programnamnsidentitet i kombination med reprisinställning vara nog.

Kunna söka i programlistan för att se t.ex. när nästa "Mannen från UNCLE" går.

Några av de här grejerna finns i akoTV2 för Windows, som jag är rädd att jag kommer sakna lite när jag switchar. Jag funderade på att koda en förbättrad klon, för att ha programmet och för att lära mig Objective-C/Cocoa, men det platsar väl egentligen bäst på Dashboard.

Ursprungligen av malesca:

Ser att favoritprogram och larm om dessa är tilltänkt. Bra det. Tänkte komma med några förslag/tankar på området.

Har inte Mac än (väntad leverans början av nästa vecka), så jag kan inte iCal och vet inte vad det ger för möjligheter och begränsningar, så jag ber om ursäkt om något av detta inte är görbart med den lösning du tänkt dig.

Bara för att jag tänkt mig en lösning innebär inte att det är den rätta
Att jag tänkt mig iCal är för att det är väldigt lätt att lägga in olika händelser (larm) i och inte minst för att jag vet hur jag ska göra, he he - men det finns ju många andra sätt att göra saker och ting. Lär jag mig nåt nytt (eller nån annan vill hjälpa till) så ska det inte vara omöjligt att byta.

Ursprungligen av malesca:

Kunna ställa in olika grader av larm, allra helst från program till program. Jag kanske bara vill ha en diskret On Screen Display som inte stjäl fokus för program som jag gillar men inte följer slaviskt, medan jag kanske vill ha en irriterande ruta som stjäl fokus när det är dags för Postkodmiljonären.

Har för mig att man kan ställa in olika "irritationsnivåer" i iCal. Det finns även ett program enbart för diskreta små popuprutor som inte stör nån. Jag kommer inte på namnet just nu tyvärr, men programmets enda syfte är att visa små popuprutor med textinformation. Dock kan man mig veterligen inte schemalägga när rutorna ska visas.

Ursprungligen av malesca:

Det vore kul/praktiskt om OS X:s talsyntes kunde ropa ut vilket program som börjar, om man inte sitter vid datorn just då. Smidigare än att höra ett alarm-pip och behöva gå till datorn och se efter.

Jag är ganska säker på att man kan låta iCal läsa upp larmen om man känner för det.

Ursprungligen av malesca:

Favoriter/bevakningar borde inte bara vara känsliga för programnamn utan per default för kanal+programnamn.

Jag tycker tvärtom faktiskt. Favvoprogrammen ska alltid "larma" oavsett vilken kanal de går på. Varför skulle du tex vilja se Seinfeld på TV6 men inte på Kanal5? Seinfeld är ju Seinfeld
Förklara gärna hur du tänker!

Ursprungligen av malesca:

Hemskt gärna ett alternativ per program för att välja om man ska bli påmind om repriser eller ej (d.v.s. program där beskrivningen innehåller detta, eller hur din källdata nu hanterar det).

Det där med repriser hanteras inte direkt i tablåfilerna tyvärr. Däremot måste jag väl fixa till det på något sätt. Oftast står episodnumret med när det är en serie (tex avsnitt 10 säsong 2) och om man sparar undan det nånstans så borde det gå att på så sätt räkna ut om programmet som går nu kan antas vara en repris.

Ursprungligen av malesca:

Större flexibilitet med kombinerade regler som "tid ska vara mellan ..., titel innehåller ..., kanal är ej ..." kunde vara praktiskt men är kanske onödigt - för min del skulle nog kanal+programnamnsidentitet i kombination med reprisinställning vara nog.

Sånt "behöver" jag också ha. "Titel innehåller", "skådespelare är", "beskrivning innehåller" osv. Jag vill helst kunna söka på allt relevant som jag har tillgång till (titel, beskrivning, kanal, skådis, regissör, episodnummer, säsong, programtyp, plus säkert mer jag glömt)

Ursprungligen av malesca:

Kunna söka i programlistan för att se t.ex. när nästa "Mannen från UNCLE" går.

Givet. Sparade sökningar vore också kul, så man kan ha en "favvolista" där enbart ens favoritprogram visas tex.

Ursprungligen av malesca:

Några av de här grejerna finns i akoTV2 för Windows, som jag är rädd att jag kommer sakna lite när jag switchar. Jag funderade på att koda en förbättrad klon, för att ha programmet och för att lära mig Objective-C/Cocoa, men det platsar väl egentligen bäst på Dashboard.

Jag tycker inte du ska släppa funderingen
Personligen tror jag definitivt att själva GUI-t hör hemma på Dashboard men det vore smidigt med någon form av "server" som kördes i bakgrunden och höll reda på diverse saker åt en. Helst då en server som är skriven i Cocoa eller något liknande så att den går att göra resurssnål.

Något jag verkligen vill ha (men inte klarar av att göra själv, har försökt två gånger) är en spotlight-plugin som indexerar tablåfilerna. När det nu finns en skitsnabb sökning inbyggd i Mac os så borde det ju vara smartare att låta den söka än att uppfinna hjulet igen och göra en egen sökfunktion tycker jag.
Om du är stabil nog att lära dig programmera Cocoa (du kan väl antagligen redan verkar det som) så vore det inte fel om vi slog våra kloka huvuden ihop tror jag.

Startade upp det där windowsprogrammet lite snabbt och eftersom det har stöd för en himla massa sökfunktioner så lär ju killen bakom det tänkt till redan. Jag mailar honom och frågar hur han gjort
Man ska ju som sagt inte uppfinna hjulet igen...

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-06-03 19:12

Kul med respons på responsen!

Ursprungligen av gusax840:

Att jag tänkt mig iCal är för att det är väldigt lätt att lägga in olika händelser (larm) i och inte minst för att jag vet hur jag ska göra, he he - men det finns ju många andra sätt att göra saker och ting.
...

Din beskrivning fick iCal att låta ganska lovande.

Det där programmet med notifieringsrutor du pratade om heter Growl.

Ursprungligen av gusax840:

Jag tycker tvärtom faktiskt. Favvoprogrammen ska alltid "larma" oavsett vilken kanal de går på. Varför skulle du tex vilja se Seinfeld på TV6 men inte på Kanal5? Seinfeld är ju Seinfeld
Förklara gärna hur du tänker!

Det är nog mest att jag inte följer någon tv-serie som går i fler än en kanal, men att det en gång hänt mig att något jag ville se ("Ett herrans liv") hade en orelaterad namne i en annan kanal. Men det är nog många som ser Seinfeld och Simpsons och sådant som verkar gå lite överallt, så det är nog sant att min idé inte vore bra som defaultinställning.

Ursprungligen av gusax840:

Det där med repriser hanteras inte direkt i tablåfilerna tyvärr. Däremot måste jag väl fixa till det på något sätt. Oftast står episodnumret med när det är en serie (tex avsnitt 10 säsong 2) och om man sparar undan det nånstans så borde det gå att på så sätt räkna ut om programmet som går nu kan antas vara en repris.

Men det står med "Repris från ..." i beskrivningsfältet ibland? Har löst det i mina akoTV-regler genom att ha "...där beskrivningen inte innehåller 'Repris'", men det vore ju förnämligt om widgeten kunde sköta det elegantare, sätta en "repris"-flagga i det fallet som man kunde ha med i sina regler.

Ursprungligen av gusax840:

Jag tycker inte du ska släppa funderingen
Personligen tror jag definitivt att själva GUI-t hör hemma på Dashboard men det vore smidigt med någon form av "server" som kördes i bakgrunden och höll reda på diverse saker åt en. Helst då en server som är skriven i Cocoa eller något liknande så att den går att göra resurssnål.
...
Om du är stabil nog att lära dig programmera Cocoa (du kan väl antagligen redan verkar det som) så vore det inte fel om vi slog våra kloka huvuden ihop tror jag.

Det med "server" var kanske ingen dum idé. Nej, jag kan inte Cocoa alls nu, men jag har hyfsade grundläggande programmeringskunskaper och ska se om jag lyckas lära mig Objective-C/Cocoa. HTML och Javascript har jag bättre koll på, så jag kanske petar lite i widgeten också.

Ursprungligen av malesca:

Kul med respons på responsen!

Din beskrivning fick iCal att låta ganska lovande.

iCal är jättelätt att "prata med" eftersom det stöder AppleScript så därför är det den enklaste vägen att gå. Däremot klarar det tex inte att väcka datorn från vila, vilket är en ganska viktig funktion om (läs "när") man ska koppla larmen till en digitalbox för inspelning sen.

Ursprungligen av malesca:

Det där programmet med notifieringsrutor du pratade om heter Growl.

Growl, så var det!

Ursprungligen av malesca:

Det är nog mest att jag inte följer någon tv-serie som går i fler än en kanal, men att det en gång hänt mig att något jag ville se ("Ett herrans liv") hade en orelaterad namne i en annan kanal. Men det är nog många som ser Seinfeld och Simpsons och sådant som verkar gå lite överallt, så det är nog sant att min idé inte vore bra som defaultinställning.

Tror det också. Däremot lär det ju inte vara svårt att fixa så man kan välja det om man vill.

Ursprungligen av malesca:

Men det står med "Repris från ..." i beskrivningsfältet ibland? Har löst det i mina akoTV-regler genom att ha "...där beskrivningen inte innehåller 'Repris'", men det vore ju förnämligt om widgeten kunde sköta det elegantare, sätta en "repris"-flagga i det fallet som man kunde ha med i sina regler.

Jag menar tvärtom tror jag.
Om jag ser ett program nu så vill jag veta om det går i repris sen. Detta för att kunna fixa krockar mellan två program. Om Seinfeld och MacGyver krockar en dag, men jag vet att MacGyver går i repris senare samma dag så har jag tänkt mig larma Seinfeld på dagen och MacGyver på kvällen. Den informationen finns också bara ibland.
Eftersom man inte kan resa tillbaka i tiden så är det i mitt tycke meningslöst att ta hand om "repris från..." - vad använder du regler med "repris från" till? Jag tror inte jag förstår hur du menar

Ursprungligen av malesca:

Det med "server" var kanske ingen dum idé. Nej, jag kan inte Cocoa alls nu, men jag har hyfsade grundläggande programmeringskunskaper och ska se om jag lyckas lära mig Objective-C/Cocoa. HTML och Javascript har jag bättre koll på, så jag kanske petar lite i widgeten också.

Gärna det - hör av dig när du fått din nya mac och börjat känna dig hemmastadd i mac os så ska vi nog kunna hitta på nåt om du fortfarande är intresserad

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-06-03 20:06
Ursprungligen av gusax840:

Om jag ser ett program nu så vill jag veta om det går i repris sen. Detta för att kunna fixa krockar mellan två program. Om Seinfeld och MacGyver krockar en dag, men jag vet att MacGyver går i repris senare samma dag så har jag tänkt mig larma Seinfeld på dagen och MacGyver på kvällen. Den informationen finns också bara ibland.
Eftersom man inte kan resa tillbaka i tiden så är det i mitt tycke meningslöst att ta hand om "repris från..." - vad använder du regler med "repris från" till? Jag tror inte jag förstår hur du menar

Gärna det - hör av dig när du fått din nya mac och börjat känna dig hemmastadd i mac os så ska vi nog kunna hitta på nåt om du fortfarande är intresserad

Jo, i mitt fall vill jag aldrig se repriser eftersom jag i stort sett alltid ser de program jag vill se när de går första gången. Så jag använder reglerna för att bara tipsas om program när de visas icke-repriserat.

Hör definitivt av mig när jag har Macen och satt mig in i widgets/ObjC/vad det nu blir.

Ursprungligen av malesca:

Jo, i mitt fall vill jag aldrig se repriser eftersom jag i stort sett alltid ser de program jag vill se när de går första gången. Så jag använder reglerna för att bara tipsas om program när de visas icke-repriserat.

Jaha det förklarar saken. Jag vill ha information om repriser för att kunna schemalägga inspelningar. Om två inspelningar (av program A och program B) krockar och program A går i repris nästa dag så kan man ju spela in B nu och A i morgon och på så sätt få båda inspelade. Hellre få bägge inspelade än att missa ett av dem.

Men har man inte inspelningsmöjlighet så förstår jag ditt problem och då kan jag köpa att man behöver en sådan regel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-04 23:39

Äntligen en mysig tv widget

En liten fundering.. Sedan 2-3 dagar tillbaks så verkar det som om widgeten inte hittar tablå-servern. Den står och tuggar, men inget uppdateras. För tillfället visas inga program alls i widgeten.

Trodde först att det bara buggat ur ordentligt hos mig, men det visade sig att en kompis har exakt samma problem.

Jag har testat ta bort och lägga till kanalerna på nytt, samt tagit bort widgeten för att sedan lägga in den igen. Inget fungerar.

Bifogar en bild på hur det ser ut nu.

Ursprungligen av Scratchen:

En liten fundering.. Sedan 2-3 dagar tillbaks så verkar det som om widgeten inte hittar tablå-servern. Den står och tuggar, men inget uppdateras. För tillfället visas inga program alls i widgeten.

Trodde först att det bara buggat ur ordentligt hos mig, men det visade sig att en kompis har exakt samma problem.

Jag har testat ta bort och lägga till kanalerna på nytt, samt tagit bort widgeten för att sedan lägga in den igen. Inget fungerar.

Titta i mappen ~/Bibliotek/Xmltv/widgetexports/ efter filen channels.xml (eller sök efter den med Spotlight) och öppna den.

Den ska innehålla något liknande det här:

<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>

<tv generator-info-name="nonametv">
  <channel id="action.tv1000.viasat.se">
    <display-name lang="sv">TV1000 Action</display-name>
    <base-url>http://xmltv.tvsajten.com/xmltv/</base-url>
    <icon src="http://xmltv.tvsajten.com/chanlogos/action.tv..." />
  </channel>

Finns filen? Liknar innehållet det som står ovan?

Ursprungligen av gusax840:

Titta i mappen ~/Bibliotek/Xmltv/widgetexports/ efter filen channels.xml (eller sök efter den med Spotlight) och öppna den.

Finns filen? Liknar innehållet det som står ovan?

Filen finns men innehåller det här:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//IETF//DTD HTML 2.0//EN">
<HTML><HEAD>
<TITLE>302 Found</TITLE>
</HEAD><BODY>
<H1>Found</H1>
The document has moved <A HREF="http://172.17.0.10:81/redirect.php">here</A>.<P>
</BODY></HTML>

Jag tog bort channels.xml och körde en Äpple+R på widgeten; nu funkar det igen!

Toppen!

Det är inte så att du har inloggningssida innan du kommer ut på internet? Vad som kan ha hänt är att du tagit fram widgeten innan du loggat på din dator på nätverket nämligen.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-06-11 23:37

Animal Planet funkar inte för mig. Alla andra kanaler jag lagt till visas. Testat ta bort och lägga till kanalen. Testat radera xml-filerna manuellt.

Jag ser kanalikonen men ingen text bredvid den. Inget händer när jag klickar på ikonen. Alla Animal Planet-XML-filer verkar enbart innehålla:

<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>
<!DOCTYPE tv SYSTEM "xmltv.dtd">

<tv generator-info-name="nonametv"></tv>

EDIT: Jag ser att Animal Planet saknar innehåll även på http://tvguide.swedb.se/tv, så det är väl där felet sitter. Antar att andra får samma resultat som jag?

Utmärkt, jag såg att du felanmälde det i forumet på tv.swedb.se och att det löst sig.

Hejsan! Skit bra, men kunde varit lite bättre om man tryckte på programmen för att veta mer om dom, det är svårt att hålla musen så pass still att man inte råkar visa andra program samtidigt Annars kanske du kan sälppa två versioner, en utan tryck och en med tryck--funktionen.

Ursprungligen av andreas.wah:

Hejsan! Skit bra, men kunde varit lite bättre om man tryckte på programmen för att veta mer om dom, det är svårt att hålla musen så pass still att man inte råkar visa andra program samtidigt Annars kanske du kan sälppa två versioner, en utan tryck och en med tryck--funktionen.

Om du väl siktat in dig på det program du vill se så kan du klicka till för att låsa fast inforutan i en sekund ungefär. Tillräckligt för att få bort muspekaren

Annars går det att köra med piltangenterna också.

Men bra idé annars, det borde faktiskt gå att använda klick om man vill ha det så. Skriver upp!

Jag skulle behöva lite hjälp med en plugin till widgeten men kan inte Cocoa så jag är ganska vilse i hur jag ska färdigställa en sådan. Jag tror mig ha all kod som behövs - men jag besitter inte kunskaperna att copypejsta ihop det hela till en färdig plugin

Om någon vänlig själ känner för att hjälpa mig eller leda mig i rätt riktning så vore det mycket tacksamt!
Tråd om detta finnes här: http://www.99mac.se/utveckling/100448-behoever-en-widget-plugin-har-kod-men-kan-inte-cocoa-hjaelp-mottages-tacksamt.html

  • Oregistrerad
  • 2006-07-13 00:34

Tjänare!

Har ett litet problem, jag får inte upp några bilder på kanalerna... dvs jag får ingen logga till kanalerna när jag tittar på dom, är bara ett frågetecken där det borde vara kanalens logga!

När jag kollar i xmltv-mappen i biblioteket så är mappen loggos tom, kanske det som är problemet? har tankat flera ggr. samma fel...

Finns där nån lösning
Rikard

Loggor laddas inte ner automatiskt. Att de har försvunnit beror oftast på att man har försökt rensa tablåer och då av misstag tagit bort logosmappen också.
Antingen kan du ta bort dina kanaler och lägga till dem igen (då laddas loggan ner) eller så kan du manuellt ladda ner de loggor du behöver direkt från servern. Kolla några inlägg bakåt, där finns länken direkt till loggorna.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-14 00:09

Nice, det löste mitt problem!

Tackar!

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-07-20 00:11

För den som är intresserad så har jag börjat koda ihop en lösning för att få in favoritprogram med påminnelser i iCal.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-02 20:45

Min slutade att fungera när jag hämtade senaste säkerhetsuppdateringen.

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Min slutade att fungera när jag hämtade senaste säkerhetsuppdateringen.

Jag hämtade uppgraderingen och widgeten funkar fortfarande för mig. Har du provat att reparera behörigheter med Skivverktyg?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-04 17:23

Yes! Den är back in buisiness igen.

Yes!!

Uppdatering snart eller? Skulle behöva den där integrationen med iCal snart... Annars vore det grymt om du kunde länka filmnamnen till dess sida på imDB som på tvprogram.nu, eller ännu bättre visa betyg direkt i widgeten från imdb eller nånannan bra stans.

Glad påsk på dig och tack för en riktigt bra och användbar widget.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-08-18 23:36
Ursprungligen av stoffe_99mac:

Uppdatering snart eller? Skulle behöva den där integrationen med iCal snart...

iCal-integration finns, om än inte invävd i widgeten (än): http://henrik.nyh.se/blog/2006/08/07/icaltv-04-released/

Håller dock på med en omarbetning, eftersom jag märkte att den där lösningen inte riktigt funkar - iCal funkar så dumt att prenumererade kalendrar bara kan uppdateras om programmet är igång, och det AppleScript-sätt som finns för att ladda om kalendrar på kommando verkar inte funka.

Den nya lösning jag håller på med nu kan köra script när den påminner om ett program, vilket innebär att man kan få den att säga programnamnet med talsyntesen, att ploppa upp Growl-rutor, och förmodligen även (om man skriver ett sådant script) sätta saker på inspelning.

Glad påsk. God helg får vi ju lägga till också då

@Stoffe:
Malesca har rätt, prova iCaltv så länge. Om du bara är beredd att redigera två xmlfiler (lätt) så ska du kunna få dina påminnelser ganska omgånde utan att behöva vänta på mig

Angående länka till Imdb så har jag funderat på det men finns det någon sida nånstans som översätter den svenska titeln på filmerna till orginaltiteln (engelska oftast)? Imdb bygger ju allt på orginaltiteln vad jag förstår.

Hur som helst så måste jag uppdatera widgeten för det kan bugga lite när man lägger till kanalerna sedan mac os 10.4.7 har jag upptäckt. Apple ändrade lite saker som de inte behagade dokumentera

Jag vet inte hur man länkar med engelskt namn direkt till imdb men om du kollar på tvprogram.nu så har de alltid orginaltiteln på filmerna utskriven efteråt som är direktlänked till imdb. De måste ju göra det på något enkelt sätt.

Apropå iCal integrationen som ni pratar om så tappade jag lusten direkt när jag såg den 'enkla' installationsprocessen. Poängen skulle ju vara att man klickar på en knapp bredvid programmet i widgeten så larmar den några minuter innan just det programmet den dagen. Jag är ute efter intuitiviteten och enkelheten. Man orkar inte med att den larmar vid varje simpsons varje dag. Den tiden har man inte. Men däremot så kollar man på widgeten lite då och då och kan se något intressant som man inte vill glömma att ta en titt på när det börjar. Förstår du/ni vad jag menar.

Visst, nu klagar jag kanske, men det vore det ända bra sättet att göra det på. Jag kanske ska göra det själv då eller hur? Nej det orkar jag bara inte. Du får en bärs! Kanske två.

A ja lite idéer iaf. Ta det lugnt.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-08-20 08:44
Ursprungligen av stoffe_99mac:

Jag vet inte hur man länkar med engelskt namn direkt till imdb men om du kollar på tvprogram.nu så har de alltid orginaltiteln på filmerna utskriven efteråt som är direktlänked till imdb. De måste ju göra det på något enkelt sätt.

IMDB har stöd för AKA-sökningar (also known as) som inbegriper språkvarianter: http://www.imdb.com/find?q=chokladfabriken;s=tt;site=aka

Det här känns dock möjligen som en sådan grej som man snarare skulle föreslå för swedb-folket (de som spottar ut sig tv-tablåerna) så att det blir löst så nära källan som möjligt.

Ursprungligen av stoffe_99mac:

Apropå iCal integrationen som ni pratar om så tappade jag lusten direkt när jag såg den 'enkla' installationsprocessen. Poängen skulle ju vara att man klickar på en knapp bredvid programmet i widgeten så larmar den några minuter innan just det programmet den dagen. Jag är ute efter intuitiviteten och enkelheten. Man orkar inte med att den larmar vid varje simpsons varje dag. Den tiden har man inte. Men däremot så kollar man på widgeten lite då och då och kan se något intressant som man inte vill glömma att ta en titt på när det börjar. Förstår du/ni vad jag menar.

Jag gör ju iCalTV främst för att jag själv vill ha något sådant. Att jag sedan dokumenterat och offentliggjort det är för att andra som vill ha samma sak ska kunna få det redan nu och slippa vänta tills det är färdigt. Man kan se det som att ett förhandssläpp är tillgängligt för de som kan acceptera ett mer tekniskt förfarande, medan "var mans" iCalTV ligger längre fram i tiden.

Testade du 0.4 eller tidigare? I 0.4 försökte jag automatisera installationsförfarandet så mycket som möjligt, även om det absolut fortfarande är tekniskt. 0.5 som jag jobbar på nu blir ytterligare lite enklare eftersom man slipper prenumerera på en kalender, men det är fortfarande XML-filer.

Ursprungligen av stoffe_99mac:

Visst, nu klagar jag kanske, men det vore det ända bra sättet att göra det på. Jag kanske ska göra det själv då eller hur? Nej det orkar jag bara inte. Du får en bärs! Kanske två.

Tja, om du vill ha det där nu direkt så får du göra det själv, eller erbjuda betydligt mer än öl. Koden är fritt tillgänglig och fri att redigera som man vill.

Det står absolut på "att göra"-listan att (jag och/eller Gustav ska) fixa ett gränssnitt som gör att man slipper redigera XML-filer direkt, och i det gränssnittet ett enkelt sätt att säga "påminn mig om just det här programtillfället ett enda gång", men det kan dröja. Jag har fortfarande en del jag vill förbättra i det underliggande, som flera larm på samma sak.

Ursprungligen av stoffe_99mac:

Apropå iCal integrationen som ni pratar om så tappade jag lusten direkt när jag såg den 'enkla' installationsprocessen. Poängen skulle ju vara att man klickar på en knapp bredvid programmet i widgeten så larmar den några minuter innan just det programmet den dagen. Jag är ute efter intuitiviteten och enkelheten.

Se Henrik (malescas) svar angående installationen av själva iCalTV
Beträffande hur widgeten sedan kommer kommunicera med widgeten så är jag också ute efter intuitivitet och enkelhet i hanteringen av favvoprogrammen.
Dock har jag hela tiden tänkt mig det hela som någon form av favoriter istället för påminnelser. Och om man har Simpsons som favorit så har jag alltid tänkt att man på något sätt ska få *alla* Simpsons att stå ut. Typ med annan färg eller nåt.
Jag har inte haft en tanke på att man skulle bli aktivt larmad/påmind om något, men med iCalTV så är det ju fullt möjligt att göra som du beskriver för att bli påmind om en enstaka händelse.

Ursprungligen av stoffe_99mac:

Man orkar inte med att den larmar vid varje simpsons varje dag. Den tiden har man inte. Men däremot så kollar man på widgeten lite då och då och kan se något intressant som man inte vill glömma att ta en titt på när det börjar. Förstår du/ni vad jag menar.

För närvarande så används iCals egna påminnelser som man inte blir av med utan att aktivt trycka bort dem men tanken är att använda Growl för små och obesvärande påminnelser. Åtminstone jag vill ha dessa Growl-påminnelser små, tysta och de ska försvinna utan att man behöver klicka på dem.
Däremot finns det visst i dagsläget inget sätt att slippa påminnelser helt men det kommer ordnas. Det kan ju visa sig att det blir enerverande att bli påmind till slut.

Sen är det ju skillnad på vad du vill ha och på hur (i alla fall jag, men jag tror även Henrik) har tänkt. Min tanke har ju som sagt varit att i första hand få reda på favoritprogram, inte enstaka händelser. Men det borde ju naturligtvis gå det också.

Ursprungligen av stoffe_99mac:

Visst, nu klagar jag kanske, men det vore det ända bra sättet att göra det på. Jag kanske ska göra det själv då eller hur? Nej det orkar jag bara inte. Du får en bärs! Kanske två.

A ja lite idéer iaf. Ta det lugnt.

Att du skrev det här fick ju som resultat att enstaka händelser nu hamnade på "att-göra-listan"... något som jag inte hade en tanke på innan. Det är ju en bra grej att ha.
Klaga vet jag inte om jag skulle kalla det, det var ju snarare konstruktiv kritik tycker jag. Sånt tar jag tacksamt emot.
Jag har (som Henrik med iCalTV) gjort Xmltv-widgeten för att jag själv ville ha den. Hatade Eyetv eftersom den inte hade nån EPG, tyckte tvinfo var för begränsad (no offence). Men bara för att jag är egoistisk nog att sätta mina egna krav framför andras så betyder det ju inte att andra inte kan ge bra förslag vars resultat även kommer mig själv till del. Som engångs-påminnelser tex.

Så fortsätt "klaga" du, så länge det är konstruktivt så ger det resultat

Bevaka tråden